Arbeidscontract onbepaalde tijd naar (on)bepaalde tijd

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Nira
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 sep 2023 14:23

Arbeidscontract onbepaalde tijd naar (on)bepaalde tijd

Ongelezen bericht door Nira »

Hallo, ik heb een contractverlenging vraag.
Ik ben per april 2023 bij mijn huidige werkgever in dienst. Wij spraken af eerst een contract voor bepaalde tijd en ik mocht kiezen tussen 7 maanden of 12 maanden en daarna een contract voor onbepaalde tijd. Ik koos voor 7 maanden. Nu hebben wij deze week een evaluatiegesprek gehad en werkgever geeft aan dat hij tevreden is, er zijn nog enkele leer punten maar hij wil graag met mij verder. Alleen zegt hij nu ineens dat hij nog niet naar een vast contract wil, een echte reden heb ik niet gehoord. Hij stelt opnieuw een contract van 7 maanden of 1 jaar voor. Bij mijn sollicitatie en in onze mailwisseling over de arbeidsvoorwaarden heeft hij verschillende keren schriftelijk bevestigd dat wij na dit eerste contract van 7 maanden overgaan naar een vast contract en dit was ook één van de redenen om bij hem in dienst te gaan, ik wil vastigheid na jaren bepaalde tijd contracten gehad te hebben bij vorige werkgevers. Mijn vraag is of hij hier eenzijdig op terug mag komen en zijn belofte kan verbreken? En wat kan ik het beste doen om dit bespreekbaar te maken? Hoor het graag, alvast bedankt.
Groet Nira

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Arbeidscontract onbepaalde tijd naar (on)bepaalde tijd

Ongelezen bericht door Nevyn »

De werkgever kan het altijd proberen, ik zou tegen hem zeggen, vast contract of anders op zoek naar een andere baan.
Momenteel kunt u gebruik maken van de arbeidskrapte

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Arbeidscontract onbepaalde tijd naar (on)bepaalde tijd

Ongelezen bericht door kuklos »

Mijns inziens kan hij hier niet zomaar op terugkomen.

Hoe verging het anderen in de organisatie? Heeft iedereen wel een vast contract of is het beleid om hier steeds tijdelijke contracten te geven en nooit een vast contract? Dat laatste is een vriend van mij overkomen bij een retailbedrijf en hij heeft snel zijn biezen gepakt toen dit duidelijk werd.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Arbeidscontract onbepaalde tijd naar (on)bepaalde tijd

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Wat er in het getekende arbeidscontract geschreven staat is bepalend dus pak die er bij en lees nog eens goed welke afspraken zijn overeengekomen.
In de mijne stond iets van 'dit arbeidscontract wordt aangegaan voor de duur van één jaar en bij goed functioneren omgezet in een arbeidscontract voor onbepaalde duur'.
De werkgever heeft in het functioneringsgesprek wel aangegeven met u verder te willen maar constateert ook nog enkele leerpunten en dat zal ook de reden zijn om u nog niet direct een arbeidscontract voor onbepaalde duur aan te bieden of om het huidige arbeidscontract naar onbepaalde duur om te zetten.
Als het werk u bevalt en u zelf ook verder wil dan is het niet verstandig om de beloftes die voor de indiensttreding gemaakt zijn aan te halen want u kende de werkgever nog niet en de werkgever uw capaciteiten nog niet maar u kunt uiteraard wel vragen waarom u niet direct een arbeidscontract voor onbepaalde duur wordt aangeboden.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Arbeidscontract onbepaalde tijd naar (on)bepaalde tijd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als het puur mondeling is, denk dat er weinig rechten aan te onthalen zijn. Mogelijk is dat ook de intentie van de werkgever geweest, maar wil de werkgever eerst meer van u zien. U kunt natuurlijk altijd even aangeven dit wel enigszins teleurstellend te vinden, omdat u naar aanleiding van dat gesprek hoopte op een contract voor onbepaalde tijd. Zolang dat op een normale manier gezegd wordt, kan dat natuurlijk geen kwaad, het kan zelfs bevorderend werken, omdat het bedrijf dan weet dat u er graag wil werken.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Arbeidscontract onbepaalde tijd naar (on)bepaalde tijd

