Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
16 mar 2022 12:12
Ben verder wel benieuwd wat de Ts van de reacties vindt. Of ze daar dus wat mee kan.
Ik ook. Er komt best een hoop nuttigs voorbij. En uiteindelijk is het aan Goldkiwi om te kijken met welke tips ze iets kan en welke niet.

Wat ze ook altijd nog kan doen, is hele basaal: een rondje googelen op bespaartips. Er zijn bekende websites met tips, zoals die van het NIBUD en de Consumentenbond, maar ook andere site geven genoeg tips. Hier bijvoorbeeld van welovewebshops, of deze van Nationale Nederlanden, of energie-tips van Energie Direct, en ga maar door. Een avondje zoeken en lezen levert vast bruikbare tips op.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@goldkiwi

Nog een nagekomen tip.😁

U schrijft € 55,00 eigen bijdrage medicijnen. Maar er is een regeling dat die eigen bijdrage tot € 250 per jaar beperkt wordt.

Volgens mij vanaf 2019.

Kijk daar eens naar.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, er klopt het een en ander niet aan de cijfers.

Maar als je gezondheid niet zo best is, ga je niet meerdere supermarkten aflopen.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
16 mar 2022 11:00
En als men bijna alleen AOW heeft, heeft men daarnaast zorgtoeslag en huurtoeslag.
De huur is toch boven de huurtoeslag grens? Dan krijg je geen toeslag
En verhuizen naareen sociale huurwoning is makkelijker gezegd dan gedaan.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Het inkomen van 1700 netto is zo'n 1900-2000 bruto. Met een inkomen van 2000 bruto is er recht op bijna 70 euro per maand aan zorgtoeslag. Snel aanvragen dus! En vraag het dan ook gelijk aan voor 2021. Dat kan nu nog steeds en kan je enkele honderden euro's opleveren.

Verder zijn vooral je energiekosten en je boodschappen budget aan de ruime kant voor een alleenstaande. Daar is best op te bezuinigen.

Mijn ervaring in krappere tijden is dat wie een beetje op de uitgaven let, het normbedrag van het Nibud makkelijk haalbaar is als "boodschappen budget". En daar kocht ik dan ook nog alle non-food producten van zoals toiletpapier, schoonmaakartikelen en verzorgingsartikelen van. In jouw geval betekent het aanhouden van het Nibud budget toch van ca €6,- per dag voor boodschappen een besparing van ongeveer 50 a 60 euro per maand.

Samen met het extra inkomen van de zorgtoeslag zorgt dat er voor dat je maandelijks tekort is weggepoetst. In het topic staan al genoeg tips hoe je op boodschappen kan besparen.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door marnix »

marnix schreef:
16 mar 2022 09:53
Duo kan zonder opgaaf van reden een periode stopgezet worden,
de rente loopt door, maar ik meen dat die ongeveer nihil is nu?
is idd handig om even lucht te krijgen en de rest van de kosten proberen omlaag te krijgen,
Goldkiwi, u staat wel weer ingeschreven voor een woning?
Ik woon alleen en ben (tot nu toe)70 euro kwijt aan energie.
ge-edit

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Jablan »

Goldkiwi schreef:
15 mar 2022 12:20
Ik vraag mij af of dit iets is wat vaker voorkomt.

...

Heeft iemand inzicht, ervaring?
De tips zijn bijna allemaal gegeven. Het antwoord op je andere vraag is 'ja'.

Moneyman komt deze mensen tegen als het te laat is. HRM heeft ze eerder in beeld, vaak via signalen vanuit de salarisverwerking.
(Informatieverzoeken van deurwaarderskantoren en andere schuldeisers met bevoegdheid tot loonbeslag.)

Te hoge woonlasten zijn deze jaren vaak een probleem, net als in jouw situatie. Direct gevolgd door alimentatieverplichtingen, loonbeslagen vanuit de overheid en daarna hangt het meer af van achtergrond, opleidingsniveau, functie en leeftijd wat voor problemen er spelen. Verslavingen, ontspoord privéleven, nooit geleerd met geld om te gaan, dat soort dingen.

De enig andere tip voor jou is: is dit wel het werk wat je wilt blijven doen? Of is het mogelijk in een iets andere functie èn in salaris omhoog te gaan èn jezelf minder te belasten?

Minder werken kan je financiële positie via toeslagen verbeteren. Toch zit er een groot nadeel aan: minder uren betekent minder in beeld bij leidinggevende / collega's, je blijft langer in dezelfde functie èn hetzelfde salaris hangen. Bovendien lever je economische zelfstandigheid in, maakt jezelf meer afhankelijk van anderen.

In jouw plaats zou ik zeker rondkijken naar ander werk, dat je nog beter bevalt dan wat je nu doet.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
16 mar 2022 19:45
Lady1234 schreef:
16 mar 2022 11:00
En als men bijna alleen AOW heeft, heeft men daarnaast zorgtoeslag en huurtoeslag.
De huur is toch boven de huurtoeslag grens? Dan krijg je geen toeslag
En verhuizen naareen sociale huurwoning is makkelijker gezegd dan gedaan.
Mijn reactie was op @ lowieze van 10.37, inzake het bejaarde stel met bijna alleen AOW en een auto.

