Vast in Nederland door vertraging CBR

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
haver0
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2020 15:44

Vast in Nederland door vertraging CBR

Ongelezen bericht door haver0 »

Ik word op 21 mei 75 jaar en moet rijbewijs verlengen. Heb op 4 oktober geneeskundige verklaring ingeleverd en tot op heden niets gehoord. Nu is er een regeling tot eind van het jaar dat ik met een verlopen rijbewijs in Nederland mag rijden.

Maar er zijn vele vele 75 plussers die met caravan of camper naar het buitenland gaan. Zo ook wij. Wij willen op 1 mei met caravan naar Frankrijk.

Graag vraag ik aandacht voor dit probleem voor vele 75 plussers.

Mvg

H.Verhoef

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Vast in Nederland door vertraging CBR

Ongelezen bericht door Radar »

Op de website van Radar hebben we daar een artikel over! ^FG

Naar het buitenland, maar rijbewijs is nog niet verlengd? Dit zijn je opties

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vast in Nederland door vertraging CBR

Ongelezen bericht door kuklos »

haver0 schreef:
06 feb 2020 15:52
Graag vraag ik aandacht voor dit probleem voor vele 75 plussers.
Mijn vader heeft hier ook last van gehad. Maar nu nog aandacht ervoor vragen? Er IS al heel veel aandacht voor. Alleen het probleem blijkt helaas niet zo snel op te lossen door het CBR, het is daar nogal een rotzooi.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vast in Nederland door vertraging CBR

Ongelezen bericht door moederslink »

Uw aanvraag loopt al vanaf 4 oktober dus zo.n 6 maanden vóór 1 mei.
Met een beetje mazzel heeft u het nét op tijd.
Zo niet probeer voorrang te krijgen, maar dat gaat alleen op in schrijnende gevallen.
Een vakantie met de caravan valt daar niet onder natuurlijk, maar probeer wat, want niet geschoten is altijd mis.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Vast in Nederland door vertraging CBR

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Het krankzinnige is dat mijn moeder in november binnen drie weken na aanvraag (bewust 6 maanden te vroeg gedaan) haar nieuwe rijbewijs had. Het is een puinhoop daar bij het CBR, maar blijkbaar niet altijd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vast in Nederland door vertraging CBR

Ongelezen bericht door tttlocke »

Mijn vader wacht nog op een reactie op de ingevulde gezondheidsverklaring (5 maanden geleden ingediend). Onlangs wel bericht gekregen van de tijdelijke verlenging met 1 jaar.

Ik denk dat het mogelijk mislopen van een geplande vakantie in het buitenland wel degelijk tot voorrang kan leiden. Doen dus!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vast in Nederland door vertraging CBR

Ongelezen bericht door berndv »

Dit lees ik in het artikel van Radar:
Heb je een ernstig ziek of overleden familielid in het buitenland, werk je in het buitenland of kom je anderszins in een schrijnende situatie terecht als je niet in het buitenland kunt rijden? Dan is het CBR bereid om een uitzondering te maken. In dat geval wordt je aanvraag hoger op de stapel gelegd, zodat je niet zonder een geldig rijbewijs komt te zitten.
Dan is de vraag of het niet op vakantie kunnen voor het CBR schrijnend genoeg is.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Vast in Nederland door vertraging CBR

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vraag iemand om mee te gaan!

Vele met rijbewijs willen wel maar kunnen niet op vakantie!
Dan heb je auto met Chauffeur, Topic starter en sociale minima blij!

Net zoals ik wel vaker mijn Buurvrouw misbruikte.... nee, niet wat jullie nu denken maar ze heeft Invalide kaart.
Dat is in Amsterdam €7,50 per uur waard in centrum en lekker ruim in en uitstappen!
Kale AOW dus ik koop kaartje extra voor Musea of Concertgebouw, en Ik en zij blij!

Dat je een vreemde met rijbewijs moet zoeken, dat hoorde bij deze leeftijd!
Je mag dus gewoon naar France, mits je iemand zoekt en tijdig regelde.
En dan maar hopen dat je niet iemand vond die vreselijk snurkte!

Lady1234
Berichten: 27125
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vast in Nederland door vertraging CBR

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En gaan al die personen dan alleen op vakantie of met passagiers die niet kunnen autorijden?

