LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Van loondienst naar dienstverlening aan huis, of zzp?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
PGBer
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jan 2020 13:32

Van loondienst naar dienstverlening aan huis, of zzp?

Ongelezen bericht door PGBer »

Hallo, ik heb een vraag en ik hoop dat er iemand is die hier ervaring mee heeft. Uiteraard heb ik mijn vraag aan de (in mijn ogen enige) beslissende persoon voorgelegd (namelijk de belastinginspecteur) maar wie weet is er hier iemand die een soortgelijke ervaring heeft en mijn acht weken "wachtstress" kan verlichten :)


Ik ben op dit moment in vaste loondienst als (informele) zorgverlener bij iemand thuis met een PGB uit de zvw. Ik krijg een vast maandloon welke netto wordt uitgekeerd door de SVB. Ik werk op dit moment (net als de afgelopen jaren) vier dagen per week, vandaar de loondienst. De werkgeverslasten worden dus ingehouden door de SVB, van het PGB. De SVB is níet mijn werkgever, maar dat is de budgethouder/zorgvrager.

Ik ga binnenkort één dag minder werken. Hierdoor ben ik niet meer in loondienst bij de zorgvrager, en dien ik zelf de werkgeverslasten te dragen, naast dat ik nog maar zes weken bij ziekte doorbetaald krijg (in plaats van twee jaar). Ik val dan onder ‘dienstverlening aan huis’. Hiermee verlies ik dus bepaalde rechten en voordelen, die ik wel heb als ik vier dagen werk.


Wanneer ik mijzelf echter als ZZP’er zou inschrijven bij de KvK, en uiteraard aan alle voorwaarden voldoe, ben ik een formele zorgverlener. Hierdoor wordt de uurvergoeding die de budgethouder/zorgvrager (degene die het PGB ontvangt) mag declareren uit de zvw echter flink veel hoger als het huidige uurtarief. Hierdoor kan ik een hoger uurtarief vragen en dus ook ontvangen. Ik begrijp dat ik als ZZP’er zelf verantwoordelijk ben voor alle afdrachten, en de nodige verzekeringen moet afsluiten. Door deze verhoging kan ik mijzelf verzekeren, pensioen opbouwen en de afdracht van lasten financieren, wat bijna onmogelijk is als ik onder ‘dienstverlening aan huis’ val. (ik kan van het huidige tarief bijvoorbeeld geen pensioen afdragen).

De vraag is echter of ik zomaar vanuit loondienst (ook al is deze in dit specifieke geval misschien niet zo gewoon als bij een ander soort baan) naar zzp kan, als ik bij deze zorgvrager dezelfde zorg blijf leveren.

Ik weet dat het normaal gesproken alsnog als (verkapte) loondienst gezien wordt, want ik blijf immers dezelfde werkzaamheden uitvoeren bij dezelfde opdrachtgever. Maar wanneer ik drie dagen ga werken, val ik onder ‘dienstverlening aan huis’, en moet ik óók zelf alle werkgeverslasten dragen. In dat geval lijkt er ineens géén sprake te zijn van verkapte loondienst. Dat voelt alsof ik dan een soort van ZZP’er ben, maar níet van de voordelen van een ZZP’er mag genieten. Vandaar dat ik graag als ZZP’er mijn werkzaamheden zou willen voortzetten.
(Ik ben mij ervan bewust dat ik minimaal drie verschillende opdrachtgevers zal moeten hebben. Ook weet ik dat de hoofdopdracht maximaal 70% van mijn jaaruren en jaaromzet mag omvatten, de overige uren komen dan van minstens twee andere opdrachten.)

Ik hoop dat er in dit specifieke geval, wordt besloten dat er geen werknemer/werkgeversrelatie zal ontstaan wanneer ik mijzelf als ZZP’er laat inhuren bij dezelfde zorgvrager waar ik nu nog in loondienst ben, daar het ten eerste mijn eigen keus is om minder te gaan werken (en ik daarbij sowieso niet meer in loondienst zal zijn en daarmee bepaalde rechten verlies), en ten tweede ik daarnaast van de voordelen gebruik kan maken als ZZP’er, welke ik niet heb wanneer ik drie dagen bij deze zorgvrager mijn werkzaamheden uitvoer als ‘dienstverlener aan huis’.


