LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Game of Thrones-serie via Marktplaats: niets ontvangen

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
chieve
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2017 22:18

Game of Thrones-serie via Marktplaats: niets ontvangen

Ongelezen bericht door chieve »

Op 12 december zette ik een advertentie op Marktplaats : Gezocht Game of Thrones seizoen 4 tm 6.
Op diezelfde dag nam ene hij contact met me op ivm de door mij geplaatste advertentie. Hij reageerde met dat hij de gevraagde seizoenen voor mij had in nieuwstaat. Ik bood er 50 euro voor in mijn advertentie en hij ging ermee akkoord. Ik vroeg om een foto en die bleek achteraf gestolen. Ik vroeg om zijn gegevens en eerst schreef hij een nummer. Er ging iets mis en hij zei dat het zijn spaarrekening was. Marktplaats deed raar en ik kreeg een screenshot in de chat waarop zijn bankrekening stond zijn nieuwe. Ik heb het geld overgeschreven naar de rekening van hem en sindsdien niks meer gehoord. Toen ik erachter kwam dat het rekeningnummer bekend stond bij op http://oplichter.eu/check heb ik hem verzocht mijn geld terug te storten en wederom niks meer gehoord. Die 50 euro was het kerstgeld van mijn chronisch zieke moeder die het niet breed heeft. Ik ben diep teleurgesteld.
Door te blijven zoeken kwam ik een telefoonnummer op het spoor.
Ik heb deze persoon gebeld en hem gevraagd of hij de verkoper was waar ik het geld naar heb overgemaakt en hij ontkende die persoon te zijn.

Ik heb zijn nummer ingevuld op http://oplichter.eu/check en daar staat letterlijk :
We hebben de gegevens doorzocht op (rekeningnummer) en vonden er 1. 1 - (rekeningnummer) is bekend sinds 14-08-2017
Er is aangifte gedaan bij de politie.

Hoe is het dan mogelijk dat deze persoon wéér kan toeslaan? Is deze persoon dan niet bestraft?
Als ik iets voor 1 euro steel in de supermarkt dan krijg ik een geldboete + ik mag naar het snelrecht.

Artikel 326 Wetboek van Strafrecht
Artikel 326 1. Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het verlenen van een dienst, tot het ter beschikking stellen van gegevens, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten h oogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie. 2. Indien het feit wordt gepleegd met het oogmerk om een terroristisch misdrijf voor te bereiden of gemakkelijk te maken, wordt de op het feit gestelde gevangenisstraf met een derde verhoogd.
http://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel326

Hoe zit het dan met mijn aangifte? Ik ben gaan kijken bij mijn politie en daar kreeg ik het bericht :
Fraude met online handel
13 December 2017 : De politie bekijkt of ze een onderzoek gaan starten
Uw aangifte is compleet. Wij gaan nu bekijken of we een onderzoek kunnen starten.

Hoezo een onderzoek kunnen starten? Die persoon staat toch al bekend? Dan is hij de eerste keer ook niet bestraft en in mijn geval, tweede geval, zal hij dus ook niet bestraft worden? Dus mensen online financieel onheus bejegenen is gewoon toegestaan?

Ik ging naar mijn bank om mijn geld terug te laten overboeken maar ik had beter moeten weten want ik las al van mensen die zeiden dat de bank dan zegt dat het mijn verantwoording is dus mijn schuld. Ik wil het niet eens als smoes gebruiken maar met mijn autisme ga ik er niet vanuit dat ik word opgelicht. Ook heb ik geleerd dat als je ook maar 1 fout maakt in cijfers bij overmaking je dan je geld ook niet terug krijgt. Je zult maar vergeetachtig zijn of beginnende dementie hebben.

Ik vind gewoon als je bewijs hebt van aangifte van de politie je daar mee naar de bank moet kunnen gaan en dat als bewijs voorleggen zodat je geld wordt terug overgemaakt.
Als mensen zeggen dat ze een foutje hebben gemaakt met een verkeerd cijfer invullen dan moet de bank het ook terugboeken en voor mijn part betaal je daar 1 of 2 euro voor.
Marktplaats moet een veiligere optie gaan hanteren waar de klant beschermd wordt, dat geldt ook voor de banken.

