LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABP pensioen verhoogt ook pensioenleeftijd

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
una
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 sep 2015 12:30

ABP pensioen verhoogt ook pensioenleeftijd

Ongelezen bericht door una »

Eerst mijn probleem kort: Ik heb, 15 jaar geleden, geld als aanvulling op mijn kleine (parttime) inkomen weggezet met een einddatum uitkering 65 jaar (dat was de AOW en/pensioenleeftijd).
Nu is de AOW leeftijd in mijn geval van 65 naar 67 gegaan (dit in 2025). Maar ook mijn pensioen heeft dit jaar besloten die leeftijd op te hogen. En nu zit ik met een gat van 2 jaar! Waarin ik elke maand € 800,00 netto minder heb. Dat is een onleefbare situatie (kan net mijn vaste lasten betalen. Maar eten is er niet meer bij). Ik ben alleenstaand. Dus ik moet het echt hebben van mijn eigen inkomen. Zitten meer mensen in deze situatie? Ik leg mij er niet bij neer. De klachtenbrieven zijn al de deur uit. Maar samen sta je sterker. Ik wil wel een vuist maken naar de sociale partners, het ministerie van sociale zaken etc etc.

Nu mijn verhaal iets uitgebreider (voor wie interesse heeft)
Ik heb in mijn werkende leven jarenlang pensioen opgebouwd. Altijd met een start leeftijd uitbetaling van 65. De regering gaat de AOW leeftijd ophogen (en ik snap dat best). In mijn geval ga ik van 65 naar 67 (dit in 2025). Nu ben ik 15 jaar geleden in de WAO terecht gekomen voor 100%, door toedoen van mijn werkgever. Die heb ik aansprakelijk gesteld, en gewonnen. Ik heb een schadeloosstelling gekregen dat ik bij een verzekering heb weggezet. Die keren elke maand een bedrag uit als aanvulling op het verlies van inkomen (WAO = 70%, en ik werkte parttime en zou als de kinderen wat groter waren fulltime gaan werken). Dit bedrag is weggezet met een einddatum van 65 jaar. Want dan stopt mijn WAO en krijg ik AOW en mijn pensioen. Alles prima geregeld dus. Ik heb het ABP meerdere malen gebeld om te informeren of ik het risico liep dat zij ook de leeftijd van 65 naar 67 zouden ophogen. ("Nee mevrouwtje, dat kunnen wij nooit doen zonder uw toestemming" was steeds het antwoord). Want als het ABP dat wel zou doen dan heb ik een gigantisch probleem. Een AOW-gat van wel 2 jaar!! En een tekort aan inkomen van € 800,00 netto per maand! Dat is geen kattenpis. Dat is bijna de helft van mijn totale inkomen. Ik ga dan van een inkomen van € 1.900,00 naar € 1.100,00. De zenuwen gieren door mijn keel. Daar kan ik mijn huur en vaste lasten van betalen en ik kan dan nog voor € 100,00 eten kopen. Daar valt niet van te leven En ik zit op mijn 57e in de WAO dus ik kan ook niks doen om nog aan extra geld te komen. Bovendien blijft het uit te keren bedrag hetzelfde. Dus in mijn beleving is dat diefstal.
En wel voor het bedrag van 2 X 12 X € 15.456,00 = € 30.912,00 netto.
Hebben meer mensen grote moeite met wat het ABP zomaar verandert aan het jarenlange contract? En misschien meer mensen die geld hebben weggezet met een einddatum van 65 waardoor zij nu opeens met een gigantisch (jarenlang) probleem zitten?

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ABP pensioen verhoogt ook pensioenleeftijd

Ongelezen bericht door 16again »

-Loopt de WAO niet langer door nu de AOW leeftijd verhoogd is?

-Menig pensioen kun je gewoon op je 65e ipv 67e laten ingaan, al gaat dit wel ten koste van de hoogte van de maandbedrag.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: ABP pensioen verhoogt ook pensioenleeftijd

Ongelezen bericht door tijger1 »

Uw WAO loopt door tot uw AOW leeftijd. U kunt uw pensioen nog gewoon op uw 65 in laten gaan.

