LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boekings-/Vakantiesites op een rijtje

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Boekings-/Vakantiesites op een rijtje

Ongelezen bericht door Jablan »

Er zijn verschillende redenen om met zo'n topic te komen.
- De laatste lijstjes op dit gebied zijn al weer een paar jaar oud
- In de standaard media kom je dit niet snel tegen, want veel van deze bedrijven zijn ook adverteerder
- De vele topics over sommige van deze bedrijven, ook hier
- Onze eigen gasten. Ja, wij verhuren zelf ook, bovendien beschikken we over goede contacten in het toerisme

Trends 2018
- Steeds vaker zien we foto's, waarbij alles in scène is gezet. Alsof je naar het eindresultaat van een verbouwing kijkt.
- Prijslijsten raken uit de mode. Stel je voor, dat je open zou zijn over je tarieven door het jaar heen ... Zeg dit hardop en je gesprekspartner kijkt je aan als een op heterdaad betrapte winkeldief. 'Maar hij deed het ook!' Ja, vast. Het is niet belangrijk wat de concurrent doet, het is belangrijk hoe jij zelf met je potentiële klanten omgaat. Dat bepaalt of ze terugkomen.
- De kwaliteit van de beschrijvingen holt achteruit. Behalve op sites, waar de verhuurder zelf de teksten verzorgt.

Het overzicht is zeker niet compleet, wel zo neutraal mogelijk. Aanvullingen en correcties zijn graag gezien! Tenslotte staat de wereld niet stil en kan een bedrijf besluiten ineens een andere koers in te slaan.

Eerst een korte uitleg. Hieronder staan bij ‘verdienmodel’ drie begrippen.
– Commissie betekent, dat het bedrijf achter de site een percentage van de huursom ontvangt voor de verleende diensten.
– Servicekosten is een eufemisme voor een toeslag, die de gasten apart in rekening wordt gebracht, bovenop de huurprijs. Het beste is deze toeslag te vergelijken met eten in restaurant, waar een aparte toeslag voor het gebruik van bestek, glazen en servies wordt berekend.
– Abonnementen betekent, dat de aanbieder van de accommodatie de tussenpersoon jaarlijks een vast bedrag betaalt. Het gevolg is een betere prijs/kwaliteitsverhouding voor de gasten. Oftewel meer vakantieplezier voor hetzelfde geld.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Boekings-/Vakantiesites op een rijtje

Ongelezen bericht door Jablan »

Booking
Meest geschikt voor: hotelovernachtingen
Plus: goede, correcte klantenservice
Min: grote kans op ter plaatse bijbetalen
Cookies: minstens 10, gemiddeld 16
Eigendom van: PriceLine Group
Verdienmodel: Commissie
Mening gemiddelde accommodatie-eigenaar: ‘noodzakelijk kwaad’

Booking is de winstmaker van de PriceLine en vraagt tussen de drie en vijftien procent commissie, afhankelijk van het land, de regio en het soort accommodatie. Dit kan oplopen tot vijfentwintig procent, wanneer de verhuurder de accommodatie extra onder de aandacht brengt.
Het systeem is met name ingericht op verkopen en minder op volledige weergave van de accommodaties. Daarom is Booking heel erg geschikt voor hotels en minder voor de andere varianten. De volgende punten worden gemist.
– In landen als Spanje, Portugal, Frankrijk, Italië het nummer van de vergunning om toeristen te mogen ontvangen. Het is al een aantal jaren verplicht om dit nummer te vermelden bij accommodaties in deze landen. In vele landen is deze vergunning gekoppeld aan een categorie, het kwaliteitsniveau wordt uitgedrukt in een aantal sterren. Op Booking ontbreekt bij veel accommodaties deze indeling.
– Optionele toeslagen. Booking verwacht een all-in tarief. Het is niet mogelijk om te kiezen wat je wel of niet extra wilt. Wie iets anders wil dan deze bemiddelaar biedt of specifieke wensen heeft, neemt het beste direct contact met de accommodatie-eigenaar op. Het ontbreken van opties is de hoofdreden, waarom Booking het meest geschikt is voor hotels.
– Correcte weergave toeristenbelasting. Er zijn zelfs gemeenten met zo’n belasting voor huisdieren. Booking biedt slechts plek voor één tarief en houdt geen rekening met verschillende tarieven voor baby’s, kinderen, volwassenen en ... huisdieren.
– Voor eigenaren van accommodaties de mogelijkheid om in sommige landen onzichtbaar te zijn. Niet elk onderkomen is geschikt voor Russen, Amerikanen of Chinezen. De omgekeerde optie – in sommige landen extra goed vindbaar te zijn – is mogelijk tegen extra commissie.
– Bij de beschrijvingen missen bijvoorbeeld de maten van de bedden. Wat is een ‘extra groot tweepersoonsbed’? Zelf verwachten wij dan minstens 2 meter breed en 2,2 meter lang, maar wij hebben deze omschrijving ook al gezien bij hotels, waar op de kamer een bed van 1,6 bij 2 meter stond. In de ogen van de eigenaar was dit een extra groot bed. De standaardmaat op de andere kamers bleek 1,4 bij 1,9 te zijn.

