Booking.com platform faciliteert frauduleuze accommodaties/advertenties. Wie helpt de consument?

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Booking.com platform faciliteert frauduleuze accommodaties/advertenties. Wie helpt de consument?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Cro schreef:
16 nov 2023 13:16
Wat is er aan mijn opmerking niet correct? Ik heb het niet over deze specifieke casus, waar inderdaad mogelijk wel ingebroken is bij hotels aangesloten bij Booking of bij Booking maar over in het algemeen. Dat artikel van de guardian lijkt te suggereren dat mensen alleen kunnen mailen als dat adres van Booking mocht er ingebroken zijn in het systeem van booking of aanverwante systemen. En dat is simpelweg niet zo, en ja, zoals ik al aangaf, een goed spamfilter zal dat eruit pikken op basis van SPF, maar genoeg mailservers negeren SPF, DMARC en andere hulpmiddelen dit soort zaken te voorkomen nog altijd, of geven enkel een soft fail in plaats van een hard fail.
U reageert op een specifieke casus op het Trosradar forum.

Het probleem hier is dat al zou de email niet uit het booking.com eco-systeem komen, de email nog altijd de correct gegevens inclusief details van de boeking bevat. Die gegevens kunnen alleen via inbraak verkregen worden, het zijn geen publiek toegankelijke gegevens. Vandaar de guardian concludeert dat er sprake is van computer inbraak, bij booking.com of bij haar leveranciers.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Booking.com platform faciliteert frauduleuze accommodaties/advertenties. Wie helpt de consument?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

U reageert op iets totaal anders dan waar het topic over gaat. TS heeft volgens eigen zeggen op de site van Booking een link aangeklikt, die haar buiten Booking leidde en daar heeft zij geld betaald.

Het lijkt me niet logisch, ik gok dat ze dus al op een andere site dan Booking terecht is gekomen.

Mirella Lankhuijzen
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 nov 2023 10:31

Re: Booking.com platform faciliteert frauduleuze accommodaties/advertenties. Wie helpt de consument?

Ongelezen bericht door Mirella Lankhuijzen »

Ik begrijp dat het onduidelijk is. Het klopt dat een ander ons heeft opgelicht, maar zonder gebruik van Booking.com platform was de host niet bij ons terecht gekomen en was dit niet gebeurt. Ik zal het proberen uit te leggen.

Booking.com heeft een dienst waarbij je niet rechtstreeks kunt boeken, maar net als bij AirBNB, je stuurt via Booking.com een verzoek naar de accommodatie host. De host kan je verzoek declinen, niet reageren of contact met je opnemen en eventueel extra kosten in rekening brengen. Dit gaat automatisch via Booking.com website, hier krijg je bericht van Booking.com (mailadres is ook van Booking.com). In dit bericht staat oa:

Op basis van uw zorgen kunnen we u meedelen dat de Request to Book (RtB)-tool ervoor zorgt dat Partners reserveringsaanvragen kunnen goedkeuren en afwijzen.
Gedurende de tijd dat u boekt, nadat u een aanvraag heeft verzonden, heeft u 24 uur de tijd om de reservering te bevestigen zodra de partner deze heeft geaccepteerd. Als u de boeking niet binnen deze periode voltooit, vervalt de aanvraag en wordt er geen reservering gemaakt
Bovendien, als de partner niet binnen 24 uur op het verzoek reageert, vervalt het verzoek en wordt het automatisch afgewezen. Vervolgens kunt u opnieuw een nieuw verzoek indienen.
In dit geval kunnen wij de beslissing van de partner niet beïnvloeden. Het spijt ons echt. Hopelijk bent u hiermee voldoende geïnformeerd.
Als u zich zorgen maakt, neem dan contact met ons op. Wij staan altijd voor u klaar en helpen u graag verder.


Wij hebben eenzelfde verzoek eerder gedaan en toen heeft de host niet geaccepteerd. De afmelding krijg je ook van Booking.com. Deze manier van reserveren is nog steeds een dienst die partners bij Booking.com kunnen gebruiken.

In dit geval kregen wij na aanvraag via Booking.com een mail van accommodatie host, adres (domein) kwam overeen met de informatie op de officiële Booking.com site. De host bevestigd in de geval de prijs en wat extra informatie, geeft dan de accommodatie vrij en dan kun je boeken. Het klopt dat wij de link uit de mail hebben gebruikt, het was 1 op 1 Booking,com maar achteraf niet. Dit was onze fout, maar niet onlogisch. Na het boeken had ik geen confirmatie gekregen, was de accommodatie daarna nog dagen te boeken en beschikbaar via Booking.com. Omdat het een vreemde boeking was dacht ik eerst dat het een administratie fout was, maar het was voor ons moeilijk een case aan te maken omdat we geen confirmatie nummer van Booking.com hadden en via het klachtenformulier lukte het ook niet. Na 5 dagen is de accommodatie verwijderd van de NL site, maar was nog te boeken via andere Booking.com sites en te vinden via Google search. Ondertussen had ik een case aangemaakt bij de klantenservice onder een andere reservering en op verzoek van de klantenservices alles aangeleverd zodat zij dit door kon zetten naar de afdeling cyber en security. Booking.com heeft recent de accommodatie verwijderd van haar platform en doet nu alsof het nooit heeft bestaan terwijl de partner/host van de accommodatie een partnercontract had met Booking.com om de accommodatie te kunnen plaatsen op het platform (zij hebben dus gegevens). Er is veel informatie gevraagd, aangeleverd, maar behalve het doorzetten naar de afdeling Cyber en Security (hier heb ik een bevestiging van). Wat dit heeft opgeleverd weten we we niet. Na weer met de klantenservice te bellen gaf de agent aan dat het process niet goed was gelopen, wij niet via Booking.com hebben geboekt en de case werd gesloten.
Booking.com kan tenminste proberen mee te werken of gegevens aanleveren om tot een oplossing te komen. Rechtsbijstand adviseert om de politie een verzoek te laten doen om gegevens aan te leveren en/of media op te zoeken. Nu bepaalt Booking.com dat er niets gebeurt, vandaar mijn vraag voor tips.

