Werkgever zet ongevraagd overuren in

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
-DJ-
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2023 23:50

Werkgever zet ongevraagd overuren in

Ongelezen bericht door -DJ- »

Mijn vriendin werkt al een paar jaar bij Rituals. Ze heeft destijds gereageerd op een vacature voor 32 uur. Bij het krijgen van haar contract is haar verteld dat ze een contract krijgt voor 24 uur aangezien er op dat moment nog onvoldoende werk was om haar een contract van 32 uur aan te bieden. Er is verteld dat de uren later in het jaar verhoogd zullen worden. Het liefst werkt ze 4 of 5 dagen, ze vind het niet erg om extra te werken als het nodig is.

Tegen het einde van het jaar is ze meer ingepland en rondom de feestdagen in december maakte ze een werkweek van ruim 40 uur. Een verhoging in de contracturen is er nooit gekomen. Na de feestdagen had ze zoveel extra uren gewerkt, dat ze ongevraagd door de winkelmanager minder dan 24 uur per week werd ingedeeld om haar overuren op te maken. Met het rechtsvermoeden van de arbeidsduur, het gemiddelde wat ze afgelopen 3 maanden had gewerkt, zou ze uitkomen op ongeveer 33 uur. Een werkgever zou haar dus een nieuw contract aan moeten bieden met deze werkuren per week. Het is echter nooit aangekaart uit angst voor ontslag. Na ongeveer 2 maanden na de feestdagen werd ze pas weer voor 24 uur en meer ingepland.

Bij Rituals verwachten ze dat je uiterlijk een kwartier voor werktijd paraat staat. In deze 'werk' tijd moet je jezelf en de winkel voorbereiden. Deze tijd zou officieel gezien bij je werktijd horen. Echter wordt deze werktijd niet gerekend door Rituals. Hetzelfde geldt voor de overuren bij het afsluiten. Hiervoor rekenen ze de werktijden tot wanneer de winkel sluit voor publiek. De minuten waarop klanten na winkelsluiting nog rondlopen, het schoonmaken, opruimen en afsluiten van de winkel worden niet betaald. Het afsluiten komt neer op zo'n 20 minuten per dag (35 minuten als je de minuten voor het werk erbij telt). De 33 uur van hierboven slechts een indicatie zonder deze extra overuren.

Het is voor iedere medewerker verplicht om cursussen te volgen. Cursussen zijn vooral online. Echter worden de uren voor de verplichte online cursussen niet meegeteld als werkuren.

Het werkrooster is eveneens oneerlijk verdeeld. De filiaalmanager werkt nooit de koopavonden terwijl zij minimaal de helft ervan werkt (afspraak is 1x per maand). Daarnaast verwachten ze, dat je na een koopavond en met 6 uur thuis kunnen zijn, de volgende dag weer vroeg begint. Verder worden medewerkers soms ongevraagd op andere locaties ingezet terwijl er bij het sollicitatiegesprek aan was gegeven dat dit niet het geval zou zijn (vanwege de franchise winkel).

Bij het aanvragen van vakanties en vrije dagen worden standaard alle dagen ingedeeld als verlofuren. Ook als ze 1 dag vrij heeft gevraagd en al haar contracturen staat ingedeeld. Als ze een week aaneengesloten vrij vraagt, neemt ze dus zo'n 56 verlofuren op in plaats van de 24 uur op haar contract.

Bij een bepaalde omzet krijgen werknemers een bonus. Deze bonus is echter variabel. Het hangt namelijk af van de omzet van het aantal producten wat in de winkel niet verkocht kan worden. Producten die tijdens transport, door klanten of door medewerkers beschadigen gaan af van de bonus. Hetzelfde geldt ook voor het aantal producten dat gesloten wordt. Dit laatste is de grootste oorzaak waarom er nooit een bonus is.
De collega's en zij proberen iedere winkeldiefstal tegen te gaan. Maar beveiligingscamera's en -poortjes ontbreken en er is soms te weinig personeel (met kennis) ingeroosterd om de veiligheid van de medewerkers te kunnen waarborgen in geval van calamiteiten.

