Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Lady1234 »

grun schreef:
15 mar 2022 18:53
Lady1234 schreef:
15 mar 2022 17:31
Dat To Good To Go scheelt haar flink op de kosten voor voeding.
Wist niet dat dit bestond, maar meteen aangemeld. Alle beetjes helpen.
Vriendin is er zeer over te spreken, heel veel bedrijven doen er aan mee.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Lady1234 »

breien schreef:
15 mar 2022 18:30
Waarom mogen mannen duurder eten dan vrouwen?
Wat tussendoortjes betreft... Als vrouw betaalt men evenveel voor twee stuks fruit als een man.
Generaliserend gesproken eten mannen meer.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door reggie2 »

Bij veel kerken hebben ze gratis kleding, of voor ,1 euro.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door juliomariner »

grun schreef:
15 mar 2022 18:53
Lady1234 schreef:
15 mar 2022 17:31
Dat To Good To Go scheelt haar flink op de kosten voor voeding.
Wist niet dat dit bestond, maar meteen aangemeld. Alle beetjes helpen.
Ben er zeer over tevreden. Niet zo zeer vanwege het geld maar ik kan er gewoon niet tegen dat goed eten eenvoudig wordt weggegooid.
Heb vanavond weer een box van Coop gehad. Heel veel voedsel voor geschat 25% van de normale kosten. (Magic box kost daar 5 euro en heb snel even opgeteld, er zat voor minimaal 22 euro in.
Het is ook altijd een verrassing. (je krijgt soms dingen die je normaal nooit zou kopen maar proberen voor weinig is natuurlijk wel leuk) Ik heb al wel mijn favorieten opgebouwd. Bij enkele winkels is het echt de moeite niet waard. Goed letten dus op het aantal sterren dat een winkel krijgt.
Bij de plaatselijke bakker haal ik elke vrijdag altijd een magic box. Deze kost 4,99. Meestal zitten er 4 of 5 broden, meerder luxe broodjes en soms zelfs gebakjes in.
Bij de goede boxen moet je wel snel zijn. Deze zijn binnen enkele minuten nadat ze online gekomen zijn uitverkocht.
De groente/fruit boxen zijn vaak binnen een minuut uitverkocht. Ik heb ze wel eens gehad maar vond ze zeer tegenvallen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebt u zelf wel naar de toeslagen gekeken? En is die huurprijs nou inclusief stookkosten?

Want dat sommetje van netto € 1.700 inkomen en geen recht op toeslag, klopt niet.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door grun »

juliomariner schreef:
15 mar 2022 19:18
Bij de goede boxen moet je wel snel zijn. Deze zijn binnen enkele minuten nadat ze online gekomen zijn uitverkocht.
Wat is de snelste manier om daar achter te komen? Krijg je dan een emailtje? Ik zit niet op sociale media.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Goldkiwi schreef:
15 mar 2022 16:39
PeterPeters1966 schreef:
15 mar 2022 13:39
Kan je een overzicht geven van je uitgaven? Met alleen deze informatie kunnen we geen zinnig antwoord of advies geven. Ik ken genoeg mensen die met een minder dan modaal inkomen prima kunnen rondkomen, maar ook mensen met 2x modaal die al jaren niet op vakantie kunnen.
Okay dat is erg persoonlijk maar ik zal een indicatie geven.

Nettoloon ca 1700
Geen toeslagen

800 huur
200 elektra plus water
60 gemeentebelasting
155 studieschuld
35 internet
15 telefoon
158 zorgverzekering
30 eigen risico
55 eigen bijdrage medicatie
40 sport (medisch niet verzekerd)
240 boodschappen
Totaal 1822

Totaal dus een gat van 122 euro welke ik alleen op kan lossen door elke dag friet te eten en alsnog dood te gaan maar dan aan een hartinfarct.
Een aantal zaken waar je naar zou kunnen kijken:

Huur valt op korte termijn niets aan te doen.

Elektra/water: dit is aan de hoge kant. Ik let totaal niet op mijn elektriciteitsverbruik, en ik betaal ca. 75 euro per maand een elektra. Water is ca. 20 euro, dus totaal onder de 100 euro (appartement van 120m2)

Studieschuld: heb je al met Duo besproken of je uitstel of vermindering van de terugbetaling kunt krijgen?

Gemeentebelasting: wat zit hierin? Voor mijn koopwoning (ca. 300kEuro WOZ) betaal ik ca. 800/jaar+150 waterschap. Dus 80 euro/maand. Voor huurders zou dit veel bedrag veel minder moeten zijn.

Zorgverzekering: kijk eens heel goed wat je uit je aanvullende verzekering echt nodig hebt. Vaak zitten daar dingen in die je, zeker als je die premie niet meer hoeft te betalen, makkelijk zelf kunt betalen, en de vergoeding zijn meestal sowieso niet zo hoog. De echt dure dingen zitten in de basisverzekering.

