LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lady1234 schreef:Maar geen een koper accepteert toch een gebruikte koffiezetter of printer tegen de nieuwprijs?
Ik zie het probleem niet. De koper wil kunnen printen, daarom koopt hij een printer. Die printer is niet opeens versleten als er enkele of voor mijn part vijftig printjes mee zijn gemaakt. Een koper die dat echt niet wil kan in de fysieke winkel terecht.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:Ttlocke, Je beschrijft een situatie waarbij de verkoper standaard de wet overtreed behalve bij mensen die volhouden. Ik vindt het gedurft om dat te omschrijven als netjes.
In vind het prima. Het is het dagelijks leven.
Geen bedrijf of consument maakt een studie van de letter van de wet en prioriteert die zonder meer boven alle andere aspecten van deelnemen aan het dagelijks leven. Gelukkig maar.
Dat leidt slechts tot faillissementen en overspannenheid.
Echte problemen worden samen op een andere manier opgelost.
Voor hen die het belangrijker vinden dan al het andere, rest de gang naar de rechter.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

De meeste consumenten gaan hier natuurlijk niet tegen in, maar 123inkt.nl is groot genoeg om hierop door de ACM aangesproken te worden. Dit is eerder gebeurt bij onder meer:
https://www.acm.nl/nl/publicaties/publi ... -ongegrond
https://www.acm.nl/sites/default/files/ ... foppen.pdf

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:De meeste consumenten gaan hier natuurlijk niet tegen in, maar 123inkt.nl is groot genoeg om hierop door de ACM aangesproken te worden. Dit is eerder gebeurt bij onder meer:
https://www.acm.nl/nl/publicaties/publi ... -ongegrond
https://www.acm.nl/sites/default/files/ ... foppen.pdf
123inkt.nl zal die afweging ook maken en zal er beslist niet van wakker liggen dat de ACM wel eens een bedrijf op de vingers tikt (want dat is uw punt toch?). Er moet nog heel wat gebeuren voordat het zo ver is. Tegen die tijd ziet 123inkt.nl wel verder. Gelijk hebben ze.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

alfatrion schreef:
Lady1234 schreef:Maar geen een koper accepteert toch een gebruikte koffiezetter of printer tegen de nieuwprijs?
Ik zie het probleem niet. De koper wil kunnen printen, daarom koopt hij een printer. Die printer is niet opeens versleten als er enkele of voor mijn part vijftig printjes mee zijn gemaakt. Een koper die dat echt niet wil kan in de fysieke winkel terecht.
En nu even voor alle volledigheid: u bestelt online een nieuwe printer bij 123inkt en krijgt een printer opgestuurd waarvan alle zegels verbroken zijn en, ondanks het feit dat de printer is schoongemaakt, te zien is dat er al enkele (of zoals u zelf zegt, voor uw part 50) printjes mee zijn gemaakt. U gaat mij toch niet wijsmaken dat u daarmee voetstoots akkoord gaat en de volle prijs betaald?
Oh, wacht even, u natuurlijk wel, want die printer is niet opeens versleten....

v.d.Heyden

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door tttlocke »

v.d.Heyden schreef:
alfatrion schreef:
Lady1234 schreef:Maar geen een koper accepteert toch een gebruikte koffiezetter of printer tegen de nieuwprijs?
Ik zie het probleem niet. De koper wil kunnen printen, daarom koopt hij een printer. Die printer is niet opeens versleten als er enkele of voor mijn part vijftig printjes mee zijn gemaakt. Een koper die dat echt niet wil kan in de fysieke winkel terecht.
En nu even voor alle volledigheid: u bestelt online een nieuwe printer bij 123inkt en krijgt een printer opgestuurd waarvan alle zegels verbroken zijn en, ondanks het feit dat de printer is schoongemaakt, te zien is dat er al enkele (of zoals u zelf zegt, voor uw part 50) printjes mee zijn gemaakt. U gaat mij toch niet wijsmaken dat u daarmee voetstoots akkoord gaat en de volle prijs betaald?
Oh, wacht even, u natuurlijk wel, want die printer is niet opeens versleten....

v.d.Heyden
Nee, nee. Ook dan geldt het herroepingsrecht natuurlijk (ik zal Alfatrion even voor zijn). Bovendien zal best met de wet in de hand uitgelegd kunnen worden dat in het eerste geval de waardevermindering nihil is, terwijl in het tweede geval exact dezelfde printer in exact dezelfde staat als 'non-conform', dient te worden beschouwd.

Hoe kun je het dan bekritiseren dat bedrijven zich in eerste instantie niet aan de letter van de wet lijken te houden, maar de grenzen opzoeken?
Laatst gewijzigd door tttlocke op 17 jun 2018 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De controle en reinigen van retour goederen kost ook tijd en geld en bepaalde dingen als deze sluiten ze uit.
Alleen als je een onleesbare print kreeg met strepen dus waardeloze print mag je deze retour sturen!

Als er een normale te verwachten print gezien de prijs uit kwam.... jammer!
De HP van Kruidvat was ook met €39,95 zeer voordelig maar de 304 potjes van HP waren net Parfum Flesjes, zowel inhoud als prijs!
Niet gehaald en de XL is grotere maar bepaald goedkope printer met Gouden kopjes.....