Er is haar beloofd om haar op te leiden naar assistent-manager. Ze was hiermee begonnen, maar na ongeveer 3 maanden werd de winkel overgenomen van franchise naar company en is zij aan de kant geschoven. Er kwam tijdelijk een nieuwe assistent-manager. De taken van assistent-manager moest ze maar weer oppakken nadat zij weg was. Het loon bleef hetzelfde en is nog steeds onder het minimumloon.

Momenteel zijn wij op zoek naar onze eerste woning. Het is voor ons nadelig als ze een andere baan zoekt en geen vast contract meer heeft. De hypotheek valt dan minder hoog uit. Juridische stappen willen we (op dit moment nog) niet nemen (we weten niet wat de kansen op slagen en kosten zijn). Daarom wil ik vragen of er mensen bekend zijn met één van deze punten en of ze tips hebben om dit ergens aan te kaarten of de positie te verbeteren.

Samenvattend:
- Er wordt niet naar contracturen gekeken. Het is vaak te hoog en soms ongevraagd te laag.
- Overuren worden ongevraagd ingezet.
- Verplichte cursussen, een kwartier voor werktijd aanwezig zijn en overuren worden niet gerekend als werkuren.
- Verlofuren worden altijd teveel gerekend.
- Het werkrooster is slecht (laat eindigen - vroeg beginnen, managers hebben geen koopavond en volle weekenden, te kort personeel op de vloer en te kort personeel met kennis in geval van calamiteiten).
- Bonussen worden niet gehaald door vele onverkoopbare producten.
- Beloften worden niet nageleefd door het intrekken van het opleiden tot assistent-manager.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07
Beste antwoord
Gekozen door -DJ-

Re: Werkgever zet ongevraagd overuren in

door Ivo.w » 11 mar 2024 19:35

Er wordt hier en daar toch wat voorbarig gereageerd.

Belangrijk is om te weten welke CAO van toepassing is en wat er eventueel in het bedrijfsreglement staat over tijd-voor-tijd uren en overuren.
Er zijn diverse branches waar men telt met een gemiddeld aantal uren per week, gerekend over een kwartaal, halfjaar of soms zelfs een heel jaar. Waarbij het dan vanzelfsprekend is dat je tijdens het 'hoogseizoen' van het bedrijf of de branche bijna altijd meer uren werkt dan je contractuele uren en vervolgens in het 'laagseizoen' juist vaak minder uren werkt dan op het contract staat.

In het 'hoogseizoen' bouw je dan behoorlijk wat overuren op, in het 'laagseizoen' gaan de uren die je minder werkt dan wat volgens het contract zou moeten weer van je overuren af.
Dat is helemaal niet zo'n gek verschijnsel en zeker ook niet verboden.

Wel moet de werkgever altijd de uren uitbetalen (in geld of in tijd-voor-tijd saldo) waarop de werknemer in opdracht van de werkgever/leidinggevende op het werk aanwezig moet zijn. Als de werkgever wil dat je 15 minuten voor openingstijd aanwezig bent, dan begint je werktijd dus ook 15 minuten voor openingstijd. En als je na sluitingstijd verplicht nog moet helpen met opruimen, kassa's tellen, afsluiten etcetera, dan geldt ook die tijd als werktijd.
Het is zéér aan te raden om vanaf heden al die extra werktijd nauwkeurig te registreren om dan als je toch al ander werk hebt gevonden de uitbetaling van al die kwartiertjes te claimen bij de werkgever, met daarbij hulp van de vakbond of rechtsbijstandverzekering.
Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Werkgever zet ongevraagd overuren in

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat een slechte werkgever. Alle regels worden overtreden.Zij is geen lid van een bond?

