Annulering door Booking.com ivm oplichters, wat te doen?

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
T.dejong
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 aug 2022 16:01

Annulering door Booking.com ivm oplichters, wat te doen?

Ongelezen bericht door T.dejong »

Voor aankomende wintersportperiode had ik een chalet geboekt voor een grote groep via booking.com. Deze week vroeg de verhuurder om een betaling incl borg via een overboeking. Omdat ik dacht dat de betaling al stond ingepland voor de creditcard, even contact opgenomen met booking.com om dubbele betaling te voorkomen. Aan de telefoon vertelt de aardige customer service medewerker dat hij denkt dat het om oplichters gaat. Geen probleem, hij zegt dat hij de reservering van hun kant gaat annuleren en dat er een nieuwe boeking gedaan kan worden en het verschil in prijs door hun gecompenseerd wordt.

Echter krijg ik vandaag bericht dat omdat booking.com het contract met de accomodatie heeft verbroken, zij niks meer voor mij kunnen betekenen. Nu heb ik dus en geen reservering, en het probleem dat nu zo goed als alles is volgeboekt en het goedkoopste alternatief 4000 euro duurder is.

Wij boeken al jaren altijd via booking, en waren altijd tevreden, maar nu voel ik me toch behoorlijk bedrogen. Ik ben benieuwd of iemand weet wat ik kan doen / wat mijn rechten zijn.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Annulering door Booking.com ivm oplichters, wat te doen?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Tja, je zal geen bewijs hebben van hun toezeggingen dus niks aan te doen vrees ik.
Wioj hebben onlangs meegemaakt dat we een hotel hadden geboekt, zonder ontbijt omdat we heel vroeg weer weg moesten. Daar aangekomen bleek dat het ontbijt via booking duurder is dan als je het rechtstreeks daar afspreekt. Als het kan boek ik volgende keer zonder tussenkomst van booking.
Valt er niks meer te vinden als je zoekt via websites van ski-oorden ?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Annulering door Booking.com ivm oplichters, wat te doen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nogal logisch dat ze de samenwerking hebben stopgezet. Eerst proberen ze u op te lichten en later wilt u er alsnog boeken?

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Annulering door Booking.com ivm oplichters, wat te doen?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Booking.com kan het geboekte dienst niet leveren, dan heeft u recht op geld terug (op uw rekening gestort). Hierdoor heeft u de mogelijkheid om elders te boeken.

Indien het u niet lukt om uw geld terug te krijgen, neem dan contact op met uw creditcard maatschappij, doe een beroep op aflevering garantie.


Dat andere hotels duurder zijn is helaas niks aan te doen.

U kunt aan uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl hulp of advies vragen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Annulering door Booking.com ivm oplichters, wat te doen?

Ongelezen bericht door Jablan »

T.dejong schreef:
19 aug 2022 16:24
Voor aankomende wintersportperiode had ik een chalet geboekt voor een grote groep via booking.com. Deze week vroeg de verhuurder om een betaling incl borg via een overboeking. Omdat ik dacht dat de betaling al stond ingepland voor de creditcard, even contact opgenomen met booking.com om dubbele betaling te voorkomen. Aan de telefoon vertelt de aardige customer service medewerker dat hij denkt dat het om oplichters gaat. Geen probleem, hij zegt dat hij de reservering van hun kant gaat annuleren en dat er een nieuwe boeking gedaan kan worden en het verschil in prijs door hun gecompenseerd wordt.

Echter krijg ik vandaag bericht dat omdat booking.com het contract met de accomodatie heeft verbroken, zij niks meer voor mij kunnen betekenen. Nu heb ik dus en geen reservering, en het probleem dat nu zo goed als alles is volgeboekt en het goedkoopste alternatief 4000 euro duurder is.

Wij boeken al jaren altijd via booking, en waren altijd tevreden, maar nu voel ik me toch behoorlijk bedrogen. Ik ben benieuwd of iemand weet wat ik kan doen / wat mijn rechten zijn.
Heb je de uitspraak 'prijsverschil wordt gecompenseerd' zwart op wit ontvangen van Booking of als aantekening bij je klant-account laten zetten?
Zo ja, dan komt Booking dit na, mits je een nieuwe accommodatie via Booking boekt.

