rekening indienen voor terug geleverde stroom

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
hupiehuup
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 okt 2022 21:34

rekening indienen voor terug geleverde stroom

Ongelezen bericht door hupiehuup »

Kan ik bij essent een rekening in dienen voor mijn terug geleverde stroom.
de reden hiervoor is dat Essen maar €0,055 cent betaald voor de terug geleverde stroom en er zelf de hoofdprijs voor vraagt.
destijds is er afgesproken dat men een redelijk tarief moeten betalen deze zou 70% zijn. in 2014 is dit losgelaten vandaar dat ik
dan ook essent een rekening wil aanbieden voor het overige gedeelte tot 70% van de gemiddelde prijs.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: rekening indienen voor terug geleverde stroom

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Uiteraard kunt u die rekening indienen, maar ik verwacht dat daar niet op gereageerd zal gaan worden.

Het overschot aan stroom terugleveren gebeurd op momenten dat iedereen stroom gaat terug leveren. Oftewel, doet aanbod is op dat moment ontzettend groot terwijl de vraag een stuk lager is. Kijk je naar de tarieven van de aanbieders die per uur rekenen, dan is die prijs nagenoeg 0 of zelfs negatief. Waarom zou Essent dan bij u verplicht duur moeten inkopen?

Verkopen doet Essent met een vaste prijs. Deze prijs is het gemiddelde van wat zij inkopen plus alle opslagen. Dus overdag maken ze behoorlijk winst terwijl ze in de avonduren er soms geld op toe moeten leggen.

U bent vrij om te kiezen voor elke elektra aanbieder. U kunt dus ook kiezen voor een bedrijf die een hoger vergoeding geeft.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: rekening indienen voor terug geleverde stroom

Ongelezen bericht door Nijogeth »

U had natuurlijk ook alleen een contract kunnen nemen zonder terugleveren en voor het terugleveren kunnen gaan onderhandelen met de liefhebbers daarvoor. Alleen die zullen u niet willen betalen wat u wilt voor de stroom die u aanbiedt, want die wordt aangeboden op het moment dat er een overschot en men er geld bij krijgt om stroom af te nemen.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: rekening indienen voor terug geleverde stroom

Ongelezen bericht door Kokka1 »

En als ze nee zeggen? Stop je dan met terugleveren? Sluit je ze dan af?

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: rekening indienen voor terug geleverde stroom

Ongelezen bericht door PGros »

snuffel1 schreef:
19 okt 2022 16:30
Daarbij zijn zonnepanelen bedoeld om in de eigen te behoefte te voorzien en niet om er winst mee te genereren. Ik snap best dat u baalt maar ook u bent ooit aangepraat dat hoe meer zonnepanelen aanbrengen des te groter de winst niet voor het milieu maar als zijnde een verdien model.
Je kan de BTW terugkrijgen als je zonnepanelen plaatst. Dit is omdat je dan ondernemer wordt en daardoor de belasting weer terug krijgt. Ook moet je ieder jaar de BTW die je krijgt omdat je terug levert weer aan het rijk betalen. Omdat dat meestal onder een bepaald bedrag blijft kun je als kleineondernemersregeling vrijstelling voor de btw-opgave krijgen.
Hierdoor zie je al dat het niet alleen voor eigen gebruik is maar ook als ondernemer energie leveren aan het net.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: rekening indienen voor terug geleverde stroom

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je moet niet de btw terugbetalen over wat je levert, maar een vastgesteld forfait. Ook al lever je niets terug.

Die hele ondernemersregeling voor zonnepanelen bij particulieren is toch eigenlijk een idiote zaak, maar komt volgend jaar te vervallen.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: rekening indienen voor terug geleverde stroom

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het terugleveren is BTW vrij, dus dat hoeft niet meer verrekend te worden. Wat wel de insteek was dat als je meer zou opwekken dan normaal is je BTW zou kunnen betalen over wat je opgewekt hebt. Het is namelijk niet de bedoeling dat je gaat verdienen met je panelen, maar dat je het primair voor eigen gebruik aanschaft.

Ridder te voet
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 aug 2016 11:49

Re: rekening indienen voor terug geleverde stroom

Ongelezen bericht door Ridder te voet »

Als je meer stroom terug levert dan je gebruikt, kan je je huis warm stoken met elektra. Ik heb de olie gevulde radiatoren al klaarstaan voor als er de hele dag gestookt moet worden. Liever de stroom opmaken dan voor 5,5 cent terug leveren. Scheelt ook weer gas voor de cv ketel. De snelkoker is sinds dit jaar nog nooit zoveel gebruikt. CV ketel wordt alleen gebruikt voor de douche.

