LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] mag een werkgever 1 maand niet uitbetalen ivm verrekening?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

mag een werkgever 1 maand niet uitbetalen ivm verrekening?

Ongelezen bericht door thecure »

goedemiddag op deze hete dag,

nu zelf eens een keer een vraag:
Mijn vrouw werkt in de zorg en had tijdelijk een hoger aantal uren ivm een opleiding. dit ivm stage.
Nu is de opleiding voorbij, Maar heeft haar werkgever haar nog een half jaar deze aantal extra uren uitbetaald, ook al werkte ze weer het aantal 'normale' uren.
Dit had ze meermaals aangegeven, maar elke keer de belofte 'komt wel goed , verrekenen we later wel' en meer van dat soort geruststellingen.
Echter kreeg ze deze maand haar loonstrook, en hebben ze het nu in één keer verrekend.
met als gevolg dat ze deze maand geen loon krijgt. :shock:
Sterker nog, er stond -200 op haar loonstrook dus volgende maand wordt dit er ook afgetrokken.

Nu hebben wij twee inkomens, dus kunnen wij het wel opvangen. Maar wat als je alleen verdiener bent? en de kosten doorlopen?
Mag dit wel zo? is het niet netter om elke maand 100 of 200 in te houden op het salaris?

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Beste antwoord
Gekozen door thecure

Re: mag een werkgever 1 maand niet uitbetalen ivm verrekenin

door Uw Jurist » 24 jul 2018 15:17

Men mag niet zomaar het hele loon inhouden. Zie artikel 7:632 BW lid 2: http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2 ... Artikel632
alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: mag een werkgever 1 maand niet uitbetalen ivm verrekening?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Verrekening mag alleen met opeisbare vordering.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: mag een werkgever 1 maand niet uitbetalen ivm verrekening?

Ongelezen bericht door scontra »

thecure schreef:goedemiddag op deze hete dag,

nu zelf eens een keer een vraag:
Mijn vrouw werkt in de zorg en had tijdelijk een hoger aantal uren ivm een opleiding. dit ivm stage.
Nu is de opleiding voorbij, Maar heeft haar werkgever haar nog een half jaar deze aantal extra uren uitbetaald, ook al werkte ze weer het aantal 'normale' uren.
Dit had ze meermaals aangegeven, maar elke keer de belofte 'komt wel goed , verrekenen we later wel' en meer van dat soort geruststellingen.
Echter kreeg ze deze maand haar loonstrook, en hebben ze het nu in één keer verrekend.
met als gevolg dat ze deze maand geen loon krijgt. :shock:
Sterker nog, er stond -200 op haar loonstrook dus volgende maand wordt dit er ook afgetrokken.

Nu hebben wij twee inkomens, dus kunnen wij het wel opvangen. Maar wat als je alleen verdiener bent? en de kosten doorlopen?
Mag dit wel zo? is het niet netter om elke maand 100 of 200 in te houden op het salaris?
In ieder geval is het niet netjes om het op deze wijze te verrekenen. Er had uiteraard een afspraak moeten worden gemaakt hoe en hoeveel er maandelijks zou worden ingehouden.
Uw echtgenote had er natuurlijk wel rekening mee gehouden dat er een verrekening zou plaatsvinden en had het teveel ontvangen bedrag uiteraard al gereserveerd voor deze verrekening.
Dat gereserveerde bedrag kan nu worden gebruikt om de verrekening op het salaris te compenseren en zo zal er al met al deze maand niets minder te besteden zijn dan andere maanden.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: mag een werkgever 1 maand niet uitbetalen ivm verrekening?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Netter? Wat is netter?
Of dit problemen oplevert hangt niet af van of er twee inkomens zijn of niet. Problemen ontstaan alleen maar als er geld is opgemaakt waarvan je wist dat het je niet toekomt.

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: mag een werkgever 1 maand niet uitbetalen ivm verrekening?

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Gelukkig kunt u het opvangen en mag hopen dat mensen die alleenverdiener zijn en meer geld ontvangen dan waar ze recht op hebben ze dat geld niet kwakkeloos uitgeven. (want dan vraag je tenslotte om de problemen)
Is het netjes? nee maar linksom of rechtsom moest het geld terug komen.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: mag een werkgever 1 maand niet uitbetalen ivm verrekening?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Men mag niet zomaar het hele loon inhouden. Zie artikel 7:632 BW lid 2: http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2 ... Artikel632

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: mag een werkgever 1 maand niet uitbetalen ivm verrekening?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als uw vrouw niet wist, of kon weten dat ze maanden teveel gehad had, was dit niet ect netjes. Maar uw vrouw wist het, dus het zou geen probleem moeten zijn. Of je nu éenverdiener bent of niet.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: mag een werkgever 1 maand niet uitbetalen ivm verrekening?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uw Jurist schreef:Men mag niet zomaar het hele loon inhouden. Zie artikel 7:632 BW lid 2: http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2 ... Artikel632
Dus als iemand het minimumloon verdient, en hij krijgt per abuis te veel, kan een werkgever dat niet verhalen?

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: mag een werkgever 1 maand niet uitbetalen ivm verrekening?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Netjes is dit allerminst. Na een eerste melding zou er toch actie ondernomen moeten worden en de wijze van corrigeren zou ook wel op fatsoenlijke wijze vooraf gecommuniceerd mogen worden met de werknemer.

