LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bijverdienen zonder kvk?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

bijverdienen zonder kvk?

Ongelezen bericht door mihoen »

als ik als hobby af en toe wat bijverdien, moet ik dan toch een inschrijving hebben bij de kvk? en tot welk bedrag mag ik per jaar bijverdienen zonder inkomstenbelasting te betalen?

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: bijverdienen zonder kvk?

Ongelezen bericht door doradora456 »

wat is uw hobby?

Dit staat op de pagina van KVK:
Start u een eenmanszaak, vof, cv of maatschap? Dan schrijft u zich persoonlijk in bij een kantoor van de Kamer van Koophandel. Bij de meeste KvK-kantoren kan dit alleen op afspraak. Check vooraf bij de kantoorinformatie of u een afspraak moet maken.
Start u een rechtspersoon, zoals een bv of stichting? Dan regelt de notaris uw inschrijving.

er is geen vrijstelling van inkomen voor de belastingdienst.
over het gehele bedrag dat u bijverdiend moet u belasting betalen.

dora

Eva369
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 mei 2011 13:53

Re: bijverdienen zonder kvk?

Ongelezen bericht door Eva369 »

Als u inkomsten had in 2010 waarop geen loonheffing werd ingehouden en als die inkomsten ook geen winst uit onderneming zijn, had u inkomsten uit overig werk. Dit kan het geval zijn als u werkte als freelancer, gastouder, alfahulp, of bijverdiensten had. Of als u als artiest of beroepssporter niet in loondienst was.

http://belastingdienst.nl/particulier/a ... en-24.html

Dus alle inkomsten opgeven bij de aangifte IB. (eventuele kosten kunnen afgetrokken worden)

mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

Re: bijverdienen zonder kvk?

Ongelezen bericht door mihoen »

ik vind het leuk om vloertjes te leggen voor mensen die het fysiek zelf niet kunnen , en financieel gezien een stoffeerder niet kunnen betalen. uit een menslievendheid wil ik tegemoet komen door te helpen, alleen niet voor niets, zoals men zal begrijpen. maar niet het vel over de neus halend. en ik vind het leuk om vloeren te leggen, heb er handigheid in.
en dat het wat oplevert vind ik alleen maar prettig, gezien de stijgende lasten en gelijkblijvende inkomsten.

oja, het zal gaan om niet meer dan een vloer in de maand, dus heel veel levert het niet op

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: bijverdienen zonder kvk?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Simpel: vraag een VAR aan. Dat is een Verklaring Arbeids Relatie. Ik leg het even uit: 'arbeidsrelatie' is eigenlijk één woord maar daar doet de Belastingdienst niet aan. En het is eigenlijk een verklaring van géén arbeidsrelatie.
Het is een simpel van de site van de Belastingdienst te downloaden formulier waarin je aangeeft dat je mensen wilt helpen maar dat jij daar niet in loondienst gaat.
Vul het formulier volledig in en stuur het op. Dan krijg je een VAR van de belastingdienst. Die kan je eventueel laten zien aan mensen die jou wit betalen maar het hoeft niet.
Op je belastingaangifte geef je de inkomsten op. Dan krijg je een aanslag. Je mag ongeveer € 3000 per jaar verdienen (bruto), zonder dat ze moeilijk doen.
Ik doe het al 3 jaar en ik krijg nu zelfs de VAR elk jaar automatisch thuis (ik leg geen vloertjes maar doe ander werk in mijn vrije tijd; omdat ik dat voor grote bedrijven doe moet het wit).

Let op: je moet dus wel WIT betaald worden! Voor zwarte klussen geldt dit niet - maar de naam zegt het al, het is zwart werk.

Succes!

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: bijverdienen zonder kvk?

Ongelezen bericht door SJZ »

Dat is een Verklaring Arbeids Relatie. Ik leg het even uit: 'arbeidsrelatie' is eigenlijk één woord maar daar doet de Belastingdienst niet aan.
En daarom is VAR ook de afkorting van "Verklaring arbeidsrelatie", zie
http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... dsrelatie/
Op je belastingaangifte geef je de inkomsten op. Dan krijg je een aanslag. Je mag ongeveer € 3000 per jaar verdienen (bruto), zonder dat ze moeilijk doen.
Wat is dat nou voor onzin. Als je het netjes opgeeft mag je onbeperkt verdienen zonder dat ze moeilijk doen.
En het is eigenlijk een verklaring van géén arbeidsrelatie.
Nee hoor, het is een verklaring die zegt hoe jouw arbeid gekwalificeerd wordt in relatie tot je opdrachtgever. Doe je die arbeid in loondienst? Of al ondernemer? Of is het de overige categorie: resultaatgenieters?

Dat je een verklaring krijgt dat je geen arbeid doet is onzin.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: bijverdienen zonder kvk?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Beste SJZ, doe jij altijd zo als iemand goede raad wil geven? Direct gaan katten en snauwen?
Niet aardig hoor... Om van 'onzin' te spreken. Als ik nou niet beter weet? Dat bedrag dat is mij verteld.
Verder moet je leren lezen. Ik heb het over het feit dat die VAR aangeeft dat je niet bij een bedrijf in dienst ben, niet dat je geen arbeid verricht.
En VAR is een verkeerde afkorting omdat het - sorry dat ik niet zag dat de Belastingdienst 'arbeidsrelatie' wel als één woord schrijft - die R van relatie dus niet als afkortingsletter gebruikt kan worden.

Ik hoop maar dat TS zich niets aantrekt van jouw gekat en gewoon naar de site van de Belastingdienst gaat.

svdmeer
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:25

Re: bijverdienen zonder kvk?

Ongelezen bericht door svdmeer »

mihoen schreef:ik vind het leuk om vloertjes te leggen voor mensen die het fysiek zelf niet kunnen , en financieel gezien een stoffeerder niet kunnen betalen. uit een menslievendheid wil ik tegemoet komen door te helpen, alleen niet voor niets, zoals men zal begrijpen. maar niet het vel over de neus halend. en ik vind het leuk om vloeren te leggen, heb er handigheid in.
en dat het wat oplevert vind ik alleen maar prettig, gezien de stijgende lasten en gelijkblijvende inkomsten.

oja, het zal gaan om niet meer dan een vloer in de maand, dus heel veel levert het niet op
Criterium voor KvK is de mate waarin je commercieel bent en concurrerend bent voor bedrijven/personen die hetzelfde doen. Dat ben jij duidelijk niet met niet meer dan één vloer in de maand. Het is meer een hobby. Dus geen KvK. Enkel de inkomsten opgeven onder "Resultaat uit overige werkzaamheden" op belastingaangifte, voor zover je het niet zwart wilt of kunt.

Gesloten