LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CAO

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Chien
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 sep 2007 17:30

CAO

Ongelezen bericht door Chien »

Ik werk bij een groot tuincemtrum-keten en las van de week op internet de CAO voor tuincentrums.
Nu is het bij onze vestiging zo dat we moeten klokken.
Tijdens de koffiepauze moeten we ook uitklokken en dus drinken we 's morgens koffie in onze eigen tijd.
Nu las ik dus in de deze CAO dat de koffiepauze van de voormiddag dus gewoon doorbetaald dient te worden!!!
Ik heb er over gedacht om de bedrijfsleider en/of eigenaar vd zaak hierover vragen te stellen, maar ik verwacht dan toch wel problemen :evil:
Weet iemand van jullie hoe ik dit anoniem!!!! aan kan pakken????
Alvast heel hartelijk dank.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: CAO

Ongelezen bericht door kanovaarder »

CAO tuincentra.

Ja, ik weet het.
Ook mijn zoon vind het lidmaatschap van een vakbond te duur en te overbodig maar toch is uw vraag er ook weer typisch 1 die bij een vakbond aangekaart zou moeten worden.

Mijn zoon werkt bij een grote tuincentraketen vestiging Amsterdam Oost en zal hem vanavond vragen hoe dit daar geregeld wordt.
Wanneer u ook toevallig bij deze vestiging werkt dan weet ik wel dat door een nieuw administratiesysteem het nogal een gedonder is met overwerkuren en vrije dagen.

Dus..... Ik kom er nog op terug!

Grootvader

Chien
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 sep 2007 17:30

Re: CAO

Ongelezen bericht door Chien »

Nee, in die vestiging werk ik niet...

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: CAO

Ongelezen bericht door kanovaarder »

CAO tuincentra.

Mijn zoon is 9 uur per dag aanwezig maar werkt Qua loon 8 uur.
Koffiepauze en middaglunch (1 uur per dag totaal) is niet uitbetaald.
Als er minder dan 1 uur volgens het klokken pauze wordt gehouden dan worden die gewerkte extra minuten meegenomen als loon.

Voldoende beantwoord?
Of zijn er meer vragen.

Grootvader

Chien
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 sep 2007 17:30

Re: CAO

Ongelezen bericht door Chien »

Wij zijn daar ook 9 uur per dag aanwezig en krijgen er 8 uitbetaald.
's Morgens en 's middags een kwartier koffien en tussen de middag een half uur eten allemaal in eigen tijd terwijl er in de CAO staat dat de koffiepauze van de voormiddag doorbetaald dient te worden.
Dat is per week 5 kwartier, tel maar op per jaar!!!
Dan heb je zowiezo een week extra vakantie die ze je door de neus boren op deze manier.
En dat keer ik schat 40 a 50 medewerkers, dat tikt aan voor ze natuurlijk en als ik hierover ga beginnen bij de bedrijsleider of eigenaar dan denk ik dat ik echt wel ruzie krijg en dan zal het er niet gemakkelijker op worden.

Ons kloksysteem werkt nog anders dan bij uw zoon.
Als wij pauze hebben en we worden teruggeroepen voor een klant of wat ook, dan gaat het toch van je tijd af.
Er wordt nl zowiezo een uur van die dag afgehaald, of je nu een uur of minder pauze neemt.
Neem je langer pauze dan wordt dit wel meegeteld, dus alles in het voordeel van de baas!!!

Maar ik zou graag weten hoe ik dit ANONIEM kan regelen.....
Zo'n CAO is er toch zeker niet voor niets, wel gemakkelijk voor de baas als er toch niemand zijn mond open durft te doen.
Want ik weet dat ze het mij dan echt heel moeilijk kunnen maken!!!

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: CAO

Ongelezen bericht door kanovaarder »

CAO tuincentra.

Om nog even op uw laatste vraag terug te komen hoe u een en ander anoniem kan regelen verwijs ik toch weer naar een vakbond zoals het FNV.

Overigens hoort een beetje groot bedrijf een ondernemingsraad te hebben die dit soort problemen hoort te behandelen zonder daarvoor privacygegevens vrij te geven.
Desnoods kunt u volkomen anoniem deze ondernemingsraad (indien van toepassing) of het FNV een brief sturen met daarin uw vraag.

Formeel inklokken indien u wordt weggeroepen voor een klant en weer uitklokken als u nog de tijd over heeft om nog wat te eten zou een optie kunnen zijn.

