Gekort op je bijstand door tijdelijk werk

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
kimsaabani
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 feb 2022 18:29

Gekort op je bijstand door tijdelijk werk

Ongelezen bericht door kimsaabani »

Hallo, lieve mensen, voelt raar om zelf te posten want ik kom altijd hier om te lezen. Maar hier is mijn verhaal. Ik heb vorige jaar ondankzij het lockdown werk gevonden van 20 uren in de horeca. Ik zat daarvoor in de bijstand en ik was het zat. Ik wist dat met 20 uren werken mij niet uit de bijstand zou halen maar alles was beter, iets op mijn cv en contact met ander mensen, dus ik zag veel positief er in en daarna zou ik verder kijken als ik meer uren zou kunnen krijgen. Ik werkte bij een bejaardenthuis, ik ging helpen in de keuken. Ik kreeg bijna 900 euro en kreeg de rest vanuit bijstand aangevuld. Dit was van september 2020 tot september 2021,tijdelijk contract van 1 jaar daarna niet verlengd. Maar sinds ik ben gestopt met werken word ik elk maand 100 euro gekort op mijn bijstand en ik vond het beetje in de war. Na bellen zeggen zij omdat jij recht hebt op inkomsten combinatie korting door mijn kind, omdat ik allenstaande moeder ben en dat gaat automatisch . Maar ik krijg dat bedrag pas in mei of juni dit jaar (2022) ik moet het eerst aanvragen via aangifte want ik kon de verlopig aanslag niet invullen want ik wist niet de totaal bedrag van werk en bijstand. Dus nu al korten zij mij, vanaf september al. Weet iemand hoe het zit!? Lijkt mij wel een systeem om mensen in de schuld te werken op deze manier en ik ben bij verschillende mensen terecht en iedereen stuurt mij ergens anders, de belasting zegt de ministerie hebben deze regels gemaakt en de ministerie zegt: er is een technisch fout en nu sturen zij mij naar STELLA team van de belasting. Als ik vraag tot wanneer zal ik gekort zijn!? Niemand weet het antwoord. En mijn oplossing is: kort mij wel, maar niet nu maar wanneer ik dat geld heb en dan zet ik het op zij. Ben ik de enige die dit heeft meegemaakt want nu denk ik anders over part time werken in de bijstand. ik voel me nu een beetje gestraft terwijl ik dat ging doen met goei bedoelingen en hoopte ook dat ik allen maar meer uren zou krijgen. Ik was aan het kijken om langzaam iets voor mijzelf te doen later maar door dit kan ik dus 100 euro minder op zij zetten Dankjewel voor lezen en ik ben benieuwd naar jullie mening of wat jullie vinden van deze regels. Liefs Kim

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gekort op je bijstand door tijdelijk werk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u wist verleden jaar wat uw bruto maandelijkse inkomen uit werk was en u wist de bruto aanvulling door de sociale dienst, dus in principe had u de inkomensafhankelijke combinatiekorting zo al als voorlopige teruggave kunnen aanvragen.

Hier kunt u berekenen hoeveel korting u gekregen zou hebben. Dan weet u ook hoeveel/hoe lang u gekort wordt.

https://www.berekenen.nl/inkomen/inkome ... tiekorting

Consumentt
Berichten: 754
Lid geworden op: 20 nov 2005 19:27

Re: Gekort op je bijstand door tijdelijk werk

Ongelezen bericht door Consumentt »

De moraal van het verhaal is dat het allemaal veel te ingewikkeld is gemaakt.

Anneke57
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2021 17:56

Re: Gekort op je bijstand door tijdelijk werk

Ongelezen bericht door Anneke57 »

https://www.legal2people.nl/ Zij weten heel veel en helpen je gratis. Kijk op hun site. Ze zijn heel toegankelijk. Werken naast de bijstand is een lastige combi, die echt anders kan.

flierefluit
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 dec 2005 19:28

Re: Gekort op je bijstand door tijdelijk werk

Ongelezen bericht door flierefluit »

welkom in de nederlandse maatschappij waar werken sinds lange tijd afgestraft wordt!