Mirella Lankhuijzen
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 nov 2023 10:31

Re: Booking.com platform faciliteert frauduleuze accommodaties/advertenties. Wie helpt de consument?

Ongelezen bericht door Mirella Lankhuijzen »

Ik denk dat onze case ook met inbraak op het platform heeft te maken. In Augustus is er weer een hack geweest op het platform, wij hebben begin september geboekt, oplichters hebben een nieuwe manier van oplichting gevonden. Bij de vorige hacks hebben ze ingebroken bij bestaande host waardoor je bericht krijgt van een bestaande reservering om bij te betalen of na de betaling met creditcard je gegevens worden gestolen. Ik heb het vermoeden dat bij deze hack accommodaties zijn geplaatst op het platform, wij zijn nl niet de enige waar dit bij is overkomen ik heb er meer gezien. Achteraf zie je dit aan de foto's, vaak staat op een foto een domein of contactgegevens.

Mirella Lankhuijzen
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 nov 2023 10:31

Re: Booking.com platform faciliteert frauduleuze accommodaties/advertenties. Wie helpt de consument?

Ongelezen bericht door Mirella Lankhuijzen »

Wij hebben de contactgegevens van de accommodatie en de verificatie van de accommodatie door Booking.com opgevraagd, dit staat in de voorwaarden van Booking.com. zodat wij deze kunnen overhandigen aan de Politie en verder kunnen met het onderzoek en rechtelijke stappen kunnen ondernemen. Booking.com heeft deze gegevens. Ik weet dat zij deze persoonsgegevens niet mogen delen, maar ik wil de bevestiging dat zij deze gegevens wel hebben.

Reactie van Booking.com:
Betreffende het verzoek tot de gegevens van de accommodatie waar het 'verzoek tot boeken' naar is verstuurd. Deze gegevens kunnen enkel aangevraagd worden door justitie.

Het blijft me verbazen dat wij als consument niet beschermd worden. Gegevens zijn bekend, maar ik krijg ze niet en de polite gaat ze pas opvragen als dit een oplichting zaak wordt die opgepakt/uitgezocht wordt.

jochemd
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Booking.com platform faciliteert frauduleuze accommodaties/advertenties. Wie helpt de consument?

Ongelezen bericht door jochemd »

Mirella Lankhuijzen schreef: Reactie van Booking.com:
Betreffende het verzoek tot de gegevens van de accommodatie waar het 'verzoek tot boeken' naar is verstuurd. Deze gegevens kunnen enkel aangevraagd worden door justitie.
Je zou eens aan een advocaat kunnen vragen of je iets kan met Artikel 843a Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering. Mogelijk tezamen met andere gedupeerden (als je die kan vinden) want het kan een prijzige aangelegenheid worden. Naast Booking zou je ook de payment provider aan kunnen spreken (of zelfs de bank als je het geld hebt overgemaakt), maar het voordeel van Booking is natuurlijk dat Nederlands recht van toepassing is.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Booking.com platform faciliteert frauduleuze accommodaties/advertenties. Wie helpt de consument?

Ongelezen bericht door Moneyman »

jochemd schreef:
27 jan 2024 12:19
Mirella Lankhuijzen schreef: Reactie van Booking.com:
Betreffende het verzoek tot de gegevens van de accommodatie waar het 'verzoek tot boeken' naar is verstuurd. Deze gegevens kunnen enkel aangevraagd worden door justitie.
Je zou eens aan een advocaat kunnen vragen of je iets kan met Artikel 843a Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering. Mogelijk tezamen met andere gedupeerden (als je die kan vinden) want het kan een prijzige aangelegenheid worden.
Bedenk wel dat die optie vele duizenden euro’s kost. Zeker als er digitaal rechercheurs nodig zijn, zoals hier, praat je al heel gauw over een kostenpost met 5 cijfers voor de komma.

Dergelijke bewijsbeslagen zijn in de praktijk helemaal niet geschikt voor een casus als deze.

J. Deltoer
Berichten: 3089
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Booking.com platform faciliteert frauduleuze accommodaties/advertenties. Wie helpt de consument?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Nee, dit lijkt mij inderdaad meer een zaak voor interpol.

Plaats reactie