€ 800 per maand is in twee jaar mijns inziens € 19.200 en geen € 30.912. U hebt nog acht jaar de tijd om voor een aanvulling te sparen in die twee jaar. Dus € 2.400 per jaar, of nu sparen € 1.200 per jaar en in die twee jaar ook met € 1.200 minder per jaar genoegen nemen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABP pensioen verhoogt ook pensioenleeftijd

Ongelezen bericht door kweenie »

De 'rekenleeftijd' van het ABP pensioen is wel veranderd, maar u kunt nog steeds het pensioen met 65 jaar laten ingaan. (Of eerder of later, als u dat zou willen.) Er wordt dan eenvoudig actuarieel herrekend. Men heeft de aanspraken die eerst op 65 jaar stonden 'omgerekend'. naar pensioenaanspraken vanaf 67 jaar en als u dat tzt zou willen, kunt u dat weer terug laten rekenen naar een uitkering vanaf 65 jaar.

una
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 sep 2015 12:30

Re: ABP pensioen verhoogt ook pensioenleeftijd

Ongelezen bericht door una »

tijger1 schreef:Uw WAO loopt door tot uw AOW leeftijd. U kunt uw pensioen nog gewoon op uw 65 in laten gaan.

€ 800 per maand is in twee jaar mijns inziens € 19.200 en geen € 30.912. U hebt nog acht jaar de tijd om voor een aanvulling te sparen in die twee jaar. Dus € 2.400 per jaar, of nu sparen € 1.200 per jaar en in die twee jaar ook met € 1.200 minder per jaar genoegen nemen.

Ik heb het over het bedrag dat ik van het ABP zou moeten krijgen van mijn 65e tot mijn 67e. ( € 15.456,= per jaar X 2 = € 30.912,-) Want dat was 25 jaar lang het contract dat ik met hun had, en waarvoor ik premies heb betaald. Die €800,00 per maand stopt op mijn 65e, dat was ook de afspraak.

una
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 sep 2015 12:30

Re: ABP pensioen verhoogt ook pensioenleeftijd

Ongelezen bericht door una »

kweenie schreef:De 'rekenleeftijd' van het ABP pensioen is wel veranderd, maar u kunt nog steeds het pensioen met 65 jaar laten ingaan. (Of eerder of later, als u dat zou willen.) Er wordt dan eenvoudig actuarieel herrekend. Men heeft de aanspraken die eerst op 65 jaar stonden 'omgerekend'. naar pensioenaanspraken vanaf 67 jaar en als u dat tzt zou willen, kunt u dat weer terug laten rekenen naar een uitkering vanaf 65 jaar.

Ik heb gebeld en gemaild en blijkbaar heb ik mijn vraag niet duidelijk gesteld. zij zeggen 67 jaar. Ik ga denk ik de directe vraag stellen of het op 65 kan blijven. Ik krijg dan minder, maar vind dat niet erg. Dan bezuinig ik iets. Maar kan nog wel leven

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: ABP pensioen verhoogt ook pensioenleeftijd

Ongelezen bericht door tijger1 »

Maar die € 15.456 per jaar is ongetwijfeld bruto. En die € 800 is netto.

En die € 15.456 kan nog steeds ingaan op uw 65ste.

una
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 sep 2015 12:30

Re: ABP pensioen verhoogt ook pensioenleeftijd

Ongelezen bericht door una »

16again schreef:-Loopt de WAO niet langer door nu de AOW leeftijd verhoogd is?

-Menig pensioen kun je gewoon op je 65e ipv 67e laten ingaan, al gaat dit wel ten koste van de hoogte van de maandbedrag.
Ja. dat is het probleem niet. Ik heb een aanvulling op mijn WAO (omdat ik van 100% naar 70% was gegaan en omdat ik parttime werkte en door toedoen van mijn werkgever het perspectief kwijt ben om fulltime te gaan werken) het probleem is dat die aanvulling op mijn 65e stopt. dat heb ik zo afgesproken omdat dat de AOW en pensioenleeftijd was. Nu zit ik dus met een gat van 2 jaar waarin ik alleen mijn parttime WAO-uitkering zal hebben. Op mijn 67e is alle weer ok omdat ik dan AOW en mijn pensioen ontvang.

una
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 sep 2015 12:30

Re: ABP pensioen verhoogt ook pensioenleeftijd

Ongelezen bericht door una »

tijger1 schreef:Maar die € 15.456 per jaar is ongetwijfeld bruto. En die € 800 is netto.

En die € 15.456 kan nog steeds ingaan op uw 65ste.
U heeft gelijk. het is bruto. Het ABP heeft de leeftijd met 2 jaar opgehoogd maar niet het bedrag. Ik kraag op mijn overzicht van mijn pensioen van 2014 hetzelfde bedrag maar met ingang van mijn 65e. Dat noem ik diefstal voor een bedrag van 2 X € 15,456,- netto = € 30.912,- bruto ) En ik heb het geprobeerd op de website van ABP maar je pensioenleeftijd kan je alleen hoger maken. Hij staat vast op mijn 67e.
Ik heb het ABP weer aangeschreven met de vraag of ik het toch gewoon weer op mijn 65e kan laten ingaan
Laatst gewijzigd door una op 07 sep 2015 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: ABP pensioen verhoogt ook pensioenleeftijd

Ongelezen bericht door tijger1 »

Dan maar eens lezen op het Kassa forum, met die link naar het ABP.

