LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kleding voor langere tijd bewaren.

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Kleding voor langere tijd bewaren.

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Ik heb een aantal werkoverhemden die bestaan uit 50% polyester/50% katoen. Ik heb ze gewassen en als wasverzachter een scheutje azijn om de kleur te behouden. Hoe kan ik die het beste voor langere tijd bewaren en is dat soort kleding dat uit polyester/katoen bestaat, ook gevoelig voor vraat door zilver- en papiervisjes en mot? Is het verstandig om die in afsluitbare plastic bewaardozen op te bergen?

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Kleding voor langere tijd bewaren.

Ongelezen bericht door prem »

Heel verstandig.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Kleding voor langere tijd bewaren.

Ongelezen bericht door tenormin »

Ja hoor, prima idee. Maar je kan ook een plastic zak gebruiken die je vacuüm "zuigt'; maakt het kleiner en geen griezelbeestje kan erin komen.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Kleding voor langere tijd bewaren.

Ongelezen bericht door sjoegel »

Het beste is invriezen. In die vacuüm zakken kunnen bacteriën zitten die blijven leven. Zeker in de kragen. Dat wil je toch niet ?

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Kleding voor langere tijd bewaren.

Ongelezen bericht door misterzuinig »

sjoegel schreef:Het beste is invriezen. In die vacuüm zakken kunnen bacteriën zitten die blijven leven. Zeker in de kragen. Dat wil je toch niet ?
Zeker als dat vochtig in een vacuümzak zit. Een plastic opbergdoos heeft altijd wel wat minuscule spleten zitten tussen het deksel en de doos zelf, waardoor er wel een beetje ventilatie is en vocht daardoor kan ontsnappen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Kleding voor langere tijd bewaren.

Ongelezen bericht door tenormin »

misterzuinig schreef:
sjoegel schreef:Het beste is invriezen. In die vacuüm zakken kunnen bacteriën zitten die blijven leven. Zeker in de kragen. Dat wil je toch niet ?
Zeker als dat vochtig in een vacuümzak zit. Een plastic opbergdoos heeft altijd wel wat minuscule spleten zitten tussen het deksel en de doos zelf, waardoor er wel een beetje ventilatie is.
Wat een flauwekul, invriezen. Kleding wassen, drogen en vacuüm in zak doen is volledig niets mis mee. Tenzij men een slagersruimte met diepvries heeft (wie oh wie heeft dit tot zijn beschikking)?

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Kleding voor langere tijd bewaren.

Ongelezen bericht door sjoegel »

Mister zuinig is gewoon zuinig op zijn spullen. Je kunt ook koelruimte huren. Maar neem van mij aan dat invriezen het beste is tegen motten en ander ongedierte. In een koelruimte is het ook donker waardoor het na 8 of 12 jaar niet ineens verkleurd is. Om hoeveel kleding gaat het ?

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kleding voor langere tijd bewaren.

Ongelezen bericht door witte angora »

sjoegel schreef:Je kunt ook koelruimte huren.
Voor dat geld kun je ook nieuwe kleren kopen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Kleding voor langere tijd bewaren.

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef:
sjoegel schreef:Je kunt ook koelruimte huren.
Voor dat geld kun je ook nieuwe kleren kopen.
In dit geval is dat sowieso te prefereren. 50% polyester....

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Kleding voor langere tijd bewaren.

Ongelezen bericht door prem »

Ik wist niet datdie moderne motten polyester en katoen aten. Hier in Vlaanderen houden ze het nog bij wol.

stofzuigertje

Re: Kleding voor langere tijd bewaren.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Schoon gewassen lijkt me invriezen overbodig.....

En de vacuüm zakken, die werken prima.
Maar als je het over enkele jaren nog aankan, dus geen buikje of zo hebt gekregen....
Dan eerst even spoelen en opnieuw drogen en strijken want de kreukels van die zak.....

Een plastic bak is groter en minder dicht maar die maken tenminste ook minder kreukels....

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Kleding voor langere tijd bewaren.

Ongelezen bericht door misterzuinig »

GJvdZ schreef:
witte angora schreef:
sjoegel schreef:Je kunt ook koelruimte huren.
Voor dat geld kun je ook nieuwe kleren kopen.
In dit geval is dat sowieso te prefereren. 50% polyester....
Wat is het probleem van polyester samen met katoen dat veel in werkkleding gebruikt wordt? Gaat dat na enkele jaren opslag soms verstaffen en verpulveren? Ik doe die dozen sowieso niet in het zonlicht om verkleuren te voorkomen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Kleding voor langere tijd bewaren.

Ongelezen bericht door tenormin »

prem schreef:Ik wist niet dat die moderne motten polyester en katoen aten. Hier in Vlaanderen houden ze het nog bij wol.
Ja hoor, net als de mens zijn ook motten minder kieskeurig geworden; meeste mensen vinden wol wel heerlijk om te dragen maar het kriebelt, het moet meestal op de hand gewassen worden (ja, ik doe het wel in de machine) maar over het algemeen is wol tegenwoordig "gemengd" met polyester en/of katoen. Dus vreten ze daar ook lustig op los. En die oude mottenballen in de kast ruikt wel heel erg naar "oma". :lol:

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Kleding voor langere tijd bewaren.

Ongelezen bericht door prem »

Wij hebben van die zakjes met een of ander hout in de lades, wat weet ik niet precies, dat is de vrouwenafdeling. Wij houden het lekker bij Engelse wol, dat geknetter van dat polyester om je heen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Kleding voor langere tijd bewaren.

Ongelezen bericht door tenormin »

prem schreef:Wij hebben van die zakjes met een of ander hout in de lades, wat weet ik niet precies, dat is de vrouwenafdeling. Wij houden het lekker bij Engelse wol, dat geknetter van dat polyester om je heen.
Ja, er zijn genoeg bestrijdingsmiddelen, zoals rondjes teakhout die aan de binnenkant van kast kunnen worden geplakt. En allerlei blaadjes met bepaalde geuren die ze weg zouden moeten houden. Maar die krengen zijn ook resistent geworden. En dat geknetter van polyester is toch leuk, vooral in 't donker: gratis vuurwerk. :mrgreen:

Gesloten