LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] LEDlampen

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
spaarlamp
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2013 22:26

LEDlampen

Ongelezen bericht door spaarlamp »

Op de LEDlamp van Pharox die ik van de postcodeloterij kreeg staat dat hij 25 jaar meegaat, gebaseerd op basis van 4 branduren per dag. Omdat ik steeds twijfel of de LEDlampen hun (dure) geld wel waard zijn heb ik de datum er op gezet en de verpakking bewaard.
De lamp zit in de armatuur die boven de eettafel hangt en zal gemiddeld niet meer dan 4 uur branden.
Eigenlijk schrok ik niet, maar was toch verbaasd dat de lamp na 2 jaar en 1 week het begaf.
Is hier wel eens onderzoek naar gedaan?
Wie heeft er ervaringsgegevens?

Akka75
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2013 23:50

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door Akka75 »

blij iets te horen over deze lamp, ik kreeg hem ook, hij heeft het nooit gedaan. Ik wist niet wie ik kon aanspreken, en heb hem kortgeleden eindelijk weggedaan.
De nieuwere led lampen worden tegenwoordig vaker, en met korting aangeboden, ik heb het vermoeden dat die ook beter zijn, in elk geval lichter in gewicht. Nooit meer aan die eerste gedacht, maar nu ben ik wel benieuwd hoe het afloopt!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door bprosman »

Omdat ik steeds twijfel of de LEDlampen hun (dure) geld wel waard zijn
Heb je het zelf al eens nagerekend ?
Want zelfs na "maar" 2 jaar heb je ze er vaak al uit.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door kweenie »

De ontwikkelingen bij led lampen gaan snel. Er zijn tegenwoordig voor bepaalde soorten led lampen ook eisen aan zaken als levensduur en lichtopbrengst. Hoe een lamp van een paar jaar geleden was, zegt dus niet zo veel over lampen die je nu koopt.

Postcode Loterij
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:39

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door Postcode Loterij »

Beste spaarlamp & Akka75,

Wat vervelend om te horen dat de LED-lampen die jullie van ons hebben ontvangen niet naar behoren werken. We sturen jullie graag een nieuw exemplaar toe. Willen jullie daarom via een privebericht jullie gegevens (naam, postcode en huisnummer) sturen?

Overigens is de LED-lamp 90% zuiniger dan een gloeilamp en gaat de lamp gemiddeld 25 jaar mee. Wanneer alle deelnemers aan de Postcode Loterij hun lamp gebruiken, levert dat alleen al gedurende de totale levensduur van de lampen (25 jaar) een maximale besparing op van ruim 900 miljoen kilo CO2. Dat is vergelijkbaar met de jaarlijkse CO2-uitstoot van 100.000 gemiddelde Nederlandse huishoudens!

Vriendelijke groeten,

Webcare Team Postcode Loterij

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik durf ook mijn vraagtekens te zetten of deze lampen wel 25 jaar mee zullen gaan, dat zeiden ze in het begin ook van CD's : die kon je als bierviltje gebruiken en je zou geen last van krassen meer hebben.

De gloeilamp vind ik zelf de meest prettige lamp die meteen op sterkte is , en met de meest prettige kleur. Die gingen soms ook vaak jaren mee, en kostten maar een fractie van wat zo'n led-lamp kost. Ik schrok me wild van de prijs toen ik laatst een kapot led-lampje had (van een schemerlampje van misschien 2 jaar oud) , en bij de gamma een nieuwe ging halen.

En hoewel het milieu-aspect belangrijk is, vind ik het toch een soort van betutteling dat de gewone gloeilampen niet meer verkocht mogen worden.
Op deze manier kun je ook wel alle electrische kacheltjes verbieden, omdat deze veel stroom verbruiken.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door bprosman »

dat zeiden ze in het begin ook van CD's
Mijn eerste zelfgebrande CD (kostte toen 25..35 Gulden, een leeg CD'tje) is zo'n 18..20 jaar oud en (kwam hem deze week nog tegen) is nog steeds zonder problemen te lezen op mijn laptop.
en kostten maar een fractie van wat zo'n led-lamp kost.
Maar de led-lamp kost maar een fractie qua stroom, bij een gloeilamp word 95..98% van de energie omgezet in warmte.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door langste adem »

Mijn allereerste CD-tje van destijds 40 gulden doet het ook nog. Veel (vooral zelfgebrande) CD's haperen na een aantal jaar. Een en ander hangt ook helemaal af van de kwaliteit / merk van het product, de manier waarop je hem gebruikt , en bewaart enzovoort. Ik bedoel als je netjes ermee omspringt zal hij lang meegaan, en als je een CD in je auto hebt liggen waarbij de temperaturen in de auto 60 graden bereiken in de zomer heeft dat zeker invloed op de levensduur.

