LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gewerkte uren niet betaald krijgen

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Markm93
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 nov 2015 00:10

Gewerkte uren niet betaald krijgen

Ongelezen bericht door Markm93 »

Beste mensen,

Allereerst, dit is mijn eerste post en mijn eerste connectie met Radar.
Ik ben een 21-jarige man die werkzaam is bij een Jumbo Supermarkt.

Doordat de directie stelde dat er gemiddeld 200 uren te veel per week wordt gewerkt ten opzichte van de gemaakte omzet, worden er maatregelen genomen om dat aantal uren te beperken. Echter zit er een naar luchtje aan die maatregel.

De maatregel stelt een uren-norm van 50 colli inpakken in het uur, die ik even kort zal toelichten. Stel men heeft op een donderdag 1700 colli aan vracht voor mijn afdeling. die 1700 wordt gedeeld door 50 (=34). Daarnaast wordt er gemiddeld 15 uur gerekend aan het nakijken van restanten en 10 uur aan het spiegelen van de winkel. Dat komt op een totaal van 59 werkuren. Stel je bent met 15 man die avond, die om 19:00u beginnen. Dat betekent dus dat je 59/15 = 3,9 uren de tijd hebt om klaar te zijn, oftewel 22:55 uur.

Als 22:55 uur niet gehaald wordt en het wordt bijvoorbeeld 23:30 uur, krijgt NIEMAND die 30 minuten extra betaald. Op deze manier worden de mensen die hard en stevig doorwerken benadeeld en worden de mensen die langzaam werken juist gematst. Niet een echt eerlijke regelgeving.

Mijn vraag aan u is dan ook: mag dit juridisch en organisatorisch wel allemaal? Zelfs de teamleiders zijn het er niet over eens. Ik denk ongeveer 95% van het personeel niet, maar toch wordt het door de directie ingevoerd. Mag iemand uberhaupt wel gewerkte uren afpakken om een norm te behalen?

Alvast bedankt voor de mogelijke antwoorden,
Met vriendelijke groeten,

Mark Mombarg

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Gewerkte uren niet betaald krijgen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Mark, jullie ontvangen gewoon een uurloon. Dan kun je uiteraard niet op basis van stukloon betaald worden. Daar moeten jullie geen genoegen mee nemen. Kenbaar maken bij de directie en/of steek je licht op bij een vakbond en vraag die om advies en ondersteuning. Succes.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gewerkte uren niet betaald krijgen

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat de een sneller werkt dan de ander heb je altijd. Dat staat los van deze rekenmethode. Je hebt dus altijd dat iemand die stevig doorwerkt benadeeld wordt en iemand die de kantjes er vanaf loopt bevoordeeld. Maar dit zal bij beoordelingen e.d. wel worden meegenomen. Het zal ook in de praktijk niet goed mogelijk zijn dat iedereen wordt beloond naar het werk dat diegene verricht. Dan zou je namelijk voor alle 15 man moeten gaan bijhouden hoeveel iedereen doet. Dan heb je ongeveer een extra medewerker nodig om die administratie bij te houden.

Maar je mag natuurlijk niet ineens iemand per stuk gaan betalen als je gewoon een uurcontract hebt. Die extra tijd zal dus gewoon moeten worden betaald.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Gewerkte uren niet betaald krijgen

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Wat zegt jullie CAO hierover? Deze is bindend. Men mag daar niet van afwijken.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Gewerkte uren niet betaald krijgen

Ongelezen bericht door sjohie »

Markm93 schreef:Beste mensen,

Allereerst, dit is mijn eerste post en mijn eerste connectie met Radar.
Ik ben een 21-jarige man die werkzaam is bij een Jumbo Supermarkt.

Doordat de directie stelde dat er gemiddeld 200 uren te veel per week wordt gewerkt ten opzichte van de gemaakte omzet, worden er maatregelen genomen om dat aantal uren te beperken. Echter zit er een naar luchtje aan die maatregel.

De maatregel stelt een uren-norm van 50 colli inpakken in het uur, die ik even kort zal toelichten. Stel men heeft op een donderdag 1700 colli aan vracht voor mijn afdeling. die 1700 wordt gedeeld door 50 (=34). Daarnaast wordt er gemiddeld 15 uur gerekend aan het nakijken van restanten en 10 uur aan het spiegelen van de winkel. Dat komt op een totaal van 59 werkuren. Stel je bent met 15 man die avond, die om 19:00u beginnen. Dat betekent dus dat je 59/15 = 3,9 uren de tijd hebt om klaar te zijn, oftewel 22:55 uur.

