Weer op minimumloon

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Lillyrose
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2023 15:21

Weer op minimumloon

Ongelezen bericht door Lillyrose »

Door de wettelijke loonsverhoging cao horeca valt mijn loon en het loon van een paar van mijn collega's weer terug op het minimum.
Mag dit zomaar?

Wij zijn alle tussen de 4 en 6 jaar in dienst bij onze werkgever en waren een beetje verward om te horen dat wij dus op hetzelfde loon zaten als de nieuwelingen.

Wij hebben ook onze baas gevraagd hoe dit kan zijn antwoord was als volgt; We zijn er mee bezig, er komen weer functioneringsgesprekken met iedereen. Daar zullen dan ook salaris technische, lees verhoging of niet, al naar gelang het algeheel functioneren, aan vast zitten.

Hier wachten we inmiddels al 2 maand op.
Nogmaals, kan dit zomaar? Voor ons voelt het namelijk als een loonsverlaging.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Weer op minimumloon

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lillyrose schreef:
02 mar 2023 17:06
Door de wettelijke loonsverhoging cao horeca valt mijn loon en het loon van een paar van mijn collega's weer terug op het minimum.
Mag dit zomaar?
Ja, dat mag. Je werkt immers voor het overeengekomen loon en verdient niet te weinig. Met je collega heb jij niets te maken. Het vormt natuurlijk wél de basis voor een gesprek, maar dat is je al toegezegd.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Weer op minimumloon

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zijn er in de cao geen schalen van toepassing voor dienstjaren?

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Weer op minimumloon

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik zou de bond erachter zetten. Zie ook het toekomstige advies van dhr. Seinhuis.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Weer op minimumloon

Ongelezen bericht door witte angora »

J. Deltoer schreef:
02 mar 2023 20:02
Zie ook het toekomstige advies van dhr. Seinhuis.
:lol: :lol:

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Weer op minimumloon

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Dat mag. Het wettelijk minimumloon is door de regering flink verhoogd. En wordt waarschijnlijk in 2024 nog eens flink verhoogd voor iedereen die nu een minimumloon op basis van een 38 of 40 urige werkweek heeft.

Maar de overeengekomen lonen die hoger liggen of lagen worden daardoor niet automatisch óók verhoogd, zolang maar minimaal het wettelijk minimumloon betaald wordt.
Bij de laagste inkomens worden de inkomensverschillen hierdoor kleiner of verdwijnen zelfs, zoals in uw geval.

Er is wel een reële kans dat bij de volgende ronde CAO onderhandelingen op dit punt door de vakbonden verlangd zal worden dat de ervaringsjaren weer gaan meetellen voor een hogere beloning. Net als eventueel relevante diploma's.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Weer op minimumloon

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lady1234 schreef:
02 mar 2023 19:33
Zijn er in de cao geen schalen van toepassing voor dienstjaren?
Het kan dat door de verhoging van het minimumloon met ruim 10% de onderste schalen en treden nu allemaal opgetrokken zijn tot het minimumloon. Want zo'n grote verhoging van het minimumloon was pakweg een jaar geleden natuurlijk niet te voorzien. En daar is dan bij het opstellen van de salaristabellen ook geen rekening mee gehouden.

Lillyrose
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2023 15:21

Re: Weer op minimumloon

Ongelezen bericht door Lillyrose »

Lady1234 schreef:
02 mar 2023 19:33
Zijn er in de cao geen schalen van toepassing voor dienstjaren?
Nee , zelfs de mensen die hier al 10 jaar werken zitten hier op schaal 0. Onze werkgever vond het te duur om met schalen te werken, geen idee hoe dat precies in elkaar zit.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Weer op minimumloon

Ongelezen bericht door Arizonakid »

J. Deltoer schreef:
02 mar 2023 20:02
Ik zou de bond erachter zetten. Zie ook het toekomstige advies van dhr. Seinhuis.
Tenzij je natuurlijk liever naar het https://www.juridischloket.nl/ gaat.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Weer op minimumloon

Ongelezen bericht door jonis »

Ivo.w schreef:
02 mar 2023 20:40
Lady1234 schreef:
02 mar 2023 19:33
Zijn er in de cao geen schalen van toepassing voor dienstjaren?
Het kan dat door de verhoging van het minimumloon met ruim 10% de onderste schalen en treden nu allemaal opgetrokken zijn tot het minimumloon. Want zo'n grote verhoging van het minimumloon was pakweg een jaar geleden natuurlijk niet te voorzien. En daar is dan bij het opstellen van de salaristabellen ook geen rekening mee gehouden.
In de gemeente cao heb je salaristabel met schaal en periodieken.
Daarnaast is minimumuurloon een extra artikel 5 regel en 14,- per uur.
De laagste schalen en periodiek zitten onder de 14,- per uur.
Dan kan het zijn bij salaris wijzigingen of verhoging schaal dat je omhoog gaat in schaal of periodiek maar niet in uurloon.
Daarnaast is bij volgende cao onderhandeling wel indexering in schaalloon, maar niet de regel 5 minimumuurloon; dat blijft nog even op 14,- staan.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Weer op minimumloon

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De verhogingen zijn al inde salarisschalen verwerkt.

https://assets.khn.nl/uploads/downloads ... i-2023.pdf

En ze wijzigen weer per1-7-2023.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Weer op minimumloon