Voor het recht: als ik het hierboven aangehaalde artikel correct begrijp, mag zonder overleg een bedrag ingehouden worden, zodanig dat het resterende salaris van de werknemer wat wél uitbetaald wordt minimaal gelijk is aan het minimumloon (naar rato van gewerkt aantal uren)

Meer inhouden mag de werkgever alléén na nadrukkelijke (schriftelijke) toestemming van de werknemer.

Als mijn begrip van het wetsartikel juist mag dus niet zomaar het hele maandloon ingehouden worden.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: mag een werkgever 1 maand niet uitbetalen ivm verrekening?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Lady1234 schreef:
Uw Jurist schreef:Men mag niet zomaar het hele loon inhouden. Zie artikel 7:632 BW lid 2: http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2 ... Artikel632
Dus als iemand het minimumloon verdient, en hij krijgt per abuis te veel, kan een werkgever dat niet verhalen?
Jawel, met toestemming of door te verrekenen met vakantiegeld.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: mag een werkgever 1 maand niet uitbetalen ivm verrekening?

Ongelezen bericht door thecure »

HADES2001 schreef:Gelukkig kunt u het opvangen en mag hopen dat mensen die alleenverdiener zijn en meer geld ontvangen dan waar ze recht op hebben ze dat geld niet kwakkeloos uitgeven. (want dan vraag je tenslotte om de problemen)
Is het netjes? nee maar linksom of rechtsom moest het geld terug komen.
Daar heeft u gelijk in, maar vind de manier nogal bijzonder..

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: mag een werkgever 1 maand niet uitbetalen ivm verrekening?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:
Uw Jurist schreef:Men mag niet zomaar het hele loon inhouden. Zie artikel 7:632 BW lid 2: http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2 ... Artikel632
Dus als iemand het minimumloon verdient, en hij krijgt per abuis te veel, kan een werkgever dat niet verhalen?
Dat 'verhalen' kan, is niet uitgesloten.
Het gaat hier echter over verrekenen. Dat mag in het door u geschetste geval volgens mij niet zonder instemming van de werknemer.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: mag een werkgever 1 maand niet uitbetalen ivm verrekening?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Met op de werknemer verhalen, bedoel ik uiteraard dat het teveel ontvangen bedrag weer terugbetaald moet worden.

Maar als een werknemer dus het minimumloon verdient en hij krijgt per abuis teveel, en geeft geen toestemming om het te verrekenen, moet een werkgever wachten tot volgend jaar met de vakantietoeslag.

Ik zie dan hier de vraag al komen, van “ik moet huur en zorgtoeslag terugbetalen, want ik heb verleden jaar teveel loon gehad” en “ dat teveel ontvangen loon is nu dit jaar gekort op mijn vakantiegeld” en dat is niet eerlijk. :lol: :lol:

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: mag een werkgever 1 maand niet uitbetalen ivm verrekening?

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Je mag blij zijn als het snel verrekend wordt, d.w.z. binnen een kalenderjaar, zodat er geen bruto-netto problemen komen.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: mag een werkgever 1 maand niet uitbetalen ivm verrekening?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Lady1234 schreef:Ik zie dan hier de vraag al komen, van “ik moet huur en zorgtoeslag terugbetalen, want ik heb verleden jaar teveel loon gehad” en “ dat teveel ontvangen loon is nu dit jaar gekort op mijn vakantiegeld” en dat is niet eerlijk. :lol: :lol:
Daarom is het dus niet slim om niet in te stemmen met verrekening ;-)

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: mag een werkgever 1 maand niet uitbetalen ivm verrekening?

Ongelezen bericht door scontra »

Waarom zou je problemen zoeken met je werkgever over uitbetaald salaris waar je feitelijk geen recht op hebt.
Terugbetalen moet je, of dat nou linksom of rechtsom is.
En een verstandig personeelslid heeft het teveel uitbetaalde salaris netjes apart gehouden om het bij het moment van verrekenen direct beschikbaar te hebben.
Die verrekening heeft nu plaatsgevonden, alleen niet op een volledig correcte wijze, maar het probleem is met deze verrekening wel gelijk de wereld uit.
De werkgever blij, de werknemer opgelucht en ze kunnen beide, met frisse moed en verse tegenzin, weer met elkaar door. :oops:

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: mag een werkgever 1 maand niet uitbetalen ivm verrekening?

Ongelezen bericht door thecure »

Bedankt voor alle antwoorden. Uiteraard hebben we wel wat achter de hand, dus een probleem is het niet.
Maar aan de andere kant verbaasd het ons ook dat er gewoon regelgeving is in het BW, en de werkgever zich daar niet aan houd.
De werkgever is ook niet een kleintje (ongeveer 6000 pers.) Dus de kennis zou aanwezig moeten zijn.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: mag een werkgever 1 maand niet uitbetalen ivm verrekening?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik denk dat de loonadministratie daar helemaal niet naar gekeken heeft. Erg slordig dat zij dat niet ná de eerste fout per de volgende maand hersteld hebben. En ook niet fraai dat ze niet aangegeven hebben, we gaan het deze maand herstellen.

Erna467
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 mei 2019 11:28

Re: mag een werkgever 1 maand niet uitbetalen ivm verrekening?

Ongelezen bericht door Erna467 »

Verrekening mag alleen met opeisbare vordering.

juliomariner
Berichten: 4834
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: mag een werkgever 1 maand niet uitbetalen ivm verrekening?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Gaat u nu allerlei oude opties weer omhoog schoppen. Topicligt al bijna jaar stil

Gesloten