Energiemaatschappij legt mij een boete op.

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Paul Rademaker
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 apr 2023 12:03

Energiemaatschappij legt mij een boete op.

Ongelezen bericht door Paul Rademaker »

Telefonisch benaderd om over te stappen van Eneco naar Innova. Aanbod was aantrekkelijk, totdat ik de termijnbedragen zag, die 2 keer zo hoog waren als van mijn huidige leverancier. Ik reageerde voor de vervaldatum, maar Innova reageerde daarop buiten de vervaldatum door een mailachterstand van 4 dagen en wil mij nu een boete laten betalen. Mailwisseling is nu al 2 maanden aan de gang, boete is opgelopen naar 115,- Het gaat mij niet om het geld, maar het is zo langzamerhand een principekwestie geworden. Laat ik het tot een rechtszaak komen?

Lady1234
Berichten: 27134
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energiemaatschappij legt mij een boete op.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ga naar de geschillencommissie.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energiemaatschappij legt mij een boete op.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een voorschotbedrag zegt helemaal niets. Een vergelijk maak je op de variabele en de vaste kosten. Oftewel, wat kost een kWh en wat zijn de vaste leverkosten bij een maatschappij. Een voorschot is enkel uw verwacht jaarverbruik keer de kosten delen door 12. Als u puur zou afgaan op een voorschotbedrag, dan kan ik u een geweldig aanbod doen van slechts €1,- per maand. Na afloop van het jaarcontract mag u dan flink bijbetalen.

Boetes voor te laat een voorschot betalen bestaat niet. Wel incassokosten. Maar die mogen pas berekend worden nadat er eerst een 14 daagse brief verstuurd is met een ultimatum. Zou u bijvoorbeeld op de eerste van de maand moeten betalen wat u niet doet, dan krijgt u een herinnering met 14 dagen de tijd om te betalen. Daarna komen er kosten bij.

U had kunnen herroepen, maar dat kon tot 14 dagen na het aangaan van de overeenkomst. Opzeggen omdat het voorschotbedrag te hoog is zal niet gaan lukken. Mocht u een ander aanbod gedaan zijn dan u daadwerkelijk gekregen heeft (dus inhoudelijk op de verbruikscijfers), dan kunt u daar wel tegenin gaan.

16again
Berichten: 16109
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energiemaatschappij legt mij een boete op.

Ongelezen bericht door 16again »

Paul Rademaker schreef:
07 apr 2023 12:16
Ik reageerde voor de vervaldatum, maar Innova reageerde daarop buiten de vervaldatum door een mailachterstand van 4 dagen .....
Een mailachterstand bij Innova valt jou niet te verwijten.
Het gaat erom wanneer het bericht tegenpartij bereikt. En dus in de mailbox ligt. Daar ongelezen laten staan maakt dus niet uit.

alfatrion
Berichten: 21917
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Energiemaatschappij legt mij een boete op.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Paul Rademaker schreef:
07 apr 2023 12:16
Telefonisch benaderd om over te stappen van Eneco naar Innova.
Is de overeenkomst uiteindelijk schriftelijk aangegaan (art. 6:230v lid 6 BW)? Zo ja, wanneer je heb je schriftelijk akkoord gegeven?
Paul Rademaker schreef:
07 apr 2023 12:16
Aanbod was aantrekkelijk, totdat ik de termijnbedragen zag, die 2 keer zo hoog waren als van mijn huidige leverancier. Ik reageerde voor de vervaldatum, maar Innova reageerde daarop buiten de vervaldatum door een mailachterstand van 4 dagen en wil mij nu een boete laten betalen.
Ik neem aan dat je hier doelt op de vervaldatum om het voorschot te betalen. Heb je de overeenkomst ontbonden? En zo ja, wanneer heb je dat gedaan?

De vervaldatum van een factuur is niet de termijn van een herroepingsrecht. Ik ga er vanuit dat ze je correct hebben geïnformeerd over het herroepingsrecht. Je kan de overeenkomst kosteloos opzeggen binnen 14 dagen vanaf het moment waarop je de overeenkomst heb gesloten. Als je hierbuiten de overeenkomst ontbind dan moet je een boete betalen.
Paul Rademaker schreef:
07 apr 2023 12:16
Mailwisseling is nu al 2 maanden aan de gang, boete is opgelopen naar 115,- Het gaat mij niet om het geld, maar het is zo langzamerhand een principekwestie geworden. Laat ik het tot een rechtszaak komen?
Je kan aangegeven dat je het een en ander verkeerd hebt begrepen en ze verzoeken om alles terug te draaien. Daar hoeven ze geen gehoor aan te geven.

Paul Rademaker
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 apr 2023 12:03

Re: Energiemaatschappij legt mij een boete op.

