Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

BL2 schreef:
07 mar 2023 10:12
Oudesjoegel schreef:
07 mar 2023 09:18
Wanneer het allemaal zo erg en onmenselijk is in Nederland kunnen de statushouders toch emigreren ?
Precies. Ze komen uit een vreselijke levensbedreigende en vaak extreem uitzichtloze situatie, en dan willen ze hier geen 30 km reizen naar een prima baan welke door de gemeente . Een baan met zekerheid op een prima uitkering als het fout loopt.
Een 0-uren contract is natuurlijk geen baan, das op de bank zitten en elke dag hopen dat je wel/niet gebeld wordt....
Ik denk niet dat je zo maar zo makkelijk kunt oordelen wat iemand wel en niet kan. Je kent die persoon zijn situatie niet. Je weet niet wat deze meegemaakt heeft.
En ja die regeltjes in Nederland. Pfff, het is ook gewoon niet normaal. En vaak niet logisch.
En vaak wordt er dan ook nog gedacht dat regeltjes wetten zijn.
Helaas kan ik verder geen advies geven.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door Nijogeth »

VeratrumNigrum schreef:
07 mar 2023 09:26
Nijogeth schreef:
06 mar 2023 23:50
Ik voel dus enige twijfel of deze kans met nulurencontract ook echt die kans is die hij moet grijpen. De angst om de baan kwijt te raken overheerst en zorgt ervoor dat je de baan laat zitten.

Helaas is dat ook wat veel mensen in de ww doen. Een kans niet aangrijpen omdat ze de zekerheid niet willen opgeven.

Ik heb altijd gedacht dat het makkelijker is om een baan te vinden als je net vanuit een andere baan komt en zo ben ik er altijd mee omgegaan. En ja, daarvoor heb ik ook zekerheden opgegeven. Zo ben ik van een vast contract naar een baan met een tijdelijk contract gegaan, omdat ik daar meer kansen zag.

Was dat fout gelopen, dan zou het UWV zeker aan mij gaan vragen waarom ik een vast contract beëindigde voor een tijdelijk contract. Maarja, soms moet je risico nemen, zolang je het nog kan. Zodra je een gezin hebt, dan zul je meer voor zekerheid moeten opteren.
Ja als je een buffertje hebt kun je wat risico nemen. Helaas Als je enig inzicht hebt in hoe de bijstand werkt en je met niets hier komt krijg je niet de kans hebt om te sparen (spaarrekeningen moeten worden afgesloten en zwart werken is diefstal, giften worden gekort etc) , en dus alleen bent aangewezen op de bijstand die net niet genoeg is om in de dagelijkse behoeften te voorzien dan kun je geen risico nemen met teruggang van je inkomen.
En om exact diezelfde reden zal de gemeente dan ook liever zien dat er iets met zekerheid komt.

En risico nemen kun je altijd, als je maar genoeg vertrouwen in jezelf hebt.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Wat als de statushouder zowel de 0-urenbaan accepteert en de sollicitatietraining ook gaat volgen? Wat ik er nog van weet is dat je 1x per week moet verschijnen en dan thuis opdrachten moet doen. Mocht het zo zijn dat er werk is op de dag van de training, dan kan je de persoon van de training laten weten dat je verhinderd bent vanwege werk. In mijn groepje zat iemand die op sollicitatiegesrpek moest op de middag van de training, en de trainer maakte daar (uiteraard zou ik zeggen) geen probleem van. Waarschijnlijk is er ook een aanwezigheidsplicht van 80% ofzo op de sollicitatietraining, maar de trainer kan daar soepel mee omgaan zonder dat dit voor het bemiddelingsbedrijf "vinkjes" kost. Het maken van een LinkedIn pagina maakt wsl. (als huiswerk) ook deel uit van de training en dat kan heel veel opleveren voor deze persoon. Als hij (door het bemiddelingsbureau?) gedwongen dreigt te worden om te stoppen met het werk+bijpassende opleiding en ook de bijstandsconsulent niet gevoelig is voor de argumenten, dan kan de lokale krant eventueel helpen.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door jonis »

BL2 schreef:
07 mar 2023 10:12
Oudesjoegel schreef:
07 mar 2023 09:18
Wanneer het allemaal zo erg en onmenselijk is in Nederland kunnen de statushouders toch emigreren ?
Precies. Ze komen uit een vreselijke levensbedreigende en vaak extreem uitzichtloze situatie, en dan willen ze hier geen 30 km reizen naar een prima baan welke door de gemeente . Een baan met zekerheid op een prima uitkering als het fout loopt.
Een 0-uren contract is natuurlijk geen baan, das op de bank zitten en elke dag hopen dat je wel/niet gebeld wordt....
Precies?
Wordt je er weer niet vrolijk van?
Ikzelf heb mijn 1ste werkdag en 1ste baan om die reden ook gewoon ooit gedag gezegd. Meer dan 30km is veel te ver voor dagelijkse woonwerk afstand.
Daar gaat te veel tijd of kosten in zitten.

