LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onze regering

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Onze regering

Ongelezen bericht door plumber »

Rutte: werkloze jongeren naar Nederland halen

BERLIJN -
Het kabinet wil Europese werkloze jongeren met specifieke kwaliteiten naar Nederland halen voor werk in de energiesector in Noord-Groningen of als technicus in Zuidoost-Brabant. Premier Mark Rutte zei dat woensdag na afloop van een Europese top over jeugdwerkloosheid in Berlijn.
Het gaat wat hem betreft om ,,hoogwaardige arbeidskrachten'' uit bijvoorbeeld Italië, met een aantal jaar werkervaring. Die zijn welkom op plekken waar Nederlandse bedrijven moeite hebben goed personeel te vinden. De schaal waarop Rutte jongeren naar Nederland ziet komen, zal een stuk kleiner zijn dan wat Duitsland doet. Het gaat ook niet om 'gastarbeiders', zei hij.

Hij benadrukte dat het kabinet tegelijkertijd ook hard bezig is om Nederlandse jongeren op te leiden voor technische beroepen en in de energiesector, bijvoorbeeld in Groningen en Eindhoven. Totdat die jongeren klaar zijn voor de arbeidsmarkt, kunnen goed opgeleide jongeren uit het buitenland de gaten prima vullen.

EU-leiders bespraken in Berlijn de mogelijkheden om elkaar te helpen de jeugdwerkloosheid te bestrijden. Vorige week stelden de EU-landen 8 miljard euro beschikbaar voor landen waar de jeugdwerkloosheid hoger is dan 25 procent.

Vooral in Zuid-Europese landen is de werkloosheid onder jongeren tot 25 jaar enorm hoog. In Spanje en Griekenland ligt die tussen de 55 en 60 procent, in Portugal en Italië rond de 40 procent. In Kroatië, sinds maandag lid van de EU, bedraagt de jeugdwerkloosheid 52 procent. In Nederland ligt die op ruim 10 procent. Alleen Duitsland en Oostenrijk scoren in de EU beter.

Rutte zei na de top, die een initiatief was van de Duitse bondskanselier Angela Merkel, dat Nederland van Duitsland op het gebied van de aanpak van jeugdwerkloosheid op zich niet veel te leren heeft. Meer in algemene economische zin is er wel een les te trekken. Duitsland begon al in de jaren 90, in tijden van voorspoed, met een gematigde stijging van de lonen. Daardoor kunnen Duitse bedrijven nu goed concurreren met bedrijven in andere landen.

Vicepremier en minister van Sociale Zaken Lodewijk Asscher, die samen met Rutte deelnam aan de top in Berlijn, wees erop dat de verschillen in de EU gigantisch zijn. Volgens hem moeten Zuid-Europese landen hun arbeidsmarkt sneller hervormen en flexibeler maken. In Spanje bijvoorbeeld is het voor werkgevers vaak een te groot risico om een jongere een baan te geven.
Weet niet wat ze doen in Den Haag maar voor mij zijn er daar
ettelijke die uit een inrichting komen.
Die mensen hebben allemaal AJLO en UBLO gevolgd.
Advies aan Rutte. Laat die Italianen met de Fyra komen want tegen de tijd
dat ze hier zijn hebben we ze niet meer nodig.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Onze regering

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik ben nhet wel met Rutte eens. Als nou wat meer mensen in Nederland een technische opleiding zouden doen, dan was dat probleem er niet. Maar ja, in Nederland vinden we ingenieurs en zo niet 'sexy' genoeg.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Onze regering

Ongelezen bericht door plumber »

kweenie schreef:Ik ben nhet wel met Rutte eens. Als nou wat meer mensen in Nederland een technische opleiding zouden doen, dan was dat probleem er niet. Maar ja, in Nederland vinden we ingenieurs en zo niet 'sexy' genoeg.
Nou er lopen zat technische mensen rond in Nederland.Alleen die mensen
weten dat ze nergens aangenomen worden want ze zijn te duur.Ga maar eens
kijken bij die bedrijven die technische mensen vragen alleen maar buitenlanders
want die doen precies wat de bazen willen voor een paar centen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Onze regering

Ongelezen bericht door bprosman »

vragen alleen maar buitenlanders. want die doen precies wat de bazen willen voor een paar centen.
Onzin, technici in Nederland of ze nu uit Nl, Polen, of India komen, eenmaal in NL scheelt dat niet zoveel in uurloon. Uurlonen worden bepaald door competentie en ervaring, niet op land van herkomst.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Onze regering

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik snap best dat Nederlandse bedrijven hoogwaardige arbeidskrachten uit het buitenland aannemen als er in Nederland een tekort is.
Net zoals ik snap dat bijvoorbeeld een aspergekweker liever extra gemotiveerde buitenlanders aanneemt voor het zware werk terwijl er zat Nederlandse werklozen zijn die dat werk ook zouden kunnen doen.
Dat is gewoon een soort marktwerking.

