Duurzaam kleding kopen: waar let jij op?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Duurzaam kleding kopen: waar let jij op?

Ongelezen bericht door Radar »

Woorden als 'conscious' en 'duurzaam' zijn niet beschermd, dus kledingmerken kunnen deze termen gebruiken zonder hun duurzaamheid concreet uit te leggen. Daardoor kan het lastig zijn om nieuwe kleren te vinden die écht rekening houden met mens en milieu.

Waar let jij op als je duurzame kleding wilt kopen? Naar welke merken, labels, stoffen of websites kijk jij?

Lady1234
Berichten: 27179
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Duurzaam kleding kopen: waar let jij op?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gewoon kleding naar je zin kopen, en dan heel veel jaren gebruiken. Ik draag nog kledingstukken die al meer dan dertig jaar oud zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Duurzaam kleding kopen: waar let jij op?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ook ik draag mijn kleding jaaarenlang en koop ieder jaar toch ook wel weer nieuwe kleding.
Ik kijk dan wel of het niet in Bangladesh o.i.d is gemaakt.
Kleding uit die lagelonenlanden koop ik beslist niet.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Duurzaam kleding kopen: waar let jij op?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Ik koop om te beginnen alleen kleding die in Europa is gemaakt. Dat scheelt al een hoop. Verder is het een kwestie van kwaliteit kopen, dat gaat een stuk langer mee. En kleding van de betere merken is ook minder trendgevoelig. Dat is een stuk tijdlozer qua ontwerp, waardoor je het alleen daarom al langer kunt dragen.

Moneyman
Berichten: 30177
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Duurzaam kleding kopen: waar let jij op?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik heb een paar vaste merken waar ik veel kleding van koop. Kan ik qua pasvorm blind kopen en ik doe er lang (genoeg) mee.

Clairy55
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jan 2022 21:50

Re: Duurzaam kleding kopen: waar let jij op?

Ongelezen bericht door Clairy55 »

Sinds ik de blog whensarasmiles.nl lees (van duurzame modeblogger Sara Dubbeldam) koop ik sinds enige jaren bewuster/minder kleding en schoenen, ook omdat, tot mijn grote schaamte, mijn kasten uitpuilden van de nauwelijks gedragen kleding. Met plezier draag ik nog steeds (mooie en tijdloze) kleding/schoenen van 10 jaar (of langer!) geleden.

cdpetra36
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 jul 2016 00:27

Re: Duurzaam kleding kopen: waar let jij op?

Ongelezen bericht door cdpetra36 »

Al jaren draag ik mijn BH's waarvan de meeste ervan gewoon zwart van kleur zijn. Nu moet ik eigenlijk toch wel nodig wat nieuwe BH's aanschaffen. Nu meen ik me te herinneren dat enige jaren geleden gewaarschuwd werd dat daarin giftige stoffen zaten die schadelijk voor je huid en lichaam kunnen zijn. Mijn vraag is daarom aan de forumleden of ze mij hierover kunnen vertellen of dit nog steeds zo schadelijk is? In de winkels zeggen de verkopers, alles is veilig wat we verkopen. Voor mij is dat niets zeggend, die willen enkel maar verkopen. Groetjes Petra

Lady1234
Berichten: 27179
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Duurzaam kleding kopen: waar let jij op?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom zou een zwarte bh schadelijk zijn?

cdpetra36
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 jul 2016 00:27

Re: Duurzaam kleding kopen: waar let jij op?

Ongelezen bericht door cdpetra36 »

Vanwege de zwarte kleur? Dat daar giftige stoffen erin verwerkt zijn?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Duurzaam kleding kopen: waar let jij op?

Ongelezen bericht door sjohie »

cdpetra36 schreef:
31 jan 2022 23:57
Al jaren draag ik mijn BH's waarvan de meeste ervan gewoon zwart van kleur zijn. Nu moet ik eigenlijk toch wel nodig wat nieuwe BH's aanschaffen. Nu meen ik me te herinneren dat enige jaren geleden gewaarschuwd werd dat daarin giftige stoffen zaten die schadelijk voor je huid en lichaam kunnen zijn. Mijn vraag is daarom aan de forumleden of ze mij hierover kunnen vertellen of dit nog steeds zo schadelijk is? In de winkels zeggen de verkopers, alles is veilig wat we verkopen. Voor mij is dat niets zeggend, die willen enkel maar verkopen. Groetjes Petra
Hier lees ik, wel in een 13 jaar oud artikel, dat in een Duitse test, inderdaad sommige zwarte BH's meer verdachte verfingrediënten bevatten, dan zou mogen.

Ten eerste kwamen daar een groot aantal "goede" merken uit, dus zeker niet álle zwarte BH's zijn giftige zelfmoordbommen, één van die merken kiezen zou al een veilige stap in de goede richting zijn. Ook zitten in die gehanteerde normen grote veiligheidsmarges, dus zelfs van de niet zo goed geteste, val je niet meteen om.

Daarnaast is dit een 13 jaar oud onderzoek, en kan je wat zij doen, zelf niet reproduceren zonder zeer kostbaar, en destructief, onderzoek op je gekochte BH's uit te voeren. Het kan wel, maar dan zou je van elk model 3 moeten kopen, eentje om te dragen, en 2 voor een A en B monster, die je dan verknipt om monstermateriaal te krijgen. Het benodigde analysepakket kost zo uit mijn hoofd, rond de 80 euro/monster.

Of je maakt het leven een stuk makkelijker, en koopt een andere kleur BH's?

Mario Schols
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2022 16:44

Re: Duurzaam kleding kopen: waar let jij op?

