LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Door werkgever ziekgemeld na arbeidsconflict

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
KDtje
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 sep 2012 19:29

Door werkgever ziekgemeld na arbeidsconflict

Ongelezen bericht door KDtje »

Vraagje?

Na een arbeidsconflict t e hebben gehad met mijn werkgever is er uiteindelijk een samenstellings overeenkomst opgesteld.
Waarin ik word vrijgesteld van arbeid met doorbetaling van mijn loon!
Nu zie ik op mijn loonstroken staan dat ik ziek gemeld ben voor een 75% van mijn uren.... Terwijl ik niet ziek ben .
Dit lijkt mij een soort fraude. Mede door dat hij zich niet aan de de afspraken houd t.o.v. de loon doorbetaling vraag ik mezelf af of ik hier iets mee kan?

groetjes,
KDtje

mercvrivs
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mar 2004 19:17

Re: Door werkgever ziekgemeld na arbeidsconflict

Ongelezen bericht door mercvrivs »

Als ik jou was zou ik contact opnemen met je vakbond,en als je nog geen lid bent zou ik lid worden
van een vakbond.Een vakbond kan je hiermee helpen en geeft je advies wat te doen.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Door werkgever ziekgemeld na arbeidsconflict

Ongelezen bericht door Nicky_The »

mercvrivs schreef:Als ik jou was zou ik contact opnemen met je vakbond,en als je nog geen lid bent zou ik lid worden
van een vakbond.Een vakbond kan je hiermee helpen en geeft je advies wat te doen.
Of je rechtsbijstand inschakelen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Door werkgever ziekgemeld na arbeidsconflict

Ongelezen bericht door crazyme »

Samenstellingsovereenkomst ?

Ik denk dat je vaststellingsovereenkomst bedoeld ?

Wanneer je benaderd wordt door een bedrijfsarts kun je gewoon vertellen hoe het zit. Maak je niet zo druk.

Waarom is er een vaststellingsovereenkomst (indien van toepassing)

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Door werkgever ziekgemeld na arbeidsconflict

Ongelezen bericht door Emmy75 »

crazyme schreef:Waarom is er een vaststellingsovereenkomst (indien van toepassing)
ik gok even op ontslag en in afwachting van de opzegtermijn op non-actief.
mercvrivs schreef:Als ik jou was zou ik contact opnemen met je vakbond,en als je nog geen lid bent zou ik lid worden
van een vakbond.Een vakbond kan je hiermee helpen en geeft je advies wat te doen.
vraag me af of de vakbond gaat helpen als TS nu pas lid wordt. Een brandend huis kan ook niet verzekerd worden en meestal worden dit soort lopende zaken uitgesloten.

KDtje,
U kunt eens advies inwinnen bij juridisch loket oid. U kunt dit ook melden aan het UWV. Ik denk dat dit soort dingen niet zomaar mag. Ik denk ook dat u er weinig mee opschiet dit soort dingen te melden. Het zal er niet zo gauw ineens voor zorgen dat werkgever zich aan de afspraken gaat houden.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Door werkgever ziekgemeld na arbeidsconflict

Ongelezen bericht door thecure »

waarom ben je vrijgesteld van arbeid? is het conflict zo hoog opgelopen??

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Door werkgever ziekgemeld na arbeidsconflict

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Soms wordt je dan zogezegd op non actief gezet,ondat ze bang zijn dat je het bedrijf meer schade aanricht?
Dat kan door middel van een negatieve sfeer creeren met ander werknemers,( stoken,kwade woorden )
Maar het kan ook bedrijfs gevoelig liggen oftwel,beter dat je niet meer komt ,je zou wel dingen door kunne spelen naar de concurent..
Uit wraak....dus hebben ze je liever niet meer op kantoor..ik weet natuurlijk niet welke sector je werkt maar er zijn sectoren waar deze regel geld..
Dat je ziekgemeld wordt? Dat is vraag 2.
zal voor je baas misschien goedkoper zijn ,weet niet precies meer hoe het werkt vroeger was het eerste twee weken moest bedrijf betalen en dan de verzekering,dus??

bel het juridisch loket eens?
Gaat er nu onstlag procedure plaats vinden?
Lijkt me dat dit niet eeuwig kan duren en als het zo hoog opgelopen is dan ?? Je wordt niet zomaar op non actief gezet..