Verder heeft de Topic starter geen merk en type gemeld dus kunnen we er niets aan doen of mee adviseren!

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

ttlocke schreef:(want dat is uw punt toch?).
Mijn punt is dat dit de zorg is van de ACM en niet van ons.
v.d.Heyden schreef:U gaat mij toch niet wijsmaken dat u daarmee voetstoots akkoord gaat en de volle prijs betaald?
Het verbreken van die verzegeling is het gevolg van het testen en kan om die reden niet in rekening worden gebracht. Ik denk niet dat de koper een zaak heeft, maar om economische en marketing redenen zou 123inkt.nl natuurlijk altijd kunnen besluiten om een kleine korting te bieden. Coolblue doet dat zo.
stofzuigertje schreef:De controle en reinigen van retour goederen kost ook tijd en geld en bepaalde dingen als deze sluiten ze uit.
De uitzonderingsgronden in de wet zijn niet uit te breiden.
En hij is leuk ;)

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

tttlocke schreef:
alfatrion schreef:
Lady1234 schreef:Maar geen een koper accepteert toch een gebruikte koffiezetter of printer tegen de nieuwprijs?
Ik zie het probleem niet. De koper wil kunnen printen, daarom koopt hij een printer. Die printer is niet opeens versleten als er enkele of voor mijn part vijftig printjes mee zijn gemaakt. Een koper die dat echt niet wil kan in de fysieke winkel terecht.

Nee, nee. Ook dan geldt het herroepingsrecht natuurlijk (ik zal Alfatrion even voor zijn). Bovendien zal best met de wet in de hand uitgelegd kunnen worden dat in het eerste geval de waardevermindering nihil is, terwijl in het tweede geval exact dezelfde printer in exact dezelfde staat als 'non-conform', dient te worden beschouwd.
In dit hypothetische geval accepteert Alfatrion de printer zonder commentaar en maakt geen gebruik van zijn herroepingsrecht, ander sta je met bovenvermelde vetgedrukte toch met twee maten te meten.... Dus waar gaat de discussie nou helemaal over?

v.d.Heyden

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door tttlocke »

snuffel1 schreef:Bij een online aankoop dien je voor de koop akkoord te gaan met de verkoopvoorwaarden zoals die op de website vermeld staan. Als de koper het met de verkoopvoorwaarden niet eens is dan had de koper de aanschaf niet hoeven doen. Achteraf de verkoopvoorwaarden lezen en erachter komen dat de koop niet ongedaan gemaakt kan worden maakt niet dat de verkoopvoorwaarden niet van toepassing zijn en er toch recht op herroeping zou zijn, daar komt nog bij dat in dit geval de printer geen defecten vertoond maar Ts niet tevreden is over de afdrukkwaliteit van de printer en dat is puur persoonlijk.
..tenzij de verkoopvoorwaarden in strijd zijn met de wet.

stofzuigertje

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ik bij het Kruidvat de aanbieding van HP koop voor maar €39,95 en ik weet dat een cartridge bij 123 ook in kleur en black €20,- kosten.....
en ik zie niet of deze cartridge een printkop ingebouwd heeft of dat die in de printer zit.

Maar als de topic starter niet meer reageerde en geen Merk & Type wil noemen is het een loterij voor de voorwaarden.
Kan er inkt opdrogen en de printer waardeloos worden of niet!

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door tttlocke »

v.d.Heyden schreef:...
In dit hypothetische geval accepteert Alfatrion de printer zonder commentaar en maakt geen gebruik van zijn herroepingsrecht, ander sta je met bovenvermelde vetgedrukte toch met twee maten te meten.... Dus waar gaat de discussie nou helemaal over?
v.d.Heyden
Voor hen die denken dat het juridisch domein alles bepaalt, is zo iets triviaals uit het morele domein als 'meten met twee maten' van geen belang. Alleen de letter van de wet telt.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door Student90 »

Lady1234 schreef:Maar geen een koper accepteert toch een gebruikte koffiezetter of printer tegen de nieuwprijs? Het is toch geen kledingstuk wat je even aanpast en als het niet past of je niet aanstaat, weer terugstuurt?
Apart he, dat men het wel accepteert dat een ander mogelijk de bestelde T-shirt (o.i.d.) op zijn blote huid heeft gehad en jij de volgende bent, en bij retour weer iemand na jou (etc.), maar niet dat er mogelijk een papiertje door de printer in geweest.

Retourtjes zijn ingecalculeerd in de prijzen en horen bij het (online) ondernemersrisico; er zijn diverse manieren om retourtjes op te vangen. O.a. afspraken met de leverancier (retourtjes worden opnieuw ingepakt en geseales als nieuw - veel toegepast bij elektronische waar), retourtjes gaan mee in de uitverkoop, retourtjes worden met "luxe" voorwaarden verkocht (denk aan een langere garantieperiode), etc.

