Mag Praxis retour internetaankoop voorlopig weigeren?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Sander951
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2022 17:51

Mag Praxis retour internetaankoop voorlopig weigeren?

Ongelezen bericht door Sander951 »

Praxis hanteert ten tijde van een lockdown het beleid dat aankopen niet geretourneerd kunnen worden. Praxis vermeldt dit op de website: na de lockdown kan gedurende 90 dagen worden geretourneerd:
https://www.praxis.nl/voordemakers/t/co ... aatregelen
De ratio is logisch: hoe langer het duurt voordat consumenten hun producten kunnen retourneren, hoe groter de kans dat de producten uiteindelijk helemaal niet retour komen (bijv. omdat de bon kwijt is).
In sommige gevallen (bijv. ruimte innemende bouwproducten) is het erg onhandig als de spullen in de weg staan.
Uiteraard kunnen aankopen alleen gedaan worden na een bestelling via het internet dus gelden evident de regels van een internetaankoop. Als consument heb je het recht een internet aankoop binnen 14 dagen te retourneren: wettelijke bedenktijd.
Diverse andere bouwmarkten staan retourneren wel toe.

Bij mij komt de vraag: mag een winkel het retourneren van producten opschorten, hangende een lockdown? Of is de winkel gezien de 'wettelijke bedenktijd' verplicht het product binnen die 14 dagen retour te nemen?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mag Praxis retour internetaankoop voorlopig weigeren?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als u iets via internet besteld, dan kan en mag u het product gewoon terug sturen. Echter, Praxis, en vele andere winkels, hanteren ook een click en collect systeem. Ophalen is geen probleem, maar terug brengen word wel een probleem. Simpelweg omdat u bij de webshop besteld en in een gesloten winkel wenst terug te brengen.
De winkels zijn coulant en u mag op een later moment alles gewoon terug brengen. Bang voor een kwijt rakende bon hoeft u niet te zijn aangezien alles digitaal gaat.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag Praxis retour internetaankoop voorlopig weigeren?

Ongelezen bericht door witte angora »

Tijd om een andere bouwmarkt te zoeken denk ik. Ja, ik denk dat het mag. Die 14 dagen is een wettelijke minimumtermijn waarbinnen je als klant het recht hebt om te retourneren. Praxis maakt er een aanzienlijk langere termijn van.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Mag Praxis retour internetaankoop voorlopig weigeren?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik denk dat de ratio is dat men de hoeveelheid fysieke bewegingen in de winkel tot een minimum wil beperken in het kader van de volksgezondheid. Zo bescherm je personeel en klanten. De regeling geldt alleen voor spullen die online zijn besteld en in een filiaal worden afgehaald. Niet voor reguliere online aankopen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Mag Praxis retour internetaankoop voorlopig weigeren?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Praxis wil gewoon z’n personeel beschermen door te voorkomen dat er te veel contactmomenten zijn.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Mag Praxis retour internetaankoop voorlopig weigeren?

Ongelezen bericht door Cro »

Bob Schurkjens schreef:
09 jan 2022 10:32
Ik denk dat de ratio is dat men de hoeveelheid fysieke bewegingen in de winkel tot een minimum wil beperken in het kader van de volksgezondheid. Zo bescherm je personeel en klanten. De regeling geldt alleen voor spullen die online zijn besteld en in een filiaal worden afgehaald. Niet voor reguliere online aankopen.
Ik denk dat ze dan wel mogelijk moeten maken dat de klant de goederen bijvoorbeeld met de post moet kunnen retourneren. Wettelijk gezien moet een klant immers een online bestelling,. ook als deze afgehaald is, binnen 14 dagen kunnen retourneren om dan weer binnen uiterlijk 14 dagen na het ontbinden van de aankoop ook het geld terug te hebben ontvangen. Afhalen maakt immers niet dat het geen koop op afstand meer is.

