LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AOW opbouw 4% afgepakt voor Emigranten !

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Peerkepoep
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2014 21:42

AOW opbouw 4% afgepakt voor Emigranten !

Ongelezen bericht door Peerkepoep »

[Offtopic uitingen verwijderd door de Moderator]

In 'het verleden' bouwden mensen in 50 jaar, 2% AOW op vanaf 15 tot 65 jaar zolang
men in Nederland woonde Dit maakte dus 100% AOW uitkering vanaf 65 jaar. Ik ben
nu bijna 58 en heb dus vanaf 1971 2% per jaar opgenouwd is nu 86% . Wat blijkt.
Op de SVB site (En ook bij navraag) blijkt dat ik maar 82% heb opgebouwd. Dus als
ik vanaf nu Nederland verlaat mis ik 4% AOW opbouw. Dus nu men de AOW pas vanaf 67
uitkeert, heeft men voor het gemak de 1e 2 jaar a 2% (dus 43 jaar geleden begonnen!!!.
(Hoezo bestaat er een 'gewoonterecht' ?) maar in de 'staatszak' gestoken. Er staat
zelfs dat ik ben begonnen met opbouwen vanaf 1973 !! Ik denk dat heel veel mensen
dit niet door hebben als men Nederland verlaat voor het 67e levensjaar.
Laatst gewijzigd door Radar op 08 apr 2014 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic uitingen verwijderd

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: AOW opbouw 4% afgepakt voor Emigranten !

Ongelezen bericht door sjohie »

Peerkepoep schreef:(Sorry moderator maar ik weet even niet of dit nu onder de rubriek Overheid of Pensioenen valt)

In 'het verleden' bouwden mensen in 50 jaar, 2% AOW op vanaf 15 tot 65 jaar zolang
men in Nederland woonde Dit maakte dus 100% AOW uitkering vanaf 65 jaar. Ik ben
nu bijna 58 en heb dus vanaf 1971 2% per jaar opgenouwd is nu 86% . Wat blijkt.
Op de SVB site (En ook bij navraag) blijkt dat ik maar 82% heb opgebouwd. Dus als
ik vanaf nu Nederland verlaat mis ik 4% AOW opbouw. Dus nu men de AOW pas vanaf 67
uitkeert, heeft men voor het gemak de 1e 2 jaar a 2% (dus 43 jaar geleden begonnen!!!.
(Hoezo bestaat er een 'gewoonterecht' ?) maar in de 'staatszak' gestoken. Er staat
zelfs dat ik ben begonnen met opbouwen vanaf 1973 !! Ik denk dat heel veel mensen
dit niet door hebben als men Nederland verlaat voor het 67e levensjaar.
Emigreren is een eigen keuze, dus naast de lusten zal je ook de lasten van die keuze moeten accepteren lijkt me?

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: AOW opbouw 4% afgepakt voor Emigranten !

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Omdat ze de 50 jaar opbouwen willen handhaven, wordt de begin leeftijd van opbouwen gelijktijdig en evenveel als de OAW leeftijd verhoogd. Dus het eerste jaar begint voor de mensen die geboren zijn in 1948 op de leeftijd van 15 jaar en 1 maand. En zo gaat het maar verder. U moet toch tot 67 werken, dus dan ook maar 2 jaar later emigreren.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: AOW opbouw 4% afgepakt voor Emigranten !

Ongelezen bericht door newmikey »

Iedereen maakt eigen keuzes. Ik moet zelf zo'n 36% van mijn AOW missen omdat ik alles bij elkaar 18 jaar in het buitenland heb gewerkt vanaf ruwweg mijn 24ste. Ik heb daar prima banen gehad, soms pensioen afgekocht bij terugkeer, soms niet eens. Ik had niet de carriere kunnen hebben die ik nu gehad heb als ik in Nederland was gebleven de afgelopen 30+ jaar dus ik tel m'n zegeningen.

Als ik u was, zou ik over die paar procenten van u niet zo'n misbaar maken. Hopelijk is er straks nog uberhaupt iets over.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AOW opbouw 4% afgepakt voor Emigranten !

Ongelezen bericht door kweenie »

De opbouw is en was 2% per jaar gedurende de 50 jaar voor je AOW leeftijd. Die opbouw staat los van wat je ervoor betaalt. Veel mensen beginnen pas veel later met werken en hebben de eerste jaren niet of nauwelijks iets betaald voor die opbouw. Aan de andere kant zijn er ook mensen die al voordat de opbouwbegon met werken zijn begonnen en dus premie hebben betaald zonder dat daar opbouw tegenover stond.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: AOW opbouw 4% afgepakt voor Emigranten !