Alternatief: overleg met je groep en kies een nieuwe bestemming, die beter binnen het budget past. Dan ben je vrij om via een willekeurige site te boeken. Nog beter - omdat je met een groep weg wilt - is de accommodatie direct benaderen.
Goede plekken staan op Booking en op de site van de plaatselijke of regionale toeristendienst en hebben een eigen site. Dan weet je zeker, dat je niet met oplichters te maken hebt.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Annulering door Booking.com ivm oplichters, wat te doen?

Ongelezen bericht door Hophophop »

Het goedkoopste alternatief is 4000 euro. Wat waren de kosten van de oorspronkelijke reservering? Abnormaal goedkoop zal het gevolg zijn van het feit dat het oplichters betroffen. Al zou ik, als ik via Booking boekte, ook niet zo snel op oplichting bedacht zijn, eerlijk gezegd.

Als je de toezegging van Booking niet op een of andere wijze kunt aantonen houdt het een beetje op, denk ik. Maar ik denk dat je vooral blij moet zijn dat je niet in deze oplichterstruc bent getrapt.

T.dejong
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 aug 2022 16:01

Re: Annulering door Booking.com ivm oplichters, wat te doen?

Ongelezen bericht door T.dejong »

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb na het eerste gesprek wel een email gehad waarin het volgende staat:
“Bevalt deze optie? Maak dan een nieuwe boeking via de bovenstaande link en geef ons je nieuwe bevestigingsnummer door.
Je huidige reservering wordt gratis geannuleerd.
Mocht je extra kosten maken bij de nieuwe accommodatie, stuur ons dan de factuur na het verblijf zodat we kunnen kijken of een terugbetaling mogelijk is. Dit moeten we mogelijk delen met de accommodatie om je claim te kunnen bevestigen.
Als je ons nodig hebt, staan we voor je klaar.
Booking.com Customer Service Team”

Ze hadden een vervangende optie doorgestuurd maar die lag drie kwartier rijden van het ski gebied, en had te weinig slaapkamers en bedden waardoor mensen op banken/matjes zouden moeten slapen. Er staat wel in dat ze het prijsverschil delen met de accomodatie, maar ze zullen zelf toch snappen dat oplichters hier niet aan mee zullen werken…
De reden dat de alternatieve accomodatie zo duur is (7000 ipv 3000) is naar mijn idee omdat 98% al volgeboekt is en alleen de veel te dure opties nog beschikbaar zijn.
Heeft het mbt de ontvangen nog zin om met juridisch loket contact op te nemen?

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Annulering door Booking.com ivm oplichters, wat te doen?

Ongelezen bericht door Hophophop »

Ok, ze doen geen onvoorwaardelijke toezegging maar houden een slag om de arm, dus daar kan je je niet op beroepen.

Dan is de vraag of je Booking op een ander manier aansprakelijk kan stellen. Bijv. op grond van wanprestatie, omdat ze meer hadden moeten doen om de oplichters van het platform te weren, waardoor jij nu niet in deze situatie had gezeten. Zal oa afhangen van wat er in hun voorwaarden staat en wat er feitelijk precies gebeurd is. Ik denk niet dat we je daar hier op het forum mee kunnen helpen.

Houd er ook rekening mee dat de schade niet per definitie het verschil is tussen de kosten die je zou moeten betalen voor de oude accommodatie en de nieuwe accommodatie.

Dirk45
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 mei 2022 12:44

Re: Annulering door Booking.com ivm oplichters, wat te doen?