Het allerergste vind ik het voor mijn moeder. Zij gaf me het geld om me iets te kunnen geven met kerstmis. Ik heb van mijn eigen geld seizoen 4 gekocht en mijn moeder dat laten inpakken maar voor mijn moeder is dat niet hetzelfde.
Laatst gewijzigd door Radar op 18 dec 2017 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

juliomariner
Berichten: 4829
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Game of Thrones-serie via Marktplaats: niets ontvangen

Ongelezen bericht door juliomariner »

Welkom in de realiteit. U bent gewoon professioneel bij de bok gedaan. De politie doet met 1 of 2 aangites tegen persoon helemaal niets wegens geen prioriteit. Wat u vind wat de bank moet doen doet niet ter zake want dit is geen wetgevi g. Uit zich zelf een nieuw regeltje bedenken en uitvoeren zal geen bank zich zo aan wagen

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Game of Thrones-serie via Marktplaats: niets ontvangen

Ongelezen bericht door Brahms »

Wat een lang verhaal......

Je bent waarschijnlijk opgelicht, maar het is pas 6 dagen verder.
Waarom niet eerst eens kijken met wie je gaat handelen, dan achteraf kijken als je denkt dat het foute boel is.
Bij betalen met Creditkaart, PayPal kan je een geschil aangaan. Zelf ophalen is natuurlijk nog beter.
Op Marktplaats enz. moet je nooit iemand vertrouwen, dat is de wijze les.......

NeoDutchio
Berichten: 12328
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Game of Thrones-serie via Marktplaats: niets ontvangen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Helaas gaat de vergelijking met een diefstal niet op. U heeft geld naar iemand over gemaakt en en is niets geleverd. Helaas is dat een civiele zaak en geen strafzaak.
De volgende keer dus eerst kijken met wie u zaken doet.

Lowieze
Berichten: 6602
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Game of Thrones-serie via Marktplaats: niets ontvangen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Dit is een harde les voor u geweest. Heeft u ook aangifte hiervan gedaan aan Marktplaats zelf?
Ik zou persoonlijk nooit, maar dan ook echt nooit dure spullen kopen die opgestuurd moeten worden. Alleen zelf afhalen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Game of Thrones-serie via Marktplaats: niets ontvangen

Ongelezen bericht door olaf79 »

NeoDutchio schreef:Helaas gaat de vergelijking met een diefstal niet op. U heeft geld naar iemand over gemaakt en en is niets geleverd. Helaas is dat een civiele zaak en geen strafzaak.
De volgende keer dus eerst kijken met wie u zaken doet.
Die ***. smoes geeft de politie ook vaak, maar dat is pertinent onjuist. Als er duidelijk sprake is van oplichting is het geen civiele zaak. De politie probeert zo van zijn onbeduidende zaken af te komen en je te bewegen geen aangifte te doen zodat hun oplossingspercentage veel hoger lijkt dan het in werkelijkheid is.

NeoDutchio
Berichten: 12328
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Game of Thrones-serie via Marktplaats: niets ontvangen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

olaf79 schreef:
NeoDutchio schreef:Helaas gaat de vergelijking met een diefstal niet op. U heeft geld naar iemand over gemaakt en en is niets geleverd. Helaas is dat een civiele zaak en geen strafzaak.
De volgende keer dus eerst kijken met wie u zaken doet.
Die ***. smoes geeft de politie ook vaak, maar dat is pertinent onjuist. Als er duidelijk sprake is van oplichting is het geen civiele zaak. De politie probeert zo van zijn onbeduidende zaken af te komen en je te bewegen geen aangifte te doen zodat hun oplossingspercentage veel hoger lijkt dan het in werkelijkheid is.
Of het een smoes is of niet, het is de wet in Nederland. Waar 2 personen een overeenkomst hebben waar 1 partij niet levert blijft deze in gebreke. Het woordje oplichting mag en kan pas gebruikt worden als de rechter zich daarover gebogen heeft. En ja, dat is enorm krom te noemen, maar door deze mazen kan iemand ongehindert zijn slag gaan. Even advocaat van de duivel spelen, wie zegt dat het bestelde niet is opgestuurd? Of wel verstuurd, maar kwijt bij de post? Of wel ontvangen, maar zeggen dat er niets ontvangen is? Of dat de telefoon hapert van de verzendende partij zodat er geen contact mogelijk is. Er zijn zoveel hiaten waardoor je niet iemand kan beschuldigen van oplichting terwijl dit ogenschijnlijk wel zo is. Je moet bij oplochting kunnen bewijzen dat iemand dit met voorbedachte raden gedaan heeft, en dat is ontzettend moeilijk.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Game of Thrones-serie via Marktplaats: niets ontvangen

Ongelezen bericht door newmikey »

chieve schreef:Die 50 euro was het kerstgeld van mijn chronisch zieke moeder die het niet breed heeft.
Niemand anders die dit vreemd gedrag vindt, met het geld van je arme en zieke moeder? Voor de rest is het Markplaats waar je aan de goden overgeleverd bent, niets nieuws. Ik hanteer op MP alleen afhalen en gelijk oversteken - iets anders is gegarandeerd een drama. Achteraf rechttrekken gaat niet lukken.