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Waarschijnlijk heeft de werkgever aangegeven dat na het tijdelijke contract een vast contract zou volgen als hij tevreden was over uw functioneren?
Nu is hij niet helemaal tevreden, er zijn nog leerpunten, dus dat kan betekenen dat er niet echt sprake is van ontduiken van afspraken. Als hij na een volgend tijdelijk contract de leerpunten verbeterd ziet, dan zal een vast contract volgen.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Arbeidscontract onbepaalde tijd naar (on)bepaalde tijd

Ongelezen bericht door rwolters »

Wellicht onzekerheid als gevolg van de economische ontwikkelingen?

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Arbeidscontract onbepaalde tijd naar (on)bepaalde tijd

Ongelezen bericht door JozJan »

Nira schreef:
20 sep 2023 14:41
Alleen zegt hij nu ineens dat hij nog niet naar een vast contract wil, een echte reden heb ik niet gehoord. Hij stelt opnieuw een contract van 7 maanden of 1 jaar voor. Bij mijn sollicitatie en in onze mailwisseling over de arbeidsvoorwaarden heeft hij verschillende keren schriftelijk bevestigd dat wij na dit eerste contract van 7 maanden overgaan naar een vast contract
Ik zou als volgt reageren op zijn voorstel: 'We hebben afgesproken na het eerste tijdelijke contract over te gaan naar een vast contract. Dit was voor mij ook één van de redenen om bij u in dienst te gaan, Ik ga er vanuit dat onze afspraak gestand wordt gedaan en u mij een vast contract aanbiedt.'

Ik denk (maar anderen hebben daar meer verstand van) dat je vrij sterk staat als de afspraak ook in e-mails is vastgelegd. Maar pas op: gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen. HEt kan zijn dat je werkgever gewoon (al dan niet bewust) heeft geprobeerd om toch nog een tijdelijk contract aan te kunnen gaan. En dat hij alsnog een vast contract wil bieden. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij dat niet wil. Dan moet je je afvragen wat je wil: proberen je gelijk te halen (me zomaar neerleggen bi een afwijzing zou ik niet doen), met risico dat je de arbeidsrelatie verstoort. Andere opties zijn toch een tijdelijk contract accepteren (eventueel met harde afspraak dat er dáárna wél een vast contract volgt). Of een andere baan zoeken.

Succes!

e.w.m.lagerweij
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 mei 2009 12:23

Re: Arbeidscontract onbepaalde tijd naar (on)bepaalde tijd

Ongelezen bericht door e.w.m.lagerweij »

Ben arbeidsjurist, dit gegeven komt heel veel voor. Een werkgever komt zijn toezegging voor een contract voor onbepaalde niet na en er valt niet (of moeilijk) te bewijzen t dat hij dat heeft toegezegd. Dus mondeling toezeggen dat er na een tijdelijk contract een contract volgt heeft alleen waarde als dat schriftelijk wordt vastgelegd.

Dorfje
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 mei 2017 00:21

Re: Arbeidscontract onbepaalde tijd naar (on)bepaalde tijd

Ongelezen bericht door Dorfje »

e.w.m.lagerweij schreef:
26 sep 2023 12:35
Ben arbeidsjurist, dit gegeven komt heel veel voor. Een werkgever komt zijn toezegging voor een contract voor onbepaalde niet na en er valt niet (of moeilijk) te bewijzen t dat hij dat heeft toegezegd. Dus mondeling toezeggen dat er na een tijdelijk contract een contract volgt heeft alleen waarde als dat schriftelijk wordt vastgelegd.
Volgens OP heeft TS het schriftelijk. Dus hoe adviseer je haar nu verder te handelen?

Plaats reactie