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kweenie schreef:Aan de andere kant zijn er ook mensen die al voordat de opbouwbegon met werken zijn begonnen en dus premie hebben betaald zonder dat daar opbouw tegenover stond.
Je betaalt dan ook geen AOW premie voor jezelf (het is geen spaarpotje of pensioen) maar voor de mensen die nu een AOW uitkering krijgen. Dus al betaal je 100 jaar premie, je kan er geen enkel recht aan ontlenen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AOW opbouw 4% afgepakt voor Emigranten !

Ongelezen bericht door kweenie »

Nee, dat probeer ik TS ook duidelijk te maken.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: AOW opbouw 4% afgepakt voor Emigranten !

Ongelezen bericht door ruud_a »

ik begrijp wel wat TS bedoelt.
in de goede oude tijd, was je AOW plichtig van 15 tot 65 jaar.
je bouwde daarmee 2% AOW rechten op per jaar.
stel dat TS 50 jaar is dan heeft hij dus 35 maal 2% is 70% AOW rechten opgebouwd.
omdat de overheid het onwenselijk vindt, om de AOW rechten in 52 jaar te laten opbouwen, heeft men besloten, om je van 17 tot 67 AOW plichtig te maken.
daarmee is TS echter opeens 2 jaar AOW opbouw kwijtgeraakt.
dat hij dit onredelijk vindt kan ik begrijpen, maar je doet er weinig tegen.
ik vraag me trouwens wel af of dit betekent, dat jongeren tot 17 jaar ook geen AOW premie meer betalen, over hun baantje.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: AOW opbouw 4% afgepakt voor Emigranten !

Ongelezen bericht door witte angora »

Eigenlijk is het dan redelijker dat mensen vanaf hun 68e AOW gaan krijgen: kunnen jongeren vanaf hun 18e tot hun 68e precies 50 jaar lang ieder jaar 2% opbouwen. Immers, 18 is toch een leeftijd dat ze meer 'mogen', dus dan moeten de 'plichten' ook maar vanaf die leeftijd gaan gelden. Immers, jongeren van 17 'mogen' nu wel meebetalen aan de AOW van hun grootouders, maar een drankje bij de Appie halen zit er nog niet in, om eens wat te noemen...

Maar ik zal het wel weer verkeerd zien natuurlijk.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AOW opbouw 4% afgepakt voor Emigranten !

Ongelezen bericht door kweenie »

je bouwde daarmee 2% AOW rechten op per jaar.
Daar zit de denkfout. Je bouwt niet ieder jaar een bepaald recht op. Net als dat het niet zo is dat je ieder gewerkt jaar onvoorwaardelijk een maand WW recht opbouwt. Ook dat kunnen ze dus gewoon gaan veranderen.

Het is alleen zo dat pas op het moment dat je aanspraak op die verzekeringen kunt gaan maken, het aantal premiejaren als rekenmiddel wordt gebruikt. Hoe, dat hangt af van de regelgeving (of de 'verzekeringsvoorwaarden) van dat moment.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: AOW opbouw 4% afgepakt voor Emigranten !

Ongelezen bericht door ruud_a »

kweenie schreef:
je bouwde daarmee 2% AOW rechten op per jaar.
Daar zit de denkfout. Je bouwt niet ieder jaar een bepaald recht op. Net als dat het niet zo is dat je ieder gewerkt jaar onvoorwaardelijk een maand WW recht opbouwt. Ook dat kunnen ze dus gewoon gaan veranderen.

Het is alleen zo dat pas op het moment dat je aanspraak op die verzekeringen kunt gaan maken, het aantal premiejaren als rekenmiddel wordt gebruikt. Hoe, dat hangt af van de regelgeving (of de 'verzekeringsvoorwaarden) van dat moment.
??????????

laten we zeggen :

de REGELING was sinds de invoering van de AOW dat je voor ieder jaar tussen de 15 en 65 dat je in nederland WOONDE je vanaf 65 jaar 2% AOW uitbetaald kreeg.
gold uiteraard niet voor de eerste 50 jaar, want die kregen bij invoering gelijk de hele AOW(mogelijk tenzij men een periode na de invoer van de AOW in het buitenland verbleef).
als zo'n wettelijke regeling bestaat, kun je het dan geen RECHT noemen?
dat de overheid die rechten weer kan afpakken is een ander verhaal.
dat is blijkbaar het recht van de overheid.

Gesloten