Ongelezen bericht door Mario Schols »

Welke informatie is er überhaupt beschikbaar. Een merk als bijvoorbeeld G-Star Raw heeft best veel informatie over de 'footprint' van hun kleding. Hierdoor kan je keuzes maken t.a.v. wát je aan wilt schaffen.
De informatie over het hoé, wát, waar en wié is redelijk duidelijk.
Tevens is de prijs voor mij een indicatie;
Goedkoop is toch vaak minder 'verantwoord' dan duur.
De prijs zal toch uit de lengte óf de breedte moeten komen.
Kleding gewoon langer dragen is de betere optie. En één dure jeans is voor mij beter dan drie goedkope, snel versleten jeans.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Duurzaam kleding kopen: waar let jij op?

Ongelezen bericht door kweenie »

Radar schreef:
31 jan 2022 19:30
Woorden als 'conscious' en 'duurzaam' zijn niet beschermd, dus kledingmerken kunnen deze termen gebruiken zonder hun duurzaamheid concreet uit te leggen. Daardoor kan het lastig zijn om nieuwe kleren te vinden die écht rekening houden met mens en milieu.

Waar let jij op als je duurzame kleding wilt kopen? Naar welke merken, labels, stoffen of websites kijk jij?
Belangrijkste is de maat. Zo'n 99% van de kleding pas ik niet. Ik kijk af en toe wel op sites voor 'duurzame' kleding, maar dan kom je toch vaak op wat kleinere labels die maar een paar maten hebben. Daar schiet ik dus niets mee op en dat leidt alleen maar tot frustratie.

Overigens wil ik wel graag wat duurzamer kleding, maar is het dus moeilijk om daarin te slagen. Bij grote ketens zoals C&A heb je vaak wel meer variatie in maten en is er soms ook een 'duurzamere' variant. Of wat daar voor door moet gaan. Dan kies ik dus wel vaak die duurzamer variant. Al heb ik niet de illusie dat het echt duurzaam is, alle beetjes helpen.

Canicia
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 aug 2023 10:08
Contacteer:

Re: Duurzaam kleding kopen: waar let jij op?

Ongelezen bericht door Canicia »

Hallo, persoonlijk ligt dit thema me na aan het hart omdat ik zo duurzaam mogelijk probeer te zijn.
Hier zijn een paar tips!

Ga voor kwaliteit, een kwaliteitskledingstuk zul je veel langer houden en dragen. Bovendien kun je het gemakkelijk aan iemand geven die het weer zal dragen.

Liever korte circuits, want een kledingstuk dat de wereld rondreist, of het nu biologisch is of niet, heeft veel middelen verspild om bij je favoriete winkel te komen :)

Er is nog veel meer waar dat vandaan kwam!

Morgan le Fay
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Duurzaam kleding kopen: waar let jij op?

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ik koop heel veel zaken tweede hands. Veel kledingstukken hangen ongepast met de labels en prijskaartje er nog aan in de rekken

Vader Jacob
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 mei 2023 08:48

Re: Duurzaam kleding kopen: waar let jij op?

Ongelezen bericht door Vader Jacob »

Ik koop alleen Engelse en Schotse kleding.
Schoenen idem dito. Ik heb nog regelmatig schoenen aan van C&J of van Church’s die ik in 2000-2005 heb gekocht.
Voor de verzoling gaan ze terug naar de fabriek en komen dan als nieuw terug.

peter17111962
Berichten: 589
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Duurzaam kleding kopen: waar let jij op?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Het woord "duurzaam" voor kleding is voor mij iets waarbij zo goed mogelijk gekeken wordt of het milieu niet
belast wordt. Echter voor mij wil dat ook zeggen dat de levensduur en kwaliteit van duurzame kleding dermate
slecht is en de prijs is vaker nog hoger ook dan normaal geproduceerde kleding. Dat is dus de reden dat ik
altijd kies voor normaal geproduceerde kleding. Voor ondergoed en broeken heb ik mijn vaste winkel waar ik
dat altijd haal. Overhemden en truien haal ik in de kringloop. Sokken, van die grijze Noorse die haal ik bij die
goedkope winkel hier in mijn dorp. Voor schoenen loop ik altijd op net uitziende werkschoenen. Zeer stevig en
zitten en lopen fantastisch, en dat voor E 25,- per paar bij die grote winkelketen hier in het zuiden van het land

Onkruid71
Berichten: 2723
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Duurzaam kleding kopen: waar let jij op?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ik koop nu meestal gewoon nieuw, omdat ik bijna niet buiten kom, gaan kleren langer mee. Schoenen ook.

witte angora
Berichten: 30860
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Duurzaam kleding kopen: waar let jij op?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het meest duurzame is natuurlijk volledig leven als naturist. Kleding die je niet aan hebt hoeft niet geproduceerd of gewassen te worden, en slijten doet het ook niet. Maar dat was niet helemaal de vraag geloof ik.

J. Deltoer
Berichten: 3106
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Duurzaam kleding kopen: waar let jij op?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

witte angora schreef:
06 aug 2023 18:30
Het meest duurzame is natuurlijk volledig leven als naturist. Kleding die je niet aan hebt hoeft niet geproduceerd of gewassen te worden, en slijten doet het ook niet. Maar dat was niet helemaal de vraag geloof ik.
Dan moet wel de verwarming een stuk hoger. Dat is dan ook weer niet duuuurzamer maar wel duuuur.

J. Deltoer
Berichten: 3106
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Duurzaam kleding kopen: waar let jij op?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Lady1234 schreef:
31 jan 2022 19:37
Ik draag nog kledingstukken die al meer dan dertig jaar oud zijn.
Dat verbaast me niet.

Plaats reactie