KDtje
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 sep 2012 19:29

Re: Door werkgever ziekgemeld na arbeidsconflict

Ongelezen bericht door KDtje »

Na een conflict is het wederzijds vertrouwen geschaad en is er dus met behulp van mijn advocaat een "samenstellingsovereenkomst" opgesteld opzegging van t contract met wederzijds goedvinden.
Hier in is van alles vastgesteld zoals het te doorbetalen loon, afkoopregeling en dat ik vrijgesteld word van arbeid tijdens de "uitwerkperiode". Nu kom ik er dus achter dat hij me heeft ziek gemeld voor 60% . Ik vermoed dat hij dus verzekerd is voor zieke werknemers en dat hij zo een deel van de kosten gedekt wil krijgen door de verzekering! Terwijl ik niet ziek ben anders had ik toch al regelmatig bij de arbo-arts moeten komen toch! Mijn advocaat had dit ook nog nooit meegemaakt en vermoed dus ook fraude! Omdat mijn werkgever zich niet aan de afspraken houd qua betalen ben ik best bereid om dit verhaal aan te kaarten bij zijn verzekeringsmaatschappij. Zodat hij nog even kan bloeden...

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Door werkgever ziekgemeld na arbeidsconflict

Ongelezen bericht door crazyme »

Het gaat je dus gewoon om wraak.

Veel pezier daarmee.

Ik hoop alleen dat jouw advocaat de overeenkomst waterdicht heeft opgesteld.

De werkgever zou later aan het UWV kunnen melden dat jij verwijtbaar werkloos bent.

Normaal gesproken probeer je conflicten op te lossen.

Jij wil het laten escaleren.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Door werkgever ziekgemeld na arbeidsconflict

Ongelezen bericht door bprosman »

Normaal gesproken probeer je conflicten op te lossen.
Tja, maar toch ruikt het naar verzekeringsfraude.

KDtje
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 sep 2012 19:29

Re: Door werkgever ziekgemeld na arbeidsconflict

Ongelezen bericht door KDtje »

@ crazyme,

Mijn werkgever meende op een eenvoudige manier van mij af te komen, dat is m niet gelukt ( mij valt in deze helemaal niks te vewijtenen heb ook regelmatig overleg gehad met het UWV in deze kwestie) Als het aan mij had gelegen geloof me had t zover niet gekomen, nu blijft hij om te "klieren"achter met loonbetalingen zon 3 maanden . Dan mag ik toch wel wraak gevoelens koesteren niet?
Na 3 maanden geen salaris moet je je toch in allerlei bochten gaan wringen om de rekeningen betaalt te krijgen ik weet niet hoe dat bij jou zit?
Maar het lijkt een fraude geval waardoor jij en ik volgend jaar de verzekeringspremies weer zien stijgen!

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Door werkgever ziekgemeld na arbeidsconflict

Ongelezen bericht door Emmy75 »

bprosman schreef:Tja, maar toch ruikt het naar verzekeringsfraude.
Het is inderdaad vrij waarschijnlijk dat werkgever verzekerd is voor loondoorbetalingen bij ziekte van werknemers en in dat geval lijkt het aardig frauduleus.
KDtje schreef: Dan mag ik toch wel wraak gevoelens koesteren niet?
Handig is het zeker niet want het vertroebelt het beoordelingsvermogen. Er zijn verschillende manieren om tot vorderen van het achterstallig loon over te gaan eventueel met wettelijke rente enz. en dat zou uw advocaat ook moeten weten.
KDtje schreef: Maar het lijkt een fraude geval waardoor jij en ik volgend jaar de verzekeringspremies weer zien stijgen!
Als u niet bij dezelfde verzekeraar zit, hoeft u daar niet druk om te maken. De werkgever kan misschien uit wraakgevoelens ook wel eens vervelend doen en bij het UWV melden dat u verwijtbaar werkloos bent en dan bent u een stuk verder van huis.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Door werkgever ziekgemeld na arbeidsconflict

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Je verhaal klopt niet, er wordt zeer weinig info gegeven en ik vermoed idd dat je uit bent op wraak, wat niet aan te raden is in uw situatie, daar er vaak afgesproken wordt dat beide partijen elkaar met rust laten en elkaar geen verdere schade toe brengen. In dit geval komt uw werkgever de loondoorbetaling niet na, maar dat betekend niet dat u uw werkgever schade mag toe brengen. Het enigste wat u kunt doen is met uw advocaat aan de slag om uw loon te vorderen.
KDtje schreef:Na een conflict is het wederzijds vertrouwen geschaad en is er dus met behulp van mijn advocaat een "samenstellingsovereenkomst" opgesteld opzegging van t contract met wederzijds goedvinden.
Hier in is van alles vastgesteld zoals het te doorbetalen loon, afkoopregeling en dat ik vrijgesteld word van arbeid tijdens de "uitwerkperiode". Nu kom ik er dus achter dat hij me heeft ziek gemeld voor 60% . Ik vermoed dat hij dus verzekerd is voor zieke werknemers en dat hij zo een deel van de kosten gedekt wil krijgen door de verzekering! Terwijl ik niet ziek ben anders had ik toch al regelmatig bij de arbo-arts moeten komen toch! Mijn advocaat had dit ook nog nooit meegemaakt en vermoed dus ook fraude! Omdat mijn werkgever zich niet aan de afspraken houd qua betalen ben ik best bereid om dit verhaal aan te kaarten bij zijn verzekeringsmaatschappij. Zodat hij nog even kan bloeden...
KDtje schreef:Vraagje?

