LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beëindigen arbeidsovereenkomst, recht op vakantie?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Pieter-007
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jul 2018 18:40

Beëindigen arbeidsovereenkomst, recht op vakantie?

Ongelezen bericht door Pieter-007 »

Ik heb vandaag (11 juli) mijn ontslag aangeboden omdat ik een nieuw avontuur tegemoet ga.
Ik heb een vraag over het inzetten van mijn vakantiedagen om daarvoor eerder uit dienst te mogen

Ik heb momenteel nog 18,5 vrije dagen over.

Omdat ik op 11 Juli mijn baan heb opgezegd gaat dit pas in op 01 augustus en zou ik dus 31 augustus voor het laatst zijn. Dit is wettelijk nu eenmaal zo geregeld.

Ik ga van 20 augustus t/m 14 september op vakantie. (hiervoor worden momenteel al overuren opgespaard) Deze vakantie is al langere tijd vastgelegd/bekend en mondeling goed bevonden.

Nu geeft mijn werkgever aan dat ik pas in oktober weg mag omdat ik een maand met vakantie ben. maar ik kan toch mijn vrije dagen inzetten 10 stuks? 20 augustus tot 31 augustus zijn 10 vrije dagen. Zo kan ik gewoon 1 september uit dienst zijn naar mijn weten!
Omdat ik eerder uit dienst ga dit jaar gaan er nog 8 dagen vanaf (2 dagen per maand totaal 4 maanden). Zo hou ik precies 0,5 dagen over. excl. de overuren die nog opgespaard zijn dus die moeten zoizo nog betaald worden.

Hoe is dit wettelijk vastgelegd? Mag mijn werkgever eisen dat ik in Oktober nog moet komen werken? of heb ik het toch echt bij het rechte eind?
Is dit ergens in de wet omschreven? Zoja, kunnen jullie mij dit tonen of aangeven waar ik dit kan vinden?


p.s. Hoe zit het met de ontslagbrief? Moet deze ondertekend zijn door de werkgever? Ik heb die vandaag ingediend.

LauraBlauw1
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2018 12:09
Contacteer:

Re: Beëindigen arbeidsovereenkomst, recht op vakantie?

Ongelezen bericht door LauraBlauw1 »

Volgens mij blijf je inderdaad gewoon recht hebben op de vakantiedagen die je hebt. Bij ons in het bedrijf meerderen die deze constructie gebruiken om eerder weg te gaan, mits dan in overleg met de werkzaamheden en overdracht kan.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Beëindigen arbeidsovereenkomst, recht op vakantie?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Uw werkgever verkoopt u onzin. U bent hoe dan ook uit dienst per 1 september a.s. Tenzij u een langere opzegtermijn hebt dan een maand (dat mag, maar dan moet de werkgever een dubbele opzegtermijn hebben; e.e.a. moet allemaal zijn vastgelegd in de arbeidsovereenkomst. Zo niet, dan geldt een maand).

De geplande dagen mag u opnemen, tenzij er zeer zwaarwegende belangen zouden zijn voor werkgever. Dan zou u geen verlof mogen opnemen. Werkgever moet u dan wel alle kosten vergoeden. En natuurlijk het niet opgenomen verlof uitbetalen. Zie 7:638 BW.

Verder moet u kunnen aantonen dat u hebt opgezegd. Dus een reactie (per mail/brief) van werkgever waaruit dat blijkt of een handtekening voor ontvangst. Zekerheidshalve zou u de brief ook nog aangetekend kunnen verzenden.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Beëindigen arbeidsovereenkomst, recht op vakantie?

Ongelezen bericht door BreejKC »

“Uw werkgever geeft aan dat ik pas in oktober weg mag omdat ik een maand met vakantie ben”. Dat klopt niet en dit mag hij niet van u eisen. Uw (wettelijke) vakantiedagen zijn weliswaar van u maar voor wat de periode van het dienstverband met uw werkgever maakt dit niets uit.

