LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] leeftijdsgrens bijbaan?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
sonja1977
Berichten: 96
Lid geworden op: 28 jul 2011 11:33

leeftijdsgrens bijbaan?

Ongelezen bericht door sonja1977 »

Hallo,

Na wat financiële tegenslagen (en een gat in mijn hand...) heb ik (35 jaar) besloten om een bijibaan te zoeken voor de avonduren en weekenden. Tenslotte heb ik het zelf veroorzaakt en wil er ook zelf uitkomen. Ik werk doordeweeks fulltime en ben alle avonden en weekends volledig inzetbaar om bijv. in een supermarkt te werken.
In mijn omgeving zijn er vacatures (AH en Jumbo) waarin ik perfect voldoe (juiste tijden en MINIMAAL 16 jaar, ervaring, geen vervelende werkgeschiedenis, etc.). Echter krijg ik bericht dat de vacatures al vervuld zijn. Na twee weken staan de vacatures er nog steeds op en bij telefonisch navragen blijkt gewoon dat ik te oud ben, maar dat ze dat natuurlijk niet eerlijk bij de vacature mogen zetten of mij als reden kunnen geven. Mag dat zomaar? Daarbij zie ik toch wel vaker "ouderen" achter de kassa zitten?

Heeft er iemand anders een idee voor een (serieuze) bijbaan waar je wel op eigen kracht wat bij kunt gaan verdienen om zelf je schulden op te lossen.

Alvast bedankt voor reacties.

groeten,
Sonja

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: leeftijdsgrens bijbaan?

Ongelezen bericht door klaas1978 »

sonja1977 schreef:Mag dat zomaar?
Nee het mag niet maar ik vrees dat je er weinig tegen kunt doen. Misschien kun je solliciteren bij een winkel waar het feit dat je geen 16 meer bent minder in je nadeel werkt (een kledingzaak, een boekwinkel, ik verzin maar iets).

Misschien is postbezorgen ook een optie. Bedrijven als Sandd en PostNL adverteren er expliciet mee dat gepensioneerden bij hun een zakcentje kunnen bijverdienen.

Jgb
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jul 2012 15:53

Re: leeftijdsgrens bijbaan?

Ongelezen bericht door Jgb »

Uw leeftijd is niet het enigste probleem, maar het is ook mogelijk dat er problemen kunnen ontstaan met het arbeidstijdenwet. Beide/alle werkgevers zullen daar rekening mee moeten houden. Kijk ook na of toestemming van de huidige werkgever nodig is, dit staat dan in uw contract of is in de CAO geregeld.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: leeftijdsgrens bijbaan?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Heb je het al bij Hema of V&D geprobeerd? Denk dat supermarkten jonkies ook graag een kans willen geven en dat juich ik in principe toe, dus kan het wel begrijpen.

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: leeftijdsgrens bijbaan?

Ongelezen bericht door klaas1978 »

sephora30 schreef:Denk dat supermarkten jonkies ook graag een kans willen geven
Welnee, het is gewoon een geldkwestie. Een zestienjarige is gewoon goedkoper, daar zitten verder weinig verheven motieven achter.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: leeftijdsgrens bijbaan?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Eerst een heel andere vraag. Heeft u uw arbeidscontract al nagelezen ? Mogelijk staan daar bepalingen dat u niet zomaar een bijbaan mag nemen. Of heeft u al met de werkgever om tafel gezeten om het een en ander na te vragen ? Mogelijk staat er in de bepalingen dat u toestemming nodig heeft van de werkgever om een bijbaan er op na te houden, ook als de twee functies totaal niets met elkaar te maken hebben.

Als u bijvoorbeeld tot 10 of 11 uur 's avonds in een supermarkt / horeca (of wat dan ook) gaat werken, kan dat best van invloed zijn op uw functioneren in uw 1e baan en ik kan me voorstellen dat een werkgever zich daar zorgen over kan maken. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat u bijvoorbeeld door oververmoeidheid ziek wordt of overdag zit te slapen op het werk. Het is neem ik aan niet de bedoeling de 1e baan op het spel te zetten om een beetje bij te verdienen.

Wat ik ermee wil aangeven het lijkt me verstandig dat eerst even uit te zoeken. Als dit voor de huidige werkgever niet bespreekbaar is, kunt u zich de hele zoektocht besparen.
sonja1977 schreef:In mijn omgeving zijn er vacatures (AH en Jumbo) waarin ik perfect voldoe (juiste tijden en MINIMAAL 16 jaar, ervaring, geen vervelende werkgeschiedenis, etc.). Echter krijg ik bericht dat de vacatures al vervuld zijn. Na twee weken staan de vacatures er nog steeds op en bij telefonisch navragen blijkt gewoon dat ik te oud ben, maar dat ze dat natuurlijk niet eerlijk bij de vacature mogen zetten of mij als reden kunnen geven. Mag dat zomaar? Daarbij zie ik toch wel vaker "ouderen" achter de kassa zitten?
Officieel zouden ze dat inderdaad niet mogen zeggen maar dat is een gevecht dat u nooit gaat winnen. Stel u zou het gevecht "winnen" uiteindelijk dan nemen ze echt niet degene aan die het gevecht is aangegaan en verzinnen ze wel een andere reden waarom u het niet zou moeten zijn.

