Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door Lady1234 »

jonis schreef:
08 mar 2023 20:23
Idd, ik ga ook geen 30km rijden.
Dat hoef je van mij ook niet te verwachten.
Maar dan krijgt u ook geen bijstand of wordt in ieder geval gekort.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
08 mar 2023 20:24
jonis schreef:
08 mar 2023 20:23
Idd, ik ga ook geen 30km rijden.
Dat hoef je van mij ook niet te verwachten.
Maar dan krijgt u ook geen bijstand of wordt in ieder geval gekort.
Volgens mij ben je ook in de WW verplicht, na dacht ik 6 of 12 maanden, een baan te accepteren die verder weg ligt. En waar hebben we het over? 30km reisafstand stelt niks voor.

Even nagekeken:
Reistijd
In het eerste halfjaar dat u een WW-uitkering ontvangt, hoeft u alleen maar op banen te solliciteren met een reistijd van maximaal 2 uur per dag. Als u na een halfjaar nog geen nieuwe baan heeft gevonden, gaat de reistijd omhoog naar maximaal 3 uur per dag.

En dan ook nog: Mocht u al lange tijd werkloos zijn en wordt u een baan in een andere regio aangeboden dan moet u die baan meestal accepteren, zelfs als u daarvoor zou moeten verhuizen.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door rwolters »

jonis schreef:
08 mar 2023 20:23
Idd, ik ga ook geen 30km rijden.
Dat hoef je van mij ook niet te verwachten.
Dan bof je toch maar dat je in Nederland bent geboren.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door Moneyman »

jonis schreef:
08 mar 2023 20:23
Idd, ik ga ook geen 30km rijden.
Dat hoef je van mij ook niet te verwachten.
Da's wel een typisch luxe-probleem. En zéker geen maatstaf voor anderen.

De arbeidsrechtelijke maatstaf ligt een stuk hoger: op de al genoemde 2 uur reistijd - enkele reis...

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:
08 mar 2023 20:24
jonis schreef:
08 mar 2023 20:23
Idd, ik ga ook geen 30km rijden.
Dat hoef je van mij ook niet te verwachten.
Maar dan krijgt u ook geen bijstand of wordt in ieder geval gekort.
Je kunt ook gewoon werken....werk zat naast de deur.
Mij maak je niet wijs dat in deze tijd er niets is waar je even tijdelijk bezig kunt zijn; dan kun je altijd nog verder kijken als dat niet naar je zin of alleen bezigheidstherapie is.
Ruim 35 jaar werkervaring, mijn aller1ste baan gelijk na 1ste werkdag gedag gezegd vanwege de ruim 30KM.
Daar gaan teveel kosten of tijd in zitten.
Ik rij nu in 6 minuten naar mijn werk.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door jonis »

Moneyman schreef:
09 mar 2023 09:50
jonis schreef:
08 mar 2023 20:23
Idd, ik ga ook geen 30km rijden.
Dat hoef je van mij ook niet te verwachten.
Da's wel een typisch luxe-probleem. En zéker geen maatstaf voor anderen.

De arbeidsrechtelijke maatstaf ligt een stuk hoger: op de al genoemde 2 uur reistijd - enkele reis...
Ze krijgen je ook wel aan het werk.... :roll:

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

jonis schreef:
09 mar 2023 09:55
Lady1234 schreef:
08 mar 2023 20:24
jonis schreef:
08 mar 2023 20:23
Idd, ik ga ook geen 30km rijden.
Dat hoef je van mij ook niet te verwachten.
Maar dan krijgt u ook geen bijstand of wordt in ieder geval gekort.
Je kunt ook gewoon werken....werk zat naast de deur.
Mij maak je niet wijs dat in deze tijd er niets is waar je even tijdelijk bezig kunt zijn; dan kun je altijd nog verder kijken als dat niet naar je zin of alleen bezigheidstherapie is.
Ruim 35 jaar werkervaring, mijn aller1ste baan gelijk na 1ste werkdag gedag gezegd vanwege de ruim 30KM.
Daar gaan teveel kosten of tijd in zitten.
Ik rij nu in 6 minuten naar mijn werk.
Dat werk zat naast de deur, wordt met het ouder worden vanzelf steeds minder. Werkgevers kunnen ook naar een ander deel van het land verhuizen. Zelf 3x mee te maken gehad.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door jonis »