Is er toevallig iemand bekend met soortgelijke ervaring?


PGBer
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jan 2020 13:32

Re: Van loondienst naar dienstverlening aan huis, of zzp?

Ongelezen bericht door PGBer »

Lady1234 schreef:
02 feb 2021 12:51
Lees dit eens door.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... loondienst
Ja, dat ken ik ;)

Maar ik bén immers al in loondienst, maar alleen omdat ik vier dagen bij iemand in huis werk. Als ik naar drie dagen terug ga, ben ik niet meer in loondienst. Maar heb ik dus ook de voordelen van loondienst niet meer, en hoeven er geen werkgeverslasten meer afgedragen te worden door degene voor wie ik werk, en moet ik die zelf gaan afdragen. Net als bij zzp. Maar ik mag dus geen zzp'er worden, want dan is het verkapte loondienst en moet diegene alsnog werkgeverslasten afdragen, maar nee, dat hoeft toch niet, wánt dienstverlening aan huis :roll:
Dus het gaat mij dan méér geld kosten, dan alleen het verlies aan inkomsten doordat ik een dag minder ga werken. Ik ga er dus extra op achteruit.

PGBer
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jan 2020 13:32

Re: Van loondienst naar dienstverlening aan huis, of zzp?

Ongelezen bericht door PGBer »

Als ik bij een nieuw iemand zou gaan werken, zou er geen probleem zijn, dan kan ik gewoon als zzp aan de slag. Maar omdat ik hier al werk, mag dat dus eigenlijk niet. En die regel is in principe duidelijk, en terecht! Want in het leven geroepen om de werknemer te beschermen. Maar in dit geval word ik een beetje geflest, want het gaat mij méér geld kosten, dan alleen het verlies aan inkomsten (wat m'n eigen keuze dus is) maar moet ik ook de werkgeverslasten betalen. Dat is nu eenmaal zo bij "dienstverlening aan huis".

sake1987

Re: Van loondienst naar dienstverlening aan huis, of zzp?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Kan je niet bij een zorgbureau in dienst treden die je dan weer verhuurt aan je huidige werkgever?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Van loondienst naar dienstverlening aan huis, of zzp?

Ongelezen bericht door Revoked »

Als je straks drie dagen werkt en krijgt uitgekeerd als Zzp'er, dan lijkt het mij handiger om als Zzp'er ingeschreven te staan. Komt een hoop ellende op je af hoor, maar belastingtechnisch is het makkelijker. Als particulier je eigen belastingen moeten regelen, daar is bijna niet uit te komen. De fiscus wil alles op een presenteerblaadje krijgen, met goedgekeurde jaarcijfers. Dat mag je niet zelf doen, ook niet als particulier. Je krijgt inderdaad een hogere bruto vergoeding, maar reken goed uit en door wat dat bedrag zou moeten zijn wil je er nìet op achteruit gaan.
Succes, wat je ook beslist: it's gonna be a ride.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Van loondienst naar dienstverlening aan huis, of zzp?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ZZP-er heb je helemaal geen “goedgekeurde jaarcijfers” nodig. Kan en mag je zelf je aangiften omzetbelasting doen, net zo als je aangifte inkomstenbelasting.

PGBer
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jan 2020 13:32

Re: Van loondienst naar dienstverlening aan huis, of zzp?

