Hoeveel uur uitbetalen tijdens mijn ziekte?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
PCStitch
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jan 2007 11:51

Hoeveel uur uitbetalen tijdens mijn ziekte?

Ongelezen bericht door PCStitch »

Ik ben al 15 jaar werkzaam als Thuiszorgmedewerkster in de huishoudelijke ondersteuning en val onder de CAO VVT.

Ik heb een vast contract voor 24 uur per week maar werk structureel meer bij mijn vaste cliënten. Bovenop mijn cliënturen heb ik ook vaste reistijd tussen mijn cliënten die ik uitbetaald krijg tegen mijn normale uurtarief.

De afgelopen 3 maanden had ik gemiddeld 27 uur per week cliënturen en daarbovenop 1 uur reistijd per week, samen gemiddeld 28 uur per week.

In de CAO VVT staat dat mijn werkgever mij het eerste jaar 100% van mijn laatstverdiende loon moet betalen.

Hoeveel uur zou ik uitbetaald moeten krijgen?

Kan ik tijdens mijn ziekte ook eisen dat ze mijn contract verhogen naar het gemiddelde van de afgelopen 3 maanden en tellen de reisuren dan ook mee? Mijn werkgever heeft eerder al aangegeven dat ze mijn contract niet verder dan 24 uur konden verhogen omdat ik structureel niet meer dan 25% boven mijn contracturen zit.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoeveel uur uitbetalen tijdens mijn ziekte?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij zulke banen is het zo nuttig lid te zijn van de bond.

eikenboom1
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 jul 2018 18:30

Re: Hoeveel uur uitbetalen tijdens mijn ziekte?

Ongelezen bericht door eikenboom1 »

Je krijgt als maandsalaris het gemiddelde maandloon van de 6 maanden VOORDAT je ziek werd. En wat Lady zegt: "Wordt lid van een bond"

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hoeveel uur uitbetalen tijdens mijn ziekte?

Ongelezen bericht door BL2 »

Bij een nette en correcte werkgever zou het zeker voor dit soort in de CAO bepaalde zaken natuurlijk niet nodig moeten zijn om lid te zijn van een vakbond. Voor ziek zijn, zijn er gewoon regels.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoeveel uur uitbetalen tijdens mijn ziekte?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

BL2 schreef:
07 mar 2023 23:00
Bij een nette en correcte werkgever zou het zeker voor dit soort in de CAO bepaalde zaken natuurlijk niet nodig moeten zijn om lid te zijn van een vakbond. Voor ziek zijn, zijn er gewoon regels.
Daar zegt u zowat.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Hoeveel uur uitbetalen tijdens mijn ziekte?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Artikel 7:610b
Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de bedongen arbeid in enige maand vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden.
Dat wordt niet anders wanneer de werknemer arbeidsongeschikt is. Hiervan kan alleen wel in het nadeel van de werknemer van worden afgeweken.

PCStitch
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jan 2007 11:51

Re: Hoeveel uur uitbetalen tijdens mijn ziekte?

Ongelezen bericht door PCStitch »

Vanochtend heb ik een bezoek gebracht aan het Juridisch loket. Van de betreffende jurist kreeg ik te horen dat mijn werkgever mij het gemiddeld aantal gewerkte uren van de afgelopen 6 maanden uit moeten betalen. Dit betreft de cliënturen en de reistijd tussen cliënten aangezien dit ook een vast loonbestanddeel is.

Tevens heeft de Jurist aangegeven dat mijn werkgever verplicht is om jaarlijks mijn gemiddeld gewerkte uren te bekijken. Als blijkt dat ik structureel meer werk dan mijn contracturen dan zijn ze verplicht deze aan te passen naar het gemiddeld aantal uren van het voorgaande kalenderjaar.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoeveel uur uitbetalen tijdens mijn ziekte?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mooi, is bekend, nou maar beide punten aankaarten bij uw werkgever.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Hoeveel uur uitbetalen tijdens mijn ziekte?

Ongelezen bericht door geengast »

Zelfs al naar een juridisch loket gaan, zonder dat er iets aan de hand is. Dat is toch wel werkdruk leggen bij mensen die ook wel iets anders te doen hebben.
Volgens mij is de regel van toepassing dat je wacht of er iets fout gaat en pas daarna bezwaar maakt of naar een juridisch loket kijken.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hoeveel uur uitbetalen tijdens mijn ziekte?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Als uw rooster voor de ziekteperiode reeds vast stond, dient u de ingeroosterde uren en de ingeboekte verlofuren uitbetaald te krijgen tijdens uw ziekteverzuim. Dat zijn immers de uren waarvoor u op dat moment ziek bent. (u krijgt de opgenomen vakantie-uren dan dus terug!)