Stel, het zou andersom zijn. Dan zou uw werkgever de periodes dat u op vakantie bent geweest gedurende de jaren dat u daar in dienst bent geweest toch ook van uw aantal dienstjaren af mogen trekken? Het moet niet gekker worden.

U heeft dus regulier opgezegd en rekening houdend met de 1 maand opzegtermijn die 1 augustus a.s. ingaat is uw laatste werkdag bij die werkgever 31 augustus 2018.

Maak het bovenstaande schriftelijk aan uw werkgever bekend (Whatsapp + email + een door u ondertekende brief), met wat ik in de 1e en 3e alinea heb aangegeven. Bewaar kopieën hiervan. Eis binnen redelijke termijn, bijvoorbeeld vijf werkdagen, een schriftelijk antwoord hierop en geef aan dat als u dat niet vinnen die termijn krijgt dat u per 1 september a.s. zoals aangegeven uit dienst bent.

Gaat uw werkgever desondanks dwars liggen en u bent aangesloten bij een vakbond, dan kunt u die eventueel nog inschakelen, of van uw rechtsbijstand verzekering, als u die heeft, gebruik maken. Heeft u geen van beiden dan kunt u zich ook nog tot het juridisch loket in uw gemeente wenden.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Beëindigen arbeidsovereenkomst, recht op vakantie?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

U heeft ruimschoots voldaan aan de opzegtermijn van één kalendermaand. 31 augustus is dus de laatste dag dat u in dienst bent.

In zwaarwegende gevallen, bijvoorbeeld wanneer u de enige binnen het bedrijf in uw huidige functie bent en er veel tijd nodig is om uw vervanger in te werken, mag de werkgever uw vakantie intrekken. De werkgever moet dan wel de kosten van de (eventueel) reeds geboekte vakantie volledig vergoeden en natuurlijk aan het eind van uw dienstverband de nog niet genoten vakantiedagen uitbetalen.

Wél mag uw werkgever u verbieden om in de laatste maand (augustus) nog extra vrije dagen op te nemen waarvoor u op dit moment nog geen verlofaanvraag heeft gedaan. U heeft uw vakantie vanaf 20 augustus al langere tijd vastgelegd. Die vakantie kan alleen in uitzonderlijke gevallen geannuleerd worden door uw werkgever. In augustus heeft u voor die vakantie 10 vakantiedagen nodig. Stel dat u nu nog een tegoed heeft van 15 vakantiedagen, dan blijven er na aftrek van de vakantiedagen die u reeds heeft vastgelegd nog 5 dagen over. De werkgever mag u weigeren om die vakantiedagen ook nog op te nemen voor het einde van het dienstverband. In dat geval moet de werkgever u die 5 dagen uitbetalen.

Pieter-007
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jul 2018 18:40

Re: Beëindigen arbeidsovereenkomst, recht op vakantie?

Ongelezen bericht door Pieter-007 »

Ik ben blij dat jullie eigenlijk allemaal hetzelfde zeggen: Ik sta in me recht.
Wij hebben een opzegtermijn van 1 maand, Dit staat in de arbeidsovereenkomst. Ik heb bij mijn ontslag gelijk me ontslagbrief ingeleverd waarin ik heb aangegeven dat ik graag per 01-09-2018 uit dienst wil treden, En ik mijn vrije dagen hiervoor wil inzetten ivm de eerder opgegeven vakantie.
Ik heb deze brief persoonlijk overhandigd. Maar tot op heden nog niks van terug gehoord, Ik gok zomaar dat die al in de vuilnisbak ligt. Zo niet, Gaat die hem toch niet ondertekenen, Een aangetekende brief gaat die ook vast niet ondertekenen. Wat kan ik dan nog doen om te bewijzen dat ik heb opgezegd?

