Thuis batterij is dit een slimme investering?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door 16again »

kiz schreef:
16 apr 2024 15:41
Ik heb een gewoon variabel contract, niet dynamisch.

Tot nu toe "genoten" voordeel staat hier uitgelegd
Dat voordeel komt louter je zonnepanelen toe, je batterij draagt daar niets aan bij , zonder dynamisch contract.
Netbeheerder is wel blij met je.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door kiz »

16again schreef:
16 apr 2024 17:05
kiz schreef:
16 apr 2024 15:41
Ik heb een gewoon variabel contract, niet dynamisch.

Tot nu toe "genoten" voordeel staat hier uitgelegd
Dat voordeel komt louter je zonnepanelen toe, je batterij draagt daar niets aan bij , zonder dynamisch contract.
Netbeheerder is wel blij met je.
Toch is het stroomverbruik sinds het plaatsen van de batterij nog verder afgenomen t.o.v. alleen de zonnepanelen. Meest representatieve maand is maart, daarin zie je het verbruik "zonder panelen" in '22, het verbruik "met panelen" in '23 en het verbruik "met panelen en batterij" in 24.
Wat ik niet koop hoef ik niet te betalen.
Bijlagen
2024-04-16 17_48_48-MVS-MER-PSN-Eneco - MER_944636-2_maart2024.pdf – Mozilla Firefox.png
(18.4 KiB) 2 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door 16again »

Ik zie je bijlage niet.

stevie58
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2024 19:49

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door stevie58 »

Ik heb zelf een thuisaccu gebouwd. Mijn inverter geeft 48V voor de accu, en daarna maakt hij er 230V van.
Bij het zoeken naar een knappe accu vond ik de prijzen in Nederland te hoog en ben naar losse LiFePo4 accucellen gaan zoeken. En met 16 accu cellen maak je een 48V accu (48 - 55V). Een losse accucel van 3.3V en ruim 300Ah kost rond de 77 euro. Zet er 16 in serie en je hebt ruim 50V bij 300Ah, dat is 15kWh voor rond de 1250 euro. Dan moet je nog wel een mooie behuizing regelen en een goede BMS, maar die heb je ook voor 70 euro. Behuizing kan je bij de Gamma uit multiplex op maat laten zagen.

Later heb ik er een 2e accu naast gezet en heb nu voor iets van 3000 euro ruim 30kWh staan.

Is dat veilig, Ja,.LiFePo4 accu's zijn veilig, Li-Ion echter brandgevaarlijk.

angel1978
Berichten: 10968
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Netstabilisatie ( batterij zonneplan ) in de praktijk:

https://www.bright.nl/videos/1194132/de ... et-op.html

angel1978
Berichten: 10968
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Kijk je uberhaupt wat er gepost is?

Nijogeth
Berichten: 10005
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nee, want dan had ie gezien dat het 59 minuten waren.

NL-Toontje
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 okt 2017 11:30

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door NL-Toontje »

kiz schreef:
12 apr 2024 16:37

Sinds 2022 is het totale stroomverbruik afgenomen van jaarlijks 3025 kWh op de afrekening 03-2022 naar 301 kWh (na salderen, uiteraard) op de afrekening 03-2023 naar een teruglevering (na zelfverbruik en salderen) van 425 kWh op de afrekening 03-2024.

Effectief is mijn energierekening van € 216 per maand in 2022 gezakt naar € 158 in 2023 en € 159 nu.
Wij hebben stadsverwarming overigens, hetgeen voor € 179 in 2022 en € 170 in 2023 onderdeel uitmaakt(e) van de totale energierekening.
De stroomopbrengst "betaalt" nu als het ware de warmterekening.
kiz schreef:
16 apr 2024 15:23
16again schreef:
12 apr 2024 18:06
kiz schreef:
12 apr 2024 16:37
In juni 2022 zijn (9x 490 wp) zonnepanelen geplaatst, eind mei 2023 een thuisaccu met een capaciteit van 5 kW. Investering voor de accu was € 2850......
Maar hoeveel ben je nu voordeliger uit door de extra accu?
Op de jaarafrekening maart 2023 kreeg ik zo'n € 1200 retour en werd mijn maandbedrag van € 216 verlaagd naar € 158.
Op die van maart 2024 kreeg ik nog € 200 retour en werd mijn maandbedrag van € 158 aangepast naar € 159.

Dat maandbedrag is inclusief € 170 per maand voor Stadsverwarming. Feitelijk krijg ik dus € 11 per maand terug op mijn stroomrekening.