BMF
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jan 2015 15:55

Re: Game of Thrones-serie via Marktplaats: niets ontvangen

Ongelezen bericht door BMF »

Marktplaats heeft nu een nieuwe optie. Voor jou is dit helaas te laat, maar je kunt de verkoper vragen om een betaalverzoek te sturen via MP.
Marktplaats houdt het geld in beheer tot de koper het product ontvangen heeft.
Wel zo veilig.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Game of Thrones-serie via Marktplaats: niets ontvangen

Ongelezen bericht door henk51 »

BMF schreef:Marktplaats heeft nu een nieuwe optie. Voor jou is dit helaas te laat, maar je kunt de verkoper vragen om een betaalverzoek te sturen via MP.
Marktplaats houdt het geld in beheer tot de koper het product ontvangen heeft.
Wel zo veilig.
Heb twijfels over veiligheid als de koper ten onrechte beweerd dat hij de goederen niet ontvangen heeft(terwijl het dus wel zo is) is de verkoper zijn spullen en geld kwijt.
Volgens mij klinkt het mooier dan het in werkelijkheid is lijkt mij zeer fraude gevoelig. Ik koop altijd iets op reisafstand(50km) en ga het halen boter bij de vis

groeten Henk

juliomariner
Berichten: 4829
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Game of Thrones-serie via Marktplaats: niets ontvangen

Ongelezen bericht door juliomariner »

Marktplaats en veilig.
Ik heb al een aantal keren een melding gedaan van een artikel dat bewezen gestolen is maar daar doen ze dus helemaal niets mee.
Het gaat hierbij om nieuwe artikelen die ver onder de nieuwprijs verkocht worden door een particulier terwijl deze alleen bij een vakman gekocht kunnen worden. De artikelen zijn nog goedkoper dan de vakman ze bij de importeur kunnen kopen. Parallel import kan ook niet aangezien de importeur de markt in heel Europa in handen heeft.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Game of Thrones-serie via Marktplaats: niets ontvangen

Ongelezen bericht door Appie83 »

BMF schreef:Marktplaats heeft nu een nieuwe optie. Voor jou is dit helaas te laat, maar je kunt de verkoper vragen om een betaalverzoek te sturen via MP.
Marktplaats houdt het geld in beheer tot de koper het product ontvangen heeft.
Wel zo veilig.
Marktplaats heeft twee nieuwe opties:
1. Het betaalverzoek:
Voordelen van Betaalverzoeken met iDEAL
Je bankgegevens niet meer delen met vreemden.
Nooit meer met cash over straat als je een aankoop gaat ophalen.
Niet meer wachten met verzenden tot het bedrag op je rekening staat. Een betalingsbevestiging is nu voldoende. Na een bevestiging wordt het bedrag gegarandeerd overgeboekt op je rekening.
Alle veiligheidsmaatregelen die van toepassing zijn op iDEAL, gelden ook voor Betaalverzoeken via Marktplaats.
DIt kost 40 cent en had TS niet geholpen.

En als het te mooi is om waar te zijn, het sowieso niet laten opsturen.

2. Gelijk oversteken icm betaalverzoek: Geld wordt dan overgemaakt aan verkoper als koper aangeeft dat pakket is ontvangen.
Dit kost 40 cent + 2% van de overeengekomen prijs.
Dit had TS wel geholpen.

Overigens hoor ik vaker dat mensen via marktplaats worden 'opgelicht' als ze, net zoals TS, een gezocht advertentie plaatsen.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Game of Thrones-serie via Marktplaats: niets ontvangen

Ongelezen bericht door thecure »

Ook heb ik geleerd dat als je ook maar 1 fout maakt in cijfers bij overmaking je dan je geld ook niet terug krijgt. Je zult maar vergeetachtig zijn of beginnende dementie hebben.
Dat is natuurlijk onzin. Iban heeft een controlegetal hiervoor, die door een ingewikkelde berekening tot stand komt.
Als je een cijfer verkeerd hebt, klopt de berekening met dit controle getal niet meer.
En dan wordt de overboeking niet uitgevoerd.

fred-
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 feb 2011 19:44

Re: Game of Thrones-serie via Marktplaats: niets ontvangen

Ongelezen bericht door fred- »

Hoezo betalen, Game of Thrones is al 6 jaar het meest gedownload en daar zijn ze trots op!
http://www.dutchcowboys.nl/entertainmen ... oade-serie

Gesloten