Verkooptruc
Standaard krijg je als eerste de accommodatie te zien, waar Booking het meest aan verdient. Wie zoekt met filters, treft het nog slechter. De getoonde filters zijn afhankelijk van het reisgezelschap met een sterke nadruk op het sanitair – typisch Noordamerikaans – en hoe gerichter je zoekt, hoe hoger de basisprijs wordt. De verkoopteksten bij elke accommodatie dienen hetzelfde doel: verwarring zaaien, waardoor je uiteindelijk iets anders boekt tegen een hogere prijs dan je oorspronkelijk van plan was.


Airbnb
Meest geschikt voor: een kamertje op drie hoog achter
Plus: gasten en eigenaren kunnen elkaar beoordelen.
Min: zeer beperkte weergave van het aanbod
Cookies: minstens 18, gemiddeld 24
Eigendom van: privébezit met kapitaalinjectie van Alphabet, de holding boven Google
Verdienmodel: commissie èn servicekosten
Mening gemiddelde accommodatie-eigenaar: ‘ontwikkelingshulp’

De site is op apparaten zonder toetsenbord goed te bedienen, maar ontzettend zwaar in het gebruik en daardoor af te raden, voor wie langzaam internet heeft of een gedeelde verbinding gebruikt. Hier ontbreken dezelfde dingen als bij Booking: de maten van de bedden, gedifferentieerde tarieven en vindbaarheid per regio, weergave toeslagen en belastingen, kwaliteitsniveau en vergunningen.

Verkooptrucs
1 Boeken kan alleen door lid te worden van de ‘community’ en alle teksten eromheen zijn erop gericht een ‘groepsgevoel’ te creëren. Daarin staat Airbnb niet alleen, ook Ikea gebruikt deze marketingtool. De andere overeenkomst is de kwaliteit van het aanbod – verwacht geen wonderen.
2 De prijsweergave is misleidend. Wanneer op een overzichtspagina een prijs staat, is deze prijs op de pagina met de details altijd hoger.
3 Zodra een accommodatie meer dan een particuliere kamer is, is de prijs via Airbnb altijd hoger dan via andere tussenpersonen of boekingssites. Dit komt met name door de verplichte ‘servicekosten’, die nog met de BTW worden verhoogd. Per saldo is de marge voor Airbnb ongeveer 20% – de verhuurder betaalt ook drie procent commissie plus de kosten van het betalingsverkeer.
Laatst gewijzigd door Jablan op 23 aug 2018 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Boekings-/Vakantiesites op een rijtje

Ongelezen bericht door Jablan »

Expedia
Meest geschikt voor: individuele vakanties binnen de VS
Plus: niets – Expedia is meer trendvolgend dan trendsettend
Min: slechte klantenservice, hoog prijsniveau, te grote nadruk op loyaliteitsprogramma’s
Cookies: minstens 3, maximaal 70
Merken: Alice – BedandBreakfast.com – CarRentals.com – CheapTickets – Classic Vacations – Ebookers – Egencia – Expedia – HomeAway (inclusief FeWo-Direkt en Abritel) – Hotels.com – Hotwire Group – Orbitz – Travelocity – trivago – Venere.com – wotif.com
Verdienmodel: abonnementen, partnerprogramma’s, commissie èn servicekosten
Mening gemiddelde accommodatie-eigenaar: ‘Where is the alternative?’