Ongelezen bericht door jonis »

In de vorige cao had schaal 1 6 periodieken.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Weer op minimumloon

Ongelezen bericht door rwolters »

Er zijn vrijwel geen cao’s afgesloten met meer dan 10% loonsverhoging. Dan wordt je bij de lagere salarissen als snel ingehaald als je net boven het minimumloon zit. Uiteindelijk zorgt die verhoging van het minimumloon er alleen maar dat alle andere salarissen ook fors omhoog gaan waardoor mensen op het minimum er uiteindelijk niets op vooruit gaan.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Weer op minimumloon

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Arizonakid schreef:
02 mar 2023 21:03
J. Deltoer schreef:
02 mar 2023 20:02
Ik zou de bond erachter zetten. Zie ook het toekomstige advies van dhr. Seinhuis.
Tenzij je natuurlijk liever naar het https://www.juridischloket.nl/ gaat.
Als jullie dit vaker doet dan kan ik hier stoppen.


Om gelijk terug te gaan naar de vraag, in de CAO en de wetgeving (minimum loon) staat het bedrag wat u minimaal moet verdienen.
Het hoogste bedrag is leidend.
Doordat de minimum loon met 10% is gestegen zijn veel beroepen welke dichterbij of op het minimumloon zitten.

Indien u te weinig verdient dan kunt u naar de vakbond of www.juridischloket.nl. Indien u het juiste bedrag verdient dan heeft het geen nut.

Aangezien er op dit moment een te kort aan personeel is heeft u de mogelijkheid om op zoek te gaan naar een andere werkgever welke u meer wilt betalen.

Aangezien u het minimumloon verdient heeft u mogelijk recht op toeslagen (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... /toeslagen) en doe belasting aangifte om te kijken of u geld terug krijgt.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Weer op minimumloon

Ongelezen bericht door Erthanax »

Seinhuis schreef:
03 mar 2023 09:55
Arizonakid schreef:
02 mar 2023 21:03
J. Deltoer schreef:
02 mar 2023 20:02
Ik zou de bond erachter zetten. Zie ook het toekomstige advies van dhr. Seinhuis.
Tenzij je natuurlijk liever naar het https://www.juridischloket.nl/ gaat.
Als jullie dit vaker doet dan kan ik hier stoppen. (...)
😂😂😂

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Weer op minimumloon

Ongelezen bericht door jonis »

rwolters schreef:
03 mar 2023 07:16
Er zijn vrijwel geen cao’s afgesloten met meer dan 10% loonsverhoging. Dan wordt je bij de lagere salarissen als snel ingehaald als je net boven het minimumloon zit. Uiteindelijk zorgt die verhoging van het minimumloon er alleen maar dat alle andere salarissen ook fors omhoog gaan waardoor mensen op het minimum er uiteindelijk niets op vooruit gaan.
Nee, als je naar link Lady kijkt zie je schaal 1 bijv maar 1 periodiek, dat waren er in verleden 6.
Maw minimumloon is nu hoger, maar daar zit ook geen groei meer in. Zelfs schaal 2+ 3 hebben daar last van. Startloon hoger; maar minder groei door functiejaren, hooguit door echte en hogere promotie.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Weer op minimumloon

Ongelezen bericht door alfatrion »

snuffel1 schreef:
03 mar 2023 12:47
Het voelt als oneerlijk en dat is het ook omdat de regering het wettelijk minimum loon met 10,5% heeft verhoogd wat voor mensen met een minimum inkomen ook een terechte maatregel is.
Ik betwist dit. De noodzaak voor mensen met het minimumloon met 10,5% omhoog moet is helder. Dat betekent niet dat het salaris van iedereen met 10,5% omhoog moet. Als niemand verlies neemt, dan komen we in een negatieve prijsspiraal terecht waarbij de prijzen ieder jaar met 10% omhoog gaat.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Weer op minimumloon

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Er zijn uiteraard ook veel mensen die het gewoon kunnen hebben zonder een loonsverhoging.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Weer op minimumloon

Ongelezen bericht door jonis »

Misschien moet je het ook eens anders bekjjken. Diegene met hoger minimumloon nu gaan er gewoon niet veel meer bijkrijgen; tenzij ze carrière gaan maken.
Het hogere minimumloon is hard nodig want van 2000,- bruto per maand koop je ook nog lang geen grachtenpand. Zeker niet als de partner dan op zelfde niveau zit.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Weer op minimumloon

Ongelezen bericht door Lady1234 »

snuffel1 schreef:
03 mar 2023 17:13
Het is toch moeilijk om te verteren want zoals in mijn geval heb ik in mijn functie de verantwoordelijkheid over een groep medewerkers die er wel 10,5% op vooruit gegaan zijn en ik vanwege een hogere loonschaal en de bijbehorende tredes het met 1,5% moet gaan doen. Oké het salaris is dan wel iets meer maar het verschil met het minimum loon wordt bijzonder klein. Ik ben wat dat betreft zeer blij dat die loonsverhoging er door gekomen is maar pas die in verhouding dan ook toe voor werknemers die qua functie niet mee gaan waardoor de loonkloof steeds kleiner wordt.

Misschien dan maar zelf onderhandelen over een hogere schaal.

Plaats reactie