Op een overzicht staan natuurlijk geen netto bedragen, maar hebt u dat omgerekend naar nu?

una
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 sep 2015 12:30

Re: ABP pensioen verhoogt ook pensioenleeftijd

Ongelezen bericht door una »

tijger1 schreef:Dan maar eens lezen op het Kassa forum, met die link naar het ABP.

Op een overzicht staan natuurlijk geen netto bedragen, maar hebt u dat omgerekend naar nu?

Ik zit ook op het kassa forum. Er wordt steeds gezegd dat ik de leeftijd kan aanpassen naar 65. Maar die mogelijkheid geeft de website van ABP echt niet. Ik kan van 67 en dan omhoog maar niet lager.
Ik heb het ABP maar weer aangeschreven en gevraagd of ik terug kan naar 65 (en dan maar een kleiner bedrag per maand) Al vind ik dat nog steeds oneerlijk omdat op mijn overzicht van 2014 exact dezelfde bedragen stonden maar dan miv mijn 65e. Maar dat probleem zal heel Nederland wel hebben en zal ik accepteren. Ik wil alleen mijn specifieke probleem van een uitkering die stopt op mijn 65 en een geplande uitkering die niet meer start op mijn 65e maar op mijn 67e opgelost hebben.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: ABP pensioen verhoogt ook pensioenleeftijd

Ongelezen bericht door henk51 »

De pensioenleeftijd is vanaf 1 januari 2015 67 jaar. Ook het pensioen dat u al heeft opgebouwd wordt omgerekend naar een pensioen met een pensioenrichtleeftijd van 67 jaar. Uw opgebouwde pensioen wordt hierdoor hoger. Het pensioen hoeft immers korter te worden uitgekeerd. Per saldo blijft de waarde van uw pensioen gelijk. De verhoging van de pensioenleeftijd betekent niet dat u ook twee jaar langer moet blijven werken. U kunt – net zoals nu – ook eerder met pensioen gaan. Als u eerder met pensioen gaat dan 67, wordt uw pensioenuitkering weer lager.
Mijn pensioen is verhoogd en van vele anderen pensioenfondsen zijn verhoogd als je doorwerkt tot 67 krijg je een hoger pensioen logisch je betaald 2 jaar meer.
Als je stopt met 65 is je pensioen "lager" maar op zelfde niveau als voor verhoging naar 67. Dat is wat mij verteld is en ook wat er een tijdje geleden in diverse consumenten programma's verteld werd.
Zoek maar eens op google. Het lijkt of je minder krijgt omdat je uitgaat van de waarde bij 67 welke
door alle pensioenfondsen verhoogd is. Vergelijk je pensioen overzicht van 2015(moet nog komen) maar eens met voorgaande jaren.
U gaat pas in 2025 met pensioen zou ik mij nu maar nog niet druk maken in die 10 jaar kan er nog zoveel
veranderingen doorgevoerd worden.Er komen nog minimaal 3 kabinetten die nog van alles gaan omgooien.

gr Henk

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABP pensioen verhoogt ook pensioenleeftijd

Ongelezen bericht door kweenie »

Als arbeidsongeschikte hebt u met meer wijzigingen te maken.
Ten eerste de wijzigingen waar iedereen mee te maken heeft. Opbouw loopt tot 67 ipv 65 en het opbouwpercentage is verlaagd. In plaats van acht jaar lang ongeveer 2% per jaar (samen 16%) met 65 wordt het bijvoorbeeld tien jaar lang ongeveer 1,7% per jaar (17%) vanaf 67.
Het inmiddels opgebouwde pensioen zal daarbij in het algemeen ook naar 67 worden omgerekend een dan bv 15% meer per jaar worden.

Maar de regeling voor arbeidsongeschikten is nog extra versoberd. Waarschijnlijk bouwt u nog maar voor 70% van het pensioengevend salaris pensioen op. De 'toekomst' wordt dus lager.