Eerlijk is eerlijk – Expedia was goed. Tot de overname van HomeAway eind 2015. Tegenwoordig is Expedia èn duur èn slecht. Deze stelling komt niet uit de lucht vallen.
De onderbouwing voor het ‘duur’ kan iedereen zelf controleren. Voor absolute zekerheid zijn deze keer per merknaam vijf accommodaties door Bing èn Google getrokken – telkens weer waren de accommodaties via andere bemiddelaars tot 50% goedkoper, ondanks ‘laagste prijs garantie’ en andere beloftes op de sites. Ook bij autohuur zit er een opvallend verschil in de prijzen, voowaarden of modellen ten opzichte van andere verhuurbedrijven.
Het ‘slecht’ wordt onderbouwd door de verschillende beoordelingssites zoals Trustpilot. Wie behoefte heeft aan korte romans over het echte toeristische leven, kan hier zijn hart ophalen. Er komt geen einde aan de klachten – van gasten en opvallend genoeg vooral van aanbieders van accommodaties. Typerend voorbeeld is FeWo-Direkt. In de zomer van 2017 was de score gezakt naar een dramatisch lage 0,4 (maximum is 10) en tegenwoordig verzamelt FeWo-Direkt actief meningen om deze score weer op te krikken. Niet met oordelen over het bedrijf zelf, maar over de accommodaties, waar de ‘klanten’ zijn geweest. Klanten tussen aanhalingstekens, want hier en daar lijken de reviews teveel op elkaar om door verschillende mensen te zijn geschreven. Liegen en bedriegen is soms zo makkelijk... en doorzichtig.
Op alle sites ontbreken de maten van de bedden, gedifferentieerde tarieven en vindbaarheid per regio, correcte weergave van toeslagen en belastingen. Bij een aantal dochters is het nog erger: de exacte gegevens van een accommodatie blijven verborgen tot na de definitieve boeking. Ook leuk: de belofte om in 2 termijnen te mogen betalen en dan toch het bedrag in één keer van de creditcard afboeken. De prijzen stijgen evenredig met het aantal afgeleverde cookies of worden vlak voor de betaling nog een keer verhoogd met een toeslag voor de betaling zelf.

Verkooptrucs
1 De loyaliteitsprogramma’s. Wie zich aanmeldt, krijgt weliswaar lagere prijzen te zien, maar ook die prijzen zijn structureel hoger dan bij de concurrerende reis- en boekingsportalen.
2 Standaard komen de Expedia-sites met een ‘zo ongeveer’ aanbod als antwoord op de zoekopdracht. Zelfs als je zoekt op voorzieningen voor mindervaliden, krijg je nog accommodaties te zien zonder verhoogd toilet of zonder rolstoeltoegankelijke badkamer! Dit is opzet – door niet het gevraagde resultaat te leveren, worden mensen in verwarring gebracht, zodat ze uiteindelijk iets anders boeken dan ze zochten.
Laatst gewijzigd door Jablan op 23 aug 2018 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Boekings-/Vakantiesites op een rijtje

Ongelezen bericht door Jablan »

Vakantiediscounter
Meest geschikt voor: volledig of gedeeltelijk georganiseerde reizen.
Plus: goede klantenervice, ruimte voor individuele wensen
Min: de website reageert soms traag of blijft hangen
Cookies: minstens 8, veel meer worden het er ook niet
Eigendom van: Elmar Reizen
Verdienmodel: Commissie