Als 22:55 uur niet gehaald wordt en het wordt bijvoorbeeld 23:30 uur, krijgt NIEMAND die 30 minuten extra betaald. Op deze manier worden de mensen die hard en stevig doorwerken benadeeld en worden de mensen die langzaam werken juist gematst. Niet een echt eerlijke regelgeving.

Mijn vraag aan u is dan ook: mag dit juridisch en organisatorisch wel allemaal? Zelfs de teamleiders zijn het er niet over eens. Ik denk ongeveer 95% van het personeel niet, maar toch wordt het door de directie ingevoerd. Mag iemand uberhaupt wel gewerkte uren afpakken om een norm te behalen?

Alvast bedankt voor de mogelijke antwoorden,
Met vriendelijke groeten,

Mark Mombarg

Het is niet ongebruikelijk in het supermarktwezen, ~20 jaar geleden bij de AH was de norm 52 colli/uur vullen weet ik nog uit eigen ervaring. Dat was straf doorwerken, maar dat werd wel gehaald door de vulploeg, mits er geen onverwachte dingen gebeurden. Of dit zo mag hangt er vanaf hoe je het bekijkt, als ze een realistisch target opstellen, wat stelselmatig niet gehaald wordt, dan is er iets in de vulploeg niet jofel, en zouden ze op deze manier het collectieve verantwoordelijkheidsgevoel een duw in de goede richting kunnen geven. Echter is collectief straffen een Noord Koreaanse praktijk die geen plek kan en mag hebben op een Nederlandse werkvloer. Daar zal vast een meer juridisch onderlegde user wel een wettekst over op kunnen lepelen.

Helaas ben je daar in de praktijk niet echt mee geholpen, en worden vakkenvullers met een grote mond gewoon vervangen, onderweg naar de uitgang zwaaiend met die wetten en CAO's.

Ik zou het eens aankijken, en indien nodig de mindere goden aanspreken op hun gedrag. Bij ons werd iets vergelijkbaars ook ingevoerd, toen aan het begin van veldslag 1 in de grote supermarktoorlog vele jaren geleden, met vergelijkbare sentimenten als jij nu uit, maar toen mensen elkaar eens wat gingen wijzen op het gebrek aan professionaliteit, werd die norm ineens wel gehaald, en haalden we zelfs een 1e plek binnen het rayon in de beste winkel verkiezing van dat jaar. Wat de SM reden gaf voor een serieus feest, (tropisch thema met een miss wet t-shirt verkiezing waar ik af en toe nog van droom).

Ik bedoel maar te zeggen, dit kan ook aanleiding zijn om van de vulploeg een echt team te smeedden, en daar kan iedereen profijt van hebben.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Gewerkte uren niet betaald krijgen

Ongelezen bericht door Brahms »

Wel werken, niet betaald krijgen doen alleen vrijwilligers. Denk niet dat jij een vrijwilliger bent bij je supermarkt. Niet aanwezig zijn, wel betaald krijgen gaat toch ook niet lukken.
Door dit soort normen probeert de supermarkt vanzelfsprekend de arbeidsproductie tot grote hoogte op te schroeven.

In het supermarkt wezen mag nou eenmaal alles eigenlijk niets kosten. Overigens 21 jaar en dan nog vulploegmedewerker, dan ben je al jaren te oud. Bij de meeste supermarkten ben je dan al lang vervangen door iemand van 16, of liever nog iets jonger.......

Om problemen te voorkomen, zou je naam alhier niet vermelden, JumboWebcare leest misschien wel mee !

kniertje
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 apr 2010 15:04

Re: Gewerkte uren niet betaald krijgen

Ongelezen bericht door kniertje »

Je werkt alleen voor geld .Als ze loyaliteit willen moet ze een hond aannemen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Gewerkte uren niet betaald krijgen

Ongelezen bericht door renewouters »

Brahms schreef: In het supermarkt wezen mag nou eenmaal alles eigenlijk niets kosten.
Precies. Zie alle reacties op dit forum maar als er een keer een product 10 cent duurder wordt.

TondH
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 okt 2015 16:02

Re: Gewerkte uren niet betaald krijgen

Ongelezen bericht door TondH »

Hier bij AH krijgt iedereen z'n uren gewoon uitbetaald. Als je niet doorwerkt word je na een aantal maanden gewoon weggestuurd.