Zij heeft dat al veel te lang laten etteren. Ze zitten overal te gillen om personeel.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Werkgever zet ongevraagd overuren in

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Welkom in het leven van een filiaalketen. Het nadeel voor uw vriendin is dat het bedrijf is overgenomen. In feite is er een nieuwe werkgever en ligt het er helemaal aan wat er in de overdracht is meegenomen. Uw vriendin zal zelf het heft in handen moeten nemen om te krijgen wat beloofd en afgesproken is.

-Contracturen is een gemiddelde van 17 weken. De helft van de uren moet in overleg gaan.
-Teveel gewerkte uren moeten gecompenseerd worden om gemiddeld niet boven de contracturen te komen.
-De extra tijd is iets dat in elke winkelketen voor een uitdaging zorgt.
-Verlofuren mogen nooit meer zijn dan het aantal contracturen.
-Na een koopavond mag er gewoon de volgende dag om 9 uur begonnen worden. Er is geen we die dat verbied.
-Wellicht kan de OR de bonussen oppakken. Als geen enkel filiaal dat kan halen is het een wassen neus.
-Zijn de beloften door de oude of nieuwe eigenaar gemaakt?

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Werkgever zet ongevraagd overuren in

Ongelezen bericht door witte angora »

Kan best dat het probleem niet zozeer bij het bedrijf ligt, maar bij de manager. De site werkt momenteel erg slecht, maar wat ik in de gauwigheid zag is dat er 900 winkels zijn. Je vriendin zou eens kunnen kijken of ze in een ander filiaal terecht kan. En anders zijn er wel andere winkelketens in dezelfde branche. Exact wat Lady al aangaf: ze zitten overal te springen om personeel.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Werkgever zet ongevraagd overuren in

Ongelezen bericht door BL2 »

Zo veel terechte klachten, zo gauw mogelijk weg gaan bij Rituals is de enige tip welke ik kan geven.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Werkgever zet ongevraagd overuren in

Ongelezen bericht door Nevyn »

Kijk en voor dit soort problemen zijn er vakbonden

Een Wiskunde Student
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Werkgever zet ongevraagd overuren in

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

-DJ- schreef:
10 mar 2024 16:57
Mijn vriendin werkt al een paar jaar bij Rituals. Ze heeft destijds gereageerd op een vacature voor 32 uur. Bij het krijgen van haar contract is haar verteld dat ze een contract krijgt voor 24 uur aangezien er op dat moment nog onvoldoende werk was om haar een contract van 32 uur aan te bieden. Er is verteld dat de uren later in het jaar verhoogd zullen worden. Het liefst werkt ze 4 of 5 dagen, ze vind het niet erg om extra te werken als het nodig is.

Tegen het einde van het jaar is ze meer ingepland en rondom de feestdagen in december maakte ze een werkweek van ruim 40 uur. Een verhoging in de contracturen is er nooit gekomen. Na de feestdagen had ze zoveel extra uren gewerkt, dat ze ongevraagd door de winkelmanager minder dan 24 uur per week werd ingedeeld om haar overuren op te maken. Met het rechtsvermoeden van de arbeidsduur, het gemiddelde wat ze afgelopen 3 maanden had gewerkt, zou ze uitkomen op ongeveer 33 uur. Een werkgever zou haar dus een nieuw contract aan moeten bieden met deze werkuren per week. Het is echter nooit aangekaart uit angst voor ontslag. Na ongeveer 2 maanden na de feestdagen werd ze pas weer voor 24 uur en meer ingepland.

Bij Rituals verwachten ze dat je uiterlijk een kwartier voor werktijd paraat staat. In deze 'werk' tijd moet je jezelf en de winkel voorbereiden. Deze tijd zou officieel gezien bij je werktijd horen. Echter wordt deze werktijd niet gerekend door Rituals. Hetzelfde geldt voor de overuren bij het afsluiten. Hiervoor rekenen ze de werktijden tot wanneer de winkel sluit voor publiek. De minuten waarop klanten na winkelsluiting nog rondlopen, het schoonmaken, opruimen en afsluiten van de winkel worden niet betaald. Het afsluiten komt neer op zo'n 20 minuten per dag (35 minuten als je de minuten voor het werk erbij telt). De 33 uur van hierboven slechts een indicatie zonder deze extra overuren.