Voor de rest zie ik niet direct zaken waar je op kunt besparen. Maar als je je studieschuld terugbetalen on hold kunt zetten, minder kan betalen voor elektra en een lagere zorgpremie kunt vinden heb je al een flinke besparing te pakken.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Nijogeth »

PeterPeters1966 schreef:
15 mar 2022 19:49
Elektra/water: dit is aan de hoge kant. Ik let totaal niet op mijn elektriciteitsverbruik, en ik betaal ca. 75 euro per maand een elektra. Water is ca. 20 euro, dus totaal onder de 100 euro (appartement van 120m2)
Water is ook vrij veel voor 1 persoon hoor. Ik zit aan ongeveer 12 euro per maand en dat is met iedere dag douchen. Alleen afwassen zonder vaatwasser zou dan extra zijn, maar dat zijn ook geen duizenden liters.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door jonis »

Gemeente betaal je in 10 termijnen. Daarbij kan daar best wat verschil in zitten per woonplaats.
Uiteraard is 200,- elektra veel, maar de vraag is of daar wat aan te doen is, behalve alles uit zetten.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Nijogeth schreef:
15 mar 2022 19:54
PeterPeters1966 schreef:
15 mar 2022 19:49
Elektra/water: dit is aan de hoge kant. Ik let totaal niet op mijn elektriciteitsverbruik, en ik betaal ca. 75 euro per maand een elektra. Water is ca. 20 euro, dus totaal onder de 100 euro (appartement van 120m2)
Water is ook vrij veel voor 1 persoon hoor. Ik zit aan ongeveer 12 euro per maand en dat is met iedere dag douchen. Alleen afwassen zonder vaatwasser zou dan extra zijn, maar dat zijn ook geen duizenden liters.
Even gecheckt, maar het is maar 14,35 bij mij. Ik dacht dat het meer was.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Moneyman »

jonis schreef:
15 mar 2022 20:16
Uiteraard is 200,- elektra veel, maar de vraag is of daar wat aan te doen is, behalve alles uit zetten.
Ik gok dat de post “ electra” eigenlijk “ energie” zou moeten heten, en dat gas daar ook in zit.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door jonis »

Moneyman schreef:
15 mar 2022 20:38
jonis schreef:
15 mar 2022 20:16
Uiteraard is 200,- elektra veel, maar de vraag is of daar wat aan te doen is, behalve alles uit zetten.
Ik gok dat de post “ electra” eigenlijk “ energie” zou moeten heten, en dat gas daar ook in zit.
Daar was ik in principe al vanuit gegaan....ik betaal de helft voor gas + stroom voor een halfvrijstaand huis, nog zonder zonnepanelen en met huidig variabel tarief......
Maar als voor ts de middelen en mogelijkheden ontbreken, rest voor de post energie weinig anders dan uit of veel lager zetten. Maar bij sommige systemen helpt dat ook weinig.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Erthanax »

Er zijn al heel wat nuttige tips gegeven, daar kan ik weinig aan toevoegen.

Ik vind het wel bijzonder treurig dat iemand met op zich een redelijk inkomen, voor de boodschappen nauwelijks boven bijstandsniveau uitkomt. "Nou nou, 240 euro in de maand, dat is vrij hoog hoor." Serieus, 8 euro per dag is hoog, terwijl het minimum 6,10 euro is voor een vrouw (in een tweepersoonshuishouden, dus iets voordeliger dan voor een alleenstaande)? Terwijl je netto honderden euro's per maand boven bijstandsniveau zit?

TS is overigens niet alleen, er is zelfs een beleidsmatige aanduiding voor haar en haar 220.000 lotgenoten: werkende armen. De SER heeft daar in september vorig jaar nog een advies over uitgebracht (googelen op die term levert meer informatie). Ik vind dit een betreurenswaardige ontwikkeling.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Wat nog niet aan bod gekomen is is de 8% vakantietoeslag die goldkiwi ook nog jaarlijks krijgt over het salaris. Daarmee is het gat van 122 euro maandelijks wel gedicht.
Goldkiwi schreef:
15 mar 2022 19:11
.....als ik eend wat over hou koop ..
Tja, als je zulke luxe producten zoals eend aanschaft red je het nooit. De poelier moet je echt voorbijlopen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Erthanax schreef:
15 mar 2022 22:39
Er zijn al heel wat nuttige tips gegeven, daar kan ik weinig aan toevoegen.