Zo is het met LED lampjes ook. Hoe komt men eigenlijk aan die levensduur van 25 jaar ? (bestaan ze al zo lang eigenlijk?).
Het hangt af van vele factoren : Welk merk word er gebruikt, hoe vaak schakel je de lamp aan en uit, hangt de lamp in een vochtige ruimte, raak je hem per ongeluk aan met je vingers, heeft het lampje weleens een schok te verduren.
Ik betaalde onlangs iets van 8 euro voor een les-lampje wat kapot was gegaan na 4 jaar. Helemaal geen big deal, maar als ik voor diezelfde 8 euro een x-aantal gloeilampen had kunnen kopen had ik misschien ook wel 25 jaar vooruit gekund.

Het grote voordeel is inderdaad het lage stroomverbruik.
Maar in mijn geval ging het om een led-lampje in de voorraadkast dat kapot ging, welke misschien gemiddeld 3x per dag aangaat voor minder dan 1 minuut. Dus uitgaande van 3 minuten per dag x 365 dagen per jaar en een bereikte levensduur van laten we zeggen 3 jaar heeft ie in totaal 4380 minuten gebrand, oftewel 73 uur.
Als ik een vergelijkbare gloeilamp van 40 watt had gehad die 73 uur had gebrand had dat een stroomverbruik opgeleverd van 73x40 Watt =2920 Wattuur = een kleine 3 KWH. Laat die gloeilamp me nu 1 euro hebben gekost (hoog geschat), en dat stroomverbruik €0,30 per KWH kosten (hoog geschat) dan waren de totaalkosten lager dan 2 euro. Nu kostte de aanschaf van de LED-lamp alleen al iets van 8 euro.

Misschien heb ik net pech gehad met dat lampje, en gaan ze normaliter langer mee, maar een levensduur van 25 jaar lijkt me een beetje natte vingerwerk. En mensen zijn altijd erg begaan met het milieu, totdat het geld kost.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

bprosman schreef:Maar de led-lamp kost maar een fractie qua stroom, bij een gloeilamp word 95..98% van de energie omgezet in warmte.
Klopt maar de led lamp is heel wat duurder in aanschaf, denk het allemaal elkaar
niet veel uit zal maken hoeveel je uiteindelijk kwijt bent om die lamp te laten branden
qua verbruikskosten en aankoopkosten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door kweenie »

langste adem schreef:Het hangt af van vele factoren : Welk merk word er gebruikt, hoe vaak schakel je de lamp aan en uit, hangt de lamp in een vochtige ruimte, raak je hem per ongeluk aan met je vingers, heeft het lampje weleens een schok te verduren.
Helemaal mee eens.
langste adem schreef: Maar in mijn geval ging het om een led-lampje in de voorraadkast dat kapot ging, welke misschien gemiddeld 3x per dag aangaat voor minder dan 1 minuut. Dus uitgaande van 3 minuten per dag x 365 dagen per jaar en een bereikte levensduur van laten we zeggen 3 jaar heeft ie in totaal 4380 minuten gebrand, oftewel 73 uur.
Als ik een vergelijkbare gloeilamp van 40 watt had gehad die 73 uur had gebrand had dat een stroomverbruik opgeleverd van 73x40 Watt =2920 Wattuur = een kleine 3 KWH. Laat die gloeilamp me nu 1 euro hebben gekost (hoog geschat), en dat stroomverbruik €0,30 per KWH kosten (hoog geschat) dan waren de totaalkosten lager dan 2 euro. Nu kostte de aanschaf van de LED-lamp alleen al iets van 8 euro.
Waarom heb je dan weer een ledlamp gekocht? Voor zo'n toepassing kun je ook veel beter een gloeilampje kopen. Die kun je ook gewoon kopen en blijven ook te koop. Want wat je zelf ook al aangeeft, bij een ledlamp gaat het niet alleen om hoe lang hij brandt, maar ook (of vooral?) om hoe vaak hij aan en uit gaat. En natuurlijk om de kwaliteit van de lamp...

