Valt incasso terug boeken onder meldingsplicht bijstandswet

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Nellielief
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2023 10:25

Valt incasso terug boeken onder meldingsplicht bijstandswet

Ongelezen bericht door Nellielief »

Hallo allemaal,

Ik wilde een incasso terug boeken waar ik niet mee eens ben, nu vroeg ik mij af ben ik dit verplicht te melden bij de gemeente omdat ik een bijstandsuitkering heb?
Valt een stornering ook onder de meldingsplicht?

Lowieze
Berichten: 6608
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Valt incasso terug boeken onder meldingsplicht bijstandswet

Ongelezen bericht door Lowieze »

Iets wat u terugkrijgt wat u zelf betaald heeft hoeft u niet te melden. Dit valt niet onder inkomsten.
Als u iets naar de winkel terug brengt en u krijgt uw geld terug zijn dat ook geen inkomsten.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Valt incasso terug boeken onder meldingsplicht bijstandswet

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Kunt u ons meer uitleggen waarom u niet mee eens bent?

Vaak ontstaat er na het terug trekken van een incasso problemen. Neem in ieder geval eerst contact op met het bedrijf.

Lowieze
Berichten: 6608
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Valt incasso terug boeken onder meldingsplicht bijstandswet

Ongelezen bericht door Lowieze »

Seinhuis schreef:
03 dec 2023 10:21
Kunt u ons meer uitleggen waarom u niet mee eens bent?

Vaak ontstaat er na het terug trekken van een incasso problemen. Neem in ieder geval eerst contact op met het bedrijf.
Dat was de vraag niet, dus daar hoeft ook geen antwoord op gegeven te worden, is off-topic.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Valt incasso terug boeken onder meldingsplicht bijstandswet

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Er wordt door Gemeentes vroegsignalering wat betreft schulden toegepast.
Dus die vraag is niet verkeerd.
Storneren is over het algemeen vloeken in de kerk.
Dus aan ts, storneren wordt niet als inkomen gezien maar bedenk wel dat storneren een boekhouding overhoop haalt en vaak meer ellende geeft de het bedrag waar u het niet mee eens bent .

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Valt incasso terug boeken onder meldingsplicht bijstandswet

Ongelezen bericht door Cro »

Lowieze schreef:
03 dec 2023 10:26
Seinhuis schreef:
03 dec 2023 10:21
Kunt u ons meer uitleggen waarom u niet mee eens bent?

Vaak ontstaat er na het terug trekken van een incasso problemen. Neem in ieder geval eerst contact op met het bedrijf.
Dat was de vraag niet, dus daar hoeft ook geen antwoord op gegeven te worden, is off-topic.
Zo hard zou ik dat niet stellen, het advies is ieder geval goed. Zo maar gaan storneren omdat je het ergens niet mee eens is namelijk in de regel niet verstandig, zeker niet voor iemand in de bijstand, daar dit tot grotere financiële problemen kan lijden. Iemand behoeden een mogelijke fout te maken, ook al is het geen onderdeel van de initiële vraag is echt zo slecht nog niet.

Lowieze
Berichten: 6608
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Valt incasso terug boeken onder meldingsplicht bijstandswet

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik vind het bemoeizucht. Dat TS bijstand krijgt wil niet zeggen dat ze niet weet wat ze doet.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Valt incasso terug boeken onder meldingsplicht bijstandswet

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
03 dec 2023 11:48
Ik vind het bemoeizucht. Dat TS bijstand krijgt wil niet zeggen dat ze niet weet wat ze doet.
De vraag in de OP wekt niet heel ergi de suggestie van iemand die weet wat ze doet. Een waarschuwing om problemen waar iemand in de bijstand niet op zit te wachten lijkt me geen probleem.

Ik denk dat TS prima kan inschatten of ze iets met die suggestie moet doen of niet.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Valt incasso terug boeken onder meldingsplicht bijstandswet

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

@nellielief een incasso storneren als je in de bijstand zit heeft dezelfde gevolgen als voor iedere burger in Nederland. Maar is uiteraard afhankelijk of de stornering terecht is of niet.

