LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag mijn werkgever eisen dat ik zo vroeg begin?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
M.S.Jansen
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2017 21:37

Mag mijn werkgever eisen dat ik zo vroeg begin?

Ongelezen bericht door M.S.Jansen »

Beste mensen,

Ik heb een vraag.

Mijn werkgever verwacht van mij dat ik om 6:30u op een klus aanvang met mijn werkzaamheden, deze klus is in Amsterdam en zelf kom ik uit Rotterdam, maar ik dien hiervoor om te rijden via Dordrecht om een collega op te pikken. andersom mag ik om 15:30u weer naar huis met dezelfde route v.v. Dit betekend dat ik om 5u in de ochtend weg moet rijden van huis en met een beetje geluk 18u weer thuis ben.

Kan mijn werkgever dit eisen van mij. Het is niet incidenteel maar het gaat om een klus van minimaal 6 maanden. ook draai ik hiernaast storingsdiensten.

Ik ben benieuwd naar de antwoorden.

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: Mag mijn werkgever eisen dat ik zo vroeg begin?

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

dat ligt denk ik aan wat er in je contract staat. krijg je ook extra vergoeding hiervoor?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Mag mijn werkgever eisen dat ik zo vroeg begin?

Ongelezen bericht door thecure »

je werkt dus 8 uur en 30 minuten, uitgaande dat er een half uur pauze afgaat. Is dit de normale werkduur bij jullie?
Ik zou gewoon vragen of je 15:00 weer weg mag.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Mag mijn werkgever eisen dat ik zo vroeg begin?

Ongelezen bericht door Brahms »

Veel van mijn voormalige collega's van het werk beginnen rond 04.15 uur.
Moeten zelf maar zien hoe ze op het werk komen, en krijgen daar enkele euros extra vergoeding voor......

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Mag mijn werkgever eisen dat ik zo vroeg begin?

Ongelezen bericht door scontra »

M.S.Jansen schreef:Beste mensen,

Ik heb een vraag.

Mijn werkgever verwacht van mij dat ik om 6:30u op een klus aanvang met mijn werkzaamheden, deze klus is in Amsterdam en zelf kom ik uit Rotterdam, maar ik dien hiervoor om te rijden via Dordrecht om een collega op te pikken. andersom mag ik om 15:30u weer naar huis met dezelfde route v.v. Dit betekend dat ik om 5u in de ochtend weg moet rijden van huis en met een beetje geluk 18u weer thuis ben.

Kan mijn werkgever dit eisen van mij. Het is niet incidenteel maar het gaat om een klus van minimaal 6 maanden. ook draai ik hiernaast storingsdiensten.

Ik ben benieuwd naar de antwoorden.

@m.s.j.

Heel handig en verstandig van uw werkgever om dit aan u en uw collega te vragen.
U rijdt nl. "voor" de ochtendspits van Dort naar 020 en voor de avondspits weer terug.
Al zou u een halfuurtje later gaan rijden dan zult u al filerijdend naar uw tijdelijke werkplek moeten en dan komt u daar zeker niet op tijd aan en nog veel later weer thuis en ook is dat niet bevorderlijk voor de klus die u moet uitvoeren.
Trouwens na de eerste paar dagen filerijden is de lol daar snel vanaf en zult u met uw collega zelf een oplossing gaan zoeken om de filedruk te mijden en de oplossing zal zijn om dan toch maar iets eerder van huis en vanaf de werkplek te vertrekken.

Succes met de klus.

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag mijn werkgever eisen dat ik zo vroeg begin?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik begrijp dat je werkgever je gedetacheerd wordt. De reistijd is aan de hoge kant, misschien dat je wel wat mee zou kunnen. Ik zou je verhaal ook op rechtenforum.nl zetten.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Mag mijn werkgever eisen dat ik zo vroeg begin?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Zeker in de winter geen pretje maar ach... Ik ben járenlang 's ochtends om 07.00 vertrokken om drie avonden in de week pas om 22.00 thuis te zijn en de andere twee om 19.00. Het werk was leuk en betaalde goed en toen had je gelukkig nog niet zoveel files.

Een werkdag inclusief reizen van 13 uur is niet niks maar voor een paar maanden dus best te doen denk ik.
Ik vraag me wel af hoe het zit met het oppikken van de collega. Nu ligt de extra reistijd bij TS; de collega kan nog even blijven liggen en is ook eerder thuis. Hoe zit dat?

stofzuigertje

Re: Mag mijn werkgever eisen dat ik zo vroeg begin?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Naast deze lange dagen nog oproepbaar voor storingen?
Dan zul je niet veel doen de volgende dag als je zolang moest werken, en vooral meer fouten gaan maken.

