LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reis annuleren vanwege negatief reisadvies: wat zijn mijn rechten?

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
CStodd
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 okt 2018 12:17

Reis annuleren vanwege negatief reisadvies: wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door CStodd »

Begin dit jaar heb ik een vlucht naar Nicaragua geboekt om in november daar naartoe te gaan. Twee weken later was de reisadvies opgehoogd naar code oranje vanwege de instabiele politieke situatie in het land. Ik zou binnen nu en 2 weken moeten vertrekken maar de situatie is niet verbeterd daar en de negatieve reisadvies is nog steeds van kracht. Ik ben op zoek wat mijn opties zijn op dit moment. Voor alle duidelijkheid, ik ben niet van plan om daar heen te gaan. Ik hou de vliegmaatschappij (Delta in dit geval) website in de gaten maar zij hebben geen travel waivers meer voor Nicaragua. Ik heb ook geprobeerd via mijn reisverzekering (met annuleringsverzekering) maar die willen niet betalen omdat er niets in de voorwaarden staat over negatieve reisadvies. Wat zijn mijn rechten in dit geval?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Reis annuleren vanwege negatief reisadvies: wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

CStodd schreef:
20 okt 2018 12:33
Begin dit jaar heb ik een vlucht naar Nicaragua geboekt om in november daar naartoe te gaan. Twee weken later was de reisadvies opgehoogd naar code oranje vanwege de instabiele politieke situatie in het land. Ik zou binnen nu en 2 weken moeten vertrekken maar de situatie is niet verbeterd daar en de negatieve reisadvies is nog steeds van kracht. Ik ben op zoek wat mijn opties zijn op dit moment. Voor alle duidelijkheid, ik ben niet van plan om daar heen te gaan. Ik hou de vliegmaatschappij (Delta in dit geval) website in de gaten maar zij hebben geen travel waivers meer voor Nicaragua. Ik heb ook geprobeerd via mijn reisverzekering (met annuleringsverzekering) maar die willen niet betalen omdat er niets in de voorwaarden staat over negatieve reisadvies. Wat zijn mijn rechten in dit geval?
Zie https://www.reisverzekeringblog.nl/annu ... eisadvies/

Antigoon
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 jan 2006 10:46

Re: Reis annuleren vanwege negatief reisadvies: wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Antigoon »

Negatief reisadvies

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken houdt 24 uur per dag in de gaten of het voor Nederlanders veilig is om naar het buitenland te reizen. Door bijvoorbeeld politieke instabiliteit, aanslagen, terroristische dreiging, oorlog of natuurrampen kan het voorkomen dat het Ministerie een (gedeeltelijk) negatief reisadvies afkondigt. Het ministerie van Buitenlandse Zaken werkt met 4 verschillende kleurcodes waarvan de laatste twee leiden tot een (gedeeltelijk) negatief reisadvies.

Groen = Geen bijzondere veiligheidsrisico’s
Geel = Let op, veiligheidsrisico’s
Oranje = Alleen noodzakelijk reizen
Rood = Alle reizen worden ontraden

Let op!
Een negatief reisadvies dat is afgegeven door het Ministerie van Buitenlandse Zaken is niet bindend. Het is slechts een advies, waar geen rechten aan kunnen worden ontleend. Een reis kosteloos annuleren of beroep doen op uw annuleringsverzekering is niet mogelijk op basis van een negatief reisadvies. In sommige gevallen is het wel mogelijk om terug te vallen op het Calamiteitenfonds.
Bron: https://www.landenkompas.nl/negatief-reisadvies

Dus gebaseerd hierop zo je dus inderdaad geen recht hebben op annulering via de annuleringsverzekering.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Reis annuleren vanwege negatief reisadvies: wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door kokka »

In dit geval is het wel of niet terug krijgen van je geld ondergeschikt aan je eigen veiligheid.
In jouw geval was het, gezien het feit dat nicaragua ten tijde van boeken al code geel had, verstandig geweest om een annuleringsverzekering af te sluiten die negatief reisadvies ook dekt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Reis annuleren vanwege negatief reisadvies: wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Interpolis lijkt het wel te dekken.
https://www.interpolis.nl/service/reize ... erzekering

Helaas heeft topicstarter daar niets aan.

Gesloten