LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] andere, niet gelijkwaardige functie na 35jr

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Eagle John
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jul 2018 20:18

andere, niet gelijkwaardige functie na 35jr

Ongelezen bericht door Eagle John »

Mijn vraag is of ik deze functie wijziging kan weigeren.

Ik werk 35 jaar in een levensmiddelen winkel, vroeger 100%, maar nu nog 20%.
Mijn personeels dossier is kristalhelder, mijn ziekteverzuim ligt ver onder het gemiddelde, heb altijd keurig opleidingen gevolgd, heb op meerdere afdelingen gewerkt en ben daar ook inzetbaar, ben oproepbaar in geval van nood, ben (op 1 na) geliefd bij mijn collega's, etc. Natuurlijk ben ik bereid op andere uren, dagen en op een andere afdeling te werken, dat heb ik al 35jaar gedaan, want dit is natuurlijk niet de 1e crisis in de winkel.

Nu wil de nieuwe chef (sinds 1mnd binnen) mij indelen in de schoonmaakploeg, te weten: wc's, vloeren en schappen poetsen. Argument in het 1e gesprek was dat hij verwacht dat het slechter gaat worden in de winkel en dat een collega gezegd zou hebben dat ik een tik heb. Omdat hij zo kort aanwezig is en ik maar 20% werk, heeft hij me helemaal niet aan het werk gezien en sprak ik hem nu pas voor het eerst, het oordeel was al klaar voor ik binnen stond.

Nu werken er 90 mensen bij ons, waarvan 80 als winkelmedewerker, ook op mijn afdeling werken meerdere mensen, dus naar mijn mening is dit voorstel een beetje kort door de bocht en wel heel selectief op mij gericht, want m'n collega's hebben geen gesprek gehad (op 1 na, natuurlijk)

In het 2e gesprek argumenteerde hij dat de schoonmaak in dezelfde salarisgroep valt als waar ik nu in zit dus dat het gelijkwaardig werk is. WC's poetsen is mijn inziens wat heel anders dan vleeswaren snijden en klanten helpen. Dat hetzelfde betaald wordt, wil niet zeggen dat dan ook het werk gelijkwaardig is, dat komt omdat iedereen in de laagste schaal zit ;-)

De dreiging van een concurrent op de hoek is wel reeel, maar er is bij ons door de scholieren voldoende natuurlijk verloop en ze kunnen toch ook een vakantiekracht in de schoonmaak zetten, heb ik niet wat rechten opgebouwd, FILO? Waarom ik, ze moeten toch een iets beter argument hebben?

BL2
Berichten: 4838
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: andere, niet gelijkwaardige functie na 35jr

Ongelezen bericht door BL2 »

BL2 schreef:Een werkweek van 20 procent is schat ik één dagje in de week.
Met zo weinig uren heb je weinig rechten in een bedrijfsgroep waar het gras niet al te groen is.
Het wordt waarschijnlijk slikken of stikken, mede omdat u met uw leeftijd een zeer duur personeelslid bent.
Lang ergens werken geeft geen rechten, die tyd is wel voorbij, helaas.
Een werkweek van 20 procent is schat ik één dagje in de week.
Met zo weinig uren heb je weinig rechten in een bedrijfsgroep waar het gras niet al te groen is.
Het wordt waarschijnlijk slikken of stikken, mede omdat u met uw leeftijd een zeer duur personeelslid bent.
Lang ergens werken geeft geen rechten, die tyd is wel voorbij, helaas.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: andere, niet gelijkwaardige functie na 35jr

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Meestal is het bij dergelijke winkels zo dat je breed inzetbaar dient te zijn en dat ook in je contract zo is afgesproken. In dat geval mogen ze je binnen je functieschaal gewoon inzetten waar ze willen.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: andere, niet gelijkwaardige functie na 35jr

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Met zoveel medewerkers is het bedrijf verplicht een ondernemingsraad te hebben.

En u hebt gelijk, schoonmaakwerk kan dan wel eventueel hetzelfde betaald worden als een winkelmedewerker, maar is daar nog niet aan gelijk.

Ik neem aan dat u een contract hebt met een omschrijving van uw functie.

Hier geeft regelmatig een arbeidsrecht juriste antwoord. Zij zal u vast kunnen adviseren.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: andere, niet gelijkwaardige functie na 35jr

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Beste vraagsteller,
Er is feitelijk sprake van een demotie (ook al gaat u niet minder verdienen). Daarvoor is in principe uw toestemming nodig. Een werknemer hoeft een onredelijke wijziging (bijv. een wijziging die niet noodzakelijk is) niet te accepteren. Er moet beoordeeld worden of het belang van werkgever bij deze wijziging zwaarder hoort te wegen dan dat van werknemer. Van belang zijn dus de omstandigheden zoals (maar niet alleen) de reden voor de werkgever, wat voor afspraken voor de toekomst gemaakt kunnen worden. Enzovoort.
Deze wijziging lijkt mij onredelijk, o.a. omdat er geen goed argument wordt gegeven.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

stofzuigertje

Re: andere, niet gelijkwaardige functie na 35jr

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je VMBO schoolverlater dit werk laat doen verwacht ik een beetje minder nette WC en vloeren en die doen alleen middenpad.

Domme chef gekregen want iemand met leeftijd en ervaring kan juist de jongeren goed aansturen wat voor hem veel werk bespaarde en als hij jou leidinggevende hulp maakte zou hij er ook meer aan hebben.
Ik zie de meeste supers als puberwerkplaatsen die maar wat aan rommelen.
De Aldi heeft meestal ouder personeel en die zijn beslist niet duurder ondanks het ontbreken van de jeugd lonen!
Ik verwacht dat die WC volgende week ook wel gedaan kan worden want met deze week Bier reclame dus je hebt met mooi weer in de achtertuin geen tijd meer voor deze Chef, mag hij zelf dit werk doen!

Gesloten