LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coolblue neemt oude apparaten niet altijd mee

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
peter.woninck
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jul 2017 12:43
Contacteer:

Coolblue neemt oude apparaten niet altijd mee

Ongelezen bericht door peter.woninck »

Oppassen het bestellen van kleinere apparaten bij Cool Blue. In tegenstelling tot hun belofte in de commercial nemen ze oude apparaten niet altijd mee. Ik bestelde een tafelmodel koelkast. De geleverde koelkast is prima maar men weigerde de oude koelkast mee te nemen en verwijst doodleuk naar de gemeente of geeft aan dat je hem kan komen inleveren in de winkel. Het dametje van post.nl dat aan de deur kwam was niet in staat zelfstandig het pakket over de drempel van de voordeur te bezorgen Ik heb hier al over gebeld met de klantenservice maar zonder oplossing. Ik heb eens even gekeken naar de voorwaarden zoals de wet die stelt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -inleveren


Het heeft mij nu een hoop tijd gekost om de afvoer van het oude apparaat te regelen en ergernis opgeleverd.
Laatst gewijzigd door Radar op 12 jul 2017 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

NeoDutchio
Berichten: 12325
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Coolblue neemt oude apparaten niet altijd mee

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het ligt er helemaal aan wat voor koelkast u mee terug wilde geven. U koopt een klein model, maar als u dan bv een groot model terug wilt geven gaat dat niet. Een soortgelijk apparaat zijn ze altijd verplicht mee te nemen.
En het dametje dat niet in staat was om het pakket over de drempen heen te bezorgen? U bedoelt dat de nieuwe koelkast niet binnen werd gezet? Dat klopt, er wordt bezorgd tot aan de deur. Tenzij u extra betaald, dan wordt die naar binnen gereden.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Coolblue neemt oude apparaten niet altijd mee

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Lees deze Coolblue-site door en aansluitend kunt u meteen met een medewerker over verschillen chatten!

https://www.coolblue.nl/klantenservice/ ... atuur.html

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coolblue neemt oude apparaten niet altijd mee

Ongelezen bericht door sjohie »

peter.woninck schreef:Oppassen het bestellen van kleinere apparaten bij Cool Blue. In tegenstelling tot hun belofte in de commercial nemen ze oude apparaten niet altijd mee. Ik bestelde een tafelmodel koelkast. De geleverde koelkast is prima maar men weigerde de oude koelkast mee te nemen en verwijst doodleuk naar de gemeente of geeft aan dat je hem kan komen inleveren in de winkel. Het dametje van post.nl dat aan de deur kwam was niet in staat zelfstandig het pakket over de drempel van de voordeur te bezorgen Ik heb hier al over gebeld met de klantenservice maar zonder oplossing. Ik heb eens even gekeken naar de voorwaarden zoals de wet die stelt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -inleveren


Het heeft mij nu een hoop tijd gekost om de afvoer van het oude apparaat te regelen en ergernis opgeleverd.
als ik een tafelmodel koelkast bij ze aanklik om toe te voegen aan mijn winkelmandje, komt een popup in het scherm die het volgende zegt;

Bezorgvoorwaarden
Let op: deze koelkast wordt niet door onze eigen bezorgservice geleverd, maar door één van onze bezorgpartners. Dit houdt het volgende in:
Wel
Gratis bezorging tot over de drempel van je woning.
Geen lift? Dan bezorgen we t/m de 4e verdieping.
Niet
De koelkast wordt niet aangesloten.
Jouw oude koelkast wordt niet mee retour genomen.


Dus dat wordt je van te voren medegedeeld, ruim voordat je besteld of afgerekend?

peter.woninck
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jul 2017 12:43
Contacteer:

Re: Coolblue neemt oude apparaten niet altijd mee

Ongelezen bericht door peter.woninck »

Men stellen dat Jouw oude koelkast wordt niet mee retour genomen maar dat mag wettelijk helemaal niet. Dit zegt de wetgever er over.

Oud apparaat inleveren bij aankoop nieuw apparaat
U kunt oude huishoudelijke apparaten inleveren bij de winkel waar u een nieuw, soortgelijk apparaat koopt. Dit is de oud-voor-nieuwregeling. De winkel is verplicht elk soortgelijk apparaat in te nemen. Het maakt dus niet uit om welk merk het gaat, of hoe groot het product is. Het oude apparaat hoeft niet meer te werken.