Maar om nou een x-miljoen bedrag aan nederlands belstinggeld te spenderen om buitenlandse arbeidskrachten binnen te halen lijkt me niet echt zinvol besteden van belastinggeld.
Wat ik niet begrijp is wat het kabinet hier uberhaupt mee te maken heeft. Wilde Rutte soms goede sier maken in die Europese top, en is ie uit op een baantje in Brussel ?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Onze regering

Ongelezen bericht door bprosman »

werk terwijl er zat Nederlandse werklozen zijn die dat werk ook zouden kunnen doen.
Kunnen wel maar de motivatie is ver te zoeken.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Onze regering

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Komt U ook in actie op zaterdag 21 september tussen 13.00 en 14.00 uur?Meld U dan aan via de onderstaande link zodat we een beetje een beeld krijgen met hoeveel mensen!Meld U massaal aan!!Deel de onderstaande link massaal op Social media zoals FB,HYVES en TWITTER!DANK EN TOT 21 SEPTEMBER!
Geert Wilders.
Genoeg is genoeg!!
http://www.tekenverzetaan.nl/

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Onze regering

Ongelezen bericht door langste adem »

bprosman schreef: door bprosman » 03 jul 2013 21:39
werk terwijl er zat Nederlandse werklozen zijn die dat werk ook zouden kunnen doen.
Kunnen wel maar de motivatie is ver te zoeken.
Ben ik met je eens.
Maar bedrijven nemen dus zelf al buitenlanders aan. Om wat voor reden dan ook. (goedkoper/beter opgeleid/meer gemotiveerd).
Ondanks dat er in Nederland genoeg werklozen zijn.
Dan lijkt het me meer zinvol om geld te investeren in het probleem van de nederlandse werkloosheid.
Bijvoorbeeld door werken aantrekkelijker te maken, en door omscholing.

just my 2 cents

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Onze regering

Ongelezen bericht door bprosman »

Dan lijkt het me meer zinvol om geld te investeren in het probleem van de nederlandse werkloosheid.
Het grootste percentage werklozen zit in de groep laagst opgeleiden. Als vroeger de motivatie er niet was om 'door te leren' waarom zou die er nu wel zijn ?
Dat werken 'onaantrekkelijk' is komt ook mede door de hoogte van de uitkeringen.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Onze regering

Ongelezen bericht door langste adem »

Dan zou je als regering dus kunnen besluiten om , in plaats van geld te spenderen om buitenlandse krachten aan te trekken (en zodoende de nederlandse werkloosheid nog verder te laten oplopen), het werken aantrekkelijker te maken.

Dit hoeft niet automatisch een verlaging van uitkeringen te betekenen. Er zijn genoeg schrijnende gevallen die al op het bestaansminimum zitten. En de onvoldoende opgeleide is in sommige gevallen wel gemotiveerd, maar hadden zij vroeger die keuze niet.
De prikkel om te werken moet vergroot worden, Het kan ook door lagere belastingen te heffen door werkenden of iets dergelijks. Of aanpassing van subsidies en toelagen.
Iedere werkloze kost de staat geld aan uitkeringen, en iedere werkende levert geld op aaan inkomstenlasting.
Hoe dan ook, rutte schrijft maar weer een cheque uit aan de zuid-europese landen om de zeepbel van de europese droom nog even aan te houden.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Onze regering

Ongelezen bericht door bprosman »

En de onvoldoende opgeleide is in sommige gevallen wel gemotiveerd, maar hadden zij vroeger die keuze niet.
Als je het hebt over de generatie van mijn ouders heb je gelijk, maar die zijn al gepensioneerd. Mijn generatie en jonger daarvoor gaat dat al niet meer op.
in plaats van geld te spenderen om buitenlandse krachten aan te trekken
Het werk zal toch moeten gebeuren, als je afhankelijk bent/wordt van Nederlandse aspergestekers en/of champignonplukkers komt er weinig van het land.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Onze regering

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Rutte lacht alles weg,nee wij moeten en zullen braafste landje zijn,gaat over lijken!!
armoede is er niet,moet hij toch zijn bril eens vervangen en goed gaan kijken!!!
Ipv uitjes maken vd week een bqq in de haag houden wie betaald dat,laaste werkdag sluiten ze af met grooste bbq.....mag van mij ,nou ja laat maar,.denk dat iedereen wel zelfde denkt...

En nee geld moet naar ontwikkelings landen,jsf moet!! Scholen in buitenland moeten geld krijgen van ons om leren te promoten( srond vanmorgen in de krant) zijn GVD kinderen die kunnen niet eens schoolspullen hier kopen!!!
Tuurlijk joh geef maar....geven geven geven,die gasten hebben zaagsel!!!,
Hoop dat hij en korbuiten goed onderuit gaan en snel!!

Dan zijn we echt niet uit de problemen zo slim ben ik wel maar die glimworm moet weg!! En samson ook!

