LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Compleet zonder geld, inkomen en eigen woning

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Pbaas
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mar 2017 13:31

Compleet zonder geld, inkomen en eigen woning

Ongelezen bericht door Pbaas »

Ik zit met het volgende probleem.
Ik heb geen inkomen op geen enkele manier en heb geen recht op uitkering van de gemeente. Ik heb geen werk terwijl ik wel de uitzendburo's afloop krijg geen uitkering omdat mijn broertje er voor gezorgt heeft dat ik niet dakloos ben en doordat hij dat heeft gedaan krijg ik geen uitkering. Dit komt allemaal door een vechtscheiding waardoor ik zoveel schulden heb en zelfs bij de woningstichting waardoor ik dus ook geen eigen woning krijg, particulier lukt het ook niet omdat zij met toestemming van de de wet toestemming hebben dat je dus 3 tot 5x de huur als verdiensten moet hebben voor hun eigen financiele zekerheid....wat voor mij betekent dat ik via die weg dus ook geen woning krijg......hoe kan ik een uitkering krijgen of een huurwoning want ik heb elke normale weg al bewandelt en die of doen niets of ik krijg nee te horen ik kan niets betalen zelfs nog geen nieuwe veters voor mijn schoenen.....

NeoDutchio
Berichten: 12329
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Compleet zonder geld, inkomen en eigen woning

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Juist omdat u een dak boven u hoofd heeft, hebt u recht op een uitkering of minimaal de bijstand. Snel aankloppen bij de gemeente dus. Ook ivm eventuele schulden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Compleet zonder geld, inkomen en eigen woning

Ongelezen bericht door kweenie »

Met zo'n onduidelijk verhaal zul je weinig goede adviezen kunnen krijgen. Maar ik heb het vermoeden dat je dakloos dreigde te worden en dat je broertje je daarom in huis heeft genomen. En dat hij een eigen inkomen heeft en dat je daarom (denkt dat je) geen uitkering krijgt? Maar bij mijn weten kun je ook als kamerhuurder of inwonende recht hebben op bijstand. Tenzij je te jong bent.

Daarnaast kun je natuurlijk,voor een eigen plekje, zoeken naar kamerverhuurders.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Compleet zonder geld, inkomen en eigen woning

Ongelezen bericht door berndv »

onder de nieuwe participatiewet is er recht op bijstand. 2 volwassenen in 1 huis betekent dat zij per persoon recht hebben op 50% bijstandsnorm. Maar, het inkomen van de andere volwassene telt daarin wel mee en als dit inkomen te hoog is, dan geldt inderdaad er hoewel er recht is op een uitkering, het uitkeringsbedrag 0 is.

Ik weet niet hoe de situatie exact is, maar onderhuurders tellen hier niet in mee. Ik weet niet hoe ze er bij de gemeente tegen aan kijken, maar als u een huurovereenkomst/hospitahuur regelt, zou het opeens wel kunnen dat er mogelijkheden zijn voor bijstand. De wet maakt voor medebewoners namelijk geen enkel onderscheid tussen wel of geen familie, de wet spreekt alleen over meerdere volwassenen op 1 adres. Kamerhuurders en kostgangers tellen qua inkomsten niet mee in de hoogte van de bijstandsuitkering.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Compleet zonder geld, inkomen en eigen woning

Ongelezen bericht door Radar »

Niet-onderbouwd, tenedentieus bericht is verwijderd, inclusief de reacties daarop.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Compleet zonder geld, inkomen en eigen woning

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Pbaas schreef:Ik zit met het volgende probleem.
Ik heb geen inkomen op geen enkele manier en heb geen recht op uitkering van de gemeente. Ik heb geen werk terwijl ik wel de uitzendburo's afloop krijg geen uitkering omdat mijn broertje er voor gezorgt heeft dat ik niet dakloos ben en doordat hij dat heeft gedaan krijg ik geen uitkering. Dit komt allemaal door een vechtscheiding waardoor ik zoveel schulden heb en zelfs bij de woningstichting waardoor ik dus ook geen eigen woning krijg, particulier lukt het ook niet omdat zij met toestemming van de de wet toestemming hebben dat je dus 3 tot 5x de huur als verdiensten moet hebben voor hun eigen financiele zekerheid....wat voor mij betekent dat ik via die weg dus ook geen woning krijg......hoe kan ik een uitkering krijgen of een huurwoning want ik heb elke normale weg al bewandelt en die of doen niets of ik krijg nee te horen ik kan niets betalen zelfs nog geen nieuwe veters voor mijn schoenen.....
Ik zou focussen op het zo snel mogelijk vinden van een baan. Blijf bij je broer wonen als dat kan en probeer zo snel mogelijk de schulden af te lossen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Compleet zonder geld, inkomen en eigen woning