De vakantiediscounter staat hier model voor de sites van andere anvr-leden en sgr-deelnemers, inclusief haperende techniek. Alle omschrijvingen voldoen aan de standaard van deze organisaties. Het aanbod is gecontroleerd en gecontracteerd. Hier is het vermelden van de vergunning niet nodig en zijn de eigenaren voorbereid op de komst van gasten uit Nederland. Of gewend aan Nederlanders op vakantie – alle bekende zon, strand en jongeren-bestemmingen staan ertussen.
Desondanks zien we graag de maten van de (kinder-)bedden vermeld, net zoals omgekeerde filteropties zoals ‘geen internet’ en ‘rokers welkom’. Want niet-roken en de beschikbaarheid van internet is tegenwoordig de norm, daarom zoekt het sneller met omgedraaide opties als je iets anders zou willen. Overigens verdienen de filters voor gezinnen met kleine kinderen, maar ook de adult-only en gay-friendly opties een compliment. Alleen jammer, dat zonder vertrekdatum niets naar voren komt en de pagina’s soms tegenstrijdig javascript bevatten, waardoor je minuten kunt wachten op ... ja, waarop eigenlijk?
In vergelijking met bedrijven als een TUI of Neckermann biedt de Vakantiediscounter een betere keus: goede filteropties èn het aanbod is echt voor een Nederlandse pubiek geschikt. Al verdient het de aanbeveling om bij verre reizen altijd een hotel uit een hogere categorie te kiezen dan je normaal gesproken zou doen. Dit voorkomt teleurstellingen.

Verkooptruc
Een pluspunt is het tonen van de verschillende prijzen bij aankomst op verschillende dagen. Dit is een indirecte verkoopmethode – je gaat sneller akkoord met een hogere prijs wanneer een reis op de gewenste datum niet meer beschikbaar is. Corendon is een andere touroperator, die op een vergelijkbare manier met dagprijzen werkt.


Novasol
Meest geschikt voor: eenvoudige vakantiehuizen en appartementen
Plus: goede klantenservice
Min: geformatteerde huizen
Cookies: minstens 5, gemiddeld 10
Eigendom van: Wyndham
Verdienmodel: Commissie
Mening gemiddelde accommodatie-eigenaar: ‘vroeger was het beter’

Na de overname van HomeAway door Expedia is Wyndham wakker geschrokken en heeft achtereenvolgens Novasol en Wimdu gekocht. Bij Novasol is het mes in het kantorennetwerk gezet, de website bij de tijd gebracht, zodat het bedrijf een toekomst heeft als ‘prijsvechter’ – het gemiddeld prijsniveau in 2018 is lager dan bij Airbnb. Nog steeds worden bij Novasol alle accommodaties ter plekke geïnspecteerd, maar minder vaak dan vroeger.
Het gebruiksgemak van de eigen Novasol-site is verbeterd, echter nog steeds laag. Zoeken op plaasnaam lukt niet, wel op gemeentenaam. Bovendien krijg je de volledige versie van Google Maps erbij. Eerst het vinkje op de kaart uitzetten, dan wordt de site hanteerbaar. Een alternatief is de site van TuiVillas, want op deze site vind je huizen van verschillende aanbieders. Boeken doe je dan weer bij Novasol.
De huizen worden geformatteerd, in een sjabloon geperst en de omgevingsfoto’s zijn vrijwel overal hetzelfde. We zien regelmatig hetzelfde fietsende echtpaar in een bos, of het huis nu in Denemarken of in Italië staat. De foto’s van de huizen zelf zijn perfect voor studenten aan een kunstacademie – ze zijn in scène gezet, meer een stilleven dan een uitnodiging voor een plek waar het leven goed is. Anders gezegd: wie inspiratie zoekt voor woningdecoratie, vindt hier alles. Ook hier ontbreken de maten van de bedden, voor eigenaren de keuze om in sommige landen niet vindbaar te zijn, correcte weergave van toeslagen en belastingen, kwaliteitsniveau en vergunningen.

Verkooptruc
Vooral niet filteren op gewenste zoekresultaten, maar structureel huizen vele kilometers verderop laten zien. Dit is ook een gevolg van de indeling van het aanbod – als een beroemd nationaal park 100 kilometer verderop ligt, dan ligt het bij Novasol om de hoek.
Laatst gewijzigd door Jablan op 23 aug 2018 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Boekings-/Vakantiesites op een rijtje

Ongelezen bericht door Jablan »

Wimdu
Meest geschikt voor: eenvoudige vakantiehuizen en appartementen
Plus: verrassend aanbod, ook op plaatsen, waar je het niet zou verwachten
Min: slechte klantenservice
Cookies: minstens 11, gemiddeld 14
Eigendom van: Wyndham
Verdienmodel: Servicekosten
Mening gemiddelde accommodatie-eigenaar: ‘veel werk’

