Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door BL2 »

In de mail de jubelmail van ENECO dat zowel de stroom- alsmede de gasprijzen fors zijn gedaald. En daar doet de ENECO natuurlijk aan mee door haar tarieven te verlagen. Prachtig toch....

Maar als je dan verder kijkt in het overzicht zie je dat de maandelijkse vaste lasten met grofweg 35 tot procent stijgen !

-Vaste leveringskosten gas
per maand gaan van euro 5,99 naar 7,99
-De vaste leveringskosten stroom gaan per maand zelfs van euro 5,99 naar 8,99.
Het lijkt tijd voor een andere leverancier.......

Wat een frustratie
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jan 2024 18:46

Re: Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door Wat een frustratie »

U heeft nog geluk, Essent heeft die grap al per 1 januari uitgehaald. Ben benieuwd waar u naartoe kan met gunstige vast recht tarieven, hoor het graag, voor kleine verbruikers is dat interessant.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door jonis »

2,- en gigantisch in een noemer.....anno 1950 misschien.....geen zonnepanelen?

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door witte angora »

Nog gekker: ik heb nooit een mail gehad omdat ik vaste tarieven heb. Maar het vastrecht is inderdaad verhoogd, ben nu bijna 18 euro kwijt in plaats van 12. En dat was dus niet de afspraak.

Tijd om eens om te zien naar volledig off-grid wonen, dit is belachelijk.

Kan je om deze reden boetevrij opzeggen?

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
29 mar 2024 10:53
Nog gekker: ik heb nooit een mail gehad omdat ik vaste tarieven heb. Maar het vastrecht is inderdaad verhoogd, ben nu bijna 18 euro kwijt in plaats van 12. En dat was dus niet de afspraak.

Tijd om eens om te zien naar volledig off-grid wonen, dit is belachelijk.

Kan je om deze reden boetevrij opzeggen?
Nee, dat is geen reden. Je energietarieven staan vast in je contract, niet de overige kosten als o.a. vastrecht.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar mag het vastrecht dan zomaar veranderd worden als er contractueel een bedrag is vastgelegd? Daar is op voorhand niks over gecommuniceerd.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
29 mar 2024 11:03
Maar mag het vastrecht dan zomaar veranderd worden als er contractueel een bedrag is vastgelegd? Daar is op voorhand niks over gecommuniceerd.
Is er in jouw contract een concreet bedrag aan vastrecht vastgelegd, zonder enige voorwaarde mbt aanpassing? Kan me bijna niet voorstellen dat dat niet ergens in de kleine lettertjes staat.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
29 mar 2024 11:03
Maar mag het vastrecht dan zomaar veranderd worden als er contractueel een bedrag is vastgelegd? Daar is op voorhand niks over gecommuniceerd.
“Vast tarief: wat staat echt vast?
Wanneer je over een vast contract beschikt, is het belangrijk te weten wat dit precies inhoudt. Bij een vast contract liggen enkel de kale leveringstarieven voor één, twee of drie jaar vast. Dit zijn de prijzen waarvoor de energieleverancier de energie heeft ingekocht.

Echter, bovenop dit kale tarief komen nog diverse belastingen zoals btw en energiebelasting. Dus, zelfs met een vast contract, als de belastingen stijgen, stijgen ook je kosten voor stroom en gas. Dit geldt eveneens voor de netbeheerkosten; ook deze zijn variabel.”

Bron: https://www.energievergelijk.nl/nieuws/ ... oe-kan-dat

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door witte angora »

8. U betaalt per energieproduct vaste leveringskosten. Dit zijn de
kosten ongeacht de hoogte van uw verbruik. Tijdens de vaste
looptijd van uw contract wijzigen deze vaste leveringskosten niet. 9. De overheid kan de overheidsheffingen en btw op stroom en gas wijzigen tijdens de looptijd van uw contract. Dit berekenen we aan
Even opgezocht, dit staat er. Die bijna 18 euro kon dus niet kloppen.