Ik kan me voorstellen dat het niet wenselijk is wanneer je als consument nu wat koopt, denk aan bijvoorbeeld een duur stuk gereedschap, dit blijkt niet aan de verwachting te voldoen, waarna je nu dan ineens mogelijk langere tijd zou moeten wachten op het geld terug.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Mag Praxis retour internetaankoop voorlopig weigeren?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Maar zo'n duur stuk gereedschap kun je ook als reguliere online aankoop aanschaffen. Je kan dan op de gebruikelijke wijze retourneren.

Het hele click & collect concept lijkt bedoeld voor bouwmarktspullen die je online normaal niet kan kopen of waarvan de bezorgkosten hoog zijn in verhouding tot de prijs. Denk aan schuttingdelen, zakken cement, pakken laminaat etc.

Dorfje
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 mei 2017 00:21

Re: Mag Praxis retour internetaankoop voorlopig weigeren?

Ongelezen bericht door Dorfje »

Uit de link van ts:

Retouren
Het is, zolang onze winkels gesloten zijn, niet mogelijk om product(en) te retourneren in de winkels. Nadat onze winkels weer open zijn, heb je 90 dagen om te retourneren.

Het staat dus in de winkels. Je online aankoop terugsturen kan gewoon.

ateurlings
Berichten: 80
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:14

Re: Mag Praxis retour internetaankoop voorlopig weigeren?

Ongelezen bericht door ateurlings »

Je hebt het over retourneren naar de winkel, waarvoor tijdelijk een coulance regeling geldt, die 90 dagen was namelijk al een termijn die gold als je een account hebt.

Je kunt ook gewoon retourneren dmv opsturen:
https://www.praxis.nl/service/klantenservice.
" Je kunt het artikel natuurlijk ook opsturen of laten ophalen. Neem in dat geval contact met ons op. Via “ Heb je nog vragen” op deze pagina kun je contact opnemen op de door jou gewenste manier. Je betaalt dan zelf de verzendkosten. "

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag Praxis retour internetaankoop voorlopig weigeren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kortom:
- retourneren kan en mag vanaf dag 1;
- retourneren in de winkel kan binnen 90 dagen nadat de winkels weer open gaan.

Er is dus, anders dan TS schrijft, geen sprake van het weigeren van retourneren. Bovendien is de communicatie hierover ten tijde van het bestellen ook volstrekt helder. Ik zie het probleem dus niet.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mag Praxis retour internetaankoop voorlopig weigeren?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De reden hiervoor is toch simpel? Er zijn een beperkt aantal tijdsloten om te gebruiken en deze wil men inzetten voor mensen die spullen kopen, niet voor mensen die spullen terugbrengen. Het zou wel heel vervelend zijn als op 1 dag het personeel alleen bezig is met dingen terugnemen en verder er geen omzet is.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Mag Praxis retour internetaankoop voorlopig weigeren?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Volgens www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/corona ... appen-doen is retouren toegestaan,
De winkelier is verplicht om het afhalen/retourneren te organiseren:
met een afhaalpunt aan de deur van de winkel of op het parkeerterrein (zoals bij bouwmarkten)
zonder dat er een oploop van publiek ontstaat;
met een sober ingerichte afhaallocatie, geen uitstallingen, terrastheaters of bijvoorbeeld entertainment.
Echter, retouren is een service en niet wettelijk verplicht, waardoor je afhankelijk bent van de regels van het bedrijf. Alleen bij kopen op afstand (click and collect is geen kopen op afstand) geld wettelijk de mogelijkheid om 14 dagen te retourneren.

Eventueel kan je bij www.juridischloket.nl of www.consumentenbond.nl/juridisch-advies terecht voor vragen over dit onderwerp.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Mag Praxis retour internetaankoop voorlopig weigeren?