Moneyman
Berichten: 30108
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vast in Nederland door vertraging CBR

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kees2850 schreef:
07 feb 2020 12:45
Ik denk niet dat er heel veel mensen zullen zijn die beiden 75+ zijn en waarvan er maar 1 een rijbewijs heeft of precies nu dit jaar alletwee rijbewijs moeten verlengen.
Er zijn zat oudere stellen waarbij er uberhaupt maar één van de twee een rijbewijs heeft of waarbij er maar één met de aravan kan/wil/durft te rijden. Ofwel: er zijn veel meer situaties te bedenken waarin je last hebt van dit issue dan jouw ene voorbeeld.
Kees2850 schreef:
07 feb 2020 12:45
Maar voor de paar die daar wel last van hebben is dat vervelend natuurlijk. Maar zij zouden ook eens voor 1x keer iets anders kunnen plannen? Al zie ik om me heen dat die groep mensen meestal nogal vastgeroest zitten aan hun vaste gewoontes en weinig flexibel zijn daaraan iets te veranderen.
Hoe reëel is het om mensen te verwijten dat ze vastgeroest zitten en te weinig flexibel zijn, terwijl het CBR er een zootje van maakt? Dit is bijna "blaming the victim"...

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vast in Nederland door vertraging CBR

Ongelezen bericht door tttlocke »

Gewoon voorrang vragen vanwege de caravanvakantie.
Dat gaat echt niet afgewezen worden met de motivatie 'dit is niet schrijnend genoeg'.
De formulering wordt alleen gekozen om het aantal aanvragen af te remmen en mensen te stimuleren alleen gebruik te maken van die procedure 'als het echt niet anders kan'.
Prima dat deze mogelijkheid wordt geboden en terecht om het te honoreren.
Niemand heeft daar last van.
Het is vreemd om het normaal te vinden dat mensen hun plannen moeten wijzigen omdat het CBR de zaken niet op orde heeft. Of die mensen naar de mening van sommigen 'vastgeroest zitten in vaste gewoontes' doet al helemaal niet ter zake (en is sowieso niet erg aardig om te zeggen).

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vast in Nederland door vertraging CBR

Ongelezen bericht door tttlocke »

Als het er niet veel zijn, is het geen enkel probleem hen voorrang te verlenen bij het verlengen.

Niemand ondervindt daar nadeel van: de overigen die al in de procedure zitten hebben immers de tijdelijke verlenging (één jaar) al binnen.
Laatst gewijzigd door tttlocke op 07 feb 2020 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vast in Nederland door vertraging CBR

Ongelezen bericht door tttlocke »

Kees2850 schreef:
07 feb 2020 13:48
En je andere opmerking: dat ouderen vaak vastgeroest zijn aan vaste gewoontes is geen veroordeling maar simpelweg een feit. Jij maakt er een "blame de victim" van, niet ik.
Ook heel veel jongeren zitten ongetwijfeld vastgeroest in vast gewoontes.
Dat van de vastgeroeste ouderen mag dan volgens u een feit zijn, het is een feit dat in de discussie over het falende CBR niet relevant is. Als jij het wél relevant maakt in de context van die discussie (en dat doe je), dan begrijp ik heel goed dat er wordt geconcludeerd dat dat wel erg op een 'blame the victim' begint te lijken.
Eens met Moneyman.

Moneyman
Berichten: 30108
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vast in Nederland door vertraging CBR

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kees2850 schreef:
07 feb 2020 13:48
hoe veel stellen van 75+ zullen beiden nog gezond genoeg zijn om elk jaar er met een caravan op uit te trekken? En hoeveel daarvan zullen überhaupt een caravan hebben? En van diegenen hoeveel zullen precies op dit moment hun rijbewijs moeten verlengen? Ik vermoed dat dat er niet heel veel zullen zijn.
Leuk, al die vermoedens. Maar als ik om me heen kijk op de campings en op de weg, deel ik je vermoeden niet.