In Nederland is Wimdu niet zo bekend als in Duitsland, Spanje en Italië. Na de overname door Wyndham is bij Wimdu het personeelsbestand uitgebreid, want dit bedrijf had bovenmatig veel ‘vals’ aanbod oftewel niet-bestaande huizen ertussen staan. Dat is inmiddels verbeterd, omdat Wimdu de controle heeft verscherpt, nu de eigenaren een telefonisch interview afneemt bij aanmelding en de communicatie tussen gast en verhuurder faciliteert (en controleert). Tenslotte is het betalingsverkeer overgenomen, Wimdu is een extra schakel tussen gast en verhuurder.
Wimdu profileert zich als marktplaats en legt bovenop de prijzen van de eigenaar een toeslag voor de gast, de beruchte ‘service- en administratiekosten’. Hier is dat minder erg dan elders, want deze toeslag is de enige inkomstenbron voor het bedrijf.
Ook hier duikt de volledige versie van Google Maps op en ook hier ontbreekt hetzelfde rijtje als bij Booking of zusje Novasol.

Verkooptruc
De huizen met de hoogste toeslag worden structureel bovenaan gepresenteerd.
Laatst gewijzigd door Jablan op 23 aug 2018 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Boekings-/Vakantiesites op een rijtje

Ongelezen bericht door Jablan »

@Leisure
Meest geschikt voor: standaard vakantiehuizen, ook op parken.
Plus: deze bemiddelaar neemt niet elk huis in het aanbod op.
Min: vaak ter plaatse nog veel bijkomende kosten betalen, door partnerprogramma’s kunnen de huizen via wel erg veel verschillende sites worden geboekt – telkens tegen een andere prijs – en tenslotte is de prijs/kwaliteitsverhouding ronduit scheef te noemen.
Cookies: minstens 10, gemiddeld 16
Merken: Belvilla inclusief Aan Zee, VillaXL, Topic Travel en Ardennes Relais; Casamundo en EuroRelais; Dancenter inclusief Danland en Admiral Strand Feriehuse; Traum-Ferienwohnungen.
Eigendom van: Axel Springer SE (51%)
Verdienmodel: Commissie
Mening gemiddelde accommodatie-eigenaar: ‘nu nog iets meer gasten via dit bedrijf’

De presentatie van de huizen laat te wensen over. Minder filtermogelijkheden dan bij de concurrentie en teveel foto’s van de zwembaden. Veel huizen zijn geschikt voor gezinnen, dan is het ook handig om bij de zoekopdracht de leeftijden van de nieuwe generatie aan te kunnen geven. Verder ontbreken dezelfde zaken als bij de andere bemiddelaars en zeker bij dit prijsniveau mag je betere informatie verwachten. Zie je op een andere site het BelVilla logo staan en wil je dat huis huren, boek dan direct bij BelVilla – in het geval van problemen heb je maar 1 schakel tussen jou en de eigenaar.

Verkooptruc
Zelfs na het opleggen van een boete begin 2018 wegens misleidende prijzen, probeert @Leisure lagere prijzen te suggereren dan in werkelijkheid worden betaald.
Laatst gewijzigd door Jablan op 23 aug 2018 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Boekings-/Vakantiesites op een rijtje

Ongelezen bericht door Jablan »

Interhome
Meest geschikt voor: vakantiehuizen uit elke categorie
Plus: goede prijs/kwaliteitsverhouding
Min: af en toe slechte vertalingen of onleesbare blokken tekst
Cookies: minstens 12, gemiddeld 15
Eigendom van: Migros Holding
Verdienmodel: Commissie
Mening gemiddelde accommodatie-eigenaar: ‘prima bemiddelaar’

Site is (nog) niet geoptimaliseerd voor tablets, maar zeker de moeite waard. Aanbod is in eerste instantie gericht op de Duitse markt en daarmee een aanrader als je je vakantie niet alleen tussen Nederlanders wilt doorbrengen. Alle huizen zijn bezocht door vertegenwoordigers van Migros. Voor de toekomst zijn meer filters en een betere opmaak dringend gewenst.
Er zijn geen bijzondere verkooptrucs ingebouwd in de site.