VeratrumNigrum
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 mar 2023 21:59

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door VeratrumNigrum »

Onkruid71 schreef:
07 mar 2023 10:43
BL2 schreef:
07 mar 2023 10:12
Oudesjoegel schreef:
07 mar 2023 09:18
Wanneer het allemaal zo erg en onmenselijk is in Nederland kunnen de statushouders toch emigreren ?
Precies. Ze komen uit een vreselijke levensbedreigende en vaak extreem uitzichtloze situatie, en dan willen ze hier geen 30 km reizen naar een prima baan welke door de gemeente . Een baan met zekerheid op een prima uitkering als het fout loopt.
Een 0-uren contract is natuurlijk geen baan, das op de bank zitten en elke dag hopen dat je wel/niet gebeld wordt....
Ik denk niet dat je zo maar zo makkelijk kunt oordelen wat iemand wel en niet kan. Je kent die persoon zijn situatie niet. Je weet niet wat deze meegemaakt heeft.
En ja die regeltjes in Nederland. Pfff, het is ook gewoon niet normaal. En vaak niet logisch.
En vaak wordt er dan ook nog gedacht dat regeltjes wetten zijn.
Helaas kan ik verder geen advies geven.
BL2 dank voor de reactie. Zolang we niet "achter de voordeur" hebben gekeken is het onmogelijk om een oordeel te geven. Elke persoon is anders met een eigen verhaal met eigen zorgen om "thuis" die blokkerend kunnen werken. Wat zou het mooi zijn als we hen kunnen begeleiden om trotse Nederlanders te worden.

VeratrumNigrum
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 mar 2023 21:59

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door VeratrumNigrum »

jonis schreef:
07 mar 2023 15:08
BL2 schreef:
07 mar 2023 10:12
Oudesjoegel schreef:
07 mar 2023 09:18
Wanneer het allemaal zo erg en onmenselijk is in Nederland kunnen de statushouders toch emigreren ?
Precies. Ze komen uit een vreselijke levensbedreigende en vaak extreem uitzichtloze situatie, en dan willen ze hier geen 30 km reizen naar een prima baan welke door de gemeente . Een baan met zekerheid op een prima uitkering als het fout loopt.
Een 0-uren contract is natuurlijk geen baan, das op de bank zitten en elke dag hopen dat je wel/niet gebeld wordt....
Precies?
Wordt je er weer niet vrolijk van?
Ikzelf heb mijn 1ste werkdag en 1ste baan om die reden ook gewoon ooit gedag gezegd. Meer dan 30km is veel te ver voor dagelijkse woonwerk afstand.
Daar gaat te veel tijd of kosten in zitten.
Jonis, Klopt daar zit een groot deel van de pijn. Maar ook dat is voor iedereen anders.Zelf heb ik de langere reistijd van 10 minuten naar 5 kwartier behoorlijk belastend gevonden omdat ik een hobby die mij veel energie gaf op moest geven, maar dat was wel mijn eigen keuze toen. Maar ik ken ook mensen die in het reizen kunnen reflecteren op hun werk. Het zou goed zijn als dat in het "maatwerk dat gepropageerd wordt" tot uitdrukking komt.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door kuklos »

VeratrumNigrum schreef:
07 mar 2023 20:43
Het zou goed zijn als dat in het "maatwerk dat gepropageerd wordt" tot uitdrukking komt.
Pardon? Je bent wel heel erg scheutig met andermans geld weggeven.

VeratrumNigrum
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 mar 2023 21:59

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door VeratrumNigrum »

kuklos schreef:
07 mar 2023 20:57
VeratrumNigrum schreef:
07 mar 2023 20:43
Het zou goed zijn als dat in het "maatwerk dat gepropageerd wordt" tot uitdrukking komt.
Pardon? Je bent wel heel erg scheutig met andermans geld weggeven.
Maatwerk is slechts interesse hebben in de persoon en met aandacht en respect zoeken naar een acceptabele oplossing. Dan wordt een niet geheel wenselijke oplossing een acceptabele oplossing. En dat kost bijna niets.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door kuklos »

