LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wielertocht afgelast geld niet terug

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
Jessewisman
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 mar 2018 11:50

Wielertocht afgelast geld niet terug

Ongelezen bericht door Jessewisman »

Beste Radar forum

Op 17 maart kreeg ik een bericht van de organisatie van de wielertocht 'tilburg trots' dat deze voor 18 maart werd afgelast. Ik heb ze een mail gestuurd of ik het inschrijfgeld terug krijg. zij schreven het volgende:

Wij betreuren het natuurlijk ten zeerste dat wij door externe omstandigheden de tocht hebben moeten afgelasten.
Er vindt geen restitutie van het inschrijfgeld plaats. Mocht er een shirt zijn besteld dan zal deze worden nagestuurd.
Wij beraden ons nog of en in welke hoedanigheid wij de deelnemers enigszins tegemoet kunnen komen. Hopelijk hoor je daar deze week meer over.

Ik vroeg mij af of ik geen recht heb op volledige teruggave van het inschrijfgeld, het betreft 30 euro.

Alvast bedankt
Jesse

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wielertocht afgelast geld niet terug

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jessewisman schreef:Beste Radar forum

Op 17 maart kreeg ik een bericht van de organisatie van de wielertocht 'tilburg trots' dat deze voor 18 maart werd afgelast. Ik heb ze een mail gestuurd of ik het inschrijfgeld terug krijg. zij schreven het volgende:

Wij betreuren het natuurlijk ten zeerste dat wij door externe omstandigheden de tocht hebben moeten afgelasten.
Er vindt geen restitutie van het inschrijfgeld plaats. Mocht er een shirt zijn besteld dan zal deze worden nagestuurd.
Wij beraden ons nog of en in welke hoedanigheid wij de deelnemers enigszins tegemoet kunnen komen. Hopelijk hoor je daar deze week meer over.

Ik vroeg mij af of ik geen recht heb op volledige teruggave van het inschrijfgeld, het betreft 30 euro.

Alvast bedankt
Jesse
Wat staat er in de voorwaarden? Ik vind het niet zo vreemd: vrijwel alle kosten zijn immers al gemaakt.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Wielertocht afgelast geld niet terug

Ongelezen bericht door Brahms »

Zonder de juridische kant van de zaak, had het on ieder geval wel netjes geweest naar de voorwaarden te verwijzen, als deze er al zijn, of aan te geven waarom het geld niet wordt teruggestort.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wielertocht afgelast geld niet terug

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat is de reden van het aflassen? En zoals u kunt lezen gaan ze zich beramen of er een tegemoetkoming mogelijk is. Even afwachten dan.

Holy53
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 feb 2010 13:15

Re: Wielertocht afgelast geld niet terug

Ongelezen bericht door Holy53 »

NeoDutchio schreef:Wat is de reden van het aflassen? En zoals u kunt lezen gaan ze zich beramen of er een tegemoetkoming mogelijk is. Even afwachten dan.
Vanwege het weer.
Zie bericht:http://www.brabants-trots.nl/nieuws/

Lady1234
Berichten: 27127
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wielertocht afgelast geld niet terug

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien wordt er wel een nieuwe tocht georganiseerd en kunt u daar kosteloos aan meedoen.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wielertocht afgelast geld niet terug

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:Wat staat er in de voorwaarden? Ik vind het niet zo vreemd: vrijwel alle kosten zijn immers al gemaakt.
Dat is wel vreemd. De organisatie is met TS een overeenkomst aangegaan en komt haar deel van die overeenkomst niet na. Je hoort dan je geld terug te krijgen, zelfs in het geval van overmacht (artikel 6:88 en 6:265 jo 6:271 BW). Het betreft hier regelend recht, maar hiervan kan niet in het nadeel van de consument worden afgeweken middels algemene voorwaarden (artikel 6:236 sub b BW).

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wielertocht afgelast geld niet terug

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:Dat is wel vreemd. De organisatie is met TS een overeenkomst aangegaan en komt haar deel van die overeenkomst niet na. Je hoort dan je geld terug te krijgen, zelfs in het geval van overmacht (artikel 6:88 en 6:265 jo 6:271 BW). Het betreft hier regelend recht, maar hiervan kan niet in het nadeel van de consument worden afgeweken middels algemene voorwaarden (artikel 6:236 sub b BW).
Het gaat om een bijzondere situatie. Gister is het besluit gevallen om af te lassen voor een evenement voor vandaag. Geef eerst eens de ruimte om met alle betrokken partijen contact met elkaar op te nemen voor een oplossing. Wie weet wordt het verzet, of komt er een andere oplossing. Om meteen al met het handje klaar te gaan staan en diverse wetsartikelen gaan roepen is verre van sportief. Dus eerst even de organisatie aan tafel laten gaan met de gemeente en andere partijen. Daarna hoort u wel wat de oplossing gaat worden.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wielertocht afgelast geld niet terug