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Onze regering

Ongelezen bericht door langste adem »

bprosman schreef: door bprosman » 03 jul 2013 22:23
En de onvoldoende opgeleide is in sommige gevallen wel gemotiveerd, maar hadden zij vroeger die keuze niet.
Als je het hebt over de generatie van mijn ouders heb je gelijk, maar die zijn al gepensioneerd. Mijn generatie en jonger daarvoor gaat dat al niet meer op.

Ben ik slechts ten dele met je eens. Ook nu kan niet iedereen een universitaire opleiding betalen, em zijn er mensen die bijvoorbeeld door een ongeplande zwangerschap moesten stoppen met een opleiding. En er zijn mensen die werkloos zijn geworden terwijl er momenteel geen ander werk is in die sector waarvoor zij zijn opgeleid.
bprosman schreef:Het werk zal toch moeten gebeuren, als je afhankelijk bent/wordt van Nederlandse aspergestekers en/of champignonplukkers komt er weinig van het land.
Ben ik helemaal mee eens. Dus neemt zo'n aspergekweker bijvoorbeeld polen in dienst die wel gemotiveerd zijn. Logisch. Maar moet de regering daar aan meebetalen ?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Onze regering

Ongelezen bericht door Jolijn »

Die Europese jongeren gaan, als Nederlandse jongeren zijn bijgeschoold, weer netjes, zonder tegenstribbelen en zonder een zak met geld, terug naar hun land van herkomst om weer werkeloos te zijn?

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Onze regering

Ongelezen bericht door langste adem »

De europese jongeren kijkt wat voor hen individueel de beste optie is.
Als wij in Nederland enorme armoede hebben, en de omstandigheden waren in het buitenland stukken beter zijn zouden sommige nederlanders ook hun heil zoeken in het buitenland.

Ik zie het nut niet in van nederlandse staatssteun om zuid-europeanen binnen te sluizen vanwege de EU.
Misschien klinkt het populistisch borrelpraat, maar ik heb al verhalen gehoord dat er polen naar nederland komen om te werken en als gevolg daarvan weer bulgaren naar polen komen om te werken. Krijgen die landen dan allebei EU-subsidie daarvoor, ten koste van landen die (nog) onder de 25% werkloosheid zitten?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Onze regering

Ongelezen bericht door bprosman »

En dit kabinet ploetert maar verder om ons helemaal tot de bedelstaf te veroordelen.
Misschien heb ik iets gemist maar dit kabinet hebben wij toch democratisch met zijn allen gekozen ? :?

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Onze regering

Ongelezen bericht door langste adem »

wat is democratie nog waard ?
Voor de verkiezingen dingen beloven , en de beloftes niet nakomen na de verkiezingen, integendeel.
En wie heeft de leiders van de EU eigenlijk gekozen ?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Onze regering

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

bprosman schreef:
En dit kabinet ploetert maar verder om ons helemaal tot de bedelstaf te veroordelen.
Misschien heb ik iets gemist maar dit kabinet hebben wij toch democratisch met zijn allen gekozen ? :?

Tja idd maar alles werd even anders voorgespiegeld......eenmaal gekozen..360 om...tjakka..liegen,bedriegen..

Bram je gaat me niet zeggen dat je dat gemist heb,bloftes van rutte en boem..

Hoop voor hem dat ie nooit ziek,oud,werkeloos of weet ik veel wat woordt..nou ja...of wel kan ie zien wat ie gecreeerd heeft..
Met ijn lach en wijze woorden


WE HEBBEN NOG NOOOOOIT ZO,N GOED KAINET GEHAD

Man leeft in droomwereld

Idd zal wel al gemeld ijn... Ja dus topic alweer gemeld door iemand...even een bakje zoeken..jasses...

Triest..pfff,..beetje terug maar de veraderstijd dit ,ander woordvoor.gebruik ik ,aar niet..

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Onze regering

Ongelezen bericht door thecure »

kweenie schreef:Ik ben nhet wel met Rutte eens. Als nou wat meer mensen in Nederland een technische opleiding zouden doen, dan was dat probleem er niet. Maar ja, in Nederland vinden we ingenieurs en zo niet 'sexy' genoeg.
als ze nou eens beginnen om techniek beter te betalen. neem nou de kleinmetaal cao waar veel technische bedrijven onder vallen. Die is echt drama.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Onze regering

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

thecure schreef:
kweenie schreef:Ik ben nhet wel met Rutte eens. Als nou wat meer mensen in Nederland een technische opleiding zouden doen, dan was dat probleem er niet. Maar ja, in Nederland vinden we ingenieurs en zo niet 'sexy' genoeg.
als ze nou eens beginnen om techniek beter te betalen. neem nou de kleinmetaal cao waar veel technische bedrijven onder vallen. Die is echt drama.

Ja metaal nog geen nw cao he? Hele metaalnog niet geloof ik..althans nog niks gehoord

Gesloten