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gekort op je bijstand door tijdelijk werk

Ongelezen bericht door witte angora »

Consumentt schreef:
23 feb 2022 12:47
De moraal van het verhaal is dat het allemaal veel te ingewikkeld is gemaakt.
De moraal van het verhaal is dat je als bijstandsgerechtigde beter niet part-time kunt gaan werken, al dan niet als opstapje naar een volledige baan. Dat je er financieel 'niks' aan over houdt is niet zo erg, maar het ontiegelijke gezeik wat je over je heen krijgt...

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Gekort op je bijstand door tijdelijk werk

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Logisch dat je minder bijstand krijgt als je een deel van je inkomen zelf kunt verdienen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Gekort op je bijstand door tijdelijk werk

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

flierefluit schreef:
25 feb 2022 14:21
welkom in de nederlandse maatschappij waar werken sinds lange tijd afgestraft wordt!
Wat een onzin. Je zou trots moeten zijn als de ondersteunende bijstand minder wordt omdat je deels in je eigen inkomen kunt voorzien.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gekort op je bijstand door tijdelijk werk

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het woord zegt het al: "bijstand".

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gekort op je bijstand door tijdelijk werk

Ongelezen bericht door moederslink »

Het ' voordeel ' is wél dat je .smorgens op tijd je bed uit komt en wat structuur en arbeidsethos krijgt.
Plus dat het je uit je isolement haalt en je weer wat zelfvertrouwen krijgt.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gekort op je bijstand door tijdelijk werk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Men zou blij moeten zijn dat als men niet volledig in het eigen onderhoud kan voorzien, men een aanvulling krijgt van de sociale dienst.

Werken wordt dus niet afgestraft.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gekort op je bijstand door tijdelijk werk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts heeft een jaar gewerkt. En had nadien uiteraard nog recht op minimaal drie maanden WW.

kimsaabani
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 feb 2022 18:29

Re: Gekort op je bijstand door tijdelijk werk

Ongelezen bericht door kimsaabani »

Ik kom even op terug, dankjulliewel voor jullie reacties. Natuurlijk heb ik de gemeente groningen gebeld en zij wisten zelfs niet eens tot wanneer zij mij zullen inkorten, harstikke leuk. Vandaag was de dag dacht ik, gelijk aangifte doen maar ik zie groot fouten er in. Omdat ik gedeelte WW krijg en kleintje beetje bijstand zijn veel dingen nog ingewikkeld. Staat bijvoorbeld dat ik 7000 heb gekregen van de ww in 3 maanden tijd. Hahaha, ik ga morgen gelijk bellen. Dus in het kort, mijn leven is nog niet beter er van geworden,wat een drama is dit

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gekort op je bijstand door tijdelijk werk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uw jaaropgave van het UWV inzake de WW moet u toch gekregen hebben? Die zult u ook kunnen inzien in de berichtenbox of bij het UWV.

kimsaabani
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 feb 2022 18:29

Re: Gekort op je bijstand door tijdelijk werk

Ongelezen bericht door kimsaabani »

Klopt, het was 3000 en nog wat euro. Na veel bellen en zij gaven elkaar de schuild. De ww zei de belasting dienst heeft een fout gemaakt en de belasting dienst zei.. De ww, hahaha. maar uiteindelijk is het opgelost. Maar het positief is.. Na het invullen van mijn aangifte krijg ik iets van 60 euro terug,.nu vraagt de gemeente mij gegevens van 2020🙈 maar daar was lager en kreeg 0 euro. Groot kans dat dit een fout was van hun en dat ik het geld terug zal ontvangen👍. En ik ben pro werk mensen, daarom heb ik ook gewerkt. allen jammer dat jij dan van deze gedoe er bij moet krijgen. En ik heb ook veel ander dingen gehad met gemeente groningen. Mijn vertouw in hun wordt steeds kleiner want hun beslissingen zijn nergens op gebaseerd.... gewoon uit lucht

Gesloten