Ik zou vandaag even bellen met de gemeente waar je bijstandsuitkering van krijgt en vragen hoe hiermee om te gaan.

Lowieze
Berichten: 6608
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Valt incasso terug boeken onder meldingsplicht bijstandswet

Ongelezen bericht door Lowieze »

Bezorgdeburger schreef:
04 dec 2023 09:55
@nellielief een incasso storneren als je in de bijstand zit heeft dezelfde gevolgen als voor iedere burger in Nederland. Maar is uiteraard afhankelijk of de stornering terecht is of niet.

Ik zou vandaag even bellen met de gemeente waar je bijstandsuitkering van krijgt en vragen hoe hiermee om te gaan.
Natuurlijk zou TS met de gemeente kunnen bellen, maar dat is overbodig. Voor statiegeld ga je toch ook niet bellen.
De gemeente heeft er niets mee te maken of een stornering terecht is of niet.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Valt incasso terug boeken onder meldingsplicht bijstandswet

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Lowieze schreef:
04 dec 2023 10:07
Bezorgdeburger schreef:
04 dec 2023 09:55
@nellielief een incasso storneren als je in de bijstand zit heeft dezelfde gevolgen als voor iedere burger in Nederland. Maar is uiteraard afhankelijk of de stornering terecht is of niet.

Ik zou vandaag even bellen met de gemeente waar je bijstandsuitkering van krijgt en vragen hoe hiermee om te gaan.
Natuurlijk zou TS met de gemeente kunnen bellen, maar dat is overbodig. Voor statiegeld ga je toch ook niet bellen.
De gemeente heeft er niets mee te maken of een stornering terecht is of niet.
Als het gaat om een incasso van bv. huur of energiekosten heeft de gemeente die de bijstandsuitkering verleent er wel degelijk mee te maken.

Lowieze
Berichten: 6608
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Valt incasso terug boeken onder meldingsplicht bijstandswet

Ongelezen bericht door Lowieze »

Bezorgdeburger schreef:
04 dec 2023 10:34


Als het gaat om een incasso van bv. huur of energiekosten heeft de gemeente die de bijstandsuitkering verleent er wel degelijk mee te maken.
Legt u eens uit waarom dan. Heeft TS, als dit niet gemeld wordt, geen recht meer op een uitkering vanwege schending van de meldingsplicht?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Valt incasso terug boeken onder meldingsplicht bijstandswet

Ongelezen bericht door moederslink »

Nellielief schreef:
02 dec 2023 10:30
Hallo allemaal,

Ik wilde een incasso terug boeken waar ik niet mee eens ben, nu vroeg ik mij af ben ik dit verplicht te melden bij de gemeente omdat ik een bijstandsuitkering heb?
Valt een stornering ook onder de meldingsplicht?
Nee dat valt niet onder " meldingsplicht".
Wel is het zo dat bedrijven bij bv een betaalachterstand de gemeente kunnen inlichten in het kader van vroegsignalering vwb schulden , bij mensen die een bijstandsuitkering krijgen.
Jij staat niet onder bewind , neem ik aan.
Neem contact op met het bedrijf en communiceer waaróm je het niet eens bent met de afschrijving.
Hou je financiën goed in de gaten verder.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Valt incasso terug boeken onder meldingsplicht bijstandswet

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Lowieze schreef:
04 dec 2023 10:45
Bezorgdeburger schreef:
04 dec 2023 10:34


Als het gaat om een incasso van bv. huur of energiekosten heeft de gemeente die de bijstandsuitkering verleent er wel degelijk mee te maken.
Legt u eens uit waarom dan. Heeft TS, als dit niet gemeld wordt, geen recht meer op een uitkering vanwege schending van de meldingsplicht?
Is afhankelijk van andere gegevens die ontbreken in bericht van @nellielief. Maar dat weten we niet omdat zij niet reageert verder.

Vandaar mijn advies: bel de gemeente even. Kortste weg naar duidelijkheid.

Maar ik laat het hierbij omdat ik niet wil uitgaan van aannames. En zeker niet ook wil betuttelen.

Plaats reactie