Werktijden: zijn deze tijden wettelijk toegestaan?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Chalina212
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2023 15:50

Werktijden: zijn deze tijden wettelijk toegestaan?

Ongelezen bericht door Chalina212 »

Beste allemaal,

Misschien kan ik wat meer info van jullie ontvangen m.b.t.
Werktijden en rust.

Deze week sta ik namelijk in de ochtenddienst van 05.00 tot 08.00 of 05.00 tot 13.00 uur. Op vrijdag heb ik een dienst van 15.00 uur tot 00.00 uur en dan moet ik de volgende ochtend van 10.30 uur tot 19.00.. is dit wettelijk toegestaan. Ik val onder het cao van de luchtvaart plus de particuliere beveiliging. Ik kom er namelijk niet uit met me eigen planning, want die ziet namelijk het probleem niet.


Met vriendelijke groet,

Chalina.

Bedankt alvast voor de antwoorden!

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Werktijden: zijn deze tijden wettelijk toegestaan?

Ongelezen bericht door kuklos »

Op Internet vond ik dit:
Wettelijk recht op rust
Voor de rust na uw werktijd gelden de volgende regels:

Na een werkdag mag u minimaal 11 aaneengesloten uren niet werken.
De rustperiode van 11 uur mag eens in de 7 dagen ingekort worden tot minimaal 8 uur. Maar dit mag alleen als het nodig is voor het werk.
Om 00.00 uur stoppen en om 10.30 uur weer beginnen zou dus mogen, mits het maximaal eens in de zeven dagen gebeurt.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Werktijden: zijn deze tijden wettelijk toegestaan?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voor zulk soort vragen is het heel nuttig lid te zijn van een bond. Die kunnen u precies uw rechten en plichten vertellen.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Werktijden: zijn deze tijden wettelijk toegestaan?

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Ik zou verwachten dat een planner wel op de hoogte is van wat wel en niet mag mbt werktijden.
Er zijn ook roosterprogramma's die automatisch een waarschuwing geven als een dienst in conflict is met de CAO.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Werktijden: zijn deze tijden wettelijk toegestaan?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

kuklos schreef:
02 apr 2023 21:11
Op Internet vond ik dit:
Wettelijk recht op rust
Voor de rust na uw werktijd gelden de volgende regels:

Na een werkdag mag u minimaal 11 aaneengesloten uren niet werken.
De rustperiode van 11 uur mag eens in de 7 dagen ingekort worden tot minimaal 8 uur. Maar dit mag alleen als het nodig is voor het werk.
Om 00.00 uur stoppen en om 10.30 uur weer beginnen zou dus mogen, mits het maximaal eens in de zeven dagen gebeurt.
Van 00.0 tot 10.30 is dus geen 11 uur wat er minimaal tussen moet zitten. Het is maar 10,5 uur en zodoende niet toegestaan.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Werktijden: zijn deze tijden wettelijk toegestaan?

Ongelezen bericht door kuklos »

Justmeagain schreef:
02 apr 2023 23:54
kuklos schreef:
02 apr 2023 21:11
Op Internet vond ik dit:
Wettelijk recht op rust
Voor de rust na uw werktijd gelden de volgende regels:

Na een werkdag mag u minimaal 11 aaneengesloten uren niet werken.
De rustperiode van 11 uur mag eens in de 7 dagen ingekort worden tot minimaal 8 uur. Maar dit mag alleen als het nodig is voor het werk.
Om 00.00 uur stoppen en om 10.30 uur weer beginnen zou dus mogen, mits het maximaal eens in de zeven dagen gebeurt.
Van 00.0 tot 10.30 is dus geen 11 uur wat er minimaal tussen moet zitten. Het is maar 10,5 uur en zodoende niet toegestaan.
Je negeert dit stuk:
kuklos schreef:
02 apr 2023 21:11
De rustperiode van 11 uur mag eens in de 7 dagen ingekort worden tot minimaal 8 uur.
Minimaal 8 uur mag, eens in de 7 dagen.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Werktijden: zijn deze tijden wettelijk toegestaan?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Chalina212 schreef:
01 apr 2023 18:46
Beste allemaal,

Misschien kan ik wat meer info van jullie ontvangen m.b.t.
Werktijden en rust.

Ik val onder het cao van de luchtvaart plus de particuliere beveiliging.


Voor zover ik weet kan een werknemer bij 1 werkgever onder 1 CAO vallen. In uw arbeidsovereenkomst staat welke CAO van toepassing is.

In CAO Particuliere Beveiliging staat;
Je moet elke dag minimaal 11 uur achter elkaar rust hebben in een periode van 24 uur. Deze rusttijd mag niet ingekort worden. Dit wijkt af van wat er in de Arbeidstijdenwet staat
www.fnv.nl/cao-sector/beveiliging/cao-p ... eveiliging, artikel 27 pagina 25.

Indien deze CAO van toepassing is dan mag u zaterdag om 11.00 beginnen, of moet u vrijdag eerder naar huis toe.

Er zijn 12 verschillende Cao's voor de luchtvaart. Op www.fnv.nl/cao-sector/vervoer/luchtvaart/cao-overzicht staan de CAO vermeld. In elk CAO kunnen andere afspraken vermeld staan. Nogmaals, in uw arbeidsovereenkomst staat welke CAO voor u van toepassing is.

Indien in de CAO staat dat u te weinig rusttijd hebt dan kunt u voor het laatste keer naar de planning gaan en verwijzen naar de CAO artikel. Indien de planner niet op wilt lossen dan kunt u contact opnemen met uw directe leidinggevende, en hierna naar uw rechtsbijstandverzekering of de vakbond gaan.

Indien er niks in de CAO staat dan geldt de regels welke op www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werkti ... rusttijden staat. Ik kan niet beoordelen of bij uw werkgever toegestaan is om kortere rusttijden te geven.


Indien u nog vragen hebt, neem dan contact op met uw rechtsbijstandverzekering of met de vakbond.

Plaats reactie