LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigen bijdrage AWBZ ouderen voor verblijf in zorginstelling.

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
DeeKoo
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2007 18:48

Eigen bijdrage AWBZ ouderen voor verblijf in zorginstelling.

Ongelezen bericht door DeeKoo »

Het was al in het nieuws. De eigen bijdragen wordt anders berekend en met ingang van 1-1-2008 in rekening gebracht.

Staatssecretaris Bussemaker erkent dat sommige mensen er veel op achteruit gaan. Gemiddeld € 60,= per maand.

Maar dit is slechts een gemiddelde. Als ik kijk naar mijn demente moeder die in een zorgstelling verblijft bedraagt het verschil tussen 2007 (€ 484,13) en 2008 (€ 786,28 ) € 302,15 per maand

Tja, dan zul je denken "je moeder heeft vast een riant inkomen". Nou € 922,74 netto AOW + een pensioen van € 257,15 = € 1179,89 vind ik niet riant.

Als ik even verder reken:

€ 1.179,89 netto inkomen
€ 786,28 EB AWBZ
€ 116,90 Zorgverzekering
€ 276,71 netto per maand te besteden.

Kabel TV, kleding wassen, begrafenisverzekering, kapper, kleding, niet vergoedde medicijnen en noodzakelijke extra uitgaven gaan daar dan vanaf.

Het sporadische uitstapje kan zij dus wel vergeten evenals een Sinterklaas- Kerst- of verjaardags cadeautje voor de kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen.

Het gaat misschien de goede kant op met Nederland maar niet voor zo'n 50.000 mensen die, en niet voor hun plezier, in een verpleeg- of zorginstelling zitten.

Gesloten