Winkels mogen geen geld vragen voor deze service. De oud-voor-nieuw-regel geldt alleen voor apparatuur van particulieren, niet van bedrijven.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coolblue neemt oude apparaten niet altijd mee

Ongelezen bericht door sjohie »

peter.woninck schreef:Men stellen dat Jouw oude koelkast wordt niet mee retour genomen maar dat mag wettelijk helemaal niet. Dit zegt de wetgever er over.

Oud apparaat inleveren bij aankoop nieuw apparaat
U kunt oude huishoudelijke apparaten inleveren bij de winkel waar u een nieuw, soortgelijk apparaat koopt. Dit is de oud-voor-nieuwregeling. De winkel is verplicht elk soortgelijk apparaat in te nemen. Het maakt dus niet uit om welk merk het gaat, of hoe groot het product is. Het oude apparaat hoeft niet meer te werken.

Winkels mogen geen geld vragen voor deze service. De oud-voor-nieuw-regel geldt alleen voor apparatuur van particulieren, niet van bedrijven.
Ze moeten het misschien wel accepteren als je ze het oude apparaat aanbiedt, maar dat betekent niet automatisch dat ze het ook mee moeten nemen als ze de nieuwe komen brengen.

Zelf zeggen ze dit er over

Kleine apparaten mee terug laten nemen

Ook kleine elektronische apparaten, zoals tafelmodel koelkasten en vriezers, kun je natuurlijk door ons laten afvoeren. Dit werkt alleen net iets anders: je kunt deze namelijk niet meegeven aan de bezorger. Als je een apparaat milieuvriendelijk wilt laten afvoeren, kan je hem kosteloos naar ons opsturen naar:
Antwoordnummer 60350
5000 VB Tilburg
Deze service geldt voor alle apparaten die een accu, batterij(en) en/of een stekker hebben. Je kan er natuurlijk ook altijd voor kiezen om je apparaat af te geven bij een milieustraat bij jou in de buurt.


Maw ze bieden wel degelijk de mogelijkheid om het oude apparaat in te nemen, en dat kan conform je gequote tekst ook kosteloos, getuige het antwoordnummer.

peter.woninck
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jul 2017 12:43
Contacteer:

Re: Coolblue neemt oude apparaten niet altijd mee

Ongelezen bericht door peter.woninck »

Maw ze bieden wel degelijk de mogelijkheid om het oude apparaat in te nemen, en dat kan conform je gequote tekst ook kosteloos, getuige het antwoordnummer.

Deze mogelijkheid is dermate omslachtig dat hier in de praktijk voor vrijwel geen gebruik van zal worden gemaakt en dat is misschien ook wel de bedoeling van deze opzet. Je zal dan eerst je oude koelkast naar een post.nl punt moeten zien te krijgen dat gaat natuurlijk niemand doen. Maar goed de juristen weer blij want we hebben de zaak weer dichtgetimmerd.

peter.woninck
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jul 2017 12:43
Contacteer:

Re: Coolblue neemt oude apparaten niet altijd mee

Ongelezen bericht door peter.woninck »

Ik heb bedoeld mensen te attenderen op een probleem waar ze tegen aan kunnen lopen. Het is niet mijn bedoeling Cool Blue te beschadigen of zo want ik heb destijds goede ervaringen met de wasmachine gehad. Niet iedereen heeft de fysieke gesteldheid om met een oude koelkast te gaan slepen. En nu ga ik verder ook niet reageren want het heeft inmiddels genoeg energie gekost.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Coolblue neemt oude apparaten niet altijd mee

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Bedankt voor het mededelen van uw ervaringen en de waarschuwing!

peter.woninck
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jul 2017 12:43
Contacteer:

Re: Coolblue neemt oude apparaten niet altijd mee

Ongelezen bericht door peter.woninck »

Klantenservice Cool Blue meldt inmiddels : Ik heb de situatie voorgelegd aan mijn collega's van Backoffice. Ze komen zo snel mogelijk met een terugkoppeling. Ik wacht deze reactie verder af en zal deze hier publiceren.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Coolblue neemt oude apparaten niet altijd mee

Ongelezen bericht door renewouters »

peter.woninck schreef:Klantenservice Cool Blue meldt inmiddels : Ik heb de situatie voorgelegd aan mijn collega's van Backoffice. Ze komen zo snel mogelijk met een terugkoppeling. Ik wacht deze reactie verder af en zal deze hier publiceren.
Dus je gaat ze vast zwart maken op internet voordat je met hun het gesprek heb gevoerd. Zegt meer over de klant dan over de leverancier...

