LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AOW-leeftijd omhoog, lager pensioen vervroegde uittreding

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Gerard Admiraal
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jan 2018 10:24

AOW-leeftijd omhoog, lager pensioen vervroegde uittreding

Ongelezen bericht door Gerard Admiraal »

Tijdstip pensioenuitkering.
Het tijdstip van bpfBouw is conform aan op dit moment 67 jaar en 3mnd.
Ik krijg mijn AOW op 66 jaar, maar moet nog 1 jaar en 3 mnd. wachten voor dat bpfBouw mijn pensioen uitbetaald. Na hier over te hebben gebeld blijkt dat bpfBouw zich blijf conformeren aan de AOW leeftijd ook als dit 68 jaar of hoger word. Dit houd in dat vervroegde uittreders niet hun pensioen krijgen op de door hun gepensioneerde AOW leeftijd maar afhankelijk zijn wat de politiek in de toekomst over de AOW leeftijd beslist. Dit houd in dat vutters in de bouw een periode tegemoet gaan of al hebben zonder inkomsten en naar de bijstand moeten stappen. Het antwoord van bpfBouw is dat je je pensioen naar voren kunt halen, maar daardoor wordt je pensioen tot je overlijden verlaagd.
Dit is een schandalige verrijking van dit pensioenfonds omdat de contributie in het verleden berekent is op een uitbetaling op 65 jarige leeftijd.
Graag hoor ik van u wat u hiervan vind, ik denk dat wij als vutters, geboren na 1950, al genoeg zijn uitgekleed door de overheid.
Laatst gewijzigd door Radar op 24 jan 2018 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

HBreuer
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jan 2018 19:24

Re: AOW-leeftijd omhoog, lager pensioen vervroegde uittreding

Ongelezen bericht door HBreuer »

Ik ben het volledig EENS met de dhr Gerard Admiraal. Het zelfde geldt voor de meeste mensen díe tussen 1950 en 1955 geboren zijn. Tevens hebben wij "degenen die ik net noemde "áltijd betaald aan de VUT regeling maar nooit ene gulden of euro's hebben ontvangen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AOW-leeftijd omhoog, lager pensioen vervroegde uittreding

Ongelezen bericht door kweenie »

Juist totaal mee oneens... Bij het uitstellen van de reguliere pensioenleeftijd naar 67 jaar worden ook de al opgebouwde aanspraken omgerekend. Waarmee die bedragen per jaar dus hoger zijn geworden. Als je het vervolgens weer vervroegt naar 65 jaar, dan krijg je weer nagenoeg het zelfde bedrag als voor die tijd. Maar dat is natuurlijk wel lager dan het bedrag dat op het pensioenoverzicht staat als bedrag vanaf 67 jaar...

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: AOW-leeftijd omhoog, lager pensioen vervroegde uittreding

Ongelezen bericht door renewouters »

HBreuer schreef:Ik ben het volledig EENS met de dhr Gerard Admiraal. Het zelfde geldt voor de meeste mensen díe tussen 1950 en 1955 geboren zijn. Tevens hebben wij "degenen die ik net noemde "áltijd betaald aan de VUT regeling maar nooit ene gulden of euro's hebben ontvangen.
Maar je hebt nooit betaald voor JOUW VUT regeling. De premie die je betaalde was om de vorige generatie van de VUT te laten genieten. Solidariteit heette dat.

atlas1302

Re: AOW-leeftijd omhoog, lager pensioen vervroegde uittreding

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Ik ben van `56 en moet dus nog maar afwachten of ik 67 en 3 mnd. haal, bovendien ieder jaar dat ik in het buitenland woon kost me dat 2% minder pensioen uitkering. Ik mag straks blij zijn als ik het bijstands niveau haal , en ja ik weet het ..moet je maar niet in het buitenland gaan wonen 'maar toch' !

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: AOW-leeftijd omhoog, lager pensioen vervroegde uittreding

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Ik van '59 en pies werkelijk overal naast. Heb ook voor de VUT betaald en de WAO.
Enig voordeel is als ik ooit zonder werk kom te zitten dat ik na de WW periode IOAW mag aanvragen. :mrgreen:
Alleen een Vutter en dan van na 1950 zijn??

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: AOW-leeftijd omhoog, lager pensioen vervroegde uittreding

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar als je later met pensioen gaat heb je langer betaald ontvang je ďus een hoger pensioen.
En voor de VUT en prepensioen ontvang ik een voorwaardelijke pensioen die me is toegezegd over 9 weken.
Ik word dan 66.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: AOW-leeftijd omhoog, lager pensioen vervroegde uittreding

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Wordt door de oudere garde (met alle respect overigens) wel voldoende rekening gehouden met het gegeven dat hun 'minder langer willen doorwerken' de maatschappij heel veel geld kost.