Bent u langdurig ziek en bent u nog steeds ziek in een periode waarvoor nog geen rooster is vastgesteld, dan geldt inderdaad dat u betaald moet worden voor het gemiddeld aantal gewerkte uren in de maanden voorafgaand aan uw ziekmelding. Incidenteel overwerk telt hierbij niet mee, maar structureel meer werken dan de contracturen telt dan dus wél mee.
In hoeverre u tijdens het ziekteverzuim nog recht heeft op eventuele toeslagen voor onrechtmatig werk, durf ik niet te zeggen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoeveel uur uitbetalen tijdens mijn ziekte?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

geengast schreef:
08 mar 2023 17:23
Zelfs al naar een juridisch loket gaan, zonder dat er iets aan de hand is. Dat is toch wel werkdruk leggen bij mensen die ook wel iets anders te doen hebben.
Volgens mij is de regel van toepassing dat je wacht of er iets fout gaat en pas daarna bezwaar maakt of naar een juridisch loket kijken.

Niet gelezen dat ze de uren niet willen verhogen?

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Hoeveel uur uitbetalen tijdens mijn ziekte?

Ongelezen bericht door geengast »

[quote=Lady1234 post_id=2923405 time=1678293951 user_id=37424


Niet gelezen dat ze de uren niet willen verhogen?
[/quote]

Volgens mij was dat een vraag voor een groter contract, wat niets met ziekte te maken had.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hoeveel uur uitbetalen tijdens mijn ziekte?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

geengast schreef:
08 mar 2023 17:23
Zelfs al naar een juridisch loket gaan, zonder dat er iets aan de hand is. Dat is toch wel werkdruk leggen bij mensen die ook wel iets anders te doen hebben.
Volgens mij is de regel van toepassing dat je wacht of er iets fout gaat en pas daarna bezwaar maakt of naar een juridisch loket kijken.
Wat is er mis met het inwinnen van informatie om te onderzoeken of 'jouw' standpunt wel correct is, voordat je het gesprek aan gaat met je werkgever?
Wanneer pas achteraf je standpunt op een punt als hier onjuist blijkt dan heb je de goodwill bij je werkgever aardig verpest. Terwijl je waarschijnlijk voorlopig nog wel van die werkgever afhankelijk bent en een goede verstandhouding dus belangrijk is.
Dan kun je maar beter eerst onderzoeken wie 'gelijk' heeft, voor je er hard in gaat en achteraf blijkt dat je er naast zat.

PCStitch
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jan 2007 11:51

Re: Hoeveel uur uitbetalen tijdens mijn ziekte?

Ongelezen bericht door PCStitch »

geengast schreef:
08 mar 2023 17:23
Zelfs al naar een juridisch loket gaan, zonder dat er iets aan de hand is. Dat is toch wel werkdruk leggen bij mensen die ook wel iets anders te doen hebben.
Volgens mij is de regel van toepassing dat je wacht of er iets fout gaat en pas daarna bezwaar maakt of naar een juridisch loket kijken.
Ik heb in het verleden al veel vaker discussies met mijn werkgever gehad over mijn contracturen. Als ik bijvoorbeeld onder mijn contract zat zetten ze gewoon snipperuren in i.p.v. mij aan het werk zetten. Dit terwijl er werk genoeg is. Contracten willen ze nooit verhogen terwijl ik daar telkens gewoon recht op heb, ik werk toch al die uren? In het verleden ben ik hele discussies aangegaan en kreeg ik pas wat me toe kwam als ik met een juridisch bericht van een advocaat of het Juridisch loket aan kwam.

Ik heb nu geen zin meer om te gaan discussiëren over wat ze me wel of niet moeten betalen tijdens mijn ziekte. Om dus maar gelijk duidelijkheid te scheppen heb ik advies ingewonnen bij het Juridisch loket.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoeveel uur uitbetalen tijdens mijn ziekte?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En nog steeds geen lid vaneen bond? Die kunnen u bijstaan om uw recht te halen.

PCStitch
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jan 2007 11:51

Re: Hoeveel uur uitbetalen tijdens mijn ziekte?

Ongelezen bericht door PCStitch »

Lady1234 schreef:
08 mar 2023 18:10
En nog steeds geen lid vaneen bond? Die kunnen u bijstaan om uw recht te halen.
Ik heb tot op heden altijd nog mijn recht gehaald m.b.v. het Juridisch loket maar wellicht zou het i.d.d. beter zijn om lid te worden van de FNV.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoeveel uur uitbetalen tijdens mijn ziekte?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Succes.

Plaats reactie