Er zitten inderdaad vaak wel enkele oudere werknemers achter de kassa, maar dat zijn er maar vrij weinig. Maar goed het liefst willen de supermarkten werknemers onder de 23 jaar. Pas bij 23 hoeven ze volledig minimumloon te betalen en daaronder ligt het loon lager en dalende naarmate de leeftijd jonger is. Vandaar dat de vakkenvullers doorgaans bijna allemaal 16 - 17 jarigen zijn.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: leeftijdsgrens bijbaan?

Ongelezen bericht door bianca82 »

minimaal 16 betekend helaas meestal ook max 16.. helaas..

ze mogen het niet doen maar ze doen het allemaal.. net als contracten niet laten doorgaan van 23jarige (te oud) of zwangeren..

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: leeftijdsgrens bijbaan?

Ongelezen bericht door sephora30 »

klaas1978 schreef: Welnee, het is gewoon een geldkwestie. Een zestienjarige is gewoon goedkoper, daar zitten verder weinig verheven motieven achter.
Dat klopt het is voor de jonkies een geldkwestie :lol:

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: leeftijdsgrens bijbaan?

Ongelezen bericht door Brainless »

Bouwmarkten willen vaak niet alleen maar "jonkies" en zijn eerder bereid een oudere in dienst te nemen.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: leeftijdsgrens bijbaan?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Graag wil ik U complimenteren met uw inzet en motivatie. :!:

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: leeftijdsgrens bijbaan?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Brainless schreef:Bouwmarkten willen vaak niet alleen maar "jonkies" en zijn eerder bereid een oudere in dienst te nemen.
Dit klopt. Mijn oudere/jongere buuf werkt er ook sinds een klein jaarte (Gamma). Moet je wel leuk vinden natuurlijk :?

sonja1977
Berichten: 96
Lid geworden op: 28 jul 2011 11:33

Re: leeftijdsgrens bijbaan?

Ongelezen bericht door sonja1977 »

Dank voor alle reacties, tips en het compliment!
Paar reacties terug:
- Ik ben niet van plan om tegen de afwijzigingen in bezwaar te gaan, maar was nieuwsgierig of het mag. Want inderdaad; minimaal 16 is qua kosten ook liefst maximaal 16. Snap ik; maar draai er dan niet omheen.
- Hema etc zijn inderdaad wel opties, echter zijn die niet alle avonden open. Ga er zeker naar kijken.
- Wat betreft bezwaren omtrent dubbele banen; die snap ik. Voordat ik ergens iets zou tekenen, zou ik dit ook zeker bespreken aan beide kanten. Vanuit mijn werk weet ik echter dat het wel mag: 6 jaar geleden zat ik in een soortgelijke situatie (leer het blijkbaar niet :wink: ) en heb toen twee jaar lang naast mijn fulltime baan een (erg leuke!) bijbaan gehad. Juist omdat ik niet wilde dat men mijn vermoeid o.i.d. zou vinden, heb ik mijn nog meer dan normaal ingezet en ben nooit ziek geweest. Denk dat dit ook ligt aan je instelling en contact met leidinggevende die in dit geval van mijn situatie afwist.
In dit geval kan het geen reden voor de afwijzing geweest zijn, want men wist uit de internetsollicitatie nog niet eens van mijn fulltime-baan.

Nogmaals dank voor de tips; ik ga ze zeker serieus bekijken en zoeken naar de vacatures!

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: leeftijdsgrens bijbaan?

Ongelezen bericht door bianca82 »

is eventueel in een calcenter (inbound) klantenservice anders niks?

of bijvoorbeeld een fast food keten die savonds open is

sonja1977
Berichten: 96
Lid geworden op: 28 jul 2011 11:33

Re: leeftijdsgrens bijbaan?

Ongelezen bericht door sonja1977 »

Nog een goede tip! Althans die van het callcenter; met mijn voorliefde voor cheeseburgers en hekel aan de weegschaal kan ik die laatste beter niet doen :lol: .
Dank!