Maar de hoeveelheid doet er feitelijk ook helemaal niet toe. Al is het er maar één: dan nog is er een probleem. Een discussie over lage aantallen lijkt slechts gericht op het bagatelliseren van het probleem, en dat lijkt me weinig zinvol.
Kees2850 schreef:
07 feb 2020 13:48
En je andere opmerking: dat ouderen vaak vastgeroest zijn aan vaste gewoontes is geen veroordeling maar simpelweg een feit. Jij maakt er een "blame de victim" van, niet ik.
Natuurlijk deed je dat wel. Je gebruikte dat zogenaamde feit als een argument - en dáár gaat het fout.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vast in Nederland door vertraging CBR

Ongelezen bericht door moederslink »

Je moet, denk ik, ook kijken naar de " grensgevallen" , het gaat om honderen 75 plussers die aan de grens wonen en in Duitsland tanken , naar de ( goedkopere) Aldi gaan , op familiebezoek gaan etc.
Deze honderden zijn hiermee ernstig gedupeerd .
Voor mensen die al een geboekte reis gepland en betaald hebben wordt een uitzondering gemaakt heb ik gelezen.
Al met al is het een goed zooitje daar bij het CBR.

Nijogeth
Berichten: 9994
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vast in Nederland door vertraging CBR

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het meteen 'blame the victim' noemen is ook overdreven. De chaos bij het CBR is bekend. Als je dus niet weet of je wel een geldig rijbewijs hebt, is het gewoon niet verstandig toch een reis met de auto te boeken.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vast in Nederland door vertraging CBR

Ongelezen bericht door tttlocke »

Meteen 'blame the victim' roepen is inderdaad wat overdreven.
'Dit is bijna "blaming the victim"... ' roepen, is dat daarentegen beslist niet.

Moneyman
Berichten: 30108
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vast in Nederland door vertraging CBR

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kees2850 schreef:
07 feb 2020 15:58
@moneyman wat een onzin. Ik maakte simpelweg een opmerking n.a.v @lady1234 haar opmerking over een reisgenoot meenemen met de caravan. En over ouderen die vaak vasthouden aan vaste gewoontes. Je zoekt spijkers op laag water.
Klopt, je maakte een opmerking. En wel één die blijk geeft van een te beperkte opvatting. Daarom help ik je je blik te verbreden, maar je lijkt niet zo ontvankelijk te zijn :mrgreen:

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vast in Nederland door vertraging CBR

Ongelezen bericht door tttlocke »

Kees2850 schreef:
07 feb 2020 15:58
@moneyman wat een onzin. Ik maakte simpelweg een opmerking n.a.v @lady1234 haar opmerking over een reisgenoot meenemen met de caravan. En over ouderen die vaak vasthouden aan vaste gewoontes. Je zoekt spijkers op laag water.
Wat een oneerlijke reactie weer,
Je suggereerde als oplossing voor het falen van het CBR om in plaats van voorrang te vragen om eens een keer een ander soort vakantie te plannen dan met de caravan naar het buitenland en meende daar vervolgens aan toe te moeten voegen dat je in de slagingkans daarvan een hard hoofd had vanwege 'vastgeroest in oude gewoontes'. Iets heel anders dan de voorstelling van zaken die je hierboven geeft.
Kees2850 schreef:
07 feb 2020 15:58
[...] Maar volgens mij gaat het CBR best soepel om met verlengingen enz. Tenminste één buurman kreeg laatst 1 jaar verlenging
Je praat mee, maar lijkt slecht op de hoogte, Kees2850. Iedereen die aan de voorwaarden voldoet en in de procedure zit, krijgt voorlopig één jaar tijdelijke verlenging (of heeft die waarschijnlijk inmiddels binnen). Dat gebeurt op basis van een Algemene Maatregel van Bestuur die daartoe in het leven geroepen is en heeft niets te maken met verlengingen die het CBR al dan niet 'soepel' verstrekt.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vast in Nederland door vertraging CBR

Ongelezen bericht door tttlocke »

Hé zijn er nu berichten verdwenen? Een technische fout wellicht?
Een ingreep van de moderatie zal het niet geweest zijn. Die zou dat immers netjes melden, bij forumleden, maar zeker in dit topic. Dát er berichten verwijderd zijn en waarom. Dat doet men niet in het geniep.
Ik houd het op een technische fout, één of ander bug dus.

Gesloten