Ik kan zoizo nog mailen en Whatsappen maar als ik daar geen reactie op krijg is het dan alsnog bindend?
Zijn er bepaalde wetten waar ik nog aan kan refereren?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Beëindigen arbeidsovereenkomst, recht op vakantie?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Pieter-007 schreef:Een aangetekende brief gaat die ook vast niet ondertekenen.
Bij een aangetekende brief wordt de geadresseerde gevraagd te tekenen voor het in ontvangst nemen van die brief. De inhoud heeft de geadresseerde op dat moment nog niet eens kunnen zien. Eerst versturen. Nog geen reden om je druk over te maken.

Pieter-007
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jul 2018 18:40

Re: Beëindigen arbeidsovereenkomst, recht op vakantie?

Ongelezen bericht door Pieter-007 »

tttlocke schreef:
Pieter-007 schreef:Een aangetekende brief gaat die ook vast niet ondertekenen.
Bij een aangetekende brief wordt de geadresseerde gevraagd te tekenen voor het in ontvangst nemen van die brief. De inhoud heeft de geadresseerde op dat moment nog niet eens kunnen zien. Eerst versturen. Nog geen reden om je druk over te maken.
Ja, Maar dan sturen naar me werkgever zijn huisadres? Want naar kantoor is de kans groot dat ik hem uiteindelijk alsnog zelf onderteken :P

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Beëindigen arbeidsovereenkomst, recht op vakantie?

Ongelezen bericht door kuklos »

Pieter-007 schreef:Ja, Maar dan sturen naar me werkgever zijn huisadres? Want naar kantoor is de kans groot dat ik hem uiteindelijk alsnog zelf onderteken :P
Me is geen bezittelijk voornaamwoord.
Werk jij op het huisadres van jouw werkgever? Indien nee, dan gewoon naar het kantooradres. Ook met jouw handtekening erop is deze gewoon aangekomen en ontvangen door de werkgever.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Beëindigen arbeidsovereenkomst, recht op vakantie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat een gekkigheid allemaal. U hebt toch ook een mail gestuurd? En die is niet teruggekomen omdat hij niet bezorgd kon worden?

En dat ze de opzegging hebben ontvangen volgt toch al uit hun mededelingen dat het niet zou kunnen?

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Beëindigen arbeidsovereenkomst, recht op vakantie?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Pieter-007 schreef:... Wat kan ik dan nog doen om te bewijzen dat ik heb opgezegd?
Zoals ik eerder al aangaf: Verder moet u kunnen aantonen dat u hebt opgezegd. Dus een reactie (per mail/brief) van werkgever waaruit dat blijkt of een handtekening voor ontvangst. Zekerheidshalve zou u de brief ook nog aangetekend kunnen verzenden.

Een reactie/leesbevestiging per whatsapp/mail volstaat dus ook.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Beëindigen arbeidsovereenkomst, recht op vakantie?

Ongelezen bericht door BreejKC »

U heeft regulier opgezegd. Middels de email die niet is teruggekomen en de toegestuurde / afgegeven brief kunt u aantonen dat er door u keurig en volgens de regels is opgezegd.

U zou, zoals Uw Jurist al aangeeft, de brief per email nogmaals aan uw werkgever kunnen sturen en gebruik maken van de extra opties in Outlook door de ontvangst- en leesbevestiging aan te vinken. U krijgt van de ontvangst en het lezen van die email dan automatisch een bericht in uw Postbus In. Uiteraard die berichten ook uitprinten en bewaren in het door u aan te leggen dossier.

Dan de minder nette periode. Of uw werkgever het met uw ontslag per1 september eens is of niet, zal u een biet zijn. U komt vanaf 1 september gewoon niet meer opdagen bij die werkgever. Of uw werkgever daarvoor naar de rechter stapt om u te dwingen om toch te komen acht ik onwaarschijnlijk. Zou die domme werkgever dat toch doen, dan gaat hem dat veel geld kosten aan juridische uitgaven. Maar de eerste de beste goede advocaat die hij raadpleegt zal hem zo'n zaak ontraden, of de zaak wel doorzetten en veel centjes aan die werkgever verdienen.