Ongelezen bericht door Dirk45 »

Tja, wie is waar verantwoordelijk voor?
Dat staat in de algemene voorwaarden van de desbetreffende site.
Maar het is natuurlijk stom vervelend om op je beeldscherm al die artikelen door te lezen.
Dus doe je het niet en stink je er in.
Want wat is nou de positie van een internetsite voor reserveren van vakantiebestemmingen?
"Vroeger", stuurde je bv een brief naar een hotel met het verzoek een kamer oid te reserveren.
De oude PTT bracht die brief braaf bij het hotel. Het hotel stuurt via dezelfde PTT een bevestiging.
En dan blijkt dat het hotel de zaak belazerd heeft. Kun je dan de PTT aansprakelijk stellen?
Nee, zij hebben allen berichtgevingen door gegeven.
Zo'n boekingssite kan een soort moderne PTT zijn, doorgeefstation.
Maar ze kunnen ook een reisbureau zijn met veel meer aansprakelijkheden.
Ja, ik ben argwanend als het internet betreft. Wat vandaag op het scherm staat kan morgen weer anders zijn,
zonder dat ik het kan bewijzen.
Maar er zouden meer mensen eens moeten denken aan één van mijn leefregels.
"Als het te mooi is om waar te zijn, dan is het dus ook niet waar"
.Want als het geld kost, moet je gewoon nog even vaststellen waarvoor je eigenlijk betaalt, en welke risico's je loopt.

Len123
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2013 08:28

Re: Annulering door Booking.com ivm oplichters, wat te doen?

Ongelezen bericht door Len123 »

Ik kijk over het algemeen via boekingssites wat er zoals wordt aangeboden.
Vind ik iets wat me aanstaat dan ga ik altijd naar de site van de accommodatie verschaffer en bekijk daar de prijzen.
Wat blijkt, over het algemeen of dezelfde prijs en soms lager en betere voorwaarden.
Boeken via een tussenpersoon, dus boekingssites, is in 95% van de gevallen duurder dan direct boeken.
Soms wil een mailtje naar het hotel of appartement ook helpen om wat extra's voor elkaar te krijgen, want ze hoeven geen (soms misselijk hoge) commissies te betalen. En wordt lid van een (hotel) keten, scheelt ook vaak een boel.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Annulering door Booking.com ivm oplichters, wat te doen?

Ongelezen bericht door Jablan »

T.dejong schreef:
21 aug 2022 10:05
Heeft het mbt de ontvangen nog zin om met juridisch loket contact op te nemen?
Nee. Booking bemiddelt (juridisch gezien).

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Annulering door Booking.com ivm oplichters, wat te doen?

Ongelezen bericht door Hophophop »

Dat betekent natuurlijk niet per definitie dat Booking geen verantwoordelijkheid draagt indien oplichters misbruik maken van haar platform.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Annulering door Booking.com ivm oplichters, wat te doen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar wat wil je dan dat Booking doet? TS heeft geen daadwerkelijke schade, doordat Booking zelf ervoor gezorgd heeft dat de accommodatie van het platform is verdwenen.

Zoals ik het verneem is de TS zelfs boos dat ze niet alsnog bij de oplichters kan boeken, want ze had het liefst het geld alsnog aan die oplichters gegeven. Dan had ze geen accomodatie en geen geld. Dat laatste heeft ze nu nog wel.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Annulering door Booking.com ivm oplichters, wat te doen?

Ongelezen bericht door Hophophop »

Nijogeth schreef:
22 aug 2022 16:50
Maar wat wil je dan dat Booking doet? TS heeft geen daadwerkelijke schade, doordat Booking zelf ervoor gezorgd heeft dat de accommodatie van het platform is verdwenen.
Op basis van wat de TS schrijft zie ik idd ook geen aanknopingspunten om Booking aansprakelijk te stellen. Sterker nog: het lijkt er zelfs op dat ze heel netjes en adequaat heeft gereageerd.

Mijn reactie was specifiek gericht op de stelling dat Booking niet aansprakelijk zou zijn omdat ze bemiddelen; dat is in zijn algemeenheid natuurlijk veels te kort door de bocht. Ook een bemiddelaar kan onder omstandigheden aansprakelijk zijn voor schade die geleden wordt.