Want er zit nog steeds veel kaf tussen het koren. Ook in lichtkleur en lichtopbrengst. Veel ledlampen zijn te roze of te groen of te blauw. En vaak geven ze weinig licht, vooral eigen merk lampen of lampen van de action of aldi en aanverwante zaken. Zelf heb ik een tijd gezocht naar een goede halogeenspot vervanger en nu eindelijk een gevonden die ook écht de zelfde kleur en lichtopbrengst heeft. Dus geen last van traag opwarmen of een kille kleur zoals bij spaarlampen, maar gewoon het zelfde licht als van een halogeenspot. Maar dan voor 10 keer zo weinig stroom. En dat is wel prettig voor lampjes die elke dag een paar uur aanstaan.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik dacht dat de gloeilampen juist niet meer werden gemaakt. Op een paar uitzonderingen na dan, zoals 100 Watt gloeilampen, lampjes voor in de koelkast, en lampjes met zo'n hamertje erop geprint (voor looplampen e.d.). Hooguit dat winkels hun oude voorraad nog mogen opmaken.
Als je ze nog ergens kan kopen zou ik graag een voorraadje aanleggen op mijn zolder, het blijven voor mij de prettigste lampjes. Een gloeilamp is goedkoop in aanschaf, geeft direct lekker en goed licht,je kunt ze altijd dimmen, je hebt maar 2 soorten : grote fitting en kleine fitting. Een led-lampje is duur, en heb je in alle soorten en maten, en dus heb je misschien ook niet altijd een juiste reservelamp op voorraad.

Er zullen ook best goede led-lampjes zullen zijn die jaren meegaan hoor.
Alleen het betuttelende van een verbod op gloeilampen omdat ze zoveel energie verbruiken, staat me gewoon een beetje tegen. Maar er zijn zoveel betere zaken te bedenken om het energieverbruik tegen te gaan. Een verbod op gloeilampen is echt maar een heel druppeltje op de gloeiende plaat voor het milieu. en is erg betuttelend.Tuurlijk is ieder gebaar naar het milieu een nobel streven maar laat dat alstublieft aan de mensen zelf over of ze een led-lamp, gloeilamp, tl-buis , of petroleumlampje willen hebben, of graag in ghet donker zitten.

Mensen zijn alleen maar tot op zekere hoogte begaan met het milieu,. maar vaak geven de kosten juist de doorslag : Onbespoten groente en fruit worden niet met giffen behandeld en dat is beter toch ? Maar omdat er dan ook weleens vaker een oogst mislukt is de prijs hoger. Als je een bespoten appel en een onbespoten appel naast elkaar in de supermarkt legt, koopt men toch vooral de bespoten appel : die is goedkoper dan de onbespoten appel,die ook nog weleens een bruin plekje kunnen hebben (maar prima eetbaar zijn). Mensen zijn tegen legbatterijen, maar kopen liever kip voor 5 euro per kiloknaller dan die dure kip.
En ook als de kosten er niet zo toe doen voor de consument : Je gaat toch ook geen BMW's en mercedessen verbieden omdat die een groter benzineverbruik hebben dan een fiat panda ?

Maar euhhhh... ik dwaal een beetje af.
Lampies dus :)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door kweenie »

De hoogste vermogens zijn er niet (of nauwelijks) meer als gloeilamp, maar 60 watt is er nog wel. En als je een felle 'gewone' lamp wil, dan kun je ook een halogeen-peertje nemen. (Een 'eco halogeen' of hoe ze het ook willen noemen). Die verbruiken ongeveer een kwart minder dan een gewoon peertje, dus zo'n halogeenlamp lamp van 70 of 77 watt komt overeen met een 100 watt gloeilamp.