Na een arbeidsconflict t e hebben gehad met mijn werkgever is er uiteindelijk een samenstellings overeenkomst opgesteld.
Waarin ik word vrijgesteld van arbeid met doorbetaling van mijn loon!
Nu zie ik op mijn loonstroken staan dat ik ziek gemeld ben voor een 75% van mijn uren.... Terwijl ik niet ziek ben .
Dit lijkt mij een soort fraude. Mede door dat hij zich niet aan de de afspraken houd t.o.v. de loon doorbetaling vraag ik mezelf af of ik hier iets mee kan?

groetjes,
KDtje

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Door werkgever ziekgemeld na arbeidsconflict

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het ligt er helemaal aan wat in de vaststellingsovereenkomst is opgenomen.

Hier kan ook in staan, dat de onderlinge verhoudingen zozeer zijn vertroebeld dat in redelijk niet kan worden gevergd dat de werknemer blijft doorwerken of dat werkgever werknemer aan het werk houdt. In dat gevalkan er sprake zijn van situationele arbeidsongeschiktheid en niet van fraude.

Met betrekking tot loonbetaling kunt een procedure starten en de wettelijke vehoging van 50% eisen. Misschien dat dit de werkgever iets gewilliger maakt.

Overigens ben ik van mening dat er bij een arbeidsconflict toch altijd 2 partijen zijn, die ieder een deel van de schuld dragen

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Door werkgever ziekgemeld na arbeidsconflict

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ik ken het hele verhaal niet en dat wil ik ook niet weten

feit dat jij je ziek heeft gemeld?? ik weet niet wat er precies is afgesproken,misschien heeft jij voor een burn out ziekgemeld..
dat je het werk niet meer aan kan?

feit dat je wraak wilt nemen,zei zo,nogmaals ik weet het verhaal niet...maar ik zou dan toch eerst maar eens alles afwachten en als alles goed geregeld is,dan pas aangeven,nu ben je afhankelijk nog van je inkomen je weet niet hoe veel erger het dan nog kan worden..daarna kan je er altijd nog werk van maken.

verder bemoei ik me er niet mee wat wel en niet jou schuld of?schuld is..horen hier een kant van het verhaal..

succes

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Door werkgever ziekgemeld na arbeidsconflict

Ongelezen bericht door Isabel1 »

waar twee ruzie hebben hebben meestal ook 2 schuld, maar dat is niet de vraag denk ik, volgens mij zijn er 2 vragen:

1) TS heeft geen loon gekregen wat hij blijkbaar wel had moeten krijgen
2) TS staat nu opgegeven als ziek en volgens TS was dat niet de afspraak

ad 1) het lijkt me dat als er afgesproken is dat je loon ontvangt dat je dat ook dient te ontvangen. Ik zou de advocaat die je voor de samenstellingsovereenkomst hebt gehad hier even over vragen
ad 2) ofwel het is inderdaad verzekeringsfraude, ofwel inderdaad situationele ongeschiktheid. Hier zou ik ook even met de advocaat kijken wat er in de overeenkomst staat.

Of TS een wraakactie begonnen is of niet maakt eigenlijk niet uit, als zijn werkgever hem niet uitbetaald terwijl dat wel afgesproken was moet die werkgever gewoon betalen. Als die werkgever aan het frauderen is vind ik ook dat dat aan de kaak gesteld mag worden. Dat is geen wraak, dat is ook zorgen dat TS er zelf geen problemen mee krijgt, want TS staat nu geregistreerd als ziek terwijl hij dat niet is. Wordt natuurlijk een beetje moeilijk als TS straks ander werk vind en daar begint terwijl hij bij zijn oorspronkelijke baan als ziek geregistreerd staat.

Isabel

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Door werkgever ziekgemeld na arbeidsconflict

Ongelezen bericht door ruud_a »

zou TS zijn contract wel goed hebben gelezen?
misschien is er wel gesproken over doorbetaling, maar staat dat niet in het contract
het percentage ziekteverzuim is ook veranderd van 75 naar 60 procent

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Door werkgever ziekgemeld na arbeidsconflict

Ongelezen bericht door crazyme »

Leo The Emperor schreef: Overigens ben ik van mening dat er bij een arbeidsconflict toch altijd 2 partijen zijn, die ieder een deel van de schuld dragen
Het bekende spreekwoord : waar 2 vechten hebben er 2 schuld....

Gaat vaak op, maar lang niet altijd.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Door werkgever ziekgemeld na arbeidsconflict

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nee dat is waar,hoeft echt niet altijd..

maar kan van beide kanten zijn :wink: wij horen maar 1 verhaal....

Gesloten