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dit is de vraag van TS:
Jessewisman schreef:Ik vroeg mij af of ik geen recht heb op volledige teruggave van het inschrijfgeld, het betreft 30 euro.
Het antwoord is een luid en eenduidig JA, daar heb je recht op.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wielertocht afgelast geld niet terug

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bij overmacht heb je recht op je geld terug en dat is alles waar TS om vraagt.
Voor een onderbouwing, zie:
viewtopic.php?p=2530459#p2530459

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Wielertocht afgelast geld niet terug

Ongelezen bericht door renewouters »

Gewoon met de wetten die alfatrion aangeeft de vereniging die dit organiseert kapot procederen zodat ze volgend jaar dit niet meer kunnen organiseren!

Wat een vreselijke samenleving gaan we tegemoet als we niet meer normaal kunnen denken en alleen nog maar aan de regeltjes denken.....

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wielertocht afgelast geld niet terug

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een vereniging is niet zielig. Een vereniging kan overeenkomsten sluiten, net zoals een bedrijf dat kan, met daarbij alle lusten en lasten. Als het door had kunnen gaan, dan had de vereniging winst gemaakt en dat drukt op zijn beurt van het lidmaatschap. Wanneer een vereniging verlies maakt, dan komt dat ook voor haar rekening. Ik weet overigens niet of hier gaat om een vereniging of een andere rechtsvorm.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wielertocht afgelast geld niet terug

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

renewouters schreef:Gewoon met de wetten die alfatrion aangeeft de vereniging die dit organiseert kapot procederen zodat ze volgend jaar dit niet meer kunnen organiseren!

Wat een vreselijke samenleving gaan we tegemoet als we niet meer normaal kunnen denken en alleen nog maar aan de regeltjes denken.....
Sterker, er is nog niet eens overleg gepleegd tussen alle partijen. Wie weet komt het geld gewoon terug, maar zal dat over een paar dagen pas blijken. Maar ja, meteen roepen is makkelijker. En dat is dan sportief.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Wielertocht afgelast geld niet terug

Ongelezen bericht door crazyme »

renewouters schreef:Gewoon met de wetten die alfatrion aangeeft de vereniging die dit organiseert kapot procederen zodat ze volgend jaar dit niet meer kunnen organiseren!

Wat een vreselijke samenleving gaan we tegemoet als we niet meer normaal kunnen denken en alleen nog maar aan de regeltjes denken.....
Helemaal mee eens.

De organisatie heeft ongetwijfeld al het inschrijfgeld al uitgegeven aan zaken rondom de organisatie. Er zal geen winstoogmerk zijn.
Waarvan moeten ze het betalen ?
Of de volgende keer maar niet verstandig zijn en koste wat het kost alles door laten gaan?

Kortzichtigheid gaat het helemaal worden dit jaar.

nora86
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mar 2018 06:25

Re: Wielertocht afgelast geld niet terug

Ongelezen bericht door nora86 »

Wat een vervelende situatie! Als de organisatie het ineens aflast is het wel netjes als het geld terugkrijgt. Ik kan me voorstellen dat er wel kosten gemaakt zijn. Misschien heeft de organisatie geen geld over om terug te betalen?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wielertocht afgelast geld niet terug

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:
Moneyman schreef:Wat staat er in de voorwaarden? Ik vind het niet zo vreemd: vrijwel alle kosten zijn immers al gemaakt.
Dat is wel vreemd. De organisatie is met TS een overeenkomst aangegaan en komt haar deel van die overeenkomst niet na. Je hoort dan je geld terug te krijgen, zelfs in het geval van overmacht (artikel 6:88 en 6:265 jo 6:271 BW). Het betreft hier regelend recht, maar hiervan kan niet in het nadeel van de consument worden afgeweken middels algemene voorwaarden (artikel 6:236 sub b BW).
Sorry alfa, ik vind dit eerlijk gezegd te kort door de bocht. In 2006 heb ik meegelopen met de 4daage van Nijmegen die na één dag afgelast werd omdat het te heet was en er twee doden waren gevallen. Toen kregen wij, ondanks klachten van aardig wat deelnemers, ook het geld niet terug. Omdat alle kosten inderdaad al gemaakt waren. En stichtingen hebben doorgaans geen financiële ruimte en/of buffers om dit soort dingen op te vangen. We hebben het ook over extremiteiten.