ZeerPrivé schreef:
09 mar 2023 10:04

Dat werk zat naast de deur, wordt met het ouder worden vanzelf steeds minder. Werkgevers kunnen ook naar een ander deel van het land verhuizen. Zelf 3x mee te maken gehad.
Mijn werkgever neemt nog gepensioneerden aan.
50+ ook geen probleem.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door witte angora »

VeratrumNigrum schreef:
08 mar 2023 19:58
BL2 schreef:
08 mar 2023 00:05
Hele snelwegen vol met mensen welke elke dag veel moeten reizen. Daarbij gast het zeer vaak om meer dan 30 km. Dat beeld zie je ook mooi in de treinen, 60 km of meer reizen is heel gewoon.
Waarom moet een statushouder dan perse om de hoek werken.
Wat voor reactie verwacht je hierop? Het is niet eens appels met peren vergelijken. Meer appels met alle producten uit de AGF hoek van de supermarkt en dan zeggen dat je alles volgens een(1) recept moet koken.
Ik sluit daarom dit deel van de discussie maar af en reageer niet meer op je,
Ach, of je nu boerenkoolstamppot wil, of hutspot, of andijviestamppot, of desnoods appelmoes, stampen moet je toch.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door kuklos »

jonis schreef:
09 mar 2023 09:55
Je kunt ook gewoon werken....werk zat naast de deur.
Dat geldt niet overal. En zelfs in de gebieden met veel werk kom je niet zomaar overal binnen, of vind je het werk dat je zoekt en op jouw niveau is.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door jonis »

Ja laat dan vooral de zin erna weg:
dan kun je altijd nog verder kijken als dat niet naar je zin of alleen bezigheidstherapie is.
Als je alleen maar binnen kaders zoekt: dan kom je je opgelegde kader woonwerkafstand misschien wel tegen.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door kuklos »

jonis schreef:
09 mar 2023 12:02
Ja laat dan vooral de zin erna weg:
dan kun je altijd nog verder kijken als dat niet naar je zin of alleen bezigheidstherapie is.
Als je alleen maar binnen kaders zoekt: dan kom je je opgelegde kader woonwerkafstand misschien wel tegen.
Het ging mij er meer om dat jij stelde dat het onzin is 30 kilometer voor je werk te moeten reizen, omdat in de buurt ook altijd wel werk is. Dat klopt alleen als je werkelijk alles aanpakt wat er is, en zelfs dan nog als er inderdaad werk is. In het Noord Oosten en zelf bepaalde delen in het Oosten klopt het niet, zelfs als je alles aanpakt dat er is.
Wat je feitelijk zegt is: ga in de supermarkt in de buurt werken, omdat dit dichtbij is en negeer maar even dat je ene universitaire opleiding hebt en tig jaar werkervaring daarbij zodat je inmiddels een bepaald niveau hebt bereikt.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door Nijogeth »

kuklos schreef:
09 mar 2023 12:13
Wat je feitelijk zegt is: ga in de supermarkt in de buurt werken, omdat dit dichtbij is en negeer maar even dat je ene universitaire opleiding hebt en tig jaar werkervaring daarbij zodat je inmiddels een bepaald niveau hebt bereikt.
Wat hij feitelijk zegt is dat je zelf de kaders opstelt. En laat jouw gewenste werkniveau nu een kader zijn, maar afstand naar het werk ook.

Stel jij wil binnen 10 kilometer van jouw huis werken, maar ook op universitair niveau. Dan kan het zijn dat je geen werk kan vinden dat in beide kaders vast. Dan moet je dus afwegen, welk kader je gaat aanpassen. Je zou dus 10 kilometer en HBO niveau kunnen kiezen of 20 kilometer en universitair niveau. En zo pas je iedere keer de kaders aan.

En als binnen 3 minuten op het werk zijn je daadwerkelijk gelukkiger maakt dan op hoog niveau werken, dan kun je prima terecht in de supermarkt om de hoek. En ik kan je uit ervaring vertellen dat je daar soms meer uitdagingen kan vinden dan in werk op hoger niveau.

Plaats reactie