Als u bijvoorbeeld vorig jaar al 10.000 pensioen had opgebouwd en het doel was 15.000, over acht jaar, meer 65 jaar, dan kan het goed zijn daar die toekomst veranderd is van 5.000 bij 65 jaar naar 70 % van 5.000 bij 67 jaar. Dus naar 3.500. Dan wordt de al opgebouwde waarde nog omgerekend van 10.000 naar bv 11.500 en dan komt het totaal weer op 15.000 uit

una
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 sep 2015 12:30

Re: ABP pensioen verhoogt ook pensioenleeftijd

Ongelezen bericht door una »

henk51 schreef:De pensioenleeftijd is vanaf 1 januari 2015 67 jaar. Ook het pensioen dat u al heeft opgebouwd wordt omgerekend naar een pensioen met een pensioenrichtleeftijd van 67 jaar. Uw opgebouwde pensioen wordt hierdoor hoger. Het pensioen hoeft immers korter te worden uitgekeerd. Per saldo blijft de waarde van uw pensioen gelijk. De verhoging van de pensioenleeftijd betekent niet dat u ook twee jaar langer moet blijven werken. U kunt – net zoals nu – ook eerder met pensioen gaan. Als u eerder met pensioen gaat dan 67, wordt uw pensioenuitkering weer lager.
Mijn pensioen is verhoogd en van vele anderen pensioenfondsen zijn verhoogd als je doorwerkt tot 67 krijg je een hoger pensioen logisch je betaald 2 jaar meer.
Als je stopt met 65 is je pensioen "lager" maar op zelfde niveau als voor verhoging naar 67. Dat is wat mij verteld is en ook wat er een tijdje geleden in diverse consumenten programma's verteld werd.
Zoek maar eens op google. Het lijkt of je minder krijgt omdat je uitgaat van de waarde bij 67 welke
door alle pensioenfondsen verhoogd is. Vergelijk je pensioen overzicht van 2015(moet nog komen) maar eens met voorgaande jaren.
U gaat pas in 2025 met pensioen zou ik mij nu maar nog niet druk maken in die 10 jaar kan er nog zoveel
veranderingen doorgevoerd worden.Er komen nog minimaal 3 kabinetten die nog van alles gaan omgooien.

gr Henk
U heeft gelijk. Ik maak mij misschien te druk.
Inmiddels heb ik niet alleen de waardes op de website van ABP maar is er ook een document met het pensioenoverzicht 2015. Daarin zijn behalve de leeftijd ook de bedragen verhoogd. Dus ik heb de afgelopen dagen blijkbaar een "tussen-versie " te zien gekregen waarin de programmering nog niet geheel gereed was.
Ik heb ABP maar gemaild over het verlagen van de leeftijd. Want er wordt gezegd dat het tot de mogelijkheden zou moeten behoren. maar de website accepteert de optie om mijn leeftijd van 67 te verlagen absoluut niet. (verhogen is wel mogelijk) Dus ik wacht het antwoord van ABP maar af.

una
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 sep 2015 12:30

Re: ABP pensioen verhoogt ook pensioenleeftijd

Ongelezen bericht door una »

kweenie schreef:Als arbeidsongeschikte hebt u met meer wijzigingen te maken.
Ten eerste de wijzigingen waar iedereen mee te maken heeft. Opbouw loopt tot 67 ipv 65 en het opbouwpercentage is verlaagd. In plaats van acht jaar lang ongeveer 2% per jaar (samen 16%) met 65 wordt het bijvoorbeeld tien jaar lang ongeveer 1,7% per jaar (17%) vanaf 67.
Het inmiddels opgebouwde pensioen zal daarbij in het algemeen ook naar 67 worden omgerekend een dan bv 15% meer per jaar worden.

Maar de regeling voor arbeidsongeschikten is nog extra versoberd. Waarschijnlijk bouwt u nog maar voor 70% van het pensioengevend salaris pensioen op. De 'toekomst' wordt dus lager.

Als u bijvoorbeeld vorig jaar al 10.000 pensioen had opgebouwd en het doel was 15.000, over acht jaar, meer 65 jaar, dan kan het goed zijn daar die toekomst veranderd is van 5.000 bij 65 jaar naar 70 % van 5.000 bij 67 jaar. Dus naar 3.500. Dan wordt de al opgebouwde waarde nog omgerekend van 10.000 naar bv 11.500 en dan komt het totaal weer op 15.000 uit
Dat het allemaal wat lager uitvalt, kan ik mee leven. Ik heb tot nu toe € 13.760 bruto p/jr opgebouwd. Als hierna de stijging minder wordt, het zij zo. Ik ben realistisch. Het moet allemaal betaalbaar blijven, voor ons allemaal. Ik had alleen problemen met het feit dat ik mijn zaakjes redelijk geregeld had en dat anderen tussentijds de afspraken zo wijzigen dat ik enorm in de problemen kom, dat is moeilijk te verdragen . Maar als ik alsnog de startleeftijd toch naar 65 kan krijgen, al is het allemaal wat minder, daar kan ik prima mee leven.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: ABP pensioen verhoogt ook pensioenleeftijd