Het is voor iedere medewerker verplicht om cursussen te volgen. Cursussen zijn vooral online. Echter worden de uren voor de verplichte online cursussen niet meegeteld als werkuren.

Het werkrooster is eveneens oneerlijk verdeeld. De filiaalmanager werkt nooit de koopavonden terwijl zij minimaal de helft ervan werkt (afspraak is 1x per maand). Daarnaast verwachten ze, dat je na een koopavond en met 6 uur thuis kunnen zijn, de volgende dag weer vroeg begint. Verder worden medewerkers soms ongevraagd op andere locaties ingezet terwijl er bij het sollicitatiegesprek aan was gegeven dat dit niet het geval zou zijn (vanwege de franchise winkel).

Bij het aanvragen van vakanties en vrije dagen worden standaard alle dagen ingedeeld als verlofuren. Ook als ze 1 dag vrij heeft gevraagd en al haar contracturen staat ingedeeld. Als ze een week aaneengesloten vrij vraagt, neemt ze dus zo'n 56 verlofuren op in plaats van de 24 uur op haar contract.

Bij een bepaalde omzet krijgen werknemers een bonus. Deze bonus is echter variabel. Het hangt namelijk af van de omzet van het aantal producten wat in de winkel niet verkocht kan worden. Producten die tijdens transport, door klanten of door medewerkers beschadigen gaan af van de bonus. Hetzelfde geldt ook voor het aantal producten dat gesloten wordt. Dit laatste is de grootste oorzaak waarom er nooit een bonus is.
De collega's en zij proberen iedere winkeldiefstal tegen te gaan. Maar beveiligingscamera's en -poortjes ontbreken en er is soms te weinig personeel (met kennis) ingeroosterd om de veiligheid van de medewerkers te kunnen waarborgen in geval van calamiteiten.

Er is haar beloofd om haar op te leiden naar assistent-manager. Ze was hiermee begonnen, maar na ongeveer 3 maanden werd de winkel overgenomen van franchise naar company en is zij aan de kant geschoven. Er kwam tijdelijk een nieuwe assistent-manager. De taken van assistent-manager moest ze maar weer oppakken nadat zij weg was. Het loon bleef hetzelfde en is nog steeds onder het minimumloon.

Momenteel zijn wij op zoek naar onze eerste woning. Het is voor ons nadelig als ze een andere baan zoekt en geen vast contract meer heeft. De hypotheek valt dan minder hoog uit. Juridische stappen willen we (op dit moment nog) niet nemen (we weten niet wat de kansen op slagen en kosten zijn). ......

Wat een slecht bedrijf als dit allemaal klopt.

Dit krijg je ook niet zomaar opgelost, omdat het voor een groot gedeelte company policy is.
De belangrijkste vraag is hoeveel pijn je wilt lijden om alles aan te pakken. Als je dat niet wil kun je gewoon beter accepteren hoe het is. Als je de pijn wel wilt lijden, heb je een lange adem nodig (lees jaren) om te krijgen waar je recht op hebt.

Enige wat mij zorgen baart is , of Rituals door je uitgebreide en gedetailleerde omschrijving die je hier op een openbaar forum hebt gepost, kan achterhalen wie je bent, en je alsnog probeert eruit te werken als een lastige werknemer ( Lees verstoorde werkrelatie)

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Werkgever zet ongevraagd overuren in

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het “verwenimperium” behalve voor het personeel.

https://mtsprout.nl/leiderschap/raymond ... ar-rituals

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Werkgever zet ongevraagd overuren in

Ongelezen bericht door Jablan »

-DJ- schreef:
10 mar 2024 16:57
Daarom wil ik vragen of er mensen bekend zijn met één van deze punten en of ze tips hebben om dit ergens aan te kaarten of de positie te verbeteren.
Ik mis in je verhaal onder welke CAO Rituals valt.
Franchise of eigen filiaal maakt niet uit, Rituals is te groot om niet onder een CAO te vallen.