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Wanneer de 'normale weg' niet functioneert, heeft u nog recht op betaalde rechtshulp: http://uitkering-gestopt.nl/geen-recht- ... ng-wat-nu/

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Compleet zonder geld, inkomen en eigen woning

Ongelezen bericht door BL2 »

NeoDutchio schreef:Juist omdat u een dak boven u hoofd heeft, hebt u recht op een uitkering of minimaal de bijstand. Snel aankloppen bij de gemeente dus. Ook ivm eventuele schulden.
Kijk, dat dacht ik ook :D

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: Compleet zonder geld, inkomen en eigen woning

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

Heb je geen advocaat die er voor kan zorgen dan je alimentatie krijgt van je echtgenoot of echtgenote?
Is dan alles voor die ander? Of is de situatie dermate slecht dat hij/zij binnenkort uit de huurwoning wordt gezet?
Omdat je bij je broertje in bent komen wonen is de kostendelersnorm op je van toepassing en kun je 50% van de bijstandstandsnorm krijgen,
Ook een kamer huren bij je broertje lost niets op, want jullie zijn familie. Je kunt alleen een volledige uitkering krijgen als je niet bij familie een kamer huurt.
Probeer een baan te vinden, zodat je in je levensonderhoud kunt voorzien.
Schuldeisers zullen je wel weten te vinden, maar je houdt toch leefgeld over.
Probeer zo snel mogelijk uit de vechtscheiding te komen.
Daarna naar de gemeente voor een schuldsanering of schuldbemiddeling.
Laatst gewijzigd door zwaluw29 op 18 mar 2017 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: Compleet zonder geld, inkomen en eigen woning

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ga met dit beetje onduidelijke verhaal naar plaatselijke gemeentelijke sociale dienst en die regelen wel iets.

Ik begrijp niet wat je broertje er mee te maken heeft of vechtscheiding, maar uitkering als dakloze heeft iedereen recht op.
Ga naar gemeente en leg het daar rustig en duidelijk uit.

Moneyman
Berichten: 30109
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Compleet zonder geld, inkomen en eigen woning

Ongelezen bericht door Moneyman »

stofzuigertje schreef:Ga met dit beetje onduidelijke verhaal naar plaatselijke gemeentelijke sociale dienst en die regelen wel iets.

Ik begrijp niet wat je broertje er mee te maken heeft of vechtscheiding, maar uitkering als dakloze heeft iedereen recht op.
Ga naar gemeente en leg het daar rustig en duidelijk uit.
Leuk gezegd, maar niet juist. Als je het niet begrijpt, kan je beter niet reageren.

Juist omdat TS inwoont bij zijn broer, die blijkbaar voldoende inkomen geniet, heeft TS geen recht op bijstand. Lang leve de kostendelersnorm. Die zorgt ervoor dat sommigen nu letterlijk tussen wal en schip raken.

TS, heb je al het gesprek met de gemeente gevoerd over wat je opties dan wél zijn?

Pbaas
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mar 2017 13:31

Re: Compleet zonder geld, inkomen en eigen woning

Ongelezen bericht door Pbaas »

Ik weet dat ik wat onduidelijk hebt neergezet. Sorry daarvoor ik zal het even beknopt neerzetten.

Echtscheiding met veel schulden door ex.
Daardoor geen mogelijkheid om via woningsting huis te krijgen. Ook door schuld bij woningstichting.

Door onderdak bij mijn broertje zegt de sociale dient valt onder gezamelijke huishuiding en zelfs met kostgangerscontract krijg ik geen uitkering....en daarnaast verdient mijn broertje te veel zou deze regeling niet gelden om zo een uitkering te krijgen.

Op kamerverhuur geen recht op huurtoeslag.

Baan proberen te zoeken maar aangezien ik geen vca heb moet ik veel banen laten liggen en doordat ik geen auto meer heb kan ik heel beperkt werk zoeken....waardoor ik nog steeds geen werk heb. Vca aangevraagt doormiddel van subsidiering van gemeente maar dat duurt wel even.

Particuliere huur lukt niet door wettelijke regel voor financiele zekerheid waardoor je inkomen 3 tot 5x de huur moet zijn.

Als ik uit huis zou gaan bij mijn broertje zou ik nog steeds zonder geld zitten want de gemeente waar ik in woon heeft geen daklozenuitkering.

Maatschappelijk werk al ingeschakelt maar daar hoor ik niks van. Ondanks dat ik daar regelmatig achteraan zit.

Bewindvoerder mee om tafel gezeten maar zonder geld geen hulp.

Advocaat heeft dit al aangegeven bij de rechter. Die zegt dat dit zo niet kan.

2e kamerlid aangesproken van de pvda die zegt dat dit niet mag.

Wethouder van de sociale dienst een afspraak mee gemaakt niets van weer gehoord.

Ik hoop dat het nu iets overzichtelijker is.