VeratrumNigrum schreef:
07 mar 2023 21:11
kuklos schreef:
07 mar 2023 20:57
VeratrumNigrum schreef:
07 mar 2023 20:43
Het zou goed zijn als dat in het "maatwerk dat gepropageerd wordt" tot uitdrukking komt.
Pardon? Je bent wel heel erg scheutig met andermans geld weggeven.
Maatwerk is slechts interesse hebben in de persoon en met aandacht en respect zoeken naar een acceptabele oplossing. Dan wordt een niet geheel wenselijke oplossing een acceptabele oplossing. En dat kost bijna niets.
Frappant dat jouw maatwerk erop neerkomt dat we van sommige mensen niet mogen verwachten dat ze wel 30 hele kilometers rijden voor een baan. Iets wat we van belastingbetalende nederlands gewoon wel verwachten.
En als het bijna niets kost ben je uiteraard bereid om zelf (met jouw portemonne dus) de kosten te dragen. Toch?

VeratrumNigrum
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 mar 2023 21:59

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door VeratrumNigrum »

kuklos schreef:
07 mar 2023 21:18
VeratrumNigrum schreef:
07 mar 2023 21:11
kuklos schreef:
07 mar 2023 20:57


Pardon? Je bent wel heel erg scheutig met andermans geld weggeven.
Maatwerk is slechts interesse hebben in de persoon en met aandacht en respect zoeken naar een acceptabele oplossing. Dan wordt een niet geheel wenselijke oplossing een acceptabele oplossing. En dat kost bijna niets.
Frappant dat jouw maatwerk erop neerkomt dat we van so,mige mensen niet mogen verwachten dat ze wel 30 hele kilometers rijden voor een baan. iets wat we van belastingbetalende nederlands gewoon wel verwachten.
En als het bijna niets kost ben je uiteraard bereid om zelf (met jouw portemonne dus) de kosten te dragen. Toch?
Je moet wel goed leren lezen. "Dan wordt een niet geheel wenselijke oplossing een acceptabele oplossing" Dan kun je veel, heel veel met respect uitleggen. En doe aub niet alsof Nederlanders monddood zijn. Voor een gemiddelde Nederlanders geld immers "de regels zijn er voor anderen en niet voor mij". Als er een(1) volk is dat regels aan de laars lapt zijn wij het wel.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door kuklos »

VeratrumNigrum schreef:
07 mar 2023 21:33
kuklos schreef:
07 mar 2023 21:18
VeratrumNigrum schreef:
07 mar 2023 21:11


Maatwerk is slechts interesse hebben in de persoon en met aandacht en respect zoeken naar een acceptabele oplossing. Dan wordt een niet geheel wenselijke oplossing een acceptabele oplossing. En dat kost bijna niets.
Frappant dat jouw maatwerk erop neerkomt dat we van so,mige mensen niet mogen verwachten dat ze wel 30 hele kilometers rijden voor een baan. iets wat we van belastingbetalende nederlands gewoon wel verwachten.
En als het bijna niets kost ben je uiteraard bereid om zelf (met jouw portemonne dus) de kosten te dragen. Toch?
Je moet wel goed leren lezen. "Dan wordt een niet geheel wenselijke oplossing een acceptabele oplossing" Dan kun je veel, heel veel met respect uitleggen. En doe aub niet alsof Nederlanders monddood zijn. Voor een gemiddelde Nederlanders geld immers "de regels zijn er voor anderen en niet voor mij". Als er een(1) volk is dat regels aan de laars lapt zijn wij het wel.
Ik kan heel goed lezen, want je bent erg duidelijk. Van een statushouder mag je niet verwachten dat die 30 kilometer rijdt, maar van een Nederlander wel. Opvallend dat je trouwens wel roept dat het bijna niets kost, maar niet ingaat op het voorstel dat jij het dan ook zelf gaat betalen.

VeratrumNigrum
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 mar 2023 21:59

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door VeratrumNigrum »

kuklos schreef:
07 mar 2023 21:36
VeratrumNigrum schreef:
07 mar 2023 21:33
kuklos schreef:
07 mar 2023 21:18