In jouw plaats zou ik links en rechts om Rituals heen wat actie ondernemen. Lid worden van een vakbond is een eerste.
Verder is de urenadministratie zo te zien een puinhoop (slechte, goedkope software ingekocht). Vraag een uitdraai van heel 2023, zodat je concreet bewijs hebt voor het negeren van de afspraken. Geen samenvatting per periode, maar werkelijk van elke kalenderdag. Daarna kun je verder met de volgende stap.

Voor je hypotheek is het alleen van belang dat je op het moment van afsluiten je inkomen kunt bewijzen. Krijg je een hypotheek rond, dan daarna oriënteren op ander werk.
Laatst gewijzigd door Jablan op 11 mar 2024 12:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Werkgever zet ongevraagd overuren in

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het is al gezegd: Uw vriendin kan maar beter lid worden van een vakbond, én ze kan beter op zoek gaan naar een betere werkgever.

e.w.m.lagerweij
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 mei 2009 12:23

Re: Werkgever zet ongevraagd overuren in

Ongelezen bericht door e.w.m.lagerweij »

Het is simpel. deze werkgever rekent naar zichzelf toe en dat hoef je niet te accepteren. Maar wat doe je dan, (schriftelijk) bezwaar maken, eventueel arbeidsjurist (juridisch loket) inschakelen. Als arbeidsverhoudingen daarna verstoord zijn moet je wel bereid zijn te vertrekken.
Ligt natuurlijk wel aan je financiële situatie, maar toen mijn werkgever mij niet het beloofde vaste contract aanbood omdat hij opeens nog kritiek had op mijn functioneren die hij niet kon onderbouwen, was ik zo boos dat ik gezegd heb dat ik niet wilde werken bij een bedrijf dat zijn beloften niet nakomt, dan maar bezuinigen. Kreeg per omgaand vaste contract. Heb daar verder nog een aantal jaren gewerkt nu zonder problemen.

Een Wiskunde Student
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Werkgever zet ongevraagd overuren in

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

Jablan schreef:
11 mar 2024 12:12
Voor je hypotheek is het alleen van belang dat je op het moment van afsluiten je inkomen kunt bewijzen. Krijg je een hypotheek rond, dan daarna oriënteren op ander werk.
Het is ook van belang dat je de hypotheek kan blijven betalen.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Werkgever zet ongevraagd overuren in

Ongelezen bericht door BL2 »

Erthanax schreef:
11 mar 2024 12:12
Het is al gezegd: Uw vriendin kan maar beter lid worden van een vakbond, én ze kan beter op zoek gaan naar een betere werkgever.
Alleen dat laatste is de juiste beslissing, vechten tegen zo'n situatie is onbegonnen werk in je eentje, zelfs met wat hulp van een vakbond.
Veel bedrijven schreeuwen om personeel, dus een overstap is even de opzegtermijn doorlopen en wegwezen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Werkgever zet ongevraagd overuren in

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nevyn schreef:
11 mar 2024 10:56
Kijk en voor dit soort problemen zijn er vakbonden
Mijn ervaring is dat dit soort problemen sneller opgelost worden als je zelf de mond open durft te trekken en als men niet toegeeft aangeven de stap naar een advocaat te overwegen.

Ik herinner me nog de vulploeg bij de Appie waar ineens overwerk niet meer werd meegeteld (laat staan dat gevraagd werd of ik langer kon werken). Dat was binnen een dag geregeld.