Ik vind het wel bijzonder treurig dat iemand met op zich een redelijk inkomen, voor de boodschappen nauwelijks boven bijstandsniveau uitkomt. "Nou nou, 240 euro in de maand, dat is vrij hoog hoor." Serieus, 8 euro per dag is hoog, terwijl het minimum 6,10 euro is voor een vrouw (in een tweepersoonshuishouden, dus iets voordeliger dan voor een alleenstaande)? Terwijl je netto honderden euro's per maand boven bijstandsniveau zit?

TS is overigens niet alleen, er is zelfs een beleidsmatige aanduiding voor haar en haar 220.000 lotgenoten: werkende armen. De SER heeft daar in september vorig jaar nog een advies over uitgebracht (googelen op die term levert meer informatie). Ik vind dit een betreurenswaardige ontwikkeling.


Maar afgezien van die € 240,00 voor voeding etc., lijkt mij niet te veel, klopt het bruto/netto verhaal niet.

En wat de Ts de das om doet, is de aflossing op de studieschuld.

Dorfje
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 mei 2017 00:21

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Dorfje »

Kosten omlaag of inkomsten omhoog.

Heb je al gekeken naar een beter betaalde baan? Of gevraagd om een loonsverhoging?

En waarom krijg je geen zorg- en huurtoeslag? En volg het advies van Lady123 mbt hoge zorgkosten om deze op te voeren op de belastingaangifte voor teruggave.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Lady1234 »

J. Deltoer schreef:
15 mar 2022 23:19
Wat nog niet aan bod gekomen is is de 8% vakantietoeslag die goldkiwi ook nog jaarlijks krijgt over het salaris. Daarmee is het gat van 122 euro maandelijks wel gedicht.
Goldkiwi schreef:
15 mar 2022 19:11
.....als ik eend wat over hou koop ..
Tja, als je zulke luxe producten zoals eend aanschaft red je het nooit. De poelier moet je echt voorbijlopen.
Dat valt dan wel tegen. Moet er nooit iets nieuws aangeschaft of gerepareerd? Ik zie zelfs geen tv abonnement. En tweedehands kleding is nog tot daar aan toe, maar tweedehands ondergoed of schoenen?

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Veel mensen hebben dit probleem maar weinig durven dit te zeggen.

Ik ken je niet dus het is moeilijk om tips te geven. Ik ga toch proberen.

Meld je aan voor hulp met geld bij je gemeente. Zie www.amsterdam.nl/werk-inkomen/hulp-bij- ... problemen/ als voorbeeld. Hun kunnen je beter helpen dan forum leden doordat hun jou persoonlijk advies kunnen geven (ik kan niet beloven dat je hulp aanvraag wordt geaccepteerd).
Of vraag hulp van je familie of vrienden (ik begrijp dat dit moeilijk is)


Informeer bij DUO of je minder of niks kan terug betalen. https://duo.nl/particulier/minder-of-ni ... rlagen.jsp

Informeer of je gemeentelijke belastingen kwijtgescholden kan worden. www.amsterdam.nl/belastingen-heffingen/kwijtschelding/

Informeer of je recht hebt op toeslagen www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/ ... /toeslagen en doe belasting aangifte (dit levert mij geld op).

Als je op google budget koken, goedkoop koken in tikt, dan krijg je gezonde recepten voor onder €2 p.p. (snackbar is duurder)
Eventueel kan je misschien voor 2 avonden koken (scheelt gas verbruik).

Tik boodschappen cashback in de zoekmachine en soms kan je geld terug van bepaalde producten door online je kassabon in te sturen

Tijdens het boodschappen kan je besparen door huismerken, tht korting stickers en op de aanbiedingen te letten. Controleer je kassabon.

Internet en telefoon rekening is al best goedkoop, maar kijk op vergelijkingssite of het nog goedkoper kan. Dit geldt ook voor je verzekeringen.
Kijk ook heel goed of je niet dubbel verzekerd bent of voor onnodige dingen.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Informeer bij DUO of je minder of niks kan terug betalen. https://duo.nl/particulier/minder-of-ni ... rlagen.jsp

Informeer of je gemeentelijke belastingen kwijtgescholden kan worden. www.amsterdam.nl/belastingen-heffingen/kwijtschelding/

Zou toch wat zijn als iemand met zo’n inkomen kwijtschelding van gemeentelijke belastingen zou krijgen, dit is dus gewoon kansloos.

En niks terugbetalen bij DUO? Ook kansloos. DUO krijgt het inkomen door van de Belastingdienst, dus waarom zou je niks terug hoeven te betalen?

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
16 mar 2022 08:01
En niks terugbetalen bij DUO? Ook kansloos. DUO krijgt het inkomen door van de Belastingdienst, dus waarom zou je niks terug hoeven te betalen?
Kansloos? Zeker niet. Ik heb veel te maken met DUO-zaken: als je constructief de dialoog opzoekt, is er meer mogelijk dan je denkt.

Gesloten