Als er nog vragen bestaan hoe het zit met overuren in drukke tijden dan kunt u deze hier ook stellen.

Grootvader

schoenenreus
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2007 12:45

Re: CAO

Ongelezen bericht door schoenenreus »

Mijn partner werkt bij een schoenenwinkel, nu na 3 jaar krijgt zij te horen dat de koffiepauze in de ochtend en de theepauze in de middag niet doorbetaald gaat worden. Zonder schriftelijke melding, gewoon van iemand die zich manager mag noemen. Kan dit ? Dit betekent voor haar dat in 1 maand tijd zij 1 hele werkdag inleverd! Als er naar het hoofdkantoor word gebeld met de vraag of er een C.A.O boekje opgestuurd kan worden weigeren zij dit en moet ze maar zoeken in het filiaal. Kan dit ? Een ieder behoort toch in het bezit te zijn van een gedateerd c.a.o boekje van desbetreffende bedrijf, zeker als er iets veranderd wat van groot belang is, zoals 1 dag in de maand je loon inleveren!!!??? Ik zou graag de gang van zaken willen weten omtrent dit gebeuren en IS er een wettelijke C.A.O die deze werkgever er op kan attenderen dat dit soort praktijken niet wenselijk is en strafbaar ! ? :?:

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: CAO

Ongelezen bericht door NAK »

Chien

Hebben jullie een medezeggenschaps raad of een ondernemings raad?

Zo ja maak daar dan je probleem kenbaar en laat die mensen naar de baas gaan.

Een andere mogelijkheid is om de bond in te schakelen.
Moet jenatuurlijk wel lid zijn van een bond.

Henk N.
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 okt 2007 00:29

Re: CAO

Ongelezen bericht door Henk N. »

Elke cao heeft wettelijke kracht als die algemeen verbindend is verklaard.
(Het is even kort door de bocht maar een volledige uitleg is een lang verhaal.)
Dit wil zeggen dat je werkgever zich MOET houden aan de regels die er in staan en er niet ten nadele van de werknemer van mag afwijken.
De rechter zal de bepalingen in de CAO volgen.

Bij het in dienst treden en bij elke nieuwe CAO moet je een exemplaar krijgen op verzoek.

Maar als je werkgever het niet geeft je kunt ook op het internet zoeken.
B.v. op de site van de MITEX.
Hier staat de CAO. Zoals ik het lees is er sinds 2003 geen nieuwe afgesloten en wordt geadviseerd om de oude te gebruiken.

Bedenk wel dat als je geen 'vast' contract hebt werkgevers nog weleens de neiging hebben om "lastige" werknemers geen nieuwe aan te bieden.

nenneke
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mar 2008 15:22

Re: CAO

Ongelezen bericht door nenneke »

Volgens cao Tuincentra (deze liep tot 2 april 2008) artikel 3.11 pauze. Zijn rusttijden van minder dan 15 minuten (koffie-theepauze) als werktijd berekend. Rusttijden langer worden niet tot werktijd gerekend.
De lunch pauze van 30 minuten is ook eigen tijd.

birs
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 apr 2008 13:36

Re: CAO

Ongelezen bericht door birs »

Veel cao's staan ook op www.fnvbondgenoten.nl. (download cao's)

Voor inhoudelijke vragen over cao's, kijk op www.jobcircle.nl, daar kan je vragen stellen aan adviseurs.





Juridisch adviseur
Bekijk ook mijn Jobcircle profiel op http://www.jobcircle.nl/gebruiker/birsenyavuz

petra1957
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2008 21:36

Re: CAO

Ongelezen bericht door petra1957 »

Ik werk in een klein warenhuis. Meestal werken we met een dagelijks team van 3 personeelsleden. Ook bij ons wordt 1 uur ingehouden voor pauzes, terwijl van de 2x een kwartier koffiepauze vaak niets terecht komt. Alles wordt op collegialiteit geschoven. Dus sta je met je boterham en kop koffie paraat om bij te springen of de telefoon aan te nemen. Ik denk dat dit een cultuurtje geworden is bij winkelpersoneel. Ook de kasopmaak is toch in je eigen tijd? En er wordt verwacht dat je een kwartier voor opening aanwezig bent. Bij elkaar toch 1 uur extra voor nul euro. Wordt het niet een tijd dat we met elkaar eens verandering aanbrengen?

Gesloten