Werkgever zet ongevraagd overuren in

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
-DJ-
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2023 23:50

Re: Werkgever zet ongevraagd overuren in

Ongelezen bericht door -DJ- »

Jablan schreef:
11 mar 2024 12:12
-DJ- schreef:
10 mar 2024 16:57
Daarom wil ik vragen of er mensen bekend zijn met één van deze punten en of ze tips hebben om dit ergens aan te kaarten of de positie te verbeteren.
Ik mis in je verhaal onder welke CAO Rituals valt.
Franchise of eigen filiaal maakt niet uit, Rituals is te groot om niet onder een CAO te vallen.

In jouw plaats zou ik links en rechts om Rituals heen wat actie ondernemen. Lid worden van een vakbond is een eerste.
Verder is de urenadministratie zo te zien een puinhoop (slechte, goedkope software ingekocht). Vraag een uitdraai van heel 2023, zodat je concreet bewijs hebt voor het negeren van de afspraken. Geen samenvatting per periode, maar werkelijk van elke kalenderdag. Daarna kun je verder met de volgende stap.

Voor je hypotheek is het alleen van belang dat je op het moment van afsluiten je inkomen kunt bewijzen. Krijg je een hypotheek rond, dan daarna oriënteren op ander werk.
Helaas heeft Rituals geen CAO. Filiaalmanagers hebben dus geen richtlijnen waar ze zich aan moeten houden. De huidige filiaalmanager heeft, in mijn ogen, te weinig kennis omtrent personeelszaken. Echter krijgt ze van de regiomanager een deel van deze dingen opgelegd hoe ze mensen in moet roosteren. Ze heeft een gesprek aangevraagd met de regiomanager, maar deze heeft haar aanvraag omdat zij niet onder toezicht is van de regiomanager.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Werkgever zet ongevraagd overuren in

Ongelezen bericht door Jablan »

Hoe weet ik of er voor mij een CAO geldt op Rijksoverheid.nl
Ik denk, dat CAO 727 Retail Non-Food wel van toepassing is, deze is algemeen verbindend verklaard. Als je deze CAO hebt gevonden, ben ik heel benieuwd waarom Rituals denkt, dat ze niet onder Artikel 1 Werkingsfeer Lid 1-L vallen.
Vakbond of Arbeidsinspectie benaderen. Dit is echt een item, waar de FNV graag proefprocessen over uitlokt.

Lowieze
Berichten: 6608
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Werkgever zet ongevraagd overuren in

Ongelezen bericht door Lowieze »

-DJ- schreef:
11 mar 2024 21:12


Helaas heeft Rituals geen CAO. Filiaalmanagers hebben dus geen richtlijnen waar ze zich aan moeten houden. De huidige filiaalmanager heeft, in mijn ogen, te weinig kennis omtrent personeelszaken. Echter krijgt ze van de regiomanager een deel van deze dingen opgelegd hoe ze mensen in moet roosteren. Ze heeft een gesprek aangevraagd met de regiomanager, maar deze heeft haar aanvraag omdat zij niet onder toezicht is van de regiomanager.
Dit werd in 2023 door Rituals medegedeeld:
“Als medewerker van Rituals val je onder de Cao Retail Non-Food. De nieuwste versie van deze cao is op 1 januari ingegaan, met onder andere een loonstijging van 7,46%. Kijken we in deze cao dan zien we dat vanaf 21 jaar, zonder ervaring het minimum uurloon in de laagste functiegroep 12,12 euro is. Rituals betaalt echter 5% meer dan de cao en daar is het uurloon voor een starter 12,72 euro.”

https://www.inretail.nl/wp-content/uplo ... n-Food.pdf

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Werkgever zet ongevraagd overuren in

Ongelezen bericht door Jablan »

Dank je voor het uitzoeken. Dat is tenminste een houvast om de werktijden, gewerkte uren, verlofuren te beoordelen.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Werkgever zet ongevraagd overuren in

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lowieze schreef:
12 mar 2024 08:17
-DJ- schreef:
11 mar 2024 21:12


Helaas heeft Rituals geen CAO. Filiaalmanagers hebben dus geen richtlijnen waar ze zich aan moeten houden. De huidige filiaalmanager heeft, in mijn ogen, te weinig kennis omtrent personeelszaken. Echter krijgt ze van de regiomanager een deel van deze dingen opgelegd hoe ze mensen in moet roosteren. Ze heeft een gesprek aangevraagd met de regiomanager, maar deze heeft haar aanvraag omdat zij niet onder toezicht is van de regiomanager.
Dit werd in 2023 door Rituals medegedeeld:
“Als medewerker van Rituals val je onder de Cao Retail Non-Food. De nieuwste versie van deze cao is op 1 januari ingegaan, met onder andere een loonstijging van 7,46%. Kijken we in deze cao dan zien we dat vanaf 21 jaar, zonder ervaring het minimum uurloon in de laagste functiegroep 12,12 euro is. Rituals betaalt echter 5% meer dan de cao en daar is het uurloon voor een starter 12,72 euro.”

https://www.inretail.nl/wp-content/uplo ... n-Food.pdf
En dan zie je in artikel 4.2 dat afhankelijk van de afspraken in het contract er soms meer en soms minder dan het aantal (basis)uren in het contract gewerkt moet worden. En dat pas na (maximaal) 12 maanden gekeken wordt of er daadwerkelijk sprake is van overuren.

Waarschijnlijk staat bij het meeste winkelpersoneel wel een bepaling in het contract waarmee art. 4.2 uit de CAO van toepassing is.

Dan blijft er dus alleen een conflict over voor wat betreft de niet geregistreerde uren voor het verplicht aanwezig zijn voordat de winkel open gaat en/of nadat de winkel sluit.

Plaats reactie