Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
16 mar 2022 08:11
Lowieze schreef:
16 mar 2022 08:01
En niks terugbetalen bij DUO? Ook kansloos. DUO krijgt het inkomen door van de Belastingdienst, dus waarom zou je niks terug hoeven te betalen?
Kansloos? Zeker niet. Ik heb veel te maken met DUO-zaken: als je constructief de dialoog opzoekt, is er meer mogelijk dan je denkt.
Niet met zo’n inkomen hoor, echt kansloos dat je niets hoeft terug te betalen.
Ja, het peiljaar zou verzet kunnen worden, je kunt zelf verlaging aanvragen. Allemaal dingen waar je zelf achteraan moet gaan, maar dat je niks meer hoeft terug te betalen? Nee hoor, dat lukt in dit geval echt niet.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja, je kunt "kansloos" blijven zeggen, maar de praktijk bewijst dat dat niet zo is. Ik heb met genoeg situaties te maken om te weten dat er in de praktijk op basis van de omstandigheden voor verlaging of uitstel wordt gekozen.

Geen garanties, natuurlijk, maar zeker een poging waard.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
16 mar 2022 08:18
Tsja, je kunt "kansloos" blijven zeggen, maar de praktijk bewijst dat dat niet zo is. Ik heb met genoeg situaties te maken om te weten dat er in de praktijk op basis van de omstandigheden voor verlaging of uitstel wordt gekozen.

Geen garanties, natuurlijk, maar zeker een poging waard.
Verlaging of uitstel? U mist het punt. Seinhuis had het over niks terug betalen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
16 mar 2022 08:19
Verlaging of uitstel? U mist het punt. Seinhuis had het over niks terug betalen.
De vraag is wie wat mist... Eerder dan Seinhuis schreef ik al:
Moneyman schreef:
15 mar 2022 16:49
Met betrekking tot je studieschuld: heb je daar al eens een telefoontje aan gewaagd om te bezien wat er mogelijk is?
Ik begrijp de post van Seinhuis overigens ook zo dat hij doelt op opschorting (Nu niets betalen) en niet op volledig kwijtschelding (NOOIT iets betalen). Maar dat is mijn invulling, omdat die gezien de situatie het meest logisch is :wink:

Oftewel: gewoon contact opnemen en bezien wat mogelijk is.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door sjohie »

J. Deltoer schreef:
15 mar 2022 23:19
Wat nog niet aan bod gekomen is is de 8% vakantietoeslag die goldkiwi ook nog jaarlijks krijgt over het salaris. Daarmee is het gat van 122 euro maandelijks wel gedicht.
Goldkiwi schreef:
15 mar 2022 19:11
.....als ik eend wat over hou koop ..
Tja, als je zulke luxe producten zoals eend aanschaft red je het nooit. De poelier moet je echt voorbijlopen.
Beetje flauw, dit vind ik nou niet een topic om te gaan grappen en grollen.

Maar het bracht wel op een idee, aangezien hier in het ooosten behoorlijk wat gejaagd wordt. Dus TS, als je toevallig een collega of vriend hebt die dat doet, kan dat een goedkope bron van goed vlees zijn.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door grun »

Lowieze schreef:
16 mar 2022 08:19
Verlaging of uitstel? Seinhuis had het over niks terug betalen.
Seinhuis schreef 'minder of niks'. Dat kun je ook lezen als 'minder afbetalen per maand dan de 155 euro wat ze nu doet'.

TS zou kunnen uitleggen dat ze nu niet rondkomt, bijvoorbeeld door de gestegen huidige energieprijzen. Als ze dan een realistisch voorstel doet vindt ze misschien een luisterend oor. Daar bedoel ik dan niet een tientje per maand mee, dat schiet niet op. Maar misschien is een bedrag per maand van 80 of 100 euro wel aanvaardbaar. Dan houdt ze per maand 75 of 55 euro over die ze nu te kort komt, en uiteindelijk betaalt ze de schuld af over een langere periode.

Overigens weten we niet hoe de schuld opgebouwd is en in welke periode. Vroeger hadden we een studiebeurs, toen een tijdje een leenstelsel, en nu is het weer een studiebeurs. De studenten uit de periode van het leenstelsel eisen nu compensatie, en ik meen gelezen te hebben dat ze dat ook (al dan niet gedeeltelijk) gaan krijgen. Hopelijk valt het mee.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hoewel ik er voor ben om alle mogelijke bronnen aan te boren, is het advies om kwijtschelding gemeentelijke lasten aan te vragen compleet zinloos met zo’n inkomen.