De kans dat de koper merkt dat het om een geretourneerde printer of koffiezetter gaat is erg klein.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
ttlocke schreef:(want dat is uw punt toch?).
Mijn punt is dat dit de zorg is van de ACM en niet van ons.
Ok. Ik was, een beetje wanhopig (ik geeft het toe), op zoek naar een punt in die bewuste post, maar kon 'm niet vinden.

Speedy123
Berichten: 1162
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door Speedy123 »

alfatrion schreef:
Daidalos schreef:Wat kan ik nog doen?
Als u de koop wilt herroepen, dan kunt u een brief of e-mail sturen. U heeft vanaf dat moment veertien dagen de tijd om de printer terug te sturen. U bent hierin dus niet afhankelijk van 123inkt.nl wel en niet wilt doen. Als 123inkt.nl het aankoopbedrag niet wilt vergoeden, dan kunt u naar de kantonrechter. Als u te laat bent met het terugzenden, dan is de overeenkomst nog steeds ontbonden.

U kunt de koop ontbinden zowel in het geval dat u een product heeft gebruikt of getest (art. 6:230o BW). Onder testen valt iedere behandeling van de zaak die noodzakelijk is om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen. Als u verder gaat en het product daardoor in waarde verminderd, dan heeft de verkoper recht op een compensatie, anders niet (art. 6:230s BW).
U zult er rekening mee moetne houden dat een printer bijhoudt hoeveel pagina's er reeds geprint zijn. Een voorbeeld printje om de kwaliteit te beoordelen is iets anders dan honderden pagina's printen. Het is duidelijk dat 123inkt.nl een gebruikte printer nimmer meer kan verkopen als zijnde nieuw dus zult u hoogstwaarschijnlijk na het terugzenden van de printer naaar de rechter moeten om uw gelijk te halen. Heeft u reeds veel geprint, dan kan dat tot waardedaling van de printer hebben geleid. Ook zult u rekening moeten houden met het aankoopbedrag, veel rechtsbijstandverzekering hanteren een minimum schade bedrag dat vaak rond de 175 euro ligt.

Als de printer niet al te duur is geweest, dan zou ik u aanraden om uw verlies te nemen en de printer op marktplkaats zetten. De meeste printers zijn tegenwoordig spotgoedkoop, omdat het geld met de navullingen wordt verdiend.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hoeveel printjes kun je met een print maken gedurende zijn leven?

Speedy123
Berichten: 1162
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door Speedy123 »

alfatrion schreef:Hoeveel printjes kun je met een print maken gedurende zijn leven?
De meeste consumenten printers gaan bijna oneindig mee omdat de onderdelen vervangbaar zijn en vaak onderdeel zijn van het bijvullen van de inkt (inktjet printers vervangen vaak de hele printkop wanneer je er een nieuwe cartridge in doet, bij laserprinters zitten er ook veel onderdelen in de toner die je bij het vervangen dus vernieuwd. Alleen de drum moet je na heel veel printen nog weleens zelf vervangen echter bij consumenten komt dit niet vaak voor).

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

De waardevermindering van een printer waar honderd printjes mee zijn geprint schat ik in op nihil. Bij de kantonrechter kun je terecht zonder advocaat. Je stelt dat je de koop binnen de termijn hebt herroepen en dat je recht hebt op het aankoopbedrag plus de wettelijke rente. De verkoper wordt zeer waarscheinlijk veroordeeld en moet dan ook de proceskosten betalen. Dat is een duur grapje voor een printer waar niets mis mee is.

Lowieze
Berichten: 6598
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door Lowieze »

alfatrion schreef:De waardevermindering van een printer waar honderd printjes mee zijn geprint schat ik in op nihil. Bij de kantonrechter kun je terecht zonder advocaat. Je stelt dat je de koop binnen de termijn hebt herroepen en dat je recht hebt op het aankoopbedrag plus de wettelijke rente. De verkoper wordt zeer waarscheinlijk veroordeeld en moet dan ook de proceskosten betalen. Dat is een duur grapje voor een printer waar niets mis mee is.
Dat "zeer waarschijnlijk" zou voor mij al een reden zijn om hiervoor niet naar de kantonrechter te stappen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:De waardevermindering van een printer waar honderd printjes mee zijn geprint schat ik in op nihil. Bij de kantonrechter kun je terecht zonder advocaat. Je stelt dat je de koop binnen de termijn hebt herroepen en dat je recht hebt op het aankoopbedrag plus de wettelijke rente. De verkoper wordt zeer waarscheinlijk veroordeeld en moet dan ook de proceskosten betalen. Dat is een duur grapje voor een printer waar niets mis mee is.
Allemaal speculatie.
Dat u de waardevermindering op nihil schat, is zeker zonder deugdelijke motivering, van geen belang.
Zelfs als we aannemen dat de printer nog 'zo goed als nieuw' is en als nieuw werkt (wat niet onwaarschijnlijk is na die 100 printjes), dan nog zal er waardevermindering zijn. Simpelweg omdat de printer niet nieuw meer is.

Hoe groot schat u de waardevermindering van een nieuwe auto, die na aankoop, 20 meter de showroom uitgereden is?

Gesloten