Jan Wijn
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 jan 2022 11:57

Re: rekening indienen voor terug geleverde stroom

Ongelezen bericht door Jan Wijn »

Maak overdag op wat je zonnepanelen je dan aanbieden: kook elektrisch en verwarm elektrisch en het overige lever je terug ook al levert je dat weinig op. Mijn energie rekening is sinds ik zonnepanelen huur aanzienlijk lager geworden.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: rekening indienen voor terug geleverde stroom

Ongelezen bericht door Cro »

hupiehuup schreef:
17 okt 2022 21:42
Kan ik bij essent een rekening in dienen voor mijn terug geleverde stroom.
de reden hiervoor is dat Essen maar €0,055 cent betaald voor de terug geleverde stroom en er zelf de hoofdprijs voor vraagt.
destijds is er afgesproken dat men een redelijk tarief moeten betalen deze zou 70% zijn. in 2014 is dit losgelaten vandaar dat ik
dan ook essent een rekening wil aanbieden voor het overige gedeelte tot 70% van de gemiddelde prijs.
Dit lijkt me redelijk kansloos, immers je geeft zelf al aan dat die 70% is losgelaten. Nu komt dat volgens mij wel mogelijk weer terug in de toekomst, maar daar heb je nu weinig aan.

Ik zou je zelf eerder de vraag stellen, waarom zit je bij een aanbieder die maar zo weinig betaald als je een overschot hebt. Zeker als dit een groot overschot is dien je gewoon rond te shoppen naar de beste tarieven wanneer je in een variabel contract zit.
Ridder te voet schreef:
21 okt 2022 23:38
Als je meer stroom terug levert dan je gebruikt, kan je je huis warm stoken met elektra. Ik heb de olie gevulde radiatoren al klaarstaan voor als er de hele dag gestookt moet worden. Liever de stroom opmaken dan voor 5,5 cent terug leveren. Scheelt ook weer gas voor de cv ketel. De snelkoker is sinds dit jaar nog nooit zoveel gebruikt. CV ketel wordt alleen gebruikt voor de douche.
Controleer dan wel, als je in een variabel maandelijks opzegbaar contract zit, dat jouw aanbieder niet per maand saldeert. Doen ze dat wel is het niet handig nu elektrisch te gaan verwarmen en in de winter gaat dit dan nog minder verstandig zijn.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: rekening indienen voor terug geleverde stroom

Ongelezen bericht door alfatrion »

Cro schreef:
22 okt 2022 10:54
Controleer dan wel, als je in een variabel maandelijks opzegbaar contract zit, dat jouw aanbieder niet per maand saldeert.
Daar loopt een procedure over. Ik deel de mening dat per jaar salderen verplicht is.

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /2146072/0

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: rekening indienen voor terug geleverde stroom

Ongelezen bericht door Cro »

alfatrion schreef:
22 okt 2022 11:01
Cro schreef:
22 okt 2022 10:54
Controleer dan wel, als je in een variabel maandelijks opzegbaar contract zit, dat jouw aanbieder niet per maand saldeert.
Daar loopt een procedure over. Ik deel de mening dat per jaar salderen verplicht is.

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /2146072/0
Daar ben ik mee bekend, volgens mij lopen er zelfs meerdere procedures, maar alsnog is dan niet handig te gaan voorsorteren op een mogelijke kans van slagen in een rechtszaak wanneer jouw leverancier nu wel van mening is dat salderen per maand mag. Straks winnen zij de zaak, en zit je met nog hogere energie kosten dan nu al het geval is. Zelfs de ACM durft schijnbaar geen hard standpunt in te nemen richting de leveranciers daar de wetgeving niet volledig duidelijk lijkt te zijn.


hupiehuup
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 okt 2022 21:34

Re: rekening indienen voor terug geleverde stroom

Ongelezen bericht door hupiehuup »

ik heb alle reacties gelezen maar waar het omgaat is dat ik op de eerste plaats zonnepanelen heb laten plaatsen die mijn eigen jaar verbruik compenseren en niet om er winst op te maken. maar het kan niet zo zijn dat ik voor duizenden euro"s investeer en essent er geld mee verdient. dit jaar was echt een top jaar voor de panelen en ik hoef zoals ik al vermelde niet de hoofdprijs maar een redelijke vergoeding zoals ooit afgesproken van 70% dan heeft essent nog altijd 30% zonder te investeren. essent investeert ook niet om uiteindelijk de stroom gratis te geven. en met name op de toekomst gericht met de nieuwe saldering regeling ga je ondanks je investering door de overheid nota bene aangemoedigd voor het milieu toch betalen. dan heeft investeren in zonnepanelen totaal geen zin meer. voor wat mij betreft mogen ze in de toekomst dat wat ik over produceer hebben als de 1 op 1 regeling maar blijft dat is wel zo eerlijk voor diegene die hebben geïnvesteerd. want zo worden we weer eens door onze eigen overheid bestolen.
wat zou er gebeuren als iedereen vanaf 2025 de panelen uit zet? want als ik toch nog moet gaan betalen ondanks mijn investering kan ik ze ook uitzetten.