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: leeftijdsgrens bijbaan?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

sonja1977 schreef: - Ik ben niet van plan om tegen de afwijzigingen in bezwaar te gaan, maar was nieuwsgierig of het mag. Want inderdaad; minimaal 16 is qua kosten ook liefst maximaal 16. Snap ik; maar draai er dan niet omheen.
Sja ze mogen het er niet zo expliciet inzetten en ik denk dat de meesten niet de moeite om het nog een keer navragen na de 1e keer "afgewimpeld" te zijn.

U heeft absoluut een goede instelling. Als u het toch "nooit leert" zoals u schrijft, misschien kunt u zich ook eens verdiepen in doorgroeimogelijkheden binnen uw huidige baan of werk waarmee u meer salaris zou kunnen verdienen. Maarja dat is mogelijk niet meteen de snelste oplossing op dit moment.
sonja1977 schreef:Nog een goede tip! Althans die van het callcenter; met mijn voorliefde voor cheeseburgers en hekel aan de weegschaal kan ik die laatste beter niet doen :lol: .
Dank!
Misschien is dat dan juist goed bij een fastfoodketen of als friturehulp werken. Na de hele avond boven het frituur te hangen of het bakken van de burgers denk ik dat de zin vanzelf overgaat. Er zijn bijvoorbeeld bakkers, koekjes en snoepfabrikanten die werknemers zoveel laten eten als ze willen. Na een weekje is dat bij de meesten gauw over.

Bouwmarkten zijn tegenwoordig veelal ook elke dag van de week later geopend of misschien werken in de horeca zoals café of restaurant. Of is kranten of folders rondbrengen een idee ?
Succes met zoeken.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: leeftijdsgrens bijbaan?

Ongelezen bericht door bianca82 »

sonja1977 schreef:Nog een goede tip! Althans die van het callcenter; met mijn voorliefde voor cheeseburgers en hekel aan de weegschaal kan ik die laatste beter niet doen :lol: .
Dank!
geloof me als je de hele avond met je hoofd in die dampen zit heb je daar geen trek in...

trouwens.. mediamarkt en saturn (als je in zo'n regio woont) zijn savonds ook open..
ook een idee...

sonja1977
Berichten: 96
Lid geworden op: 28 jul 2011 11:33

Re: leeftijdsgrens bijbaan?

Ongelezen bericht door sonja1977 »

Emmy en Bianca; dank voor de suggesties en wat betreft fastfood had ik het nog niet bekeken om op die manier ook nog daarvan af te kicken.
Doorgroeien op mijn werk zit er voorlopig niet in; mag al blij zijn dat ik als een van de weinige een verlenging van mijn contract gekregen heb.
Maar nogmaals dank voor alle suggesties; ook wat betreft bouwmarkten en mediamarkt etc. Suf maar dat had ik mij zelf nog niet eens bedacht!

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: leeftijdsgrens bijbaan?

Ongelezen bericht door bianca82 »

tja.. ik ben ook al tijden aan het zoeken naar werk.. dus dan leer je de truukjes van zoeken wel..
ik hou niet van thuis zitten (wat ik nu dus alweer te lang doe)

wat je ook eventueel kan doen maar dat is vrij pittig werk is savonds scholen of kantoren schoonmaken..
(heb ik ook tijdje gedaan)

sonja1977
Berichten: 96
Lid geworden op: 28 jul 2011 11:33

Re: leeftijdsgrens bijbaan?

Ongelezen bericht door sonja1977 »

Bianca82: Dank voor de suggestie en jij ook succes!
Ik lijk iets gevonden te hebben wat in mijn geval de beste oplossing is, ook omdat ik er niet bepaald trots op ben om naast een fulltime baan nog te moeten werken. Goede vrienden van mij (die als één van de weinigen van mijn situatie af weten) hebben een hekel aan schoonmaakwerk en laat ik dat nu niet zo heel erg vinden :wink: . Zij blij en ik een goed vooruitzicht!
Dank voor alle snelle tips hier op het forum!

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: leeftijdsgrens bijbaan?

Ongelezen bericht door tenormin »

sonja1977 schreef:Bianca82: Dank voor de suggestie en jij ook succes!
Ik lijk iets gevonden te hebben wat in mijn geval de beste oplossing is, ook omdat ik er niet bepaald trots op ben om naast een fulltime baan nog te moeten werken. Goede vrienden van mij (die als één van de weinigen van mijn situatie af weten) hebben een hekel aan schoonmaakwerk en laat ik dat nu niet zo heel erg vinden :wink: . Zij blij en ik een goed vooruitzicht!
Dank voor alle snelle tips hier op het forum!
Had gehoopt dat jou suggestie er niet bij zou staan: is wel zo'n beetje de enige bedrijfstak die inderdaad niet op leeftijd let. Idioot eigenlijk, pas 35 jaar. En dat je er niet eens een hekel aan hebt om schoon te maken is al helemaal (voor mij dan) petje af.

Gesloten