WW en studiefinanciering

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
BartN19
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2022 22:09

WW en studiefinanciering

Ongelezen bericht door BartN19 »

Hey allemaal,

Zijn er mensen ervaren met de combinatie van studiefinanciering en een WW-uitkering? Of iemand die hier genoeg van weet? Na navraag bij het UWV en diverse fora kom ik niet tot een klip-en-klaar antwoord. Dit verschilt namelijk per forum of medewerker van het UWV. De één zegt sowieso geen recht, de ander wel.

Ansich voldoe ik aan alle eisen voor het aanvragen van een WW-uitkering en heeft mijn werkgever het dienstverband met een vaststellingsovereenkomst beëindigd per 1 november a.s. na een dienstverband van ruim drie jaar.

Echter ontvang ik ook studiefinanciering. Na wat navraag bij het UWV kunnen zij ondanks dat ik een voltijdstudie doe, mij wel als beschikbaar voor werk zien, iets wat zij normaliter snel als onbeschikbaar zien wanneer je voltijd studeert. Ik werkte immers al die tijd ook 24-32u per week naast het studeren.

Mijn vragen:

- Wie heeft (en hoe was die) ervaring van deze combinatie? Hoe ging het UWV hier mee om?

- Is de studielening van invloed op de hoogte van de WW? Zowel het UWV als internet biedt mij geen eenduidig antwoord.

Bedankt alvast!

Note: op de huidige overspannen arbeidsmarkt hoef ik mij uiteraard geen zorgen te maken om een baan te vinden, maar de wijze waarop ik het heb geregeld met mijn vorige werkgever is wel uniek voor een ‘bijbaan’ in combinatie met studeren. Gevalletje zekerheid voor het onzekere.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: WW en studiefinanciering

Ongelezen bericht door Lowieze »

Volgens mij kun je geen WW krijgen als je al studiefinanciering ontvangt. Dit was zo in het verleden, ik weet niet zeker of dit nog zo is.
Misschien eens informeren bij DUO?

Bemoei-Al
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 nov 2015 18:03

Re: WW en studiefinanciering

Ongelezen bericht door Bemoei-Al »

Lijkt mij dat je wel recht hebt op WW, als je beschikbaar bent voor werk. Studiefinanciering is geen gift maar een lening en je hebt voor de WW verzekering op je loon bij de werkgever betaald.


https://universonline.nl/nieuws/2015/05 ... studenten/

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: WW en studiefinanciering

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Bemoei-Al schreef:
26 okt 2022 15:39
Lijkt mij dat je wel recht hebt op WW, als je beschikbaar bent voor werk. Studiefinanciering is geen gift maar een lening en je hebt voor de WW verzekering op je loon bij de werkgever betaald.


https://universonline.nl/nieuws/2015/05 ... studenten/
Als je recht hebt op studiefinanciering, dan volgt dat uit het feit dat je staat ingeschreven voor een voltijds opleiding.

Als je een voltijds opleiding volgt, ben je formeel gezien al 'voltijd' bezet met de activiteiten die horen bij die opleiding zoals het volgen van lessen/colleges, lopen van stage, maken van opdrachten en projecten of zelfstudie vanuit de boeken. En dan ben je op papier dus niet beschikbaar voor werk.
Eén van de criteria om een WW uitkering te ontvangen, is dat je wél direct beschikbaar bent voor werk.

Met het volgen van een voltijd studie waarvoor studiefinanciering mogelijk is heb je géén recht op WW. Óók niet wanneer je enige tijd naast de studie een (bij)baan hebt gehad van één of twee dagen per week.

Hetzelfde geldt wanneer je een voltijd baan voor 36 of 38 uur en daarnaast voor 'erbij' nog een extra baantje van een paar uur per week. Valt dat extra baantje weg, dan heb je geen recht op WW, omdat je nog beschikt over een voltijds bezetting.

Plaats reactie