Een Wiskunde Student
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Werkgever zet ongevraagd overuren in

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

Nijogeth schreef:
11 mar 2024 15:41
Nevyn schreef:
11 mar 2024 10:56
Kijk en voor dit soort problemen zijn er vakbonden
Mijn ervaring is dat dit soort problemen sneller opgelost worden als je zelf de mond open durft te trekken en als men niet toegeeft aangeven de stap naar een advocaat te overwegen.

Ik herinner me nog de vulploeg bij de Appie waar ineens overwerk niet meer werd meegeteld (laat staan dat gevraagd werd of ik langer kon werken). Dat was binnen een dag geregeld.
ik denk dat dit een zeer naïef standpunt is.

Lees nog een keer waar het hier allemaal overgaat. Dat is niet zomaar opgelost

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Werkgever zet ongevraagd overuren in

Ongelezen bericht door rwolters »

De enige oplossing is gewoon ontslag nemen. Je kunt allerlei procedures starten om je gelijk te halen maar de relatie is dan toch naar de kl****.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Werkgever zet ongevraagd overuren in

Ongelezen bericht door k2p »

-DJ- schreef:
10 mar 2024 16:57
Het loon bleef hetzelfde en is nog steeds onder het minimumloon.
Kun je dit toelichten?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Werkgever zet ongevraagd overuren in

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Een Wiskunde Student schreef:
11 mar 2024 16:16
Lees nog een keer waar het hier allemaal overgaat. Dat is niet zomaar opgelost
Ik lees vooral dat iemand alles maar goed vindt en niet voor zichzelf op staat. Uit angst een baan te verliezen. De makkelijkste oplossing in zo'n situatie is assertief zijn. Misschien heeft een werkgever niet eens door dat je er zo over denkt en willen ze best wel meedenken. Al het andere kan vele malen langer duren. Stap 1 is in mijn ogen altijd zelf stappen zetten. Werken die niet, kan de volgende alsnog.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Werkgever zet ongevraagd overuren in

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Tja, retail.
De simpelste en beste oplossing, zoek gewoon een andere baan, een baan die beter betaald en betere voorwaarden heeft.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Werkgever zet ongevraagd overuren in

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Er wordt hier en daar toch wat voorbarig gereageerd.

Belangrijk is om te weten welke CAO van toepassing is en wat er eventueel in het bedrijfsreglement staat over tijd-voor-tijd uren en overuren.
Er zijn diverse branches waar men telt met een gemiddeld aantal uren per week, gerekend over een kwartaal, halfjaar of soms zelfs een heel jaar. Waarbij het dan vanzelfsprekend is dat je tijdens het 'hoogseizoen' van het bedrijf of de branche bijna altijd meer uren werkt dan je contractuele uren en vervolgens in het 'laagseizoen' juist vaak minder uren werkt dan op het contract staat.

In het 'hoogseizoen' bouw je dan behoorlijk wat overuren op, in het 'laagseizoen' gaan de uren die je minder werkt dan wat volgens het contract zou moeten weer van je overuren af.
Dat is helemaal niet zo'n gek verschijnsel en zeker ook niet verboden.

Wel moet de werkgever altijd de uren uitbetalen (in geld of in tijd-voor-tijd saldo) waarop de werknemer in opdracht van de werkgever/leidinggevende op het werk aanwezig moet zijn. Als de werkgever wil dat je 15 minuten voor openingstijd aanwezig bent, dan begint je werktijd dus ook 15 minuten voor openingstijd. En als je na sluitingstijd verplicht nog moet helpen met opruimen, kassa's tellen, afsluiten etcetera, dan geldt ook die tijd als werktijd.
Het is zéér aan te raden om vanaf heden al die extra werktijd nauwkeurig te registreren om dan als je toch al ander werk hebt gevonden de uitbetaling van al die kwartiertjes te claimen bij de werkgever, met daarbij hulp van de vakbond of rechtsbijstandverzekering.

Plaats reactie