Ongelezen bericht door Cro »

Seinhuis schreef:
10 jan 2022 03:00


Echter, retouren is een service en niet wettelijk verplicht, waardoor je afhankelijk bent van de regels van het bedrijf. Alleen bij kopen op afstand (click and collect is geen kopen op afstand) geld wettelijk de mogelijkheid om 14 dagen te retourneren.
Wat een onzin dat Click and Collect geen koop op afstand is: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verko ... anneer-wel

Je koop immers op afstand, dat je het ophaalt maakt dat niet anders.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mag Praxis retour internetaankoop voorlopig weigeren?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar je koopt op zicht. Je kunt namelijk direct in de winkel retourneren als het je niet aanstaat.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Mag Praxis retour internetaankoop voorlopig weigeren?

Ongelezen bericht door Cro »

Nijogeth schreef:
10 jan 2022 08:58
Maar je koopt op zicht. Je kunt namelijk direct in de winkel retourneren als het je niet aanstaat.
Nee, je koopt niet op zicht bij click and collect, immers sluit je de koop via Internet. Je haalt het alleen bij de Winkel op nadat de koop al gesloten is. Daar zit qua wetgeving verschil in.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag Praxis retour internetaankoop voorlopig weigeren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Cro schreef:
10 jan 2022 07:20
Seinhuis schreef:
10 jan 2022 03:00
Echter, retouren is een service en niet wettelijk verplicht, waardoor je afhankelijk bent van de regels van het bedrijf. Alleen bij kopen op afstand (click and collect is geen kopen op afstand) geld wettelijkde mogelijkheid om 14 dagen te retourneren.
Wat een onzin dat Click and Collect geen koop op afstand is: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verko ... anneer-wel

Je koop immers op afstand, dat je het ophaalt maakt dat niet anders.
Het wordt door de ACM zelfs letterlijk genoemd:
Verkoopt u producten of diensten niet in een winkel, vaste beursstand of marktkraam? Maar aan de deur, op straat of tijdens speciale dagtochten? Of via internet, per telefoon of via social media? Bijvoorbeeld zoals bij 'click & collect'? Dan hebben consumenten volgens de wet 14 dagen bedenktijd.
Maar goed, ik kan me nog een recent topic over dit onderwerp herinneren... :wink:

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag Praxis retour internetaankoop voorlopig weigeren?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jep recent nog gevoerd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mag Praxis retour internetaankoop voorlopig weigeren?

Ongelezen bericht door sjohie »

Sander951 schreef:
08 jan 2022 18:05
Praxis hanteert ten tijde van een lockdown het beleid dat aankopen niet geretourneerd kunnen worden. Praxis vermeldt dit op de website: na de lockdown kan gedurende 90 dagen worden geretourneerd:
https://www.praxis.nl/voordemakers/t/co ... aatregelen
De ratio is logisch: hoe langer het duurt voordat consumenten hun producten kunnen retourneren, hoe groter de kans dat de producten uiteindelijk helemaal niet retour komen (bijv. omdat de bon kwijt is).
In sommige gevallen (bijv. ruimte innemende bouwproducten) is het erg onhandig als de spullen in de weg staan.
Uiteraard kunnen aankopen alleen gedaan worden na een bestelling via het internet dus gelden evident de regels van een internetaankoop. Als consument heb je het recht een internet aankoop binnen 14 dagen te retourneren: wettelijke bedenktijd.
Diverse andere bouwmarkten staan retourneren wel toe.

Bij mij komt de vraag: mag een winkel het retourneren van producten opschorten, hangende een lockdown? Of is de winkel gezien de 'wettelijke bedenktijd' verplicht het product binnen die 14 dagen retour te nemen?
Nou, zo stellig staat het niet op hun site. Daar kan je lezen dat retourneren in de winkel niet kan, gedurende de lockdown. En dat ze daarom die 90 dagen na opening bieden. Dat is leuk, maar ze mogen niet zomaar het hele retourneren opschorten, want "click and collect" is in vorm en functie online kopen, en dus geldt de 14 dagen retourtermijn gewoon. Het is aan de Praxis om dit logistiek te faciliteren.

Maar goed, een online aankoop in een pandemie hoeft ook weer geen wederzijds zelfmoordpact te zijn, dus je zou er ook voor kunnen kiezen om mee te gaan in deze oplossing van ze.

Gesloten