En aangifte doet de Ts al, want ze heeft het over belasting teruggave. De vraag is natuurlijk of dat op de juiste wijze gebeurt.

Maar zo’n hoge zorgverzekering en dan nog € 55 eigen bijdrage medicijnen? Maar daar is helaas in de loop van een jaar niets aan te doen.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik vind het ook nogal bizar om te spreken over dan maar elke dag patat te eten.
Als je groot inkoopt, deze week bij Lidl een zak aardappels 1+1, geen pakje rijst, maar een baal rijst dan ben je naar verhouding veel minder kwijt. Diepvriesgroente is niet minder gezond, is vaak in de aanbieding 1+1. Een zak appels is veel goedkoper dan een paar losse appels. Letten op etenswaren die aan de datum zijn en daarom 35% afgeprijsd.
Bij de drogist alleen aanbiedingen kopen, het scheelt je echt zo tientallen euro’s per maand.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door marnix »

Duo kan onder opgaaf van reden een periode stopgezet worden,
de rente loopt door, maar ik meen dat die ongeveer nihil is nu?
is idd handig om even lucht te krijgen en de rest van de kosten proberen omlaag te krijgen,
Goldkiwi, u staat wel weer ingeschreven voor een woning?
Ik woon alleen en ben (tot nu toe)70 euro kwijt aan energie.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door marnix »

Overigens ben ik de laatste die iemand een uitkering "inpraat" maar u geeft ook aan, naast de financiële sores eigenlijk 30 uur teveel te vinden mede door uw medische situatie,
Eens gaan praten met bedrijfsarts?
Nooit vrijwillig minder uren gaan werken want dat kan bij eventuele afkeuring naderhand een lagere uitkering opleveren,
maar doorhalen op de manier zoals u nu doet is misschien ook niet handig.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Lowieze »

breien schreef:
16 mar 2022 10:14
Groot verpakking is voor een eensgezinshuishouden echt niet goedkoper.
Diepvriesgroente wordt niet vaak verpakt in eenpersoonsporties.
Voedselverspilling is duur.
Diepvriesgroente is vaak in blokjes, je neemt eruit wat je nodig hebt, de rest doe je terug in je vriezer.
Je hoeft toch niet de hele zak aardappels of appels in 1 dag op te gebruiken?

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door xflorisx »

Ik begrijp het wel. Als ik naar mijzelf kijk en naar ons inkomen kijk (grofweg het dubbele) en geen hoge kosten aan huur, energie, studieschuld, zorgkosten heb, hoeveel geld zou ik dan in de maand over moeten houden om op de spaarrekening te zetten. Dat halen we echt nooit. Ga maar rondkomen van 1700 - 800 (huur) = €900 waarvan je echt alles moet betalen. Ook vervoer en meerdere zaken die zij niet op dat lijstje heeft gezet.
Het nadeel van zo'n lijstje dat de forumposters gaan cherry picken op een post waarop vast wel te besparen valt.

Ik ken ook mensen 70 + met bijna alleen AOW die zelfs nog auto rijden en tevreden zijn met hun situatie. Gelukkig geen €800 huur.
Het is voor die mensen een levensstijl die je van de jongeren nog niet kunt verwachten.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Lowieze »

xflorisx schreef:
16 mar 2022 10:34
Ik begrijp het wel. Als ik naar mijzelf kijk en naar ons inkomen kijk (grofweg het dubbele) en geen hoge kosten aan huur, energie, studieschuld, zorgkosten heb, hoeveel geld zou ik dan in de maand over moeten houden om op de spaarrekening te zetten. Dat halen we echt nooit. Ga maar rondkomen van 1700 - 800 (huur) = €900 waarvan je echt alles moet betalen. Ook vervoer en meerdere zaken die zij niet op dat lijstje heeft gezet.
Het nadeel van zo'n lijstje dat de forumposters gaan cherry picken op een post waarop vast wel te besparen valt.

Ik ken ook mensen 70 + met bijna alleen AOW die zelfs nog auto rijden en tevreden zijn met hun situatie. Gelukkig geen €800 huur.
Het is voor die mensen een levensstijl die je van de jongeren nog niet kunt verwachten.
Cherry picken?
TS vraagt: “ Heeft iemand inzicht, ervaring?”