Dat eerder beginnen, leuk maar die collega kan ook naar jou toekomen en jou oppikken en dan rust je uit als je de verste laat rijden.
Dan heb je minder tijd, km en verspilde brandstof en worden jou dagen korter omdat als iemand anders heen rijd en jij terug je rust hebt....
Rijden is tegenwoordig ook werken, kijk maar naar de vrachtwagens.... en normaal worden die rij uren ook uitbetaald tegen lager tarief.
Als je dus je collega niet meer hoef ophalen maar hij jou is dat al een stuk beter, of kreeg je iemand die nachtblind is of zonder rijbewijs?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mag mijn werkgever eisen dat ik zo vroeg begin?

Ongelezen bericht door sjohie »

M.S.Jansen schreef:Beste mensen,

Ik heb een vraag.

Mijn werkgever verwacht van mij dat ik om 6:30u op een klus aanvang met mijn werkzaamheden, deze klus is in Amsterdam en zelf kom ik uit Rotterdam, maar ik dien hiervoor om te rijden via Dordrecht om een collega op te pikken. andersom mag ik om 15:30u weer naar huis met dezelfde route v.v. Dit betekend dat ik om 5u in de ochtend weg moet rijden van huis en met een beetje geluk 18u weer thuis ben.

Kan mijn werkgever dit eisen van mij. Het is niet incidenteel maar het gaat om een klus van minimaal 6 maanden. ook draai ik hiernaast storingsdiensten.

Ik ben benieuwd naar de antwoorden.
Dus dan werk je vaker, en overeengekomen, op onregelmatige tijden en dagen? Dan lijkt dit me onderdeel van je werk, ik bedoel, het is zo te lezen niet zo dat je normaliter 5 dagen door de week van 08.30-17.00 maakt, en ze je iets finaals anders vragen. Aan de andere kant, je zou eens kunnen kijken of er in overleg iets mogelijk is met een hotelovernachting of twee per week, wat je/jullie aardig wat reistijd zou schelen. Dat is iets waar onze veldmedewerkers op grote langlopende klussen soms wel in overleg over gaan met de leidinggevende.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Mag mijn werkgever eisen dat ik zo vroeg begin?

Ongelezen bericht door renewouters »

I.p.v. vragen of een werkgever dit van je mag vragen, zou je ook kunnen kijken of je het anders of slimmer kan doen en dat voorstellen. Hoe zou jij deze klus aanpakken als jij het helemaal voor het zeggen had? Een beetje werkgever staat er voor open om het werk beter te doen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Mag mijn werkgever eisen dat ik zo vroeg begin?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

M.S.Jansen schreef: andersom mag ik om 15:30u weer naar huis met dezelfde route v.v. Dit betekend dat ik om 5u in de ochtend weg moet rijden van huis en met een beetje geluk 18u weer thuis ben.
2,5 uur van Amsterdam - Dordrecht - Rotterdam voor de spits begint. Beetje overdreven.... Is buiten de spits 1,5 uur ligt een beetje waar je in Rotterdam moet zijn en vanuit Dordrecht rij je ook nog de goede kant op.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Mag mijn werkgever eisen dat ik zo vroeg begin?

Ongelezen bericht door mp2017 »

M.S.Jansen schreef:Beste mensen,

Ik heb een vraag.

Mijn werkgever verwacht van mij dat ik om 6:30u op een klus aanvang met mijn werkzaamheden, deze klus is in Amsterdam en zelf kom ik uit Rotterdam, maar ik dien hiervoor om te rijden via Dordrecht om een collega op te pikken. andersom mag ik om 15:30u weer naar huis met dezelfde route v.v. Dit betekend dat ik om 5u in de ochtend weg moet rijden van huis en met een beetje geluk 18u weer thuis ben.

Kan mijn werkgever dit eisen van mij. Het is niet incidenteel maar het gaat om een klus van minimaal 6 maanden. ook draai ik hiernaast storingsdiensten.

Ik ben benieuwd naar de antwoorden.
Als het permanent was, zou het een stevig gesprek met je baas moeten zijn.

Vooreenhalf jaar zou ik het accepteren, want de banen, zijn net voor oprapen.

Optie wat al geschreven is, overnachting(misschien de kosten bij de baas claimen) te doen.

witte angora
Berichten: 30860
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag mijn werkgever eisen dat ik zo vroeg begin?