Natuurhuisje
Meest geschikt voor: vakanties in een rustige omgeving
Plus: een brede variatie in het aanbod.
Min: vaak, maar niet altijd verplichte betaling bij boeking inclusief een toeslag ‘servicekosten’
Cookies: minstens 2, gemiddeld 4
Eigendom van: privébezit
Verdienmodel: Commissie en servicekosten
Mening gemiddelde accommodatie-eigenaar: ‘amateuristisch bedrijf, goede gasten’

Het ‘amateuristisch’ is meerdere keren gehoord op een beurs voor eigenaren van tweede huizen en wordt onderbouwd door complexe software, een betaalservice zonder toegevoegde waarde voor gast of eigenaar en tenslotte de haperende communicatie tussen bedrijf en verhuurder. We houden het erop, dat de eigenaren liever een boom knuffelen dan graag en met plezier met mensen omgaan.
De zoekmogelijkheden op de site zijn matig, toch kun je hier leuke of aparte onderkomens vinden. Het aanbod valt in drie groepen uiteen. Huizen van touroperators naast aanbod van particulieren, waarbij er verschil bestaat in de manier van betalen. Of direct aan de touroperator danwel eigenaar of via Natuurhuisje. In het laatste geval komt er een toeslag ‘servicekosten’ bij.

Verkooptruc
Als eerste komen de huizen met de toeslag ‘servicekosten’ tevoorschijn, daarna pas het andere aanbod.
Laatst gewijzigd door Jablan op 23 aug 2018 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Boekings-/Vakantiesites op een rijtje

Ongelezen bericht door Jablan »

Micazu
Meest geschikt voor: huizen op plekken, waar Nederlanders graag komen
Plus: direct contact met de eigenaar
Min: soms is de lijst ‘bijkomende kosten’ wel erg lang
Cookies: minstens 1, gemiddeld 3
Eigendom van: Van den Broek Familieedrijven
Verdienmodel: Abonnementen en/of commissie
Mening gemiddelde accommodatie-eigenaar: ‘enthousiast team, makkelijke gasten’

Micazu is een marktplaats, waar niet elk huis op te vinden is. De eis voor vermelding is simpel: de eigenaar moet Nederlands spreken (en de rest wordt allemaal gecontroleerd). Hier vind je wel volledige beschrijvingen, inclusief alles wat de andere sites niet vermelden – maten van de bedden, vergunningnummers bij huizen rond de Middellandse Zee.
Eigenlijk is deze site net als kijken naar een volledige etappe van de Tour de France: je kunt er urenlang oprondzwerven voordat een beslissing valt. Want je kunt zoeken op land, regio, plaats of via de vele filters of via thema’s. De laatste mogelijkheid is het leukst – je krijgt een selectie naar wat er te doen is, naar het soort omgeving of naar specifieke kenmerken van de accommodaties zelf. De enig ontbrekende filters zijn de omkeringen: ‘roken toegestaan’ en ‘geen internet’.

Verkooptruc
Voor een extra vermelding, bijvoorbeeld een aanbieding, wordt extra betaald door de eigenaar.


christelijkevakantiesite
Eigendom van: JD Internet Media uit Enschede
Verdienmodel: Abonnementen
Deze site wordt vermeld als voorbeeld voor andere doelgroepsites – het aanbod is afgestemd op de doelgroep. In dit geval met extra aandacht voor de zondagsrust en eventueel bezoek van een kerkdienst in de buurt van de accommodatie. Prijs/kwaliteitverhouding is goed, wel staan er opvallend veel groepsaccommodaties op de site.
Voor verhuurders zijn dit soort sites extra interessant: je weet ongeveer welk type gasten boekt en de advertentiekosten zijn meestal zeer beperkt. Geen verkooptrucs gevonden, wel wijkt het taalgebruik hier duidelijk af van het normale toeristische jargon. Netjes aangepast aan de doelgroep.
Laatst gewijzigd door Jablan op 23 aug 2018 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Boekings-/Vakantiesites op een rijtje

Ongelezen bericht door kweenie »

Als consument vind ik het verdienmodel minder interessant dan wat ze te bieden hebben. Belangrijkste criteria zijn voor mij in de eerste plaats de soort aanbod, bijvoorbeeld of het gaat om pakketreizen of losse overnachtingen en of het gaat om losse (privé) accommodaties of op een park of een hotel etc. En in de tweede plaats of ik kan filteren op voor mij relevante criteria. Zoek ik bijvoorbeeld een accommodatie met een verwarmd zwembad, dan valt bij mij een site af als die alleen aangeeft of er wel of geen zwembad is. En wil ik ergens heen waarbij je met vier personen in één accommodatie kunt, dan wil ik bv. op familiekamers kunnen selecteren. Pas daarna kijk ik verder.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Boekings-/Vakantiesites op een rijtje

Ongelezen bericht door Jablan »

Helder, dank je.