Marly27
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 aug 2015 10:52

Re: Gewerkte uren niet betaald krijgen

Ongelezen bericht door Marly27 »

TondH schreef:Hier bij AH krijgt iedereen z'n uren gewoon uitbetaald. Als je niet doorwerkt word je na een aantal maanden gewoon weggestuurd.
mijn ah betaalt overwerk niet uit en ontslaat mensen die weigeren gratis te werken. ook betalen ze je pauze niet door en sjoemelen ze met shifts

TondH
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 okt 2015 16:02

Re: Gewerkte uren niet betaald krijgen

Ongelezen bericht door TondH »

Marly27 schreef:
TondH schreef:Hier bij AH krijgt iedereen z'n uren gewoon uitbetaald. Als je niet doorwerkt word je na een aantal maanden gewoon weggestuurd.
mijn ah betaalt overwerk niet uit en ontslaat mensen die weigeren gratis te werken. ook betalen ze je pauze niet door en sjoemelen ze met shifts
Belachelijk. Als ik overwerk eis ik betaald te krijgen en de teamleider doet dit dan ook. Deze teamleiders zitten vaak ook in een mindere situatie, want die moeten weer rekening houden met het aantal uren waar ze zich moeten houden. Vaak komen ze dan ook met het bekende dat ze er volgende keer rekening mee houden en in de hoop dat het dan wordt vergeten.

Ik werk er al een tijdje, maar dit is voor medewerkers die er net werken waarschijnlijk wel wat lastiger om gewoon hun mond open te doen.

gerrit1955
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2015 16:54

Re: Gewerkte uren niet betaald krijgen

Ongelezen bericht door gerrit1955 »

hoi,hoi
Dat was vroeger al zo en ik had een collega ,die er wat van zei,(wij dosten het niet).
Er uit en een grote bek werd er dan medegedeeld.Zij was een zeer lief en rustig persoon en zou (kon) nooit een grote bek hebben gehad,maar werd er uit getrapt.Toen al,en nu met die jeugdwerkeloosheid al helemaal.Willen de jongeren iets verdienen ,nou gewoon bek houden anders voor jou 10 anderen.
En wie word er geloofd!.Ik zelf moest er uit,was te oud en te duur zeg maar,nou op een koortje gooien met het gak,toen he. Ik er uit en een jongeman van 16 er in.Heb dat medegedeeld,hij kwam sollisiteren toen ik er nog was.Niets tegen die jongeman,maar zo gaat het en jij bent Jan met de pet ,die moeten ze altijd hebben.Ben nu 60 jaar en heb en hoor nog zo veel.Ook op mijn werk nu bij een sociale werkplaats,waar de mensen binnen komen omdat ze in de bijstand zitten,treurige verhalen enz.Ik moet wel zeggen voor sommigen is het goed hoor.Doe maar wat voor je geld.Maar er zijn ouderen bij ,hun hele leven al gewerkt en dan zo behandeld worden.Ouderen maak plaats voor de jongeren,maar ja,die moeten tot 67 of meer.Niet normaal,hoeveel mensen zitten thuis en kunnen geen huis krijgen en geen toekomst opbouwwen omdat ze geen inkomen hebben omdat de ouderen door moeten werken enz ,enz.
Ik hou op want ik ga me steeds meer ergeren en ik heb mezelf er mee.Maar ik weet zeker dat heeeeeeeelveel mensen in dit verhaal zich kunnen vinden.

Harem
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 nov 2008 20:01

Re: Gewerkte uren niet betaald krijgen

Ongelezen bericht door Harem »

Beste Mark,

Ik begrijp dat je blijkbaar geen vakbondslid bent, maar ik zou dit wel bij hen aankaarten, zoals bijv. FNV (Bel: 088-3680368). Zoals de juriste al meldde mogen ze dit niet zomaar, maar ik denk, dat hier gewoon een franchisehouder meer geld ertussen uit wil slepen over jullie ruggen.

Markm93
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 nov 2015 00:10

Re: Gewerkte uren niet betaald krijgen

Ongelezen bericht door Markm93 »

Besten,

Bedankt voor de vele reacties. Ik heb morgen een gesprek met mijn afdelingsmanager hierover.
Ik wil nog wel een aantal feiten op tafel gooien.

1. De uren normering wordt alleen toegepast voor mensen die daadwerkelijk vullen. Ik ben meer een verantwoordelijke voor anderen, ik houd de acties bij, medewerkers kunnen bij mij terecht voor vragen en ik verdeel de vracht onder de inpakkers.

Als er op een avond bijvoorbeeld 18 mensen werken van 19:00 - eind, wordt de normering officieel gemaakt voor iedereen die daadwerkelijk inpakt. Echter is er iemand die het magazijn doet, mijn werk is er en een echte vulploegleider (soms). Er zijn ook 15-jarigen aan het werk van 17:00 - 19:00. De afdelingsmanager zegt dat hij de uren van hen compenseert met bijvoorbeeld mij. Dat geeft hij als reden op dat hij mij wel mag 'straffen'.