Dus € 1200 (retour) in het 1e jaar, 12x (216-158=) € 696 (lager maandtarief) in het 2e jaar is samen € 1896, en aan het eind van dat 2e jaar kreeg ik nog eens € 200 retour is € 2196 voordeel.
Je maakt drie denkfouten:
1. Het voordeel dat je in jouw tweede post is volledig toe te schrijven aan de zonnepanelen: voor die panelen verbruikte je 3025kWh en bij de laatste afrekening was het verbruik zelfs negatief (een netto teruglevering).
Jouw batterij heeft daar niets aan bijgedragen. Immers, wanneer je die batterij niet had gehad dan had het stroomnet als batterij gefungeerd en hadden er, na salderen, precies dezelfde getallen op de afrekening gestaan,

2. Je doet aannames op basis van de cijfers van slechts twee jaren, waarin ook nog eens wijzigingen plaatsvinden. Je vergelijkt het eerste jaar met zonnepanelen met een tweede jaar met zonnepanelen en een batterij en het verschil daartussen schrijf je toe aan de batterij. Dat noemen we in de statistiek een n=1 vergelijking en die zegt niets.
De opbrengst van panelen is niet ieder jaar hetzelfde en je gebruikte ook niet ieder jaar precies 3025kWh.
Er zijn meer factoren te bedenken die jouw energieverbruik bepalen.

3. Je schrijft de volledeige 'winst' (van 3025kWh/j naar -425kWh/j) toe aan de panelen en -ten onrechte- aan de batterij. Mensen die heel actief bezig zijn met energieverbruik gaan actief nadenken over energieverbruik. Die gaan dus ook opeens een lamp uit doen die oonnodig brandt, die kopen opeens meer LED-lampen, die draaien opeens vollere wasmachines, etc.
Misschien is er ook een (vaat)wasmachine o.i.d. door een zuiniger exemplaar vervangen.
Wat ik probeer te zeggen is dat een deel van de winst is ontstaan door jou zelf, door jouw gedrag te veranderen. Dit deel is niet toe te schrijven aan de panelen.

Bovenstaande laat onverlet dat je nu natuurlijk geld bespaart doordat je nu jouw eigen elektra opwekt. Die winst pakt niemand jou af.
Ook mag je concluderen dat je nu, door alle maatregelen die je hebt genomen (en misschien het aanpassen van jouw verbruiks gedrag) ruim €1000/jaar bespaart. Daarmee verdien je jouw investeringen terug en daarna ga je echt geld verdienen.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door witte angora »

Intussen heeft de redactie als een soort Rijdende Rechter uitspraak gedaan:

https://radar.avrotros.nl/artikel/is-ee ... e=20240419

NL-Toontje
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 okt 2017 11:30

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door NL-Toontje »

witte angora schreef:
19 apr 2024 08:30
Intussen heeft de redactie als een soort Rijdende Rechter uitspraak gedaan:

https://radar.avrotros.nl/artikel/is-ee ... e=20240419
Jammer dat dat artikel niet alle vragen beantwoordt en dat de onderbouwing van de antwoorden niet compleet is (en wellicht zelfs incorrect zijn):

In het stukje 'Hoe werkt een thuisbatterij?' en 'Is een thuisbatterij terug te verdienen?' wordt volledig voorbij gegaan aan de mogelijkheid van handelen met stroom. Ofwel via de one-day-ahead prijzen bij een dynamisch stroomtarief danwel op de onbalansmarkt zoals Zonneplan dat doet.
Dat maakt het stuk incompleet en de vraag die dan opkomt is of je iets hebt aan de beschreven informatie in het stuk.

Het antwoord op de vraag 'Is een thuisbatterij terug te verdienen?' is heel simpel "Nee" wanneer je niet handelt met stroom en zolang de salderingsregeling nog bestaat.
Door het gebrek aan bronvermelding kan ik ook niet achterhalen waar die terugverdientijd van 15 jaar (of 10 jaar) vandaan komt.

Als je zo'n stuk opstelt als advies aan consumenten door de redactie van een consumenten forum/programma had ik iets meer diepgang verwacht.

Eerde
Berichten: 76
Lid geworden op: 07 sep 2007 15:08

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door Eerde »

Er zijn zoveel factoren die bepalen of een thuisbatterij rendabel is en te gebruiken voor het doel van de gebruiker, dat je echt een paar dagen moet zoeken om alle vragen & antwoorden op rij te krijgen.

Hier vond ik de meeste antwoorden: https://doe-duurzaam.nl/dossier/thuisbatterij/

Meestal vergeet men de afschrijving mee te nemen en enkel het ROI te benadrukken. En dat is belangrijk want de capaciteit neemt rap af na je break-even punt. Dan pas maak je winst.