Ik heb geen idee meer waar ik nog kan aankloppen. Ik heb te eten dankzij de voedselbank. Maar ik zou graag een manier zien te vinden dat ik een uitkering/werk/woning kan vinden zodat ik het opstapje heb om eruit te komen

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Compleet zonder geld, inkomen en eigen woning

Ongelezen bericht door reggie2 »

Leger des Heils al geweest? Deze mensen helpen vaker personen zoals jou. Die weten ook de weg bij diverse instanties voor hulp.

Of bij een kerkgemeenschap, hoef je niet gelovig voor te zijn. Klop daar eens aan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Compleet zonder geld, inkomen en eigen woning

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat je op kamers geen huurtoeslag krijgt is toch geen reden om geen kamer te zoeken? De meeste kamers zijn volgens mij goedkoper dan een huis na toeslag plus gas en licht etc.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Compleet zonder geld, inkomen en eigen woning

Ongelezen bericht door Julie4444 »

kweenie schreef:Dat je op kamers geen huurtoeslag krijgt is toch geen reden om geen kamer te zoeken? De meeste kamers zijn volgens mij goedkoper dan een huis na toeslag plus gas en licht etc.
Dat klopt trouwens, dus misschien is het juist wel een goed advies voor TS om eerst een baan te zoeken en daarna een kamer te zoeken. Dan kan hij beginnen met het afbetalen van de schulden (voor zover die op zijn naam zijn gemaakt/staan) en daarna weer een leven opbouwen.

Een duurdere woning nemen alleen maar om huurtoeslag te ontvangen is natuurlijk onzinnig. Dat kost alleen maar meer.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Compleet zonder geld, inkomen en eigen woning

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat het in dit geval misschien handiger is om eerst een eigen kamer (met bijstand) te zoeken zodat je je daarna volledig op een nieuwe baan kunt richten.

scheh02
Berichten: 75
Lid geworden op: 19 aug 2009 23:03
Locatie: Deventer

Re: Compleet zonder geld, inkomen en eigen woning

Ongelezen bericht door scheh02 »

"Effe een baan zoeken"......da's makkelijk gezegd hier. :(
Ik weet niet hoe oud TS is.....maar ik zit thuis met mijn 50+ zonder baan.
In theorie is het allemaal heel makkelijk voor iedereen hier lees ik.
Totdat je zelf in de problemen komt.
Nederland is een excel-draaitabelletjes land gerund door de VVD en de Belastingdienst.
:arrow: Loop je niet in de huisje-boompje-beestje-pas dan donder je in de goot.
En dan durft de politiek ook nog te zeggen dat voedselbanken niet nodig zijn, een beschaafd land noemt zich dat.

stofzuigertje

Re: Compleet zonder geld, inkomen en eigen woning

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je samen woon met je broertje is het inderdaad jammer....

Maar als je huur contract voor kamer van maximaal €400,- per maand hebt val je buiten zijn inkomsten.
Je woont dan op kamers en toevallig familie mag.

Hij hoeft geen gratis kamer te geven en als je financieel gescheiden leeft is dat een oplossing.
Dat je tijdelijk wanbetaler bent is familie probleem tussen jou en je broer maar een geldig contract is voldoende.
Huurachterstand kun je later weer inhalen en je mag in overleg een prijs vaststellen, maar niet te hoog omdat je broer anders over deze inkomsten belasting moet betalen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Compleet zonder geld, inkomen en eigen woning

Ongelezen bericht door Julie4444 »

scheh02 schreef:"Effe een baan zoeken"......da's makkelijk gezegd hier. :(
Ik weet niet hoe oud TS is.....maar ik zit thuis met mijn 50+ zonder baan.
In theorie is het allemaal heel makkelijk voor iedereen hier lees ik.
Totdat je zelf in de problemen komt.
Nederland is een excel-draaitabelletjes land gerund door de VVD en de Belastingdienst.
:arrow: Loop je niet in de huisje-boompje-beestje-pas dan donder je in de goot.
En dan durft de politiek ook nog te zeggen dat voedselbanken niet nodig zijn, een beschaafd land noemt zich dat.
Wat een ongefundeerd verhaal is dat nou...

Als je het hier niets vind kan ik Yemen aanraden, of een willekeurig Afrikaans land waar men nu door de droogte van de honger aan het doodgaan is. :roll:

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Compleet zonder geld, inkomen en eigen woning

Ongelezen bericht door thecure »

Moneyman schreef: Juist omdat TS inwoont bij zijn broer, die blijkbaar voldoende inkomen geniet, heeft TS geen recht op bijstand. Lang leve de kostendelersnorm. Die zorgt ervoor dat sommigen nu letterlijk tussen wal en schip raken.
Ja wat wil je dan, twee keer een dikke uitkering ontvangen op hetzelfde adres? of een uitkering naast iemand die een dik salaris heeft?

Gesloten