Dat 'betuttelende' is blijkbaar nodig, omdat veel mensen anders geen andere lampen kopen. Zelf bij zo'n halogeen-peertje kijken ze eerder naar de paar dubbeltjes dat hij duurder is dan naar de euro's besparing die het oplevert. De mens is nu eenmaal een gewoontedier, die je wel kunt proberen te veranderen, maar als het na lange tijd nog steeds niet lukt om het patroon te doorbreken is 'dwang' bijna het enige wat overblijft.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik ben het met je eens dat mensen gewoontedieren zijn, Maar dat van die dwang, daar ben ik het niet met je eens. Dat gaat me een stapje te ver.
Als de nieuwe generatie spaarlampen nu echt zo veel beter en goedkoper is dan de ouderwetse gloeilamp, dan komt daar vanzelf wel vraag in. Waardoor de vraag in gloeilampen afneemt. Maar als iemand toch een gloeilamp wil gebruiken laat hem dat dan gewoon doen.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door ruud_a »

de invoering van spaarlampen is gebeurd onder druk van de lampenfabrikanten
met het milieu had het minder van doen
aan gloeilampen was waarschijnlijk geen droog brood meer te verdienen
als ik het goed heb gebruiken huishoudens maar 20% van het electriciteitsverbruik in nederland
de getallen daarvan zijn overigens slecht slecht terug te vinden op het internet
daarvan wordt verreweg het grootste deel niet gebruikt door gloeilampen, maar door huishoudelijke apparatuur

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door kweenie »

Het klopt dat maar een klein deel van het stroomverbruik door huishoudelijke gloeilampen komt. Maar dat lijkt mij nog geen reden om daarom maar vast te blijven houden aan een verouderde en inefficiënte manier om licht te produceren.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door langste adem »

Het klopt dat maar een klein deel van het stroomverbruik door huishoudelijke gloeilampen komt. Maar dat lijkt mij nog geen reden om daarom maar vast te blijven houden aan een verouderde en inefficiënte manier om licht te produceren.
met andere woorden : het heeft weinig invloed voor het milieu qua stroomgebruik, maar omdat het nou eenmaal zo opgelegd is onder druk van de lampenfabrikanten of door gelobby van milieu-freaks is er geen verder reden om mensen zelf te laten bepalen of ze gloeilampjes te blijven mogen kopen ????

-

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De Postcodeloterij liegt (what's new) over de levensduur van deze Pharox-lamp.

De werkelijke levensduur is minder dan 1000 branduren. Daarmee gaat deze lamp sneller stuk dan een gewone gloeilamp.

Dat blijkt o.a. uit de test uit 2009 van de Duitse Consumentenbond:
Lemnis nennt beispielsweise 50 000 Betriebsstunden für seine Lighting Pharox LED Bulb. Im Test fielen beide Prüfmuster schon nach weniger als 1 000 Stunden aus.
http://www.test.de/Energiesparende-LED- ... 1816330-0/

Zie ook dit oude forumtopic "Ledlamp postcode loterij nu al stuk"

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... =1&t=75797

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door ruud_a »

kweenie schreef:Het klopt dat maar een klein deel van het stroomverbruik door huishoudelijke gloeilampen komt. Maar dat lijkt mij nog geen reden om daarom maar vast te blijven houden aan een verouderde en inefficiënte manier om licht te produceren.
het prettige licht dat door een gloeilamp werd geproduceerd wordt heel inefficient en zonder succes nagebootst in de spaarlampen en met nog minder succes door de LED lampen

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door ruud_a »

langste adem schreef:
Het klopt dat maar een klein deel van het stroomverbruik door huishoudelijke gloeilampen komt. Maar dat lijkt mij nog geen reden om daarom maar vast te blijven houden aan een verouderde en inefficiënte manier om licht te produceren.
met andere woorden : het heeft weinig invloed voor het milieu qua stroomgebruik, maar omdat het nou eenmaal zo opgelegd is onder druk van de lampenfabrikanten of door gelobby van milieu-freaks is er geen verder reden om mensen zelf te laten bepalen of ze gloeilampjes te blijven mogen kopen ????

-
precies, maar een flatscreen dat genoeg warmte geeft om je huiskamer mee te verwarmen is geen probleem

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door kweenie »

het prettige licht dat door een gloeilamp werd geproduceerd wordt heel inefficient en zonder succes nagebootst in de spaarlampen en met nog minder succes door de LED lampen
Een goede ledlamp geeft het zelfde prettige licht als een gloeilamp. Helaas zijn er veel heel slechte led lampen. Daardoor denkt het grootste deel van de mensen dat led-licht ook niet goed kán zijn. En dat is dus een misvatting.

En nogmaals, ook gloeilampen zijn nog gewoon te koop. Alleen niet in heel hoge wattages. Maar daarbijnis ook nauwelijks sprake meer van 'prettig licht'. Dus koop gerust bv 60 watt gloeilampen.

Gesloten