Ongelezen bericht door Paul Rademaker »

Bedankt voor de reacties, ik neem het mee in mijn besluit.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Energiemaatschappij legt mij een boete op.

Ongelezen bericht door kuklos »

Paul Rademaker schreef:
07 apr 2023 12:16
Telefonisch benaderd om over te stappen van Eneco naar Innova.
Tip voor een volgende keer: ALTIJD nee zeggen als je gebeld wordt. Dan zal je nooit dit soort ellende hebben, tenzij ze je ongevraagd overzetten.

J. Deltoer
Berichten: 3092
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Energiemaatschappij legt mij een boete op.

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Zolang er nog genoeg mensen zijn die zich telefonisch (of op straat, of aan de deur) door deze cowboys laten overdonderen stopt het nooit. In mijn omgeving genoeg voorbeelden van mensen die hierdoor juist hogere tarieven moesten betalen en opzegboetes. Het komt omdat mensen te vriendelijk zijn tegen deze lui en liever geen nee zeggen. Enige juiste reactie: nee nee nee klik (telefoon) of bam (voordeur)

Morgan le Fay
Berichten: 517
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Energiemaatschappij legt mij een boete op.

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

J. Deltoer schreef:
08 apr 2023 09:48
Zolang er nog genoeg mensen zijn die zich telefonisch (of op straat, of aan de deur) door deze cowboys laten overdonderen stopt het nooit. In mijn omgeving genoeg voorbeelden van mensen die hierdoor juist hogere tarieven moesten betalen en opzegboetes. Het komt omdat mensen te vriendelijk zijn tegen deze lui en liever geen nee zeggen. Enige juiste reactie: nee nee nee klik (telefoon) of bam (voordeur)
Maar dan wel hun eigen gegevens achterlaten en niet zomaar willekeurig :x

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Energiemaatschappij legt mij een boete op.

Ongelezen bericht door kuklos »

J. Deltoer schreef:
08 apr 2023 09:48
Enige juiste reactie: nee nee nee klik (telefoon) of bam (voordeur)
Eens. Volledig mee eens.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Energiemaatschappij legt mij een boete op.

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ik zeg, zowel voor de telefoon als bij straat verkopers, altijd gelijk, zonde van uw en mijn tijd, leg dan neer of loop door.

gastonf
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 feb 2009 12:32

Re: Energiemaatschappij legt mij een boete op.

Ongelezen bericht door gastonf »

"Innova reageerde daarop buiten de vervaldatum door een mailachterstand van 4 dagen"

Dit is vrij simpel, in het verleden ook een rechtszaak er over gevoerd en gewonnen.

Het is uw probleem niet dat Innova een administratieve achterstand heeft.

Van belang is of u op tijd het eea aantoonbaar ( liefst schriftelijk /zwart op wit ) hebt ivm de opzegging.

Daarom ALTIJD corresponderen ( schriftelijk) en nooit telefonisch afspraken maken...

Moneyman
Berichten: 30122
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energiemaatschappij legt mij een boete op.

Ongelezen bericht door Moneyman »

gastonf schreef:
10 apr 2023 14:23
"Innova reageerde daarop buiten de vervaldatum door een mailachterstand van 4 dagen"

Dit is vrij simpel, in het verleden ook een rechtszaak er over gevoerd en gewonnen.

Het is uw probleem niet dat Innova een administratieve achterstand heeft.
Zolang TS niet eens duidelijk maakt over welke vervaldatum hij het heeft, en vragen daarover ook niet wil beantwoorden, valt er überhaupt niets zinnigs te zeggen, laat staan te concluderen dat het simpel is.

Bramzijger
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2023 11:20

Re: Energiemaatschappij legt mij een boete op.

Ongelezen bericht door Bramzijger »

Altijd storneren, onder de 500 euro begint een rechtbank er niet aan.Alle mails van een incassobureau beantwoorden en vastleggen voor een dossiervorming.Zie je ze nooit meer terug

Paul Rademaker
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 apr 2023 12:03

Re: Energiemaatschappij legt mij een boete op.

Ongelezen bericht door Paul Rademaker »

De vervaldatum was 25 februari, ik reageerde negatief op 22 februari, dus 3 dagen ervoor. Ik krijg nu het verwijt van Innova dat ik niet duidelijk ben geweest in mijn mail van 22 februari, waarin ik schreef dat ik het niet eens was met de voorgestelde termijnbedragen die ik zou gaan betalen en dat ik mij bedrogen voelde. Innova zegt: "U zegt in deze mail niet dat u wilt annuleren." Begrijpen deze mensen geen Nederlands? Hier klinkt toch geen tevreden klant die de overeenkomst wilt doorzetten? Ik snap deze houding echt niet!

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Energiemaatschappij legt mij een boete op.