Ongelezen bericht door PGBer »

Revoked schreef:
02 feb 2021 16:58
Als je straks drie dagen werkt en krijgt uitgekeerd als Zzp'er, dan lijkt het mij handiger om als Zzp'er ingeschreven te staan. Komt een hoop ellende op je af hoor, maar belastingtechnisch is het makkelijker. Als particulier je eigen belastingen moeten regelen, daar is bijna niet uit te komen. De fiscus wil alles op een presenteerblaadje krijgen, met goedgekeurde jaarcijfers. Dat mag je niet zelf doen, ook niet als particulier. Je krijgt inderdaad een hogere bruto vergoeding, maar reken goed uit en door wat dat bedrag zou moeten zijn wil je er nìet op achteruit gaan.
Succes, wat je ook beslist: it's gonna be a ride.
Ik vrees dat je me misschien niet helemaal goed begrijpt :) (en anders begrijp ik jou niet, dat kan ook natuurlijk :) )

Het "probleem" is dat ik eigenlijk niet als zzp-er bij dezelfde zorgvrager kan werken, omdat deze op dit moment (vanwege die vier dagen) mijn werkgever is. Als zzp-er bij je voormalig werkgever gaan werken (gelijk op je ontslag, dus niet na zes maanden of zo) wordt door de Belastingdienst gezien als verkapte loondienst, en dan krijgt de (voormalig) werkgever dus alsnog de werkgeverslasten voor z'n kiezen, en ook een boete.

Maar als ik "gewoon" drie dagen ga werken, bij deze zorgvrager (dus niet als zzp-er, maar eigenlijk wat we nu ook doen, maar dan dus drie ipv vier dagen) moet ik alsnog alles zelf afdragen, en zelf dingen regelen/betalen, en dan zou het ineens niet tellen als verkapte loondienst, want "dienstverlening aan huis".

Uiteraard schakel ik, wanneer ik inderdaad als zzp-er bij huidige zorgvrager/werkgever aan de slag mag, een boekhouder in voor het goed regelen van de belastingen en zo :)

Maar bedankt voor je aanmoediging!!

Eljar
Berichten: 90
Lid geworden op: 11 mar 2013 20:16

Re: Van loondienst naar dienstverlening aan huis, of zzp?

Ongelezen bericht door Eljar »

Omdat uw vraag me interesseert, ben ik het e.e.a. gaan uitzoeken. Een definitief antwoord kan ik u helaas niet geven, maar wellicht heeft u toch iets aan mijn bevindingen:

ZZP-er worden kan natuurlijk (en nee, je hoeft heus niet allemaal goedgekeurde jaarcijfers te overhandigen als eenmanszaak (ik heb zelf al 7 jaren een eenmanszaak, dus weet er wel wat van)), maar de administratie/uren bijhouden e.d. uiteraard wel. Toch zou ik het in uw situatie niet aanraden, omdat dan inderdaad ook alle verzekeringen zoals ziekte, pensioen enz.zelf dienen te worden geregeld en betaald. Plus ook nog de verantwoording richting de inspectie voor de gezondheidszorg i.v.m. PGB.
En bovendien wat u zelf ook aangeeft om voor de aftrekposten zelfstandigen in aanmerking te komen, zult u meer dan 1 opdrachtgever moeten hebben. De belastingdienst ziet u bij 1 opdrachtgever niet als zelfstandige. Freelance kan dan nog wel, maar dan heeft u geen recht op aftrekposten. Kortom als ik u was zou ik daar niet voor kiezen.

Dan blijft over de mogelijkheid om "dienstverlener aan huis" te worden. Alleen wat mij nou intrigeert is het feit: is het verplicht om bij 3 dagen werken "dienstverlener aan huis te worden?". Ik zag namelijk dat de werkgever/PGB-houder bij de arbeidsovereenkomst van het SVB kan invullen: "werkt de persoon 4 dagen per week, dan is de werkgever/PGB-houder verplicht de administratie bij het SVB neer te leggen", maar er kan ook gekozen worden voor: "werkt de persoon minder dan 4 dagen per week". In dat geval heeft de werkgever/PGB houder de mogelijkheid om de administratie zelf te doen of vrijwillig door het SVB. Misschien heb ik het wel helemaal mis, maar is dat niet een mogelijkheid: u krijgt een nieuwe arbeidsovereenkomst voor 3 dagen en de werkgever/ PGB-houder houdt nog een dag over van het PGB om een ander (wel "dienstverlener aan huis" of ZZP-er) in te huren. Navragen bij het SVB hoe het precies zit.