Deze rekening wordt uiteindelijk door de eigen kleinkinderen betaalt.

stofzuigertje

Re: AOW-leeftijd omhoog, lager pensioen vervroegde uittreding

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De regering wil gekoppeld aan de werkelijke leeftijd er telkens elk jaar 3 maanden bij doen.
De geboorte datum is bepalend dus iemand op 31 december geboren hoeft dan 3 maanden minder te werken dan iemand die op 1 januari jarig is!

Dat zijn de lastige regels, 65= geen 65 meer en de puinhoop veroorzaakt meer ellende dan de regering denkt.
Ook de afgeschafte VUT en nog bij en vele zullen weer afgekeurd worden en de laatste jaren niet meer werken!

In Den Haag klagen ze dan wel dat we geen interesse hebben maar wie veroorzaakte deze puinzooi regels?

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: AOW-leeftijd omhoog, lager pensioen vervroegde uittreding

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

stofzuigertje schreef:De regering wil gekoppeld aan de werkelijke leeftijd er telkens elk jaar 3 maanden bij doen.
De geboorte datum is bepalend dus iemand op 31 december geboren hoeft dan 3 maanden minder te werken dan iemand die op 1 januari jarig is!

Dat zijn de lastige regels, 65= geen 65 meer en de puinhoop veroorzaakt meer ellende dan de regering denkt.
Ook de afgeschafte VUT en nog bij en vele zullen weer afgekeurd worden en de laatste jaren niet meer werken!

In Den Haag klagen ze dan wel dat we geen interesse hebben maar wie veroorzaakte deze puinzooi regels?
https://www.eerstekamer.nl/behandeling/ ... udgettaire

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: AOW-leeftijd omhoog, lager pensioen vervroegde uittreding

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Gerard Admiraal schreef: Graag hoor ik van u wat u hiervan vind, ik denk dat wij als vutters, geboren na 1950, al genoeg zijn uitgekleed door de overheid.
Zijn de vutters niet de groep die de staatsschuld voor de jongere generatie heeft laten oplopen tot een bedrag van 479 miljard?
Bron: http://www.destaatsschuldmeter.nl/

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: AOW-leeftijd omhoog, lager pensioen vervroegde uittreding

Ongelezen bericht door Miepje1 »

MichielFRL schreef:
Gerard Admiraal schreef: Dit is een schandalige verrijking van dit pensioenfonds omdat de contributie in het verleden berekent is op een uitbetaling op 65 jarige leeftijd.
Graag hoor ik van u wat u hiervan vind, ik denk dat wij als vutters, geboren na 1950, al genoeg zijn uitgekleed door de overheid.
De vutters geboren na 1950 hebben geprofiteerd van al het goede wat allemaal voorbij gaat aan de neus van latere generaties welke wel mee hebben moeten betalen.

Schandalige verrijking? Hoe dan? De te verwachten levensduur schuift ook op en daarmee blijft de te verwachten pensioen uitkering dus gelijk.
Moet er niet aan denken dat de pensioenpot nog verder leeggehaald wordt om mensen die al veel voordelen te hebben gehad ten koste van latere generaties verder te voorzien van te aantrekkelijke voordelen.
Daar zit hem het probleem. De te verwachten levensduur schuift op. Ja, gemiddeld wel. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen die geboren is tussen 1950 en 1960 (want daar zitten de grootste pijnpunten) ineens op wonderbaarlijke wijze allemaal 15 jaar ouder wordt. De te verwachten levensduur van iemand die in 2018 wordt geboren kan wel 100 zijn... maar de generatie die nu rond de 60 is haalt dat, ook gemiddeld, echt niet.
Misschien moeten we af van het idee dat we alleen maar werken om zo vroeg mogelijk te stoppen. Ik ben ook 59 dus ik vermoed dat ik nog 11 jaar moet werken. Ben met 17 begonnen dus reken maar uit. Maar... ik vind mijn werk hartstikke leuk en hoop dat mijn lijf het blijft volhouden want tussen de oren gaat dat wel. Een béétje minder dan full time zou wel leuk zijn, maar dat zit er helaas niet in, financieel.
Dus: blijf leren in je werk maar neem ook voldoende vrij, ga als het kan regelmatig een weekje weg, doe leuke dingen en hoop er het beste van. Meer kunnen we niet doen.

atlas1302

Re: AOW-leeftijd omhoog, lager pensioen vervroegde uittreding

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Alles moet in balans zijn dat geldt voor bijna alles, als ik 40 jaar heb gewerkt mag ik dan ook 40 jaar dingen gaan doen wat ik leuk vind. 40 jaar pensioen betalen dat is nogal wat, heeft u al uitgerekend hoeveel dat is? En omdat de verwachting van uw levensduur (duracell) steeds maar omhoog wordt bijgesteld moet u steeds langer werken.