Ongelezen bericht door Miepje1 »

U zegt dat u in 2025 67 bent en dan pas met pensioen kunt. Dat zou nog wel eens heel erg kunnen veranderen... In de regels staat nu dat de leeftijd 67 is. Vanaf 2022 echter gaat men de pensioenleeftijd berekenen aan de hand van de gemiddelde resterende levensverwachting. Dus geheid dat het omhoog gaat en daarnaast staat dan nog op de site van het ministerie dat je '5 jaar van te voren hoort wanneer je met pensioen kan' (of liever gezegd: AOW krijgt en evt. pensioen laten uitbetalen). Als ik nu even tel, is de pensioenleeftijd dus voor iedereen die ná 2022 67 wordt, sowieso dan al 72...
Ik heb nog ergens een topic hier lopen waarin ik de vrees uitspreek dat een bepaalde generatie gewoon níet meer kan stoppen met werken, maar gewoon moet doodgaan op de werkplek. Dat zijn de mensen die geboren zijn tussen 1955 en 1970 zo'n beetje. Alles wat jonger is, kan nu nog maatregelen nemen. Alles wat ouder is, heeft geen probleem. Maar daar tussenin...
Er is helaas niets aan te doen dat de regering dit besluit heeft genomen. Mijn enige hoop is dat er op een gegeven moment tot ze doordringt dat het niet echt handig is dat werkgevers allemaal blijven zitten met mensen van zeg 68 - 70, die officieel nog moeten werken, maar het niet meer aankunnen en dus ziek thuis blijven. Gaan we het nog niet hebben over de stijging van het aantal werkgevers dat geconfronteerd wordt met op de werkplek overlijdende werknemers.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: ABP pensioen verhoogt ook pensioenleeftijd

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

-Het 'schuifje' op de site van het ABP staat op 67, de pensioenleeftijd, en kan niet schuiven.
-Op het jaarlijkse pensioenoverzicht dat men krijgt of kan downloaden staat wel de pensioenleeftijd van
65 jaar als die eerder zo ingesteld is door de klant.
-Men kan nog altijd met 65 jaar het ABP pensioen opnemen, zelfs al vanaf 60 jaar indien gewenst.

una
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 sep 2015 12:30

Re: ABP pensioen verhoogt ook pensioenleeftijd

Ongelezen bericht door una »

Klaas Jan schreef:-Het 'schuifje' op de site van het ABP staat op 67, de pensioenleeftijd, en kan niet schuiven.
-Op het jaarlijkse pensioenoverzicht dat men krijgt of kan downloaden staat wel de pensioenleeftijd van
65 jaar als die eerder zo ingesteld is door de klant.
-Men kan nog altijd met 65 jaar het ABP pensioen opnemen, zelfs al vanaf 60 jaar indien gewenst.
Ik kan dus niet lager dan 67 want ik heb een piepklein IP bedrag (€ 120,00) dat ik als aanvulling op mijn WAO krijg (ik heb ook daar altijd dus premies voor betaald) Nu heeft ABP in 2009 het uitbetalen van deze IP overgenomen van het UWV (vroeger zat het gewoon samen met mijn WAO uitbetaling) Maar afijn.
Het schijnt dat ik doordat ik dus die aanvulling op mijn WAO van het ABP krijg, ik niet mijn pensioen gewoon weer op 65 kan zetten. Dus die € 120,00 in de maand doet mij de spreekwoordelijke das om.
Maar ik heb het ABP al aangeschreven dat ik het veranderen van al die regels best vind. Maar men heeft mij een gigantisch inkomens gat bezorgt en ik zou graag gewoon vanaf mijn 65e mijn pensioen willen ontvangen. En dan uiteraard voor dat lagere bedrag per maand. Ik wacht de reactie van het ABP wel af (Het ministerie van sociale zaken heb ik ook aangeschreven over deze situatie. dat ik hierdoor gedurende 2 jaar van een inkomen van € 1.00,00 moet ziet te overleven. Hun reactie was. Ik ben zo blij dat men probeert mee te denken! Dat het misschien een oplossing was dat ik ............. de bijstand in ga!!! Ik het al gereageerd. Bedank voor de reactie maar de bijstand is niet de oplossing. Dat is nou juist mijn probleem!! hi, hi.

Gesloten