Volgens mij is "dienstverlener aan huis" in het leven geroepen, zodat het goedkoper is voor de PGB-houder en de hulp geen arbeidsovereenkomst hoeft te geven, maar als beide partijen het prettiger vinden met een arbeidsovereenkomst, dan kan dat - denk ik - ook voor 3 dagen per week.

Hoe het exact juridisch in elkaar steekt, daar kwam ik ook niet helemaal achter, maar het SVB kan daar vast wel antwoord op geven.

Wellicht kunt u hier iets mee.

PGBer
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jan 2020 13:32

Re: Van loondienst naar dienstverlening aan huis, of zzp?

Ongelezen bericht door PGBer »

Eljar schreef:
04 feb 2021 15:23
Omdat uw vraag me interesseert, ben ik het e.e.a. gaan uitzoeken. Een definitief antwoord kan ik u helaas niet geven, maar wellicht heeft u toch iets aan mijn bevindingen:

ZZP-er worden kan natuurlijk (en nee, je hoeft heus niet allemaal goedgekeurde jaarcijfers te overhandigen als eenmanszaak (ik heb zelf al 7 jaren een eenmanszaak, dus weet er wel wat van)), maar de administratie/uren bijhouden e.d. uiteraard wel. Toch zou ik het in uw situatie niet aanraden, omdat dan inderdaad ook alle verzekeringen zoals ziekte, pensioen enz.zelf dienen te worden geregeld en betaald. Plus ook nog de verantwoording richting de inspectie voor de gezondheidszorg i.v.m. PGB.
En bovendien wat u zelf ook aangeeft om voor de aftrekposten zelfstandigen in aanmerking te komen, zult u meer dan 1 opdrachtgever moeten hebben. De belastingdienst ziet u bij 1 opdrachtgever niet als zelfstandige. Freelance kan dan nog wel, maar dan heeft u geen recht op aftrekposten. Kortom als ik u was zou ik daar niet voor kiezen.

Dan blijft over de mogelijkheid om "dienstverlener aan huis" te worden. Alleen wat mij nou intrigeert is het feit: is het verplicht om bij 3 dagen werken "dienstverlener aan huis te worden?". Ik zag namelijk dat de werkgever/PGB-houder bij de arbeidsovereenkomst van het SVB kan invullen: "werkt de persoon 4 dagen per week, dan is de werkgever/PGB-houder verplicht de administratie bij het SVB neer te leggen", maar er kan ook gekozen worden voor: "werkt de persoon minder dan 4 dagen per week". In dat geval heeft de werkgever/PGB houder de mogelijkheid om de administratie zelf te doen of vrijwillig door het SVB. Misschien heb ik het wel helemaal mis, maar is dat niet een mogelijkheid: u krijgt een nieuwe arbeidsovereenkomst voor 3 dagen en de werkgever/ PGB-houder houdt nog een dag over van het PGB om een ander (wel "dienstverlener aan huis" of ZZP-er) in te huren. Navragen bij het SVB hoe het precies zit.

Volgens mij is "dienstverlener aan huis" in het leven geroepen, zodat het goedkoper is voor de PGB-houder en de hulp geen arbeidsovereenkomst hoeft te geven, maar als beide partijen het prettiger vinden met een arbeidsovereenkomst, dan kan dat - denk ik - ook voor 3 dagen per week.

Hoe het exact juridisch in elkaar steekt, daar kwam ik ook niet helemaal achter, maar het SVB kan daar vast wel antwoord op geven.

Wellicht kunt u hier iets mee.
Dank voor de uitgebreide reactie!

Aan (minstens) drie opdrachtgevers kan ik wel komen. Daar ben ik dan ook niet zo bang voor. Maar ik zou graag bij m'n huidige opdracht blijven werken, en dat zou nog wel eens problemen kunnen opleveren (wat ik hierboven schreef).