Ongelezen bericht door witte angora »

M.S.Jansen schreef:Beste mensen,

Ik heb een vraag.

Mijn werkgever verwacht van mij dat ik om 6:30u op een klus aanvang met mijn werkzaamheden, deze klus is in Amsterdam en zelf kom ik uit Rotterdam, maar ik dien hiervoor om te rijden via Dordrecht om een collega op te pikken. andersom mag ik om 15:30u weer naar huis met dezelfde route v.v. Dit betekend dat ik om 5u in de ochtend weg moet rijden van huis en met een beetje geluk 18u weer thuis ben.
Dit begrijp ik dus niet helemaal. De heenweg doe je 1 1/2 uur over en de terugweg 2 1/2 uur, dezelfde route?

Maar goed, inhoudelijk: ik denk dat je werkgever er redenen voor heeft dat je om die tijd daar moet zijn. In mijn tijd als hovenier moest ik vaak ook om 7.00 uur op de locatie beginnen - dat betekende 5.30 uur de deur uit. Soms rechtstreeks, soms via de zaak. En werken tot 16.00 uur was weliswaar einde officiële werktijd; maar als we via de zaak moesten rijden, moest de bus daarna nog klaargezet worden voor de volgende dag. Dus voor 18.00 uur was je niet thuis.

In sommige beroepen is dat nu eenmaal zo, dat verander je niet.

Moneyman
Berichten: 30177
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag mijn werkgever eisen dat ik zo vroeg begin?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
M.S.Jansen schreef:Beste mensen,

Ik heb een vraag.

Mijn werkgever verwacht van mij dat ik om 6:30u op een klus aanvang met mijn werkzaamheden, deze klus is in Amsterdam en zelf kom ik uit Rotterdam, maar ik dien hiervoor om te rijden via Dordrecht om een collega op te pikken. andersom mag ik om 15:30u weer naar huis met dezelfde route v.v. Dit betekend dat ik om 5u in de ochtend weg moet rijden van huis en met een beetje geluk 18u weer thuis ben.
Dit begrijp ik dus niet helemaal. De heenweg doe je 1 1/2 uur over en de terugweg 2 1/2 uur, dezelfde route?
Welkom in de wereld van de files ;)

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Mag mijn werkgever eisen dat ik zo vroeg begin?

Ongelezen bericht door Brahms »

Het meest vreemde en opvallende is toch wel dat je je collega moet ophalen en wegbrengen in eigen tijd, op een locatie welke precies de andere kant op is dan de werklocatie, en dit ook nog blijkbaar in eigen tijd.
Betreffende collega maakt hierdoor ook korte dagen dan TS, welke telkens weer van / naar Dordrecht moet rijden.

Ik zou voorstellen dat de collega zelf voor vervoer zorgt naar/van Rotterdam. Ofis het bedrijf soms in Dordrect gevestigd en start collega bij de vestiging ?

Zorggebruiker
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 mei 2016 01:03

Re: Mag mijn werkgever eisen dat ik zo vroeg begin?

Ongelezen bericht door Zorggebruiker »

Dit is niet zo eenvoudig te beantwoorden. Zie ook: http://www.rechtswinkel.nl/antwoorden/8 ... ijven.html
Neem contact op met de juridische afdeling van je vakbond, zij kunnen bekijken wat geldt in jouw situatie.

Nevyn
Berichten: 1291
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Mag mijn werkgever eisen dat ik zo vroeg begin?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Zou die collega wat anders laten regelen. Dan is het prima te doen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Mag mijn werkgever eisen dat ik zo vroeg begin?

Ongelezen bericht door Brahms »

Zorggebruiker schreef:Neem contact op met de juridische afdeling van je vakbond, zij kunnen bekijken wat geldt in jouw situatie.
Zou de TopicStarter uberhaupt nog wel meelezen. Enige reactie op de input van adviesgevers zou wel handig zijn......

witte angora
Berichten: 30860
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag mijn werkgever eisen dat ik zo vroeg begin?

Ongelezen bericht door witte angora »

Er van uitgaand dat de topicstarter in het weekend niet hoeft te werken, zou je inderdaad denken dat hij gisteren de hele dag de tijd heeft gehad om even te reageren, maar niks... Misschien vandaag nog, maar het lijkt alweer verspilde moeite te zijn.

Dik kans (want de post is van donderdag) dat hij het vrijdag al met collega's heeft besproken en dat het antwoord is: niet zeuren, wees blij dat je werkt hebt, en ja, het mág.

Gesloten