Uw werkgever lijkt me "een beetje dom", maar of hij zo dom is? Maar goed, er zijn wel meer eigenwijze werkgevers, heel veel zelfs. Dat soort werkgevers proberen gewoon hoog spel te spelen door werknemers op een oneigenlijke manier onder druk te zetten. Maar, daar hoeft u als werknemer natuurlijk niet aan mee te doen.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Beëindigen arbeidsovereenkomst, recht op vakantie?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ivo.w schreef:Wél mag uw werkgever u verbieden om in de laatste maand (augustus) nog extra vrije dagen op te nemen waarvoor u op dit moment nog geen verlofaanvraag heeft gedaan.
Het weigeren van vakantie mag ook alleen bij een zwaarwichtige reden.

stofzuigertje

Re: Beëindigen arbeidsovereenkomst, recht op vakantie?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

17 tot 28 september is nog 2 weken werken?
Die 2 weken, U heeft nog iets over mag de werkgever weigeren.

Maar weet U zeker dat er geen CAO is afgesloten?
Na in Dienst komen met 1 maand kan er later toch een CAO komen.

Maar je kunt vragen om zijn verhaal op papier of mail te ontvangen.
Dan sta je sterker dan mondelinge dit kan niet.

De eerdere antwoorden uitgeprint van Uw Jurist en zo en jou werkgever mag blij zijn dat de naam of plaats niet is genoemd!
Verder kun je jou huidige functie hier plaatsen met regio, bedrijf noemen mag niet en soms zitten hier langdurig werklozen of iemand die deze weet die graag jou baan per 20 augustus al kan overnemen!

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Beëindigen arbeidsovereenkomst, recht op vakantie?

Ongelezen bericht door tttlocke »

BreejKC schreef:U heeft regulier opgezegd. Middels de email die niet is teruggekomen en de toegestuurde / afgegeven brief kunt u aantonen dat er door u keurig en volgens de regels is opgezegd.
Nog niet.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Beëindigen arbeidsovereenkomst, recht op vakantie?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

BreejKC schreef:Middels de email die niet is teruggekomen en de toegestuurde / afgegeven brief kunt u aantonen dat er door u keurig en volgens de regels is opgezegd.
Onjuist. Bewijs dat iets is verzonden is niet voldoende! De verzender moet bewijzen dat het bericht is ontvangen door de geadresseerde.
Zie artikel 3:37 lid 3 van het Burgerlijk Wetboek voor deze ontvangsttheorie. En zie bijvoorbeeld https://nl.wikipedia.org/wiki/Ontvangsttheorie

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Beëindigen arbeidsovereenkomst, recht op vakantie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De werkgever accepteert de opzegging per genoemde datum niet, lijkt mij voldoende bewijs dat hij de opzegging heeft ontvangen.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Beëindigen arbeidsovereenkomst, recht op vakantie?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Lady1234 schreef:De werkgever accepteert de opzegging per genoemde datum niet, lijkt mij voldoende bewijs dat hij de opzegging heeft ontvangen.
Niet per se. Dat is alleen bewijs als de werkgever dit heeft gemaild/geappt/geschreven. Of als de mondelinge mededeling is opgenomen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Beëindigen arbeidsovereenkomst, recht op vakantie?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als je een brief duurt, dan is de reactie die je krijgt bewijs dat he brief is aangekomen. De werkgever kan natuurlijk stellen dat hij een andere aanleiding had en de brief nooit ontvangen heeft, maar draagt voor die stellingen wel de bewijslast.

stofzuigertje

Re: Beëindigen arbeidsovereenkomst, recht op vakantie?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je smartphone per ongeluk op opname staat terwijl je hier nogmaals over begint is niet strafbaar....

Geheime opname wel maar als je bewijs nodig hebt en je gaat in gesprek.... die opname functie is op vrijwel elke smartphone en als je die met enkele klikken weet te vinden, heb je ook bewijs voldoende!

Gesloten