Er zijn meerdere PGB-hulpen hier werkzaam hoor! Maar allemaal als "dienstverlener" want slechts één dag of middag (want ik doe de andere vier ;) )

Wat u schrijft over de SVB: het klopt dat zij de administratie kunnen doen. Dat doen ze nu ook namelijk. Dat blijven ze ook doen, alleen houden ze alleen belasting in, maar geen werkgeverslasten meer. Die zal ik zelf moeten gaan inhouden (hoe ik dat moet gaan berekenen, moet ik nog uitzoeken.....) Maar het verschil zit het 'm in de vier dagen werken (en dus verplicht in loondienst bij opdrachtgever) en nu drie dagen gaan werken (en dus vervalt automatisch de loondienst). Daar hebben we verder geen keuze in helaas, aldus de SVB.
Het SVB heeft er juridisch helaas geen kaas van gegeten. Ik word doorverwezen naar de Belastingdienst. En die gaan daar natuurlijk uiteindelijk ook over, vandaar dat ik deze casus daar ook heb neergelegd. Maar ik hoopte hier op ervaringen of succesverhalen van loondienst naar zzp bij eenzelfde werkgever/opdrachtgever (wat dus normaal niet "mag") maar dan specifiek als zorgverlener :)

PGBer
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jan 2020 13:32

Re: Van loondienst naar dienstverlening aan huis, of zzp?

Ongelezen bericht door PGBer »

Trouwens; die verzekeringen en pensioenen en zo, kan ik van mijn drie-dagen-werken salaris niet betalen. Vandaar ook dat ik graag als zzp aan de slag wil; dan mag ik namelijk een véél hoger uurtarief vragen (en krijg ik dan ook) en dan is het wel te betalen.

Het gaat mij dus in mijn situatie vooral om het feit dat ik met drie dagen niet meer in loondienst ben, en dus alles zelf moet gaan betalen, (wat zzp-ers ook moeten doen, maar die hebben een veel hoger uurtarief en kúnnen dat dus ook betalen) maar geen zzp-er mag worden bij huidige werkgever, want dan is het verkapte loondienst en moet diegene dat alsnog afdragen. Maar niet als ik drie dagen ga werken als niet zzp-er.... Weird toch?!

Eljar
Berichten: 90
Lid geworden op: 11 mar 2013 20:16

Re: Van loondienst naar dienstverlening aan huis, of zzp?

Ongelezen bericht door Eljar »

Fijn dat u heeft gereageerd op mijn bevindingen.

En, hmmm, raar inderdaad dat u verplicht "dienstverlener aan huis" wordt wanneer u 3 i.p.v. 4 dagen bij deze PGB-houder gaat werken. Maar ja, als de SVB het zegt, dat zal het wel zo wezen. Vreemde constructie. Klinkt helemaal niet logisch.

Nu dient u min of meer verplicht te gaan werken als ZZP-er. Ik snap uw probleem, maar ik heb helaas geen ervaring met het werken als zorgverlener. Ik blijf het wel interessant vinden, maar daar heeft u niet zoveel aan.

Maar hier zou de belastingdienst toch wel een antwoord op moeten hebben. U schrijft dat u makkelijk 3 opdrachtgevers kunt vinden, dus op zich is dat dus niet het probleem. Het probleem is dus eigenlijk alleen de opdrachtgever/PGB-houder waar u nu werkt en er officieel een half jaar niet mogen werken, want anders wordt dit als verkapt loondienst gezien. Volgens mij (daar gaan we weer{!}: als u al 3 opdrachtgevers hebt op het moment van inschrijven bij de KvK, dan zal de belastingdienst dit gewoon accepteren. U bent immers een nieuw bedrijf en er wordt niet naar gevraagd wie uw opdrachtgevers zijn (alleen achteraf wordt het 70%-verhaal bekeken).
Leg het verhaal eerlijk voor bij de belastingdienst en dan wordt er heus wel serieus een antwoord op gegeven waar u wat mee kunt.