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Coolblue neemt oude apparaten niet altijd mee

Ongelezen bericht door thecure »

Mensen willen de prijs van een internetwinkel, maar de service van een stenen winkel.. dat gaat niet samen....

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Coolblue neemt oude apparaten niet altijd mee

Ongelezen bericht door olaf79 »

sjohie schreef:Maw ze bieden wel degelijk de mogelijkheid om het oude apparaat in te nemen, en dat kan conform je gequote tekst ook kosteloos, getuige het antwoordnummer.
Ik was net nog bij de Primera, helaas een enveloppe waar een koelkast in past hadden ze niet in de verkoop.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Coolblue neemt oude apparaten niet altijd mee

Ongelezen bericht door JvandeW »

peter.woninck schreef:Maw ze bieden wel degelijk de mogelijkheid om het oude apparaat in te nemen, en dat kan conform je gequote tekst ook kosteloos, getuige het antwoordnummer.

Deze mogelijkheid is dermate omslachtig dat hier in de praktijk voor vrijwel geen gebruik van zal worden gemaakt en dat is misschien ook wel de bedoeling van deze opzet. Je zal dan eerst je oude koelkast naar een post.nl punt moeten zien te krijgen dat gaat natuurlijk niemand doen. Maar goed de juristen weer blij want we hebben de zaak weer dichtgetimmerd.
Die wet waar jij naar linkt interpreteer je verkeerd. Die wet stelt dat je soortgelijke apparaten die je hebt gekocht, ook kunt inleveren bij de verkoper. De wet vertelt niet dat zij ook verantwoordelijk zijn voor het ophalen en afvoeren van het apparaat, dat ben jij zelf. Het is dus jouw eigen verantwoordelijkheid het oude product naar de gemeente of de verkoper van het nieuwe product te brengen.

Het is dus niet zo dat CoolBlue dan wel PostNL de algemene voorwaarden zo heeft dichtgetimmerd dat zij niet aan de wet hoeven te voldoen. Het is zo dat de wet niet is wat jij denkt dat het is.
NeoDutchio schreef:Het ligt er helemaal aan wat voor koelkast u mee terug wilde geven. U koopt een klein model, maar als u dan bv een groot model terug wilt geven gaat dat niet. Een soortgelijk apparaat zijn ze altijd verplicht mee te nemen.
In vele topics ben je er als eerste bij en weet je ook nog eens de grootste onzin te vertellen. Van bovenstaande quote klopt ook weer helemaal niets.
Laatst gewijzigd door JvandeW op 12 jul 2017 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coolblue neemt oude apparaten niet altijd mee

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het lijkt me inderdaad logisch dat er bij een verzending via een pakketdienst geen retour mogelijk is. En schijnbaar wordt dat dus direct aangegeven op de site, dus lijkt het me dat TS dit had moeten zien.

peter.woninck
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jul 2017 12:43
Contacteer:

Re: Coolblue neemt oude apparaten niet altijd mee

Ongelezen bericht door peter.woninck »

Veel regeltjes uitleggers en beroep posters zie ik wel. De kern van de zaak blijft dat een tafelmodel koelkast voor de gemiddelde consument door de gehanteerde procedure niet snel bij cool blue zal worden ingeleverd. Koelkast van zeker 30 kg naar een post nl punt slepen ? 60 km rijden naar een cool blue winkel ? Voor een klein apparaat zoals een printer is dat inleveren bij post nl punt natuurlijk een prima optie.

stofzuigertje

Re: Coolblue neemt oude apparaten niet altijd mee

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Je mag als winkel de plaatselijke inzamelaar doorgeven dat er oude zooi weg moet.

Zowel de gemeentelijke kan dit zijn als een handelaar in oude apparaten die er soms werkende van maakt, soms export Afrika.....
Dus uitbesteden mag en Cool Bleu krijgt er net zoveel binnen als ik.