Sowieso hebben mensen blijkbaar een shirt besteld dat ze in ieder geval wel binnen krijgen. Dat kan nu niet afgehaald worden, maar moet met de post verzonden worden, dat kost ook al extra.

Soms is het in het leven gewoon een 'gevalletje pech gehad'. En dat is dit ook. Mag de samenleving ook nog een beetje leefbaar blijven?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wielertocht afgelast geld niet terug

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kijkend naar de van toepassing zijnde voorwaarden bij de diverse grote en bekende wielertochten zie je toch dat restitutie in dergelijke gevallen altijd uitgesloten is. Hooguit wordt een mogelijke latere compensatie toegezegd (zoals ook in deze casus waarschijnlijk nog zal gebeuren).

Een paar willekeurige voorbeelden:
Indien de tocht(en) door overmacht (op een laat tijdstip) moet worden stilgelegd c.q. geheel of gedeeltelijk afgelast op grond van extreme weersomstandigheden of andere calamiteiten, zal geen restitutie van inschrijfgelden plaatsvinden.
http://erasmusmctourderotterdam.nl/site/reglement/
16.Indien de wielertocht niet kan worden verreden door bijzondere omstandigheden (extreme weersomstandigheden, calamiteiten e.d.), waaraan de LbnK part noch deel heeft, zal geen restitutie van de inschrijfgelden plaatsvinden. De LbnK zal in dat geval beoordelen op welke manier en in welke mate de deelnemers het beste gecompenseerd kunnen worden.
http://www.gerardvianenclassic.nl/insch ... orwaarden/

Dat roept toch de vraag op of al deze voorwaarden in strijd met de wet zijn, of dat deze constructie toch mogelijk is. Ga er nog eens over nadenken :wink:

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wielertocht afgelast geld niet terug

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik ben niet gevoelig voor het geldargument. Dat argument is hier in het verleden ook aangedragen door verkopers, die er op wezen dat producten duurder werden, als moesten leveren wat ze hadden toegezegd: een deugdelijk product. Dat is gewoon een kwestie van geldmanagement. Het is gewoon een kwestie van zorgen dat je winst maakt en het apart zetten van geld voor het geval het een keer mis gaat. Het gaat om overmacht en dat betekent dat er geen recht is op een schadevergoeding (iedereen moet zijn eigen schade dragen), maar wel op ontbinding en dus moet inschrijfgeld worden terugbetaald (ook de vereniging/stichting/andere rechtsvorm moet zijn eigen schade dragen).
Moneyman schreef:Kijkend naar de van toepassing zijnde voorwaarden bij de diverse grote en bekende wielertochten zie je toch dat restitutie in dergelijke gevallen altijd uitgesloten is.
Een hoop (grote) bedrijven nemen in hun voorwaarden ook zaken op die juridisch gezien niet kunnen. Uitsluiting van aansprakelijkheid bijvoorbeeld.
HCC vs Dell
https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuw ... oorwaarden
Laatst gewijzigd door alfatrion op 19 mar 2018 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wielertocht afgelast geld niet terug

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat ik maar ga emigreren, sorry. Moet nu echt het hele land kapot geprocedeerd worden met al die 'rechten'?

Dit soort evenementen worden doorgaans georganiseerd door stichtingen, die voor het grootste deel op vrijwilligers draaien. Hoezo moet er winst gemaakt worden? En hoe hoog moet het inschrijfgeld dan wel niet worden om alle, maar dan ook alle risico's te kunnen dekken?

Nu is het 30 euro kwijt, alhoewel er een shirt terug komt, en er nog nagedacht wordt over een compensatie. Maar wat als het inschrijfgeld 3 of 4 keer zo hoog moet worden omdat de risico's voor rekening van de stichting moeten komen, en weet ik veel wat er nog meer aan onzinnige kosten gemaakt moeten worden? Dan ben je die 30 euro toch ook kwijt, maar dan via hogere inschrijfgelden?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wielertocht afgelast geld niet terug

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Alleen een shirt kan al meer dan 30 euro zijn. En dan moet de rest ook nog betaald worden. Als zo’n wielerwedstrijd zo’n winstgevende onderneming is ga ik er elke dag eentje organiseren. Laat de verenigingen het werk maar doen en ik word rijk. Sorry Alfa, je raakt elk gevoel voor realiteit kwijt.

Gesloten