Filters
Check: Verwarmd zwembad wel bij Micazu gezien, niet bij TUI. Familiekamer hoort bij hotels, wel bij Booking, bij andere sites komt zoiets pas tevoorschijn als je aangeeft met kinderen te reizen. Of ontbreekt helemaal.

Verdienmodel
Maakt de verschillen tussen de bedrijven duidelijk, is een hulpmiddel om de beste prijs/kwaliteitsverhouding te vinden. Dat is voor veel mensen heel belangrijk, omdat ze nu eenmaal geen golden creditcard hebben en hun geld liever ter plaatse uitgeven dan aan een overprijsde accommodatie.

Eerder vandaag al bij een ander onderwerp geschreven:
Voorbeeld? Voorbeeld.
Zoek bij HomeAway naar 'Woonboerderij met eigen boomgaard, houtkachel en Wifi in natuurrijke omgeving' in Diever. Dit huis staat volgens de tekst in Dwingeloo, volgens de kaart van HomeAway in Geeuwenbrug. Maar het belangrijkste: er staat een BelVilla-logo bij.
Zoek hetzelfde huis bij Booking en bij BelVilla. Bij Booking krijg je een prijs exclusief en bij BelVilla inclusief toeristenbelasting.

De prijsverschillen zijn alleen te verklaren vanuit het verdienmodel. Daarom is het belangrijk.

Anekdote.
Collega van mijn man is net terug van 2 weken op een camping aan de Adriatische kust. Vakantie was duurder dan verwacht, dus volop gemopper over alle prijzen. Doorgevraagd en de beste kerel had een verkeerde keuze gemaakt. Hij dacht dat kamperen goedkoper was dan iets huren. Voor hetzelfde geld had hij 2,5 week in een appartement honderd meter verder van zee of 3 weken in ons vakantiehuis kunnen zitten (zonder kortingen).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Boekings-/Vakantiesites op een rijtje

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is een kwestie van goed kijken en vergelijken. Ik heb mij ook wel eens verbaasd over de prijzen van campings en zeker ook van stacaravans. Vaak kun je goedkoper in een hotel (of appartement) slapen. Maar als je blind een willekeurige accommodatie bij een willekeurige aanbieder boekt, dan kan dat inderdaad wel eens duur uitpakken

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Boekings-/Vakantiesites op een rijtje

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik heb de afgelopen 7 jaar eigenlijk alleen zakelijk in hotels geslapen. Meestal ook bij Booking geboekt, nádat ik ook via andere zoekmachines etc. had gekeken. Tussendoor steeds cookies wegmikken helpt. Ik ben eigenlijk best tevreden over Booking.
Privé maken wij meestal gebruik van kleinschalige verhuurbedrijven, op de Britse eilanden omdat we daar het liefst heen gaan. Tot nu toe altijd goed bevallen, zowel qua informatie als qua prijs. Wij vinden de laagste prijs niet bepaald het belangrijkste.

Dat is ook het punt waar veel Nederlanders over struikelen: men wil voor een dubbeltje op de eerste rij. En dat kan nou eenmaal niet altijd. Als je een vakantie niet kan betalen, dan ga je niet. Ga je ergens heen waar het bij je budget past.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Boekings-/Vakantiesites op een rijtje

Ongelezen bericht door Jablan »

Zoekmachines (trivago, hometogo, kayak, alltherooms, holidu, enz) kun je net zo goed overslaan. Omdat de resultaten afhangen van wat het bedrijf krijgt van de echte reisportalen. Is een hotel bij A goedkoper dan bij B, krijg je A alleen te zien als die meer betaalt dan B. Beter, maar tijdrovender, zijn de normale zoekmachines. Dan zie je heel snel via waar een onderkomen echt te boeken is.