Als je daar zelf ervaring mee hebt, kun je toch advies geven?

juliomariner
Berichten: 4834
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door juliomariner »

grun schreef:
15 mar 2022 19:33
juliomariner schreef:
15 mar 2022 19:18
Bij de goede boxen moet je wel snel zijn. Deze zijn binnen enkele minuten nadat ze online gekomen zijn uitverkocht.
Wat is de snelste manier om daar achter te komen? Krijg je dan een emailtje? Ik zit niet op sociale media.
Nee helaas, je moet zelf de app in de gaten houden. Na een tijdje weet je wel ongeveer hoelaat een bepaalde winkel boxen in de app zet.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door xflorisx »

Lowieze schreef:
16 mar 2022 10:37


Cherry picken?
TS vraagt: “ Heeft iemand inzicht, ervaring?”

Als je daar zelf ervaring mee hebt, kun je toch advies geven?

Schrijf ik wat anders dan. Advies zal zeker welkom zijn, maar ga zelf maar van zo'n bedrag rondkomen als je gezondheid al niet zo jofel is. Dan lukt het gewoon niet als je gewoon te moe bent. Dat is mijn zorg (punt)

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is natuurlijk helemaal geen cherry picken.

Er wordt gewoon advies gegeven over de uitgaven, maar ook over de inkomsten kant. Precies wat de Ts wil.

En als men bijna alleen AOW heeft, heeft men daarnaast zorgtoeslag en huurtoeslag.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door sjohie »

Lowieze schreef:
16 mar 2022 09:38
Ik vind het ook nogal bizar om te spreken over dan maar elke dag patat te eten.
Als je groot inkoopt, deze week bij Lidl een zak aardappels 1+1, geen pakje rijst, maar een baal rijst dan ben je naar verhouding veel minder kwijt. Diepvriesgroente is niet minder gezond, is vaak in de aanbieding 1+1. Een zak appels is veel goedkoper dan een paar losse appels. Letten op etenswaren die aan de datum zijn en daarom 35% afgeprijsd.
Bij de drogist alleen aanbiedingen kopen, het scheelt je echt zo tientallen euro’s per maand.
Dan moet je wel het geld hebben om in zeg een enkele week, dat soort grote aankopen te doen, en zo als het ware je eten voor te financieren voor de komende weken. :wink:

Wat TS ook zou kunnen, is vragen of ze mag meeliften op de WiFI van de buren, om zo het geld voor een internet abonnement uit te besparen?

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Lowieze »

sjohie schreef:
16 mar 2022 11:31
Lowieze schreef:
16 mar 2022 09:38
Ik vind het ook nogal bizar om te spreken over dan maar elke dag patat te eten.
Als je groot inkoopt, deze week bij Lidl een zak aardappels 1+1, geen pakje rijst, maar een baal rijst dan ben je naar verhouding veel minder kwijt. Diepvriesgroente is niet minder gezond, is vaak in de aanbieding 1+1. Een zak appels is veel goedkoper dan een paar losse appels. Letten op etenswaren die aan de datum zijn en daarom 35% afgeprijsd.
Bij de drogist alleen aanbiedingen kopen, het scheelt je echt zo tientallen euro’s per maand.
Dan moet je wel het geld hebben om in zeg een enkele week, dat soort grote aankopen te doen, en zo als het ware je eten voor te financieren voor de komende weken. :wink:

Wat TS ook zou kunnen, is vragen of ze mag meeliften op de WiFI van de buren, om zo het geld voor een internet abonnement uit te besparen?
Boodschappen moet TS toch doen, dus als je dan op 1+1 let, ben je juist niet veel meer kwijt.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat voorraad aanleggen, gaat natuurlijk niet in één week. En dat hoeft ook niet.

Ben verder wel benieuwd wat de Ts van de reacties vindt. Of ze daar dus wat mee kan.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Amper kunnen rondkomen ondanks het hebben van een baan??

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Lady1234 schreef:
16 mar 2022 12:12
Ben verder wel benieuwd wat de Ts van de reacties vindt. Of ze daar dus wat mee kan.
Inderdaad, terugkoppeling van de gegeven tips zou een goede zaak zijn. Ik en ook anderen steken er niet voor niets kostbare tijd in.

Gesloten