Stel je verdient de investering terug neem €8000 & €1800/jr opbrengst dat is <5 jaar. Nu moet je nog even sparen voor de vervanger na 10 jaar, OK dan ben je na 10 jaar klaar on netto rendement te halen, maar... maar je capaciteit is niet 20kWu meer maar slechts 12kWu en dat levert minder op dan men had gehoopt.

Daarnaast zijn er aandachtspunten onbalans handelen, opslag voor eigen gebruik (NOM) en aantal dagen is je opslag van je eigen zonnepanelen (mits mogelijk) ? Een Tesla met 100kWh loopt stilstaand 1%/dag leeg, kijk daar heb je wat aan. Niet een batterij die 24 of 48 uur opslagtijd heeft.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door kiz »

16again schreef:
16 apr 2024 19:50
Ik zie je bijlage niet.
Schijnbaar werkt het niet om een afbeelding in de tekst te plaatsen.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door kiz »

witte angora schreef:
19 apr 2024 08:30
Intussen heeft de redactie als een soort Rijdende Rechter uitspraak gedaan:

https://radar.avrotros.nl/artikel/is-ee ... e=20240419
Grappig wel. Datzelfde Milieucentaal adviseert om een onverwarmde zolder na te isoleren. De kosten daarvan verdien je natuurlijk überhaupt nooit terug.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door kiz »

Eerde schreef:
19 apr 2024 16:14
Er zijn zoveel factoren die bepalen of een thuisbatterij rendabel is en te gebruiken voor het doel van de gebruiker, dat je echt een paar dagen moet zoeken om alle vragen & antwoorden op rij te krijgen.

Hier vond ik de meeste antwoorden: https://doe-duurzaam.nl/dossier/thuisbatterij/

Meestal vergeet men de afschrijving mee te nemen en enkel het ROI te benadrukken. En dat is belangrijk want de capaciteit neemt rap af na je break-even punt. Dan pas maak je winst.

Stel je verdient de investering terug neem €8000 & €1800/jr opbrengst dat is <5 jaar. Nu moet je nog even sparen voor de vervanger na 10 jaar, OK dan ben je na 10 jaar klaar on netto rendement te halen, maar... maar je capaciteit is niet 20kWu meer maar slechts 12kWu en dat levert minder op dan men had gehoopt.

Daarnaast zijn er aandachtspunten onbalans handelen, opslag voor eigen gebruik (NOM) en aantal dagen is je opslag van je eigen zonnepanelen (mits mogelijk) ? Een Tesla met 100kWh loopt stilstaand 1%/dag leeg, kijk daar heb je wat aan. Niet een batterij die 24 of 48 uur opslagtijd heeft.
Een tesla is natuurlijk ook een stuk voordeliger dan een losse accu. En iedereen heeft ook plek voor een eigen laadstation.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door witte angora »

En met een Tesla kan je ook nog rijden. Die thuisaccu, daar kan je wieltjes onder zetten, maar dan kun je er nog steeds niks mee.

Thijs124
Berichten: 707
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Thuisaccu, dan wel in een waterdichte ombouw met een automatische sprinklerinstallatie erboven.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door kiz »

witte angora schreef:
21 apr 2024 18:35
En met een Tesla kan je ook nog rijden. Die thuisaccu, daar kan je wieltjes onder zetten, maar dan kun je er nog steeds niks mee.
Dan nog kan ik die Tesla niet 'vanaf m'n eigen dak' laden, zo lang ik geen kabel over de openbare stoep mag neerleggen.

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door 16again »

Thijs124 schreef:
21 apr 2024 18:49
Thuisaccu, dan wel in een waterdichte ombouw met een automatische sprinklerinstallatie erboven.
Een lithiumbrand kun je beter niet met water blussen. Onderdompelen in water wordt wel aangeraden, maar dat lukt natuurlijk niet met de sprinkler.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door witte angora »

kiz schreef:
21 apr 2024 18:53
witte angora schreef:
21 apr 2024 18:35
En met een Tesla kan je ook nog rijden. Die thuisaccu, daar kan je wieltjes onder zetten, maar dan kun je er nog steeds niks mee.
Dan nog kan ik die Tesla niet 'vanaf m'n eigen dak' laden, zo lang ik geen kabel over de openbare stoep mag neerleggen.
Hang je die kabel een meter of drie, vier, boven de stoep, en dan bij de Tesla recht naar beneden.

Thijs124
Berichten: 707
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Beter zoiets niet in huis of auto te halen.
De accu van mijn eBike komt ook niet binnenshuis.
Buiten onder het afdak mag hij aan de stroom.

Plaats reactie