Maar de Ts heeft volgens haarzelf ook al een inkomen dat boven de grens zou liggen voor toeslagen. En we weten niet of er in die huur stookkosten zitten.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
16 mar 2022 21:08

Mijn reactie was op @ lowieze van 10.37, inzake het bejaarde stel met bijna alleen AOW en een auto.

Maar de Ts heeft volgens haarzelf ook al een inkomen dat boven de grens zou liggen voor toeslagen. En we weten niet of er in die huur stookkosten zitten.
@xflorisx zei dat over mensen met alleen AOW die zelfs nog auto reden, niet ik hoor :wink:

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door xflorisx »

Ja, dat was ik. Die mensen zijn niet ziek, hebben geen duur huis, geen studiekosten. Ook echt geen dure auto. Type tigse hands. En eten vele groentes uit hun eigen volkstuin. Hebben hun hele leven van één laag salaris moeten rondkomen.
Niet vergelijkbaar met TS, die niet meer kan werken, in een veel te duur huis woont. Ze heeft in ieder geval heel veel tips gekregen. Ik hoop dat ze daar wat mee kan.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Helaas komen dit soort situaties te veel voor. U bent niet de enigste. Er wordt hier al jaren over gepraat, "armoede" wordt alleen over gepraat maar verder weinig aan gedaan.
Eigenlijk een van de weinige opties die je nog hebt is een andere baan zoeken die beter betaald. Dat is ook niet altijd makkelijk.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Sorry @Lowieze, verkeerde naam aangehaald.

@onkruid61

Hoe kan de Ts nou een andere baan zoeken, met haar gezondheidstoestand?

Ik vraag me wel af wanneer en hoe de Ts dan aan die vrije sector woning is gekomen.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lady1234 schreef:
16 mar 2022 22:25
Sorry @Lowieze, verkeerde naam aangehaald.

@onkruid61

Hoe kan de Ts nou een andere baan zoeken, met haar gezondheidstoestand?

Ik vraag me wel af wanneer en hoe de Ts dan aan die vrije sector woning is gekomen.
Ik zei alleen dat dat nog de enigste mogelijkheid zou kunnen zijn.
Tja, simpel he, gebrek aan woningen en je moet iets.
Er wordt vaak gezegd dat werken goed is voor je Social leven en beter voor je portemonnee, maar is dat allemaal wel zo, of is dat een fabeltje van het verre verleden?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
16 mar 2022 22:25
Hoe kan de Ts nou een andere baan zoeken, met haar gezondheidstoestand?
Dat TS medische klachten heeft, wil natuurlijk niet zeggen dat ze geen andere baan kan zoeken.

Brouwer8
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2020 13:26

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Brouwer8 »

Vervelend dat je last hebt van je financiële situatie. Dit kan erg stressvol zijn. Ik raad je aan met je bank contact op te nemen om een finacieel gesprek te voeren, dit is gratis en ze nemen goed de tijd voor je. De bank heeft vaak veel van je gegevens al beschikbaar en kan je daarom goed adviseren. Bovendien zijn ze dit verplicht vanuit de zorgplicht.

andre_van_rossum
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2020 08:20

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door andre_van_rossum »

De meeste reacties getuigen van weinig empatie voor de inzender van de noodkreet. Het probleem is dat werken niet meer loont vanwege een doorgeschoten nivellering. Dit valt niet makkelijk op te lossen. Het beste zou zijn als niemand meer op linkse partijen zou stemmen, want dat zijn de veroorzakers van hoge lasten en lage koopkracht.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Moneyman »

andre_van_rossum schreef:
17 mar 2022 11:41
De meeste reacties getuigen van weinig empatie voor de inzender van de noodkreet.
Vind je? Ik herken die conclusie totaal niet.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Lady1234 »

andre_van_rossum schreef:
17 mar 2022 11:41
De meeste reacties getuigen van weinig empatie voor de inzender van de noodkreet. Het probleem is dat werken niet meer loont vanwege een doorgeschoten nivellering. Dit valt niet makkelijk op te lossen. Het beste zou zijn als niemand meer op linkse partijen zou stemmen, want dat zijn de veroorzakers van hoge lasten en lage koopkracht.

Misschien dan de reacties nog maar eens lezen?

En denkt u dan dat de Ts met bijstand beter uit zou zijn?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Nijogeth »

andre_van_rossum schreef:
17 mar 2022 11:41
Het probleem is dat werken niet meer loont vanwege een doorgeschoten nivellering.
Dat is natuurlijk hier niet het geval. Als TS 40 uur zou werken, dan was er geen probleem geweest. Het is juist het feit dat deze TS buiten all vangnetten valt waardoor ze in de problemen komt. Ze kan fysiek geen 40 uur werken en wordt niet gecompenseerd, dat is het probleem.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die woonkostentoeslag wordt ook nog alleen maar verstrekt als je bijvoorbeeld ineens (veel) minder inkomen hebt, door bijvoorbeeld een echtscheiding, of ziekte.

Als de Ts daar dus al een tijd woont met die huur en datzelfde inkomen, kan daar niet voor zes maanden aanspraak op gemaakt worden.

Gesloten