Frappant dat jouw maatwerk erop neerkomt dat we van so,mige mensen niet mogen verwachten dat ze wel 30 hele kilometers rijden voor een baan. iets wat we van belastingbetalende nederlands gewoon wel verwachten.
En als het bijna niets kost ben je uiteraard bereid om zelf (met jouw portemonne dus) de kosten te dragen. Toch?
Je moet wel goed leren lezen. "Dan wordt een niet geheel wenselijke oplossing een acceptabele oplossing" Dan kun je veel, heel veel met respect uitleggen. En doe aub niet alsof Nederlanders monddood zijn. Voor een gemiddelde Nederlanders geld immers "de regels zijn er voor anderen en niet voor mij". Als er een(1) volk is dat regels aan de laars lapt zijn wij het wel.
Ik kan heel goed lezen, want je bent erg duidelijk. Van een statushouder mag je niet verwachten dat die 30 kilometer rijdt, maar van een Nederlander wel. Opvallend dat je trouwens wel roept dat het bijna niets kost, maar niet ingaat op het voorstel dat jij het dan ook zelf gaat betalen.
Wat zeur je over kosten dragen.
De door mij geschetste casus gaat
a. over een persoon die een baan "om de hoek" kan krijgen, dus nauwelijks afstanden hoeft te reizen
b. over het nodige eigen initiatief beschikt om zijn zaken te kunnen regelen
c. het niveau heeft om zijn zaken te kunnen regelen
d. volgens de regels die hem gesteld zijn deze kans bij de gemeentelijke bemiddelaar voorlegt
e. de baan niet mag accepteren, tenzij hij de sancties die in het vooruitzicht staan kan en wil dragen (het eerste is onmogelijk)
f. verplicht wordt te reizen naar een bemiddelingsbureau (schatting 50 km reisafstand) met baankans ook op die afstand
Al die kosten zijn overbodig en daar wil ik niet aan meebetalen, omdat ze met wat extra aandacht en respect voorkomen kunnen worden

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door kuklos »

VeratrumNigrum schreef:
07 mar 2023 22:02
kuklos schreef:
07 mar 2023 21:36
VeratrumNigrum schreef:
07 mar 2023 21:33

Je moet wel goed leren lezen. "Dan wordt een niet geheel wenselijke oplossing een acceptabele oplossing" Dan kun je veel, heel veel met respect uitleggen. En doe aub niet alsof Nederlanders monddood zijn. Voor een gemiddelde Nederlanders geld immers "de regels zijn er voor anderen en niet voor mij". Als er een(1) volk is dat regels aan de laars lapt zijn wij het wel.
Ik kan heel goed lezen, want je bent erg duidelijk. Van een statushouder mag je niet verwachten dat die 30 kilometer rijdt, maar van een Nederlander wel. Opvallend dat je trouwens wel roept dat het bijna niets kost, maar niet ingaat op het voorstel dat jij het dan ook zelf gaat betalen.
Wat zeur je over kosten dragen.
VeratrumNigrum schreef:
07 mar 2023 21:11
En dat kost bijna niets.
VeratrumNigrum schreef:
07 mar 2023 22:02
Al die kosten zijn overbodig en daar wil ik niet aan meebetalen, omdat ze met wat extra aandacht en respect voorkomen kunnen worden
Ik lees het al, anderen moeten betalen zodat een statushouder geen 30 kiloemeter naar een baan hoeft te reizen. Maar wij Nederlanders mogen uiteraard wel 30 kilometer naar een baan reizen.
VeratrumNigrum schreef:
04 mar 2023 22:40
Mijn vriend krijgt geen toestemming en moet nu via een ander bureau - binnen het intergemeentelijke netwerk -met een reisafstand van ca 60 kilometer- sollicitatietraining e.d. doen om een baankans te hebben op ook meer dan 30 km van zijn woonplaats.
Wat je in het openingsbericht schreef.

===============

De bureaucratie in dit land is bij tijd en wijle achterlijk, maar daar heeft iedereen last van, niet alleen statushouders. Korte termijnoplossing is er niet, langere termijn: ga stemmen. Op partijen die het anders willen organiseren. Volgende week woensdag is er weer een kans daartoe.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door BL2 »

Hele snelwegen vol met mensen welke elke dag veel moeten reizen. Daarbij gast het zeer vaak om meer dan 30 km. Dat beeld zie je ook mooi in de treinen, 60 km of meer reizen is heel gewoon.
Waarom moet een statushouder dan perse om de hoek werken.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Het gaat hier om het bureaucratische systeem waarbij geen aandacht voor de persoon is. Ts schrijft niet dat deze persoon weigert om werk aan te nemen op 30 km afstand, maar dat het wrang is dat hij op 60 km afstand een training moet volgen met eventueel kans op een baan 30 km van huis terwijl hij kansen op werk op zijn functioneringsniveau heeft om de hoek.
Waarom kan iemand niet een tijdje de kans gegeven worden om zo'n aanbod aan te nemen om op eigen niveau aan de slag te kunnen?
Een vriendin van mij mocht van de UWV in een HBO/VWO groep voor sollicitatietraining meedraaien, terwijl ze een MBO-opleiding had en door omstandigheden jarenlang geen betaald werk. In deze groep heeft ze veel stimulans ervaren en na "vrijwilligerswerk" (wat volgens de regels ook niet mag volgens mij) en daarbij passende opleiding is ze nu WMO-consulent bij een andere gemeente. Geen uitkering of psycholoog meer nodig.
Reacties als "die heeft te veel noten op haar zang, werken zal je voor je geld, hoezo is een baan op MBO-niveau niet goed genoeg, etc" zijn misplaatst.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door kuklos »