In mijn winkel moest je ook vooraf aangeven als er een retour was, en die werd dan op andere tijd en datum opgehaald.
Zelf bellen kwam vaak op zelfde tijd en datum ....... want ik ga echt geen kringloop winkel beginnen met duur magazijn.

witte angora
Berichten: 30796
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coolblue neemt oude apparaten niet altijd mee

Ongelezen bericht door witte angora »

Ergens is het wel waar: ook stenen winkels proberen zoveel mogelijk te voorkomen dat ze met oude meuk van klanten opgescheept zitten. Ik ben hier in de running voor een gasfornuis. De plaatselijke elektronicaboer rekent 30 euro voor bezorgen en installeren, dan brengen ze hem zelf; wil ik die 30 euro niet betalen (omdat een gasslang aansluiten nou niet het moeilijkste is dat je kan bedenken), dan wordt het ding via Post.nl geleverd. En dan krijg je dus exact hetzelfde akkefietje als de topicstarter.

Nou scheelt het in mijn geval dat mijn kookplaat nog prima verkoopbaar is, maar evengoed zoek ik mijn heil wel bij een andere, fatsoenlijke winkel waar ze meteen zeggen dat er geen extra kosten aan het bezorgen verbonden zijn.

Tegen de topicstarter zou ik zeggen: zet je oude koelkast op marktplaats, desnoods gratis, of voor een bedragje van 15 tot 20 euro, afhankelijk van hoe oud hij is en hoe hij er uit ziet. Gegarandeerd dat je hem zo kwijt bent.

Marc1980
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 nov 2008 10:16

Re: Coolblue neemt oude apparaten niet altijd mee

Ongelezen bericht door Marc1980 »

Ik heb toevallig twee maanden geleden een tafelmodel koelkast besteld bij Coolblue. Ik heb mijn bestelling nog even opgezocht en er staat duidelijk bij dat het nieuwe apparaat aangesloten wordt en dat het oude apparaat meegenomen wordt. Nu werd mijn bestelling bezorgd door Dynalogic. Het aansluiten van het nieuwe apparaat heeft de bezorger niet gedaan. Dat vond ik ook geen probleem, zo moeilijk is een stekker insteken niet (ik bleef wel met het karton en piepschuim zitten, dat ze eigenlijk ook mee zouden nemen). Maar het oude apparaat heeft de bezorger netjes mee terug genomen.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Coolblue neemt oude apparaten niet altijd mee

Ongelezen bericht door JvandeW »

peter.woninck schreef:Veel regeltjes uitleggers en beroep posters zie ik wel. De kern van de zaak blijft dat een tafelmodel koelkast voor de gemiddelde consument door de gehanteerde procedure niet snel bij cool blue zal worden ingeleverd. Koelkast van zeker 30 kg naar een post nl punt slepen ? 60 km rijden naar een cool blue winkel ? Voor een klein apparaat zoals een printer is dat inleveren bij post nl punt natuurlijk een prima optie.
De gehanteerde procedure van CoolBlue is heel goed te begrijpen. Zij hoeven namelijk geen apparaten op te halen of mee te nemen. Als ze dit al doen, is dit een dienst die zij aanbieden.

In het geval dat CoolBlue zelf een apparaat komt brengen, kost het weinig om een oud apparaat weer mee te nemen. Dan is het dus niet zo gek dat CoolBlue een dergelijke dienst aanbiedt om zo meer tevreden klanten te krijgen. Maar schakelt CoolBlue een derde partij in voor kleinere apparaten, moet CoolBlue de kosten voor ophalen en retourneren ook nog eens aan deze derde partij uitbesteden. Kosten gaan dan omhoog en dat zul je terugzien in de prijs van het product.

Als je wilt dat verkopers ook verplicht worden het oude product te komen ophalen, zul je daarvoor naar de politiek moeten gaan. Die kunnen een wet opstellen die dit verplicht maakt. De vraag is alleen wel; moet je dit willen? Het opstellen en handhaven van de wet kost belastinggeld en tevens kost het de verkoper geld om dit uit te voeren. Niet alleen gaat belastinggeld naar iets relatief kleins, producten worden over het algemeen ook duurder om kostendekkend te zijn voor het ophalen van de producten. Dit kan dus heel goed een wet worden die alles alleen maar duurder maakt dan wanneer consumenten zelf opdraait voor de kosten van afvoeren, dus ik hoop dat het je ook niet gaat lukken.

Gesloten