Nike retour kwijt via Post NL, geen geld terug

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Lou88
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2023 07:53

Nike retour kwijt via Post NL, geen geld terug

Ongelezen bericht door Lou88 »

Begin september heb ik een pakket met kleding besteld voor mijn partner bij Nike. Een deel van het pakketh heb ik gehouden, een deel heb ik 2 dagen later geretourneerd bij een PostNL-punt. Ik heb hiervan een verzendbewijs waarop de t&t codes staan en letterlijk staat ' De zendingen zijn aangepakt door Post NL'. Helaas is mijn pakket op de één of andere manier zoekgeraakt. Post NL verwijst naar Nike (zij hebben het gratis retourlabel verschaft en zijn verantwoordelijk), Nike verwijst naar Post NL en zegt dat ze niets willen restitueren omdat het pakket niet is aangekomen. Het gaat om een kleine 400 euro die ik nu niet terugkrijg, terwijl ik mijn pakket netjes heb ingeleverd, hiervan bewijs heb, maar er iets in het retourproces niet goed is gegaan. Wat kan ik hier als klant aan doen? Met Nike en Post NL kom ik niet verder en ik zou toch graag mijn geld terug willen. Voordat ik verdere stappen onderneem zou ik hier graag willen weten: a) sta ik in mijn recht? b) heeft iemand ervaring met het ondernemen van stappen en geld teruggekregen c) wat kan ik dan het beste doen? Vriendelijk bedankt!

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Nike retour kwijt via Post NL, geen geld terug

Ongelezen bericht door riddert »

Nike heeft u het reourlabel kosteloos verschaft en is daarmee verantwoordelijk voor de zending.
Los van of het pakket aangekomen is bij Nike, dienen ze uw geld binnen de wettelijke termijn terug te betalen.
Moeilijker dan dit is het niet.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Nike retour kwijt via Post NL, geen geld terug

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

En staat er op T&T dat het pakket is afgeleverd?

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Nike retour kwijt via Post NL, geen geld terug

Ongelezen bericht door Seinhuis »

riddert schreef:
09 nov 2023 09:44
Nike heeft u het reourlabel kosteloos verschaft en is daarmee verantwoordelijk voor de zending.
Los van of het pakket aangekomen is bij Nike, dienen ze uw geld binnen de wettelijke termijn terug te betalen.
Moeilijker dan dit is het niet.
Helemaal mee eens.

Indien u een rechtsbijstandverzekering hebt neem dan met hun contact op, of met www.juridischloket.nl.

Eventueel kunt u zelf een rechtzaak starten.

Lou88
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2023 07:53

Re: Nike retour kwijt via Post NL, geen geld terug

Ongelezen bericht door Lou88 »

Hartelijk dank voor de reacties. Ik heb al 5x contact gehad met Nike maar ze vergoeden helemaal niets. Ze verwijzen mij naar diverse websites waarop staat dat ik het aangetekend had moeten verzenden, anders krijg ik niets. Ik vraag me af of dat zo is

Dank ook voor de suggesties, ik zal contact opnemen met het juridisch loket aangezien ik geen rechtsbijstand verzekering heb.

Het pakket is volgens de T&T code nog niet aangekomen overigens. Maar dat lijkt me niet mijn probleem.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Nike retour kwijt via Post NL, geen geld terug

Ongelezen bericht door alfatrion »

De consument moet het product terugzenden, tenzij de handelaar het product komt ophalen (art. 6:230s BW). Het risico gaat over op de handelaar op het moment dat hij het product heeft ontvangen. Een schuldenaar die gebruik maakt van derden voor de uitvoering van een verbintenis is aansprakelijk voor de gedragingen van deze derde op gelijke wijze als voor eigen gedragingen (art. 6:76 BW).

Hier is de verkoper een overeenkomst gesloten met een vervoeder om het product op te halen en naar haar toe te brengen. Je kan dat uitleggen als dat de verkoper een vervoeder heeft ingeschakeld om het product namens haar te komen ophalen. Het risico is daarmee op de verkoper overgegaan op het moment dat de vervoeder het product heeft ontvangen.

https://blog.iusmentis.com/2022/05/30/v ... webwinkel/

De geschillencommissie DigiDispuut is van mening dat het risico retour bij de consument ligt, ook als gebruik wordt gemaakt van een door de verkoper aangeboden verzendmethode. Maar het bovenstaande argument is daarbij niet overwogen.
https://digidispuut.nl/wp-content/uploa ... ethode.pdf

Lou88
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2023 07:53

Re: Nike retour kwijt via Post NL, geen geld terug

Ongelezen bericht door Lou88 »

Dank voor je reactie! Ik snap alleen niet helemaal hoe dit op deze casus betrekking heeft? Ik heb niets laten ophalen? Dus ik ben heel benieuwd: wat is precies je punt?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Nike retour kwijt via Post NL, geen geld terug

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als er niets anders is afgesproken, dan geldt dat jij er voor moet zorgen dat het product bij Nike is aangekomen. Je argument - naar Nike toe - is dat zij het product hebben laten ophalen bij een postkantoor bij jou in de buurt en dat PostNL in die zin een hulppersoon is van Nike.

Lou88
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2023 07:53

Re: Nike retour kwijt via Post NL, geen geld terug

Ongelezen bericht door Lou88 »

Oké duidelijk! ConsuWijzer heeft me ook advies gegeven en zegt dat het risico bij mij ligt….

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Nike retour kwijt via Post NL, geen geld terug

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Lou88 schreef:
13 nov 2023 08:42
Hartelijk dank voor de reacties. Ik heb al 5x contact gehad met Nike maar ze vergoeden helemaal niets. Ze verwijzen mij naar diverse websites waarop staat dat ik het aangetekend had moeten verzenden, anders krijg ik niets. Ik vraag me af of dat zo is

Dank ook voor de suggesties, ik zal contact opnemen met het juridisch loket aangezien ik geen rechtsbijstand verzekering heb.

Het pakket is volgens de T&T code nog niet aangekomen overigens. Maar dat lijkt me niet mijn probleem.
Wat betekend dan een "gratis retourlabel" ??
Het is dan eigenlijk "gratis verschaffen van het retouradres".

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Nike retour kwijt via Post NL, geen geld terug

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lou88 schreef:
14 nov 2023 07:43
Oké duidelijk! ConsuWijzer heeft me ook advies gegeven en zegt dat het risico bij mij ligt….
Het risico ligt bij jou tot het moment dat de verkoper de goederen in ontvangst heeft genomen. Dat in ontvangstnemen kan een derde namens de verkoper ook doen. Ik zou dus beargumenteren dat dat retourlabel maakt dat PostNL namens Nike de goederen in ontvangst heeft genomen, omdat: (i) er geen overeenkomst tussen PostNL en jou tot stand is gekomen, maar tussen PostNL en Nike; en/of (ii) de Nike niet in het algemeen de verzendkosten vergoed maar dat slechts in natura bij één partij doet, waarmee Nike impliciet verklaart dat PostNL hun goedkeuring wegdraagt.

Plaats reactie