wim13
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2022 21:49

Re: rekening indienen voor terug geleverde stroom

Ongelezen bericht door wim13 »

In de leveringsovereenkomst bij budget Energie staat "Wij salderen conform de wettelijke regeling hieromtrent. Op dit moment houdt deze in dat wij de hoeveelheid afgenomen elektriciteit minus de teruggeleverde elektriciteit in rekening brengen. En indien de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit in een afrekenperiode die van de afgenomen elektriciteit overschrijdt,"

Ze zeggen te salderen over de afrekenperiode, de afrekenperiode is jaarlijks het geen je tussendoor krijgt is een maandelijkse energierapport voor het rapport bevat een indicatie van uw verbruik met de daarbij behorende kosten over de afgelopen maand.

Zolang zie niet maandelijks de werkelijke kosten afrekenen moeten volgens het contract dus salderen over de periode tot de afrekening.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: rekening indienen voor terug geleverde stroom

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Een redelijke vergoeding zou de prijs van stroom zijn op het moment dat u teruglevert. En is op dat moment heel laag, want iedereen levert dan tegelijk terug en er is dus een overschot.

Oudesjoegel
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 okt 2022 16:42

Re: rekening indienen voor terug geleverde stroom

Ongelezen bericht door Oudesjoegel »

Het getuigd van een goed vertrouwen maar ook van enige naïviteit wanneer je denkt te kunt verdienen aan een concept van een grote energiemaatschappij en wat aangemoedigd werd door onze o' zo betrouwbare overheid.
Ik ben wat cynisch maar je legt het altijd af deze partijen wanneer het op de kleine lettertjes aankomt.
Ik heb nul vertrouwen meer in de overheid. In energiemaatschapijen had ik het al nooit.
Maar goed. Achteraf kijkt men een koe in de kont.

hupiehuup
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 okt 2022 21:34

Re: rekening indienen voor terug geleverde stroom

Ongelezen bericht door hupiehuup »

Nijogeth schreef:
24 okt 2022 23:06
Een redelijke vergoeding zou de prijs van stroom zijn op het moment dat u teruglevert. En is op dat moment heel laag, want iedereen levert dan tegelijk terug en er is dus een overschot.
dat zou dan ook inhouden dat ik op dat moment een lagere prijs zou moeten betalen maar dat gebeurd niet, daarbij betalen wij voor duurzame opslag wat dus zou kunnen betekenen dat ze het opslaan en tegen een hoger tarief verkopen als de vraag weer groter wordt

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: rekening indienen voor terug geleverde stroom

Ongelezen bericht door de auditu »

hupiehuup schreef:
24 okt 2022 21:41
ik heb alle reacties gelezen maar waar het omgaat is dat ik op de eerste plaats zonnepanelen heb laten plaatsen die mijn eigen jaar verbruik compenseren en niet om er winst op te maken. maar het kan niet zo zijn dat ik voor duizenden euro"s investeer en essent er geld mee verdient. dit jaar was echt een top jaar voor de panelen en ik hoef zoals ik al vermelde niet de hoofdprijs maar een redelijke vergoeding zoals ooit afgesproken van 70% dan heeft essent nog altijd 30% zonder te investeren. essent investeert ook niet om uiteindelijk de stroom gratis te geven. en met name op de toekomst gericht met de nieuwe saldering regeling ga je ondanks je investering door de overheid nota bene aangemoedigd voor het milieu toch betalen. dan heeft investeren in zonnepanelen totaal geen zin meer. voor wat mij betreft mogen ze in de toekomst dat wat ik over produceer hebben als de 1 op 1 regeling maar blijft dat is wel zo eerlijk voor diegene die hebben geïnvesteerd. want zo worden we weer eens door onze eigen overheid bestolen.
wat zou er gebeuren als iedereen vanaf 2025 de panelen uit zet? want als ik toch nog moet gaan betalen ondanks mijn investering kan ik ze ook uitzetten.
Ik ben heel benieuwd of u tzt de installatie inderdaad gaat uitzetten. Wilt u dat op het forum laten weten en wat het vootdeel daarvan is?

Plaats reactie