HandigeHarrie schreef:
08 mar 2023 14:52
Het gaat hier om het bureaucratische systeem waarbij geen aandacht voor de persoon is.
Zoals ik al schreef:
kuklos schreef:
07 mar 2023 22:07
De bureaucratie in dit land is bij tijd en wijle achterlijk, maar daar heeft iedereen last van, niet alleen statushouders. Korte termijnoplossing is er niet, langere termijn: ga stemmen. Op partijen die het anders willen organiseren. Volgende week woensdag is er weer een kans daartoe.

VeratrumNigrum
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 mar 2023 21:59

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door VeratrumNigrum »

snuffel1 schreef:
07 mar 2023 15:03
Het lijkt me niet dat het enkel om het vinkje van succes gaat maar om de begeleiding die een statushouder in veel gevallen toch nodig heeft. Het is niet de bedoeling om iemand die nog nooit in Nederland gewerkt heeft in het diepe te gooien want de werk cultuur en de omgangsvormen verschillen te veel met elkaar. In uw geval heeft een vriend van u op eigen initiatief een werkgever gevonden die een nul uren contract aan wil bieden maar hoe enthousiast uw vriend ook is door de onzekerheid van de werktijden e.d. is de kans van slagen bijzonder klein. Volgens mij mag de uitkerende instantie zo'n nul uren contract niet verbieden maar wel afraden omdat zoals ik al schreef de kans van slagen bijzonder klein is. In veel gemeentes ook in de mijne worden statushouders en langdurig werklozen geholpen om weer aan het werk te geraken en dat gebeurt met wisselend succes waarbij ik toe moet geven dat statushouders er qua enthousiasme boven uit springen maar toch tegen problemen aanlopen en een deel vroegtijdig afhaakt. In het bedrijf waar ik werkzaam ben heeft een statushouder een vast contract gekregen en andere statushouder die de werkzaamheden ook naar behoren uitvoerde kon niet met de omgangsvormen van andere werknemers overweg en is afgehaakt en behoud de uitkering zoals die was.
Dit zou een competente consulent moeten onderkennen en dan een maatwerk advies kunnen geven. In casu deze kandidaat kan zijn verhaal doen en kent de voetangels van het sollicitatie gesprek en reageert daar goed op en niet vanuit een opzegverhaaltje.

VeratrumNigrum
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 mar 2023 21:59

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door VeratrumNigrum »

BL2 schreef:
08 mar 2023 00:05
Hele snelwegen vol met mensen welke elke dag veel moeten reizen. Daarbij gast het zeer vaak om meer dan 30 km. Dat beeld zie je ook mooi in de treinen, 60 km of meer reizen is heel gewoon.
Waarom moet een statushouder dan perse om de hoek werken.
Wat voor reactie verwacht je hierop? Het is niet eens appels met peren vergelijken. Meer appels met alle producten uit de AGF hoek van de supermarkt en dan zeggen dat je alles volgens een(1) recept moet koken.
Ik sluit daarom dit deel van de discussie maar af en reageer niet meer op je,

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door kuklos »

VeratrumNigrum schreef:
08 mar 2023 19:58
BL2 schreef:
08 mar 2023 00:05
Hele snelwegen vol met mensen welke elke dag veel moeten reizen. Daarbij gast het zeer vaak om meer dan 30 km. Dat beeld zie je ook mooi in de treinen, 60 km of meer reizen is heel gewoon.
Waarom moet een statushouder dan perse om de hoek werken.
Wat voor reactie verwacht je hierop? Het is niet eens appels met peren vergelijken. Meer appels met alle producten uit de AGF hoek van de supermarkt en dan zeggen dat je alles volgens een(1) recept moet koken.
Ik sluit daarom dit deel van de discussie maar af en reageer niet meer op je,
Want? Van statushouders hoeven we niet hetzelfde te verwachten als van gewone Nederlanders?

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Arbeidsbemiddeling voor statushouders

Ongelezen bericht door jonis »

Idd, ik ga ook geen 30km rijden.
Dat hoef je van mij ook niet te verwachten.

Plaats reactie