Dat TS geen schade heeft geleden ben ik overigens niet met je eens. Althans, je kan er niet zo stellig in zijn. Eventuele schade zou kunnen bestaan uit bijv. een prijsstijging door het latere boeken bij een alternatieve accommodatie oid.

Marquerita
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 aug 2022 14:48

Re: Annulering door Booking.com ivm oplichters, wat te doen?

Ongelezen bericht door Marquerita »

Helaas is Booking.com niet echt klantvriendelijk. Voor coronatijd een boeking gemaakt maar België. De boeking is geboekt met vermelding, dat er geen gratis annulering was. Echter door corona geen mogelijkheid maar België te gaan. contact opgenomen met Booking.com voor restitutie. Dit was voor ons overmacht. Daar moesten we maar contact opnemen met hotel. Echter bij het hotel is de telefoon nooit opgenomen. Waarschijnlijk gesloten ivm corona. Omdat de overnachting niet geleverd kon worden neem ik aan, dat Booking.com het geld terug zou moeten geven. Echter dit is nooit gedaan en zoek het maar uit. Gelukkig geen groot bedrag. Als het mogelijk is boeken we in principe niet meer bij Booking.com.
Advies zoek een andere zoals Hotels.com. Goede ervaring mee en zij gaven wel geld terug ondanks boeking zonder gratis annulering

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Annulering door Booking.com ivm oplichters, wat te doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er was vermeld: geen gratis annulering. En nu zou u toch gratis, dus met restitutie van het betaalde, willen annuleren?

Natuurlijk doet Booking dat niet, de voorwaarden zijn toch duidelijk? Heeft niets met klantvriendelijkheid te maken.

Had u geen annuleringsverzekering?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Annulering door Booking.com ivm oplichters, wat te doen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Marquerita schreef:
23 aug 2022 15:02
Helaas is Booking.com niet echt klantvriendelijk. Voor coronatijd een boeking gemaakt maar België. De boeking is geboekt met vermelding, dat er geen gratis annulering was. Echter door corona geen mogelijkheid maar België te gaan. contact opgenomen met Booking.com voor restitutie. Dit was voor ons overmacht. Daar moesten we maar contact opnemen met hotel. Echter bij het hotel is de telefoon nooit opgenomen. Waarschijnlijk gesloten ivm corona. Omdat de overnachting niet geleverd kon worden neem ik aan, dat Booking.com het geld terug zou moeten geven. Echter dit is nooit gedaan en zoek het maar uit. Gelukkig geen groot bedrag. Als het mogelijk is boeken we in principe niet meer bij Booking.com.
Advies zoek een andere zoals Hotels.com. Goede ervaring mee en zij gaven wel geld terug ondanks boeking zonder gratis annulering
U verwacht meer als wat overeengekomen is. En omdat u dat meer niet kreeg vind u dat niet klantvriendelijk. U hebt een hotel geboekt en als er geen verplichte sluiting van hotels was in België, dat staat u met lege handen. Dat het voor u overmacht was wil niet zeggen dat een ander daardoor schade zal moeten lijden. Voor dat soort situaties zijn verzekeringen.
U gaat nu uit van een aanname en daar baseert u uw gelijk op. Helaas voor u werkt dat niet zo.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Annulering door Booking.com ivm oplichters, wat te doen?

Ongelezen bericht door Jablan »

Hotels.com geeft onder de link 'over ons' o.a. deze informatie:

Hotels.com, L.P. is onderdeel van de reisbedrijven van EXPEDIA GROUP. Het hoofdkantoor van Hotels.com, L.P. bevindt zich op 5400 LBJ Freeway, Suite 500, Dallas, Texas 75240, VS

Expedia Group ... daar was wat mee. Oh ja, sterk verhoogde prijzen, verplicht betalen via de Expedia Bank, bij problemen slecht bereikbaar en bij storneren / annuleren maanden achter je geld terug aanjagen en voor de aangesloten hotels zijn de voorwaarden niet veel beter. Geld pas ontvangen lang na vertrek van de gasten.
Het is een keuze om daar te boeken.

Plaats reactie