Voor hotels is Booking vaak de beste plek. Zelf houden we vast aan onze hardnekkige gewoonte om direct bij een hotel te boeken.

* is ook nooit nieuwsgierig * waar vinden jullie de kleinschalige verhuurbedrijven?

Met 'Nederlanders voor een dubbeltje op de eerste rij' ben ik minder gelukkig. Andere nationaliteiten kunnen er ook wat van. Het afgelopen jaar vanuit half Europa aanvragen binnen gekregen, waarbij er nog om korting werd gebedeld. Uitschieter was een Italiaanse, die vrolijk èn te laat èn te weinig betaalde en woedend reageerde, toen wij er een streep doorhaalden en het ontvangen bedrag onder aftrek van bankkosten retour stuurden.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Boekings-/Vakantiesites op een rijtje

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Eerst gewoon zelf rondkijken. Van te voren hebben we wel een plaats/regio in gedachten. Dan wat inspiratie opdoen bij Tripadvisor en Zoover en zo. Dan nog eens rondkijken. Dan een shortlist maken van de leukste huisjes. En dan kijken door wie die verhuurd worden. Kijken of we soms rechtstreeks kunnen boeken en als dat niet lukt, de verhuurder met de beste voorwaarden uitkiezen. Recensies lezen is leuk maar we nemen alles met een korrel zout, de 'goede' en 'slechte'.
En uiteraard, als we ergens geweest zijn waar het bevalt, spreken we verder direct af met de eigenaar dat we weer terug willen komen. Dat scheelt ook.
We vonden twee jaar geleden een fantastische plek (gaan volgend jaar weer terug) bij een verhuurder met rond de 400 huisjes. Vind ik niet zo veel dus noem ik het kleinschalig.

Ik vond het toen ik naar Rusland wilde wel veiliger om via Booking te reserveren, omdat ik daar nog nooit geweest was. Is prima bevallen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Boekings-/Vakantiesites op een rijtje

Ongelezen bericht door Jablan »

:arrow: Een antwoord om in te lijsten of door te sturen naar de redactie, als vertrekpunt voor een reisspecial of om bij elk artikel over vakanties en reizen in een apart kader te vermelden!

Ik heb het net mijn man voorgelezen en zijn reactie: 'die mensen zijn de ideale gasten, waar ze ook heen gaan'
Miepje1 schreef:Als je een vakantie niet kan betalen, dan ga je niet. Ga je ergens heen waar het bij je budget past.
En verdeel je budget. Waar wil je heen en hoeveel kost de reis daar naar toe? Wil je zelf koken of elke dag uit eten of half/vol-pension? Wat wil je nog meer doen daar en hoeveel mag dat kosten? Vrijwel alle info is online te vinden, al moet je soms juist niet op de reisportalen kijken, maar bij de sites van de plaatselijke toeristendiensten. Als je dit allemaal weet, dan weet je ook hoeveel er overblijft voor je accommodatie. Aangezien bijna overal een bed in elke prijsklasse is te vinden, mag dat geen problemen meer opleveren.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Boekings-/Vakantiesites op een rijtje

Ongelezen bericht door Jablan »

Miepje1 schreef:
22 aug 2018 11:39
Meestal ook bij Booking geboekt, nádat ik ook via andere zoekmachines etc. had gekeken.
De afgelopen weken heb ik ontdekt, dat het complete aanbod van Booking op Google-Maps staat. En Google is bezig ook de accommodaties via andere bemiddelaars erop te krijgen. Dit is meer dan een simpele stip op de kaart:
- Er kunnen reviews bij worden geplaatst, ook door mensen, die er nooit zijn geweest. Onbetrouwbaar.
- Google wekt de suggestie, dat je via Maps al kunt boeken. Het werkt alleen, wanneer de eigenaar Google betaalt voor deze optie.
- Als een bemiddelaar of eigenaar geen vermelding op Google Maps wil, zakt het omlaag in de zoekresultaten of is compleet onvindbaar.
- Prijzen via Google zijn altijd de maximumprijzen.

Tip: gebruik GoogleMaps niet om te zoeken. Voor vakanties beginnen de andere zoekmachines beter te worden dan Google.

Gesloten