Wat ik mij nog wel afvraag is het feit dat u als ZZP-er om voor de aftrek e.d. in aanmerking te komen wel aan de urencriteria moet voldoen. Lukt dit niet, dan wordt u ook niet als ondernemer gezien. Maar - freelance/werk uit overig inkomen - kan uiteraard wel.

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken: de makkelijke weg is toch als "dienstverlener aan huis" aan de slag te gaan (als het echt klopt van dat "verplicht" als "dienstverlener aan huis" aan de slag te gaan bij 3 dagen werken; ik blijf het zeer vreemd vinden, maar daar schiet u niets mee op...). Dit heeft minder voordelen, maar ook geen gezeur.
De moeilijke weg is ZZP-er worden, want daar komt veel bij kijken.

En de allermakkelijkste weg? Toch voorlopig 4 dagen blijven werken (want met minimaal 3 opdrachtgevers als ZZP-er en de urencriterium zult u toch ook wel minstens 4 dagen dienen te werken) en eerst rustig de tijd nemen om alles goed uit te zoeken voordat u een beslissing neemt waar u misschien achteraf spijt van krijgt.

Suc6!

PGBer
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jan 2020 13:32

Re: Van loondienst naar dienstverlening aan huis, of zzp?

Ongelezen bericht door PGBer »

Wederom bedankt voor uw bevindingen!

Ik ga sowieso op zeer korte termijn drie dagen werken; ik wil voor m'n eigen (nu nog jonge) kindje zorgen :)

Tevens heb ik een keurige brief (zoiets als mijn OP, maar dan net iets formeler) naar de belastinginspecteur gestuurd, en ik ben nu nog 7.5 week in afwachting van een reactie :D Maar om in de tussentijd ervaringen te lezen, dit topic gestart :)

Wat ik lastig/vervelend vind aan de "dienstverlener aan huis" constructie is dat het mij twee keer geld kost; in eerste instantie de vermindering van uren, maar daar bovenop de extra kosten die ik zelf moet afdragen (van hetzelfde uurloon als ik nu krijg).
Bovendien; als ik bijvoorbeeld van de week een smakkerd maak en m'n knie (ik noem maar wat) echt vreselijk blesseer en daar méér dan zes weken niet mee kan werken, dan krijg ik straks na zes weken níks meer (want "slechts" zes weken doorbetaald bij ziekte). Bij vier dagen (loondienst) is dat gewoon twee jaar. Maar als zzp-er kan ik mijzelf daar voor verzekeren. Nu kan ik dat ongetwijfeld ook als ik "dienstverlener aan huis" ben, maar dat gaat mij dus nóg meer geld per maand kosten. Kosten die ik als zzp-er kan aftrekken.

Ik werk nu 33 uur in vier dagen, en straks 18 in drie dagen (ja, rare verdeling, I know). Als zzp-er kan ik in drie dagen best 27 uur draaien (zonder gelijk overwerkt te raken). En incidenteel een avondopdracht. Dus bij voorbaat makkelijker in te plannen.

Maar goed; ik lees graag nog eventuele andere ervaringen, maar zodra ik antwoord heb van de inspecteur, zal ik hier dat antwoord ook neerzetten :) Aangezien u het interessant vindt, ben u vast ook benieuwd naar de uitkomst van de belastingdienst :)

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Van loondienst naar dienstverlening aan huis, of zzp?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook als u freelance zou werken, dus die drie dagen, kunt u de premie voor een ziektewetuitkering opvoeren als kosten.

Om als ondernemer door de belastingdienst aangemerkt te kunnen worden, dus de ondernemersaftrekken te kunnen benutten, dient u minstens drie opdrachtgevers te hebben.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Van loondienst naar dienstverlening aan huis, of zzp?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En dat is dan weer zo'n regeltje die men om een bepaalde reden heeft bedacht, terwijl die aan andere kanten juist problemen veroorzaakt. Stiekem hoop ik dat zo'n belastinginspecteur aangeeft dat het wel mag en dat er een soort regeling voor is.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Van loondienst naar dienstverlening aan huis, of zzp?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er is niet een “soort” regeling. Er zijn regels. En die regels zijn er niet voor niets.