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik kan niet beoordelen omdat ik de mail niet gelezen hebt.

Op www.consuwijzer.nl/vergelijken-en-overs ... t-niet-wil staat dat u 14 dagen bedenktijd heb. Het is verstandig om per mail te doen.

U kunt contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering of met www.juridischloket.nl voor hulp of advies. U kunt met of zonder juridische hulp naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... s/energie/ voor een bindend uitspraak.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Energiemaatschappij legt mij een boete op.

Ongelezen bericht door Dirkie »

Paul Rademaker schreef:
11 apr 2023 00:20
De vervaldatum was 25 februari, ik reageerde negatief op 22 februari, dus 3 dagen ervoor. Ik krijg nu het verwijt van Innova dat ik niet duidelijk ben geweest in mijn mail van 22 februari, waarin ik schreef dat ik het niet eens was met de voorgestelde termijnbedragen die ik zou gaan betalen en dat ik mij bedrogen voelde. Innova zegt: "U zegt in deze mail niet dat u wilt annuleren." Begrijpen deze mensen geen Nederlands? Hier klinkt toch geen tevreden klant die de overeenkomst wilt doorzetten? Ik snap deze houding echt niet!
Het is niet de hele mail maar als ik dit zo lees staat er inderdaad niet dat U wilt opzeggen. Deze mensen (en vooral de juristen daar) begrijpen heel goed nederlands en formeel hebben ze dus gelijk (op grond van wat hier staat).

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energiemaatschappij legt mij een boete op.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Paul Rademaker schreef:
11 apr 2023 00:20
De vervaldatum was 25 februari, ik reageerde negatief op 22 februari, dus 3 dagen ervoor. Ik krijg nu het verwijt van Innova dat ik niet duidelijk ben geweest in mijn mail van 22 februari, waarin ik schreef dat ik het niet eens was met de voorgestelde termijnbedragen die ik zou gaan betalen en dat ik mij bedrogen voelde. Innova zegt: "U zegt in deze mail niet dat u wilt annuleren." Begrijpen deze mensen geen Nederlands? Hier klinkt toch geen tevreden klant die de overeenkomst wilt doorzetten? Ik snap deze houding echt niet!
Niet eens zijn met een termijnbedrag lijkt niet eens op het willen annuleren van een overeenkomst. Sowieso is de hoogte van het voorschot geen reden om te kunnen annuleren. De hoogte van het voorschot word bepaald van het te verwachten verbruik keer de verwachte verbruikscijfers. En ja, er zijn maatschappijen die hier flink boven gaan zitten, maar dat is in zekere mate weer terug naar beneden te zetten.
Dus nogmaals, een voorschot zegt niets.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Energiemaatschappij legt mij een boete op.

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Helemaal eens met Dirkie en Neodutchio. Ook ik moet in deze de energiemaatschappij gelijk geven, als de mail zo is gestuurd als u schrijft zie ik daar echt geen annulering in. Ontevreden zijn is iets anders dan een contract opzeggen/annuleren.

Moneyman
Berichten: 30122
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energiemaatschappij legt mij een boete op.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Paul Rademaker schreef:
11 apr 2023 00:20
De vervaldatum was 25 februari, ik reageerde negatief op 22 februari, dus 3 dagen ervoor.
Nog steeds maak je niet duidelijk wat je bedoelt met "vervaldatum". Een factuur heeft een vervaldatum, terwijl jij waarschijnlijk bedoelt te zeggen dat je binnen de herroepingstermijn hebt gereageerd. Het helpt wel als je duidelijk bent in je communicatie - en dat dat zo is, bewijst dit topic wel.
Paul Rademaker schreef:
11 apr 2023 00:20
Ik krijg nu het verwijt van Innova dat ik niet duidelijk ben geweest in mijn mail van 22 februari, waarin ik schreef dat ik het niet eens was met de voorgestelde termijnbedragen die ik zou gaan betalen en dat ik mij bedrogen voelde. Innova zegt: "U zegt in deze mail niet dat u wilt annuleren." Begrijpen deze mensen geen Nederlands? Hier klinkt toch geen tevreden klant die de overeenkomst wilt doorzetten? Ik snap deze houding echt niet!
Tsja. Als je niet hebt geschreven dat je wilt annuleren, dan heb je niet geannuleerd. Zo simpel is het. Er zijn legio mensen die een discussie voeren over termijnbedragen zónder dat dat betekent dat ze willen annuleren of opzeggen.

Je eerste les is dus: schrijf gewoon wat je écht wilt zeggen. En de tweede les: focus niet op termijnbedragen, maar op prijs. En tot slot het antwoord op je initiële vraag: nee, ik zou het niet tot een rechtszaak laten komen. Die verlies je. Gewoon betalen dus.

Plaats reactie