Overnachting bij annulering KLM vlucht

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
PimG1
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2021 11:25

Overnachting bij annulering KLM vlucht

Ongelezen bericht door PimG1 »

Hoe is jullie ervaring met het verblijven in hotels nadat je vlucht is geannuleerd? Hebben jullie wel genoeg informatie gekregen? Ging het verkrijgen van een voucher een beetje makkelijk? En hoe waren de wachttijden bij het hotel?

Wat achtergrond informatie:
Een tijdje geleden heb ik een vlucht gepakt naar Helsinki. Vanuit Limburg naar Amsterdam met de trein om vanaf Schiphol te vliegen met KLM. Bij aankomst op de luchthaven en na het passeren van de douane blijkt al snel dat de vlucht vertraagd is. Dit begint met een kwartier maar loopt al snel op tot 2 uur vertraging.
Uitiendelijk is de vlucht geannuleerd en moet ik mij melden bij de Service/ticketbalie van KLM.
Vervolgens sta ik in de rij bij de Service balie omdat iedereen uit deze vlucht zich hier moet melden. Na 2 uur in de rij gestaan te hebben krijg ik een voucher voor een overnachting bij een hotel in de buurt.
Met een overvolle pendelbus naar het hotel om hier vervolgens weer in de rij te staan bij het hotel tot ik na totaal 2 uur vertraging wachten, 2 uur service balie wachten en nog eens een half uur bij het hotel ik na 5 uur eindelijk mijn kamer in kan.

Nu vlieg ik niet zo heel vaak maar ik vroeg me af jullie soortgelijke ervaringen hebben en hoe jullie dit ervaren hebben. Het lijkt mij namelijk dat hier makkelijkere of efficiëntere processen voor zijn. Inchecken in een hotel lijkt me namelijk overbodig als het hotel alle informatie al van je heeft. Waarom zou ik niet gelijk naar mijn kamer kunnen. Je zou verwachten dat KLM of Schiphol zoveel mogelijk doen om te voorkomen dat je zolang moet wachten en het je zo makkelijk mogelijk maken.

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overnachting bij annulering KLM vlucht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als er een vlucht vertraagd is en uiteindelijk geannuleerd wordt, moet voor alle passagiers iets geregeld worden. Logisch dat dat tijd kost voor een flink aantal passagiers.

Slechts een veldbedje plus dekentje uitdelen om te pitten in de vertrekhal, zou u ook niet op prijs stellen.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Overnachting bij annulering KLM vlucht

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik snap dat je vindt dat het te lang duurt, maar KLM, pendelbus en de hotel zit niet te wachten op een geannuleerde vlucht. Er moet een hoop administratie gedaan worden, al ben ik wel mee eens dat 2 uur in de wachtrij wachten te lang is.

Hotel wil graag weten wie in welke kamer slaapt, zodat eventuele schade verhaald kan worden.


Je kunt een vergoeding krijgen voor het geannuleerde vlucht (te laat aangekomen op eindbestemming), tenzij er sprake is van overmacht. Zie www.consumentenbond.nl/juridisch-advies ... -vertraagd. Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl. Ook zijn er commercial claimorganisaties als jezelf niet lukt.

JoAb
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2021 11:09

Re: Overnachting bij annulering KLM vlucht

Ongelezen bericht door JoAb »

Een vertraagde c.q. geannuleerde vlucht is nooit leuk, voor niemand ook niet voor de maatschappij. En als het een volle vlucht betrof, dan dient de afhandelingsbalie (meestal met niet meer dan 2-4 personen bemand) ervoor zorg te dragen dat per passagier wordt geïnventariseerd wat deze passagier wil: terug naar huis en dan de vlucht op een andere dag of vliegen met een andere maatschappij of in dit geval een hotelovernachting. Dus afhankelijk van het aantal passagiers op dat moment kan de wachtrij voor de servicebalie zeker wel minimaal 2 uur extra bedragen. En afhankelijk waar u de vlucht heeft geboekt, daar dient u ook uw eventuele claim/klacht in te dienen. Heeft u het online bij de maatschappij direct gedaan, dan legt u uw claim direct bij de airline neer. Heeft u het bij een reisbureau gedaan, dan legt u daar uw claim neer en die speelt het weer door naar de airline.
En de servicebalie reserveert alleen maar het aantal kamers voor die passagiers die willen overnachten, zij geven geen namen of andere gegevens door. Het hotel moet dus volgens de voorschriften zelf de gasten per persoon inschrijven,
Het valt me nog mee dat er een hotelovernachting is geregeld, zodat u niet in de vertrekhal hoefde te gaan zitten!
De airline is meestal wel verplicht om vouchers voor eten/drinken uit te geven indien een vlucht is vertraagd c.q. geannuleerd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Overnachting bij annulering KLM vlucht

Ongelezen bericht door kweenie »

PimG1 schreef:
22 dec 2021 11:34
Hoe is jullie ervaring met het verblijven in Inchecken in een hotel lijkt me namelijk overbodig als het hotel alle informatie al van je heeft. Waarom zou ik niet gelijk naar mijn kamer kunnen.
Omdat het hotel dan niet weet of je werkelijk bent wie je zegt dat je bent en of je werkelijk recht hebt op die kamer. Je kunt anders wel binnenstappen en bluffen dat je op de gecancelde KL 204 had geboekt om zo een gratis overnachting te kunnen krijgen.

Hier 1 keer meegemaakt dat een aansluitende vlucht geannuleerd was. Het ergste vond ik de onzekerheid over wanneer we dan wel zouden vliegen. Maar je weet ook dat iedere geannuleerde vlucht een paar honderd mensen betreft en dat er dus in korte tijd een paar honderd alternatieve vluchten en eventueel hotelbedden geregeld moeten worden. En dat een paar honderd mensen te woord gestaan moeten worden. Dat is best een logistieke uitdaging waar tijd overheen gaat. Ja, ieder kwartier is voor jou als klant er een te veel, maar het is op zich best knap dat ze alles voor zo'n grote groep in een paar uur hebben geregeld.

En even simpel gezegd, veel haast heb je op zo'n moment eigenlijk ook niet, omdat je pas de volgende dag weer bij het vliegveld hoeft te zijn...

Gesloten