We gaan 50 jaar lang werken en dan 50 jaar genieten van het niet in de file staan om op tijd te zijn, dan moet je 118 jaar worden als je met 18e jaar bent gaan werken. Krijg ik ook een garantie certificaat dat het gaat lukken met die leeftijd.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: AOW-leeftijd omhoog, lager pensioen vervroegde uittreding

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:Zijn de vutters niet de groep die de staatsschuld voor de jongere generatie heeft laten oplopen tot een bedrag van 479 miljard?
Bron: http://www.destaatsschuldmeter.nl/
Op die hele pagina zie ik het woord VUT nergens staan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AOW-leeftijd omhoog, lager pensioen vervroegde uittreding

Ongelezen bericht door kweenie »

als ik 40 jaar heb gewerkt mag ik dan ook 40 jaar dingen gaan doen wat ik leuk vind.
Natuurlijk mag dat. Maar dan wel op eigen kosten...

Om in die 40 gewerkte jaren voldoende pensioen op te opbouwen voor 40 jaar pensioenuitkering, dan zou de pensioen- (en AOW) premie zo'n twee keer zo hoog moeten worden.

Als je zelf iedere maand een redelijk deel van je inkomen opzij zet, dan kun je zelf ervoor zorgen dat je eerder kunt stoppen. Maar niet iedereen zal zo veel geld opzij kunnen zetten. Daarom zou het ook niet reëel zijn om van mensen te verwachten dat ze verplicht zo veel premie gaan betalen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: AOW-leeftijd omhoog, lager pensioen vervroegde uittreding

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Gerard, volgens mij bedoelt u met 'vutters' niet mensen die van de al lang opgeheven VUT regeling gebruik maken maar bedoelt u mensen die hun pensioen eerder op willen nemen dan de op de AOW leeftijd. Zoals anderen ook schrijven kan dat. Maar dan wordt uw pensioen uiteraard wat lager omdat de pensioenopbouw stopt en u langer pensioen krijgt dan anderen die langer wachten.

De zin Dit houd in dat vutters in de bouw een periode tegemoet gaan of al hebben zonder inkomsten en naar de bijstand moeten stappen begrijp ik niet. Óf je werkt en hebt inkomen, óf je hebt AOW dat je met pensioen van BPF Bouw desgewenst aan kunt vullen.

Iedereen heeft last van de opgeschoven AOW leeftijd. Persoonlijk maak ik me als relatief 'oudere' nog het meeste zorgen over de jongere generatie die een AOW leeftijd heel erg ver uit beeld zullen zien lopen en te maken hebben met een arbeidsmarkt waar pensioen opbouwen niet altijd vanzelfsprekend is.

Nogmaals, de keuze wat u met uw BPF pensioen gaat doen ligt helemaal bij uzelf. Het is aan u.
Als u het geld een jaartje eerder goed kunt gebruiken geniet er dan gewoon wat eerder van zou ik zeggen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: AOW-leeftijd omhoog, lager pensioen vervroegde uittreding

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het gekke is, Klaas Jan, dat ik me er met mijn 28 jaar totaal niet druk om kan maken hoe lang ik nog moet werken. Ik sta nog midden in mijn leven en ik vind nog altijd dat oud worden geen doel is.

Vandaar ook al jaren mijn mening, dat AOW niet leeftijdsgebonden moet zijn, maar gewoon een vast bedrag per persoon, dat altijd opneembaar is (waar ieder jaar inflatie op wordt toegelaten). Stel ik zou dan nu al mijn AOW op willen maken, dan zou ik de komende (laten we zeggen 20) jaren een extra financiële impuls hebben. Ik kan een duurdere woning kopen en op het moment dat ik wil stoppen met werken (waarvoor je alleen voor jezelf pensioen hebt opgebouwd), verkoop ik mijn huis en ga ik daarop teren. En ik gok dat ik tegen die tijd ook wel klaar ben hier.

atlas1302

Re: AOW-leeftijd omhoog, lager pensioen vervroegde uittreding

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Precies wat ik heb gedaan en nooit spijt van gehad, heb ik Nijogeth toch op een goed idee gebracht.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AOW-leeftijd omhoog, lager pensioen vervroegde uittreding

Ongelezen bericht door kweenie »

En als je die AOW dan hebt opgemaakt en er over tien of twintig jaar iets anders over denkt en 'later', rond je zeventigste of later, zonder inkomen komt te zitten? Ga je dan dood van de honger? Of verwacht je dat je dan opnieuw je hand kunt ophouden bij de overheid?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: AOW-leeftijd omhoog, lager pensioen vervroegde uittreding

Ongelezen bericht door Nijogeth »

kweenie schreef:En als je die AOW dan hebt opgemaakt en er over tien of twintig jaar iets anders over denkt en 'later', rond je zeventigste of later, zonder inkomen komt te zitten? Ga je dan dood van de honger? Of verwacht je dat je dan opnieuw je hand kunt ophouden bij de overheid?
Dan blijf ik werken tot ik er bij neerval of ik neem zo'n pilletje dat meer leed doet voorkomen.

Gesloten