PGBer
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jan 2020 13:32

Re: Van loondienst naar dienstverlening aan huis, of zzp?

Ongelezen bericht door PGBer »

Lady1234 schreef:
06 feb 2021 18:26
Er is niet een “soort” regeling. Er zijn regels. En die regels zijn er niet voor niets.
Deze regels zijn er om de werknemer (mij dus) te beschermen, maar voorlopig word ik door deze regel voornamelijk genaaid. Want ik verlies namelijk allemaal rechten, die ik wel op kan vangen als zzp-er, maar ik val nu tussen wal en schip.

Ik heb nog geen antwoord van de Belastinginspecteur (het is natuurlijk ook pas een kleine twee weken geleden, dus nog maximaal zes weken geduld.....) Zodra ik antwoord heb, zal ik het hier mededelen :)

PGBer
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jan 2020 13:32

Re: Van loondienst naar dienstverlening aan huis, of zzp?

Ongelezen bericht door PGBer »

Ik heb gelukkig geen zes tot acht weken hoeven wachten! Gisteren heb ik met een uiterst vriendelijke inspecteur gesproken. Deze vond het ook maar een rare zaak, maar wel interessant! De inspecteur had er echter nog geen klip en klaar antwoord op, en gaat het "in de groep" gooien. Ik hoor daar eind van deze week meer over :)

Eljar
Berichten: 90
Lid geworden op: 11 mar 2013 20:16

Re: Van loondienst naar dienstverlening aan huis, of zzp?

Ongelezen bericht door Eljar »

Fijn dat u nog weer heeft gereageerd. En gelukkig een vriendelijke inspecteur gesproken. En eigenlijk ben ik wel blij dat de inspecteur hier ook niet zo 1,2,3, een antwoord op heeft kunnen geven (anders had ik mezelf wel een "beetje dom" gevonden, ha, ha. Maar in elk geval mooi dat er bij de belastingdienst werk van gemaakt gaat worden. Ik hoop voor u dat er een positief antwoord uit voortkomt. We wachten het af.....

PGBer
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jan 2020 13:32

Re: Van loondienst naar dienstverlening aan huis, of zzp?

Ongelezen bericht door PGBer »

Eljar schreef:
04 mar 2021 13:45
Fijn dat u nog weer heeft gereageerd. En gelukkig een vriendelijke inspecteur gesproken. En eigenlijk ben ik wel blij dat de inspecteur hier ook niet zo 1,2,3, een antwoord op heeft kunnen geven (anders had ik mezelf wel een "beetje dom" gevonden, ha, ha. Maar in elk geval mooi dat er bij de belastingdienst werk van gemaakt gaat worden. Ik hoop voor u dat er een positief antwoord uit voortkomt. We wachten het af.....
Inmiddels een antwoord van de inspecteur; ze snappen het nog steeds niet helemaal geloof ik, maar haar advies ("gewoon onder overige werkzaamheden") en mezelf alsnog bij de KvK inschrijven, is in ieder geval níet de beste manier. Ik heb inmiddels ook contact met een boekhouder, die mij hier "doorheen" gaat loodsen :) Belastingtechnisch gezien is "overige werkzaamheden" namelijk voor mij véél onvoordeliger dan als zzp'er aangeslagen worden.
Een direct antwoord op of mijn voormalig werkgever alsnog niet als verkapte loondienst gezien gaat worden, heb ik eigenlijk nog niet. Maar ik ga nog een brief ontvangen, gaf ze aan, dus wie weet geeft deze uitsluitsel :)

Ze vond het in ieder geval ook heel raar dat mijn voormalig werkgever alsnog als verkapte loondienst gezien zou worden als ik zzp'er zou worden, maar niet als verkapte loondienst gezien gaat worden als ik "dienstverlener aan huis" ben. Bij dezelfde opdrachtgever dus.

Ik heb in ieder geval een afspraak bij de KvK staan om mijzelf in te schrijven :)

Gesloten