2. Hetgeen wij niet betaald krijgen, krijgt de floormanager wel weer (ook iets vreemds). Wij werken niet met klokken, maar schijven alles netjes in een boek en krijgen betaald per kwartier (heb ik niets op tegen overigens). Met het afronden wordt echter wel eens gesjoemeld. Zijn we bijvoorbeeld 22:12 klaar, worden we 22:00 u opgeschreven. Voor een keer is dit niet erg, maar dit komt ook te vaak voor.

3. Ik weet niet wat mijn CAO is, ik heb die al vier jaar niet meer doorgelezen. Misschien een stommiteit van mij. Ik zal komende week die CAO weer eens zoeken.

Het is en blijft vreemd. Ongeveer 95% van alle mederwerkers is het oneens met deze regeling, maar toch niet luisteren naar je werknemers. Voor een andere afdeling (de AGF) is het nog veel erger. Zij mogen maximaal tot 21:15 opschrijven, no matter what.

Ik bedoel, stel er valt iets kapot, wijn ofzo, of je hebt veel klanten die je moet helpen, kost allemaal tijd, maar wordt niet meegenomen. Ik kan daar best boos op worden.

Toch vraag ik me af wat de juridische regels hiervan zijn.

Een goede avond gewenst,
Mark Mombarg

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Gewerkte uren niet betaald krijgen

Ongelezen bericht door Brahms »

Nou, ben wel blij dat ik niet in een supermarkt werk, maar in een geheel andere bedrijfstak.

Ik krijg elke minuut van aanwezigheid betaald. En zo hoort het ! Dit gaat letterlijk per minuut. Gewoon een kaartje invullen als het eens wat later wordt, de admin verwerkt alles.
Ook leuk, ga ik door wat voor reden wat eerder weg (werk is klaar) dan wordt er niet gekort. Op jaarbasis loopt dit op tot zo'n 35 uren...... :D

Marly27
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 aug 2015 10:52

Re: Gewerkte uren niet betaald krijgen

Ongelezen bericht door Marly27 »

TondH schreef:
Marly27 schreef:
TondH schreef:Hier bij AH krijgt iedereen z'n uren gewoon uitbetaald. Als je niet doorwerkt word je na een aantal maanden gewoon weggestuurd.
mijn ah betaalt overwerk niet uit en ontslaat mensen die weigeren gratis te werken. ook betalen ze je pauze niet door en sjoemelen ze met shifts
Belachelijk. Als ik overwerk eis ik betaald te krijgen en de teamleider doet dit dan ook. Deze teamleiders zitten vaak ook in een mindere situatie, want die moeten weer rekening houden met het aantal uren waar ze zich moeten houden. Vaak komen ze dan ook met het bekende dat ze er volgende keer rekening mee houden en in de hoop dat het dan wordt vergeten.

Ik werk er al een tijdje, maar dit is voor medewerkers die er net werken waarschijnlijk wel wat lastiger om gewoon hun mond open te doen.
Als je een tijdelijk contract hebt en je eist betaling krijg je gewoon geen verlenging. Bij ons beweerden ze dan je bij te schrijven maar op je loonstrook kon je zien dat dat niet klopte. Zelfs mensen met een vast contract durven niet echt op te treden, daar zijn er maar weinig van die hun rechten proberen te eisen

mh73

Re: Gewerkte uren niet betaald krijgen

Ongelezen bericht door mh73 »

Even een andere kant belichten: mijn man krijgt ook geen overwerk uitbetaald als hij op een dag een half uurtje extra moet werken om zijn werkzaamheden van die dag af te ronden. Staat in de cao.
Terwijl als hij een half uurtje later komt omdat hij in file stond, dat wel van zijn werktijd wordt afgetrokken.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Gewerkte uren niet betaald krijgen

Ongelezen bericht door Brahms »

Een moderne loonslaaf dus !
Wat vreemde CAO dus, waarin onbetaald werken (schenking van privetijd aan een commercieel bedrijf) schijnbaar normaal wordt gevonden............
Zou er eens over gaan praten met de werkgever waarom onbetaald werken gewoon kan, bij te laten komen wel wordt gekort. Benieuwd hoe die iets wat toch wel krom is, gaat rechtpraten.

mh73

Re: Gewerkte uren niet betaald krijgen

Ongelezen bericht door mh73 »

Brahms schreef:Een moderne loonslaaf dus !
Wat vreemde CAO dus, waarin onbetaald werken (schenking van privetijd aan een commercieel bedrijf) schijnbaar normaal wordt gevonden............
Zou er eens over gaan praten met de werkgever waarom onbetaald werken gewoon kan, bij te laten komen wel wordt gekort. Benieuwd hoe die iets wat toch wel krom is, gaat rechtpraten.
Maar niet doen, want er komt een ontslagronde aan in januari. Een vaste baan is ook wat waard.

Gesloten