ABP Nabestaandenpensioen zonder partner

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
T.Ram
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2021 12:23

ABP Nabestaandenpensioen zonder partner

Ongelezen bericht door T.Ram »

Ik ga binnen kort met pensioen.
Bij het aanvragen van mijn pensioen bij de ABP, kwam ik erachter dat er een bepaald bedrag (nabestaandenpensioen) in de pot bij de ABP blijft ( niemands geld)?.

Ik heb geen partner dat is bekend bij de ABP, ze zeggen ook dat men daar zoveel mogelijk rekening mee gehouden hebben door mijn pensioen te verhogen.
Dit zou te maken hebben met de wetgeving. Voor het jaar 1999 ( nieuwe wetgeving) opgebouwde nabestaandenpensioen blijf bij ABP. Daarna opgebouwde nabestaandenpensioen zonder partner wordt dan verwerkt in je pensioen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vraag mij dan ook af waarom mag ik dat geld niet zelf hebben. Immers ik heb dat opgebouwd toch?

Op mijn email met de vraag waarom het bedrag bij de ABP in de pot blijft, krijg ik slecht telefonisch uitleg. Na herhaaldelijk verzoek krijg ik geen reactie op mijn email.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABP Nabestaandenpensioen zonder partner

Ongelezen bericht door kweenie »

Ongeveer tot de eeuwwisseling was het gebruikelijk dat je 'niet uitruilbaar' nabestaandenpensioen opbouwde. De premie was er toen ook op gebaseerd dat maar een deel van de mensen een partner had. En dat het nabestaandenpensioen dus maar voor een deel van de deelnemers aan het pensioenfonds nut had. Het tarief was daarom ook relatief goedkoop.

Daarnaast bouwden mensen zonder partner als compensatie vaak meer gewoon pensioen op. Soms was het een apart stuk ouderdomspensioen (bijvoorbeeld een ongehuwdenpensioen). Maar het gebeurde ook vaak dat er met een lagere franchise werd gewerkt (het deel waarover je heb pensioen opbouwt omdat je ook AOW krijgt). En dat je op deze manier meer ouderdomspensioen opbouwde dan deelnemers met een partner.

Het is dus niet zo dat jij helemaal niets hebt gekregen voor dat nabestaandenpensioen. Het was alleen zo dat dit al zat 'ingebouwd' in de gewone pensioenopbouw.

Sinds begin deze eeuw hebben ze het omgegooid. Pensioen dat je sindsdien opbouwt mag je wel uitruilen. Daarom is de premie ook hoger en bovendien zijn de aparte ongehuwdenregelingen ook vervallen.

Gesloten