Ben er even dieper in gedoken, het is intussen weer recht gezet. Eneco blijft me sowieso verbazen, ook over het voorschot.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door rwolters »

Moneyman schreef:
29 mar 2024 11:05
witte angora schreef:
29 mar 2024 11:03
Maar mag het vastrecht dan zomaar veranderd worden als er contractueel een bedrag is vastgelegd? Daar is op voorhand niks over gecommuniceerd.
Is er in jouw contract een concreet bedrag aan vastrecht vastgelegd, zonder enige voorwaarde mbt aanpassing? Kan me bijna niet voorstellen dat dat niet ergens in de kleine lettertjes staat.
Clausule 10 in de Eneco Contractvoorwaarden. En de letters zijn in dezelfde grootte als de rest van het contract :-)

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die cliché uitspraak van “kleine lettertjes” moet men eens mee stoppen.

Zo kinderachtig, zet een leesbril op.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:
29 mar 2024 14:37
Die cliché uitspraak van “kleine lettertjes” moet men eens mee stoppen.

Zo kinderachtig, zet een leesbril op.
Leesloep?
(geen vaartuig)

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar wie heeft het dan over kleine lettertjes?

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
29 mar 2024 14:59
Maar wie heeft het dan over kleine lettertjes?
Moneyman.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
29 mar 2024 14:59
Maar wie heeft het dan over kleine lettertjes?
Uzelf

Ach, ik heb net ruzie gehad bij de Lidl vanwege een 'actie' waarvan de kleine, letterlijk onleesbare, lettertjes iets heel anders vertelden dan de groot vermelde prijs. Heb ze beloofd dat ze me er nooit meer zullen zien, ik laat me niet bedonderen

Maar als die lettertjes werkelijk onleesbaar waren, kon u niet weten wat de aanbieding was.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij zijn de Lidl en Eneco toch echt verschillende dingen. Dat van Eneco is inderdaad een leesbaar formaat. Dat van de Lidl niet.

De aanbieding was duidelijk, met een duidelijke prijs. Helaas bleek uit die miniscule lettertjes dat het een prijsvoorbeeld was. Zou nog niet zo erg zijn als op het schap dan de andere prijzen stonden. Maar die stonden er niet. Dus ik ging er van uit dat die prijs voor alle producten van dat merk gold. Dat bleek dus niet zo te zijn, dus - meer betaald dan nodig. Terwijl ik elders iets vergelijkbaars goedkoper kon krijgen. Als ze nu gewoon de prijsrange hadden opgegeven was het duidelijk. Maar nee, enkel de prijs van het goedkoopste product noemen, en dan nergens een andere prijs voor de andere producten. Ja, lekker duidelijk. Dus niet.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het lijkt wel alsof u voor het eerst in een supermarkt komt. En afgelopen week ging u toch al naar Appie omdat het daar beter en voordeliger was?

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Maar dan heb je gelukkig nu wel de app van Lidl. Ze kunnen zelf meteen de kassabon op je account zien, dus wel gemakkelijker als vroeger met bonnetjes. Elke keer als ik via de app een klacht over de prijs had kreeg ik omgaande een tegoed coupon op de app bijgeschreven. Meestal 5 euro, dat schijnt een standaard voor klanten ondersteuning te zijn. Dat is tegenwoordig een stuk beter dan vroeger, toen je met iemand aan de kassa daarvoor moest discussiëren.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door 16again »

rwolters schreef:
29 mar 2024 13:35
Clausule 10 in de Eneco Contractvoorwaarden. En de letters zijn in dezelfde grootte als de rest van het contract :-)
Maar naar verwachting wel kleiner, dan in de jubelmail

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door BL2 »

jonis schreef:
29 mar 2024 10:53
2,- en gigantisch in een noemer.....
De prijsverhoging, 2 euro en 3 euro, is in verhouding tot het te betalen bedrag natuurlijk gigantisch. Of wel van Euro 11,- naar Euro 16,- per maand.
Er wordt geen enkele aandacht aan gegeven in de